ГЛУХІВСЬКИЙ ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
(ЯСЛА-САДОК) «ЖУРАВКА»
ГЛУХІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
СХВАЛЕНО
Педагогічною радою Глухівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) «Журавка» протокол №1 від 31.08.2021
Завідувач ДНЗ «Журавка»
Божко С.В.
Програма гуртка
«Відкрити серце для добра»
Керівник : Левченко Л.Д.
Глухів 2021
Програма гуртка “Відкрити серце для добра” /Автор програми Левченко Л.Д.
Програма затверджена рішенням педагогічної ради від 31 серпня 2021 року, протокол №1
Автор:
Левченко Л.Д., вихователь Глухівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) “Журавка “
Програма гуртка «Відкрити серце для добра» розроблена відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти і запропонована для гурткової роботи з дітьми п’ятого року життя.
З М І С Т
1.ВСТУП - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 4
2.ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 5
3.МЕТА ТА ЗАВДАННЯ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 7
4.ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ
5.ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ - - - - - - - - - - - - - 13
6. СПИСОК ДІТЕЙ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7. БІБІЛІОГРАФІЧНИЙ ПОКАЖЧИК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ - - - - - -
ВСТУП
Проблема ознайомлення із соціальною дійсністю, світом людей завжди була й залишається провідною у вихованні дітей дошкільного віку. Визначаючи суть спрямованості особистості психолог С. Рубінштейн зауважував, що серце людини все зіткане з її ставлень до інших людей: те, чого вона варта, цілком визначається тим, яких стосунків вона прагне і як ставиться до інших людей.
Сучасні тенденції в освіті зумовлюють зміну пріоритетів у вихованні підростаючого покоління. Так, однією з важливих складових всебічного розвитку особистості дошкільника є соціальний розвиток. Це вказано і в Базовому компоненті як державному стандарті дошкільної освіти в Україні, де одна з основних засад - надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей уміння узгоджувати власні інтереси з колективними.
Серед актуальних проблем сучасної дошкільної освіти - посилення складових соціально-морального, емоційно-ціннісного розвитку дітей, покращання їхнього фізичного та психічного здоров’я. Ключовими пріоритетами змістового наповнення освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі з урахуванням суспільно-політичної, соціально-економічної ситуації в країні є національно-патріотичне, соціально-економічне, правове виховання, формування у дітей навичок спілкування і ефективної взаємодії з однолітками та дорослими.
Взаємини з людьми зароджуються і надзвичайно інтенсивно розвиваються саме в дошкільному віці. У цьому плані вкрай сензитивним є п’ятий рік життя, оскільки в цей час особливо активізується інтерес дитини до соціального світу та суспільних явищ. Фактично перший досвід взаємин стає тим фундаментом, на якому ґрунтується подальше становлення особистості. Від того, як складуться і розвиватимуться взаємини дитини в першій у її житті групі однолітків - у групі дошкільного закладу, багато в чому залежатиме подальший шлях її особистісного та соціального розвитку, а отже, і її подальша доля.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма гуртка «Відкрити серце для добра» розроблена відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти України і запропонована для гурткової роботи з дітьми п’ятого року життя в дошкільному закладі.
Зміст програми відповідає віковим особливостям дітей п’ятого року життя та передбачає формування навичок соціально визнаної поведінки, уміння орієнтуватися у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим.
Програма гуртка розрахована на 1 рік. Чисельність дітей у групі гуртка становить 10 чоловік. Заняття проводяться 4 рази на місяць (у другу половину дня), з вересня по травень.
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ
Мета гуртка: формувати у дошкільників п’ятого року життя соціальність як інтегративну характеристику, яка фіксує відкритість дитини соціальному довкіллю та її спрямованість на гармонійні, конструктивні взаємини з оточуючими людьми.
Завдання гуртка:
ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ ГУРТКА
«Відкрити серце для добра»
Тема |
Мета |
|
I |
«Знайомство з Ласкавинкою» |
Ввести в дитячий колектив казкового героя – символ добра Ласкавинку. Формувати поняття |
II |
«Ласкавинка єднає малят» |
Формувати поняття про дружбу, виховувати доброзичливість у стосунках з однолітками , вміння спілкуватися з дітками з особливими потребами. |
III |
«У нас особливий новенький. Познайомимо з Ласкавинкою» |
Створювати позитивний емоційний комфорт, розвивати навички спілкування, групової взаємодії, почуття єдності, поваги та доброзичливого ставлення до інших та дітей з ООП. |
IV |
Дидактична гра «Оціни вчинок» |
Вчити характеризувати та оцінювати вчинки за допомогою сюжетних картинок. Формувати уявлення дітей про «добрі» та погані вчинки. Виховувати чуйність та доброзичливість. |
I |
«Ми дружні малята» |
Вчити дітей уважно ставитись одне до одного. Формувати уявлення про дружбу, соціально визнану поведінку. Виховувати доброзичливе ставлення до однолітків (не ображати, пробачати, співчувати). |
II |
«Хто яке серденько має» |
Вчити дітей виражати свої емоції, засобами інтонації, міміки, розуміти емоційний стан оточуючих, відчувати задоволення від участі в добрих справах. Формувати у дітей уміння узгоджувати свої інтереси, дії з бажаннями інших людей. |
III |
Дидактична гра «Умій сказати, умій змовчати» |
Вчити дітей етикету спілкування, вміння цікаво розповідати та вислуховувати свого співрозмовника – не перебиваючи. Виховувати делікатність, тактовність. |
IV |
Читання оповідання В. Сухомлинського «Як котові соромно стало» |
Вчити розуміти зміст прозового твору, стежити за розвитком подій, сприяти соціально-моральному розвитку дітей шляхом ознайомлення з творами морально-етичного спрямування. |
I |
«Хто людям добра бажає – той сам його здобуває» |
Формувати у дітей моральні норми поведінки, викликати бажання робити добро, виховувати чуйність, доброту, ввічливість, взаєморозуміння, співпереживання, уміння сприймати біль інших людей. |
II |
Діалог з Ласкавинкою «Дружба починається з посмішки» |
Продовжувати формувати поняття «друг», «дружба». Створити позитивний емоційний настрій дітей у процесі спільної ігрової діяльності. Виховувати чуйність, дружелюбність. |
III |
«Подорож з Ласкавинкою до країни розуміння» |
Формувати вміння дітей розуміти інших людей, орієнтуватись в світі людських взаємин. Закріплювати знання про правила звертань до інших. Виховувати співчуття і доброзичливість. |
IV |
«Чи вмію я миритися» |
Формувати позитивне, доброзичливе ставлення до оточуючих людей, прагнення уникати конфліктів під час спілкування. |
I |
Складання казки «Добро і зло» |
Учити дітей проявляти чуйність і уважність до людей, гуманне ставлення до птахів та звірів; формувати уявлення про добрі вчинки, чуйне, дбайливе ставлення до оточуючих, близьких та рідних людей; виховувати милосердя, доброту, прагнення допомагати одне одному. |
II |
Малюємо країну в якій живуть «сонячні люди» |
Закріпити знання дітей про доброту, вміння співставляти добро з об’єктами довкілля та відображати його на папері; розвивати творчі здібності; виховувати повагу, людяність до оточуючих. |
III |
Розігрування ситуації «Відвідування хворого» |
Вчити наслідувати теплі, уважні, турботливі стосунки до хворого (друг, товариш, рідні); розвивати вміння самостійного зайняти себе грою на близькі досвіду теми. Спонукати самостійно розігрувати сюжет гри . Виховувати співпереживання. |
IV |
Читання та обговорення твору В. Сухомлинського «Лялька під дощем» |
Вчити розуміти та аналізувати зміст художнього твору. На прикладі героїв твору формувати уявлення дітей про моральні якості людини: доброту, чуйність, турботливість. Формувати негативне ставлення до проявів егоїзму. |
I |
Сюжетно-рольова гра «Зустрічаємо гостей» |
Закріплювати знання дітей про різні соціальні ролі людей (діти, дорослі, молоді батьки, бабусі та дідусі, чужі і рідні); вправляти в дотриманні правил сімейного співжиття, шанобливе ставлення до старших, формувати уявлення про колективне ведення господарства, сімейний бюджет, про сімейні взаємини, спільне дозвілля. Учити дітей підтримувати хороші стосунки в сімейному та родинному колі; доброзичливо спілкуватися з рідними, розподіляти ролі. |
II |
Дидактична гра морального змісту «Квітка доброти» |
Формувати вміння дітей говорити компліменти, ввічливі слова, розвивати мовлення, виховувати доброзичливість. |
III |
Бесіда «Умієш помилятися – умій виправляти помилки» |
Формувати поняття про те, що помиляються всі – і дорослі і діти ; виховувати адекватне ставлення до своїх і чужих помилок, викликати бажання визнавати помилки та виправляти їх. Виховувати тактовність, делікатність під час обговорення помилок. |
IV |
Складання творчої розповіді «У дитячому садочку» |
Уточнити розуміння дітьми узагальнюючого поняття «культура поведінки». Вчити оцінювати та аналізувати вчинки однолітків. Виховувати бажання завжди діяти добре, дотримуючись норм та правил поведінки. |
I |
«Дружно цілий день працюємо – ні хвилинки не марнуємо» |
Вчити оцінювати свої трудові дії. Розвивати вміння легко та впевнено виконувати різноманітні трудові дії, розуміти їх значення для людини, вміння доводити розпочату справу до кінця. Виховувати шанобливе ставлення до результатів власної праці та праці оточуючих. |
II |
Дидактична гра «Кошик добрих справ» |
Розширити уявлення дітей про людські чесноти; заохочувати до корисних справ; учити відрізняти добре від поганого; розвивати мислення, зв’язне мовлення,увагу. |
III |
«Мої рученята вміють працювати» (практична діяльність, виготовлення іграшки з покидкого матеріалу) |
Створити умови для роботи дітей з покидьковим матеріалом. Учити по-господарськи використовувати речі, що були у вжитку, знаходити їх нове застосування виготовивши скарбничку із молочної пляшки. Навчити приклеювати готові форми. Забезпечити диференційований підхід до виконання завдання. Формувати навички соціально-визнаної поведінки. Розвивати творчу уяву, інтерес до креативної діяльності. Виховувати бережливість. |
IV |
Обігрування казки «Колосок » |
Продовжувати вчити дітей емоційно сприймати зміст казки, характеризувати поведінку героїв, передавати настрій персонажів за допомогою міміки та жестів; розвивати творчі здібності;виховувати працьовитість. |
I |
Сюжетно-рольова гра «Сім’я» |
Закріплювати уявлення про сім’ю, про обов’язки членів сім’ї; розвивати інтерес до гри, вчити дітей розподіляти ролі і діяти відповідно до прийнятої на себе ролі. Спонукати дітей до творчого відтворення в грі побуту родини. Вчити діяти в уявних ситуаціях, використовувати різні предмети замінники. Виховувати любов і повагу до членів родини та їх праці. |
II |
«Я мамі своїй квітку подарую» |
Розкрити цінність поняття «мама» як джерела добра на землі. Вчити проявляти чуйність, любов до матері, турботу, про неї. Виховувати бажання дарувати мамі радість. |
III |
Читання та обговорення твору В. Сухомлинського «Сиві волосинки» |
Поглибити знання дітей про сім’ю. Продовжити формувати вміння розуміти зміст літературного твору. Виховувати почуття любові до матері. |
IV |
Вправа-тренінг «Рішуче слово - ні » |
Формувати уявлення дітей про правила спілкування з незнайомими дорослими; учити малят бути спостережливими, відчувати настрій незнайомих людей, передбачати негативні наслідки шкідливих пропозицій однолітків. Закладати основи принциповості й особистих переконань формувати вміння вчасно сказати «ні». Виховувати повагу один до одного. |
I |
«Твої права дитино!» |
Продовжувати збагачувати знання дітей про рідний край та Україну; поглибити знання дітей про те, що рідний край – місце, де вони народилися і живуть; формувати в дітей почуття значимості сім’ї в житті кожного, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин; вчити дотримуватись правил сімейного співжиття. Підтримувати бажання дітей спілкуватися з дорослими. Розвивати почуття власної гідності та розуміння своїх прав, свідоме ставлення до себе як до особистості. Виховувати любов до рідних, Батьківщини, повагу до себе та оточуючих |
II |
«Моє ім’я» |
Ознайомити дітей з іменами людей, наголосити на важливості власного імені для кожного. Дати уявлення про те, що будь-яке ім’я має своє значення та підкреслює індивідуальність людини. Формувати розуміння неповторності та унікальності кожної особистості. Розвивати впевненість у собі. Виховувати у дітей повагу до себе та до інших людей. |
III |
«Обов’язки маленької людини» |
Повідомити, що в кожної дитини є обов’язки, закріпити знання про раніше засвоєні обов’язки. Ознайомити з обов’язком класти свої речі на визначені місця через дидактичну гру «Кожній речі своє місце»; учити оцінювати поведінку дітей групи, щодо дотримання порядку та спонукати самостійно робити висновки. Формувати навички соціально-визнаної поведінки, готовності співпереживати та співчувати. |
IV |
Інсценізація твору В. Ніколаєнко «Дитина має право на любов – про це нагадуємо знов» |
Формувати в дітей уміння висловлювати власну думку; продовжувати вчити уважно слухати художній твір, емоційно реагувати на зміст твору, міркувати над моральною складовою твору; розвивати зв’язне мовлення, фантазію; виховувати любов та повагу до близьких людей. |
І |
«Хто скупий і жадібний, той з дружбою не в злагоді» |
Вчити дітей розпізнавати «жадібність». Формувати поняття позитивних рис характеру – щирість, товариськість, створювати позитивну атмосферу в колективі; виховувати дружні взаємини в групі. |
II |
Гра-заняття за мотивами казки «Двоє жадібних ведмежат» |
Вчити дітей розуміти образний зміст та ідею казки. Бачити взаємозв’язок між змістом і назвою твору. Виховувати дружні почуття, вміння поступатися та ділитися один з одним. Виховувати повагу до старшого покоління. |
III |
Казкові ігрові технології «Промінчики людяності» |
Сприяти синтезові психічного і морального розвитку дітей, орієнтувати малят на добрі вчинки, доброзичливий, оптимістичний настрій у різних ситуаціях.
|
IV |
Моральний діалог «Від краю і до краю вам добра бажаю» |
Узагальнити уявлення дитини про моральні якості людини, закріпити правила дружніх взаємин, виховувати доброзичливі добрі стосунки між дошкільниками. |
ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ
Знає:
Вміє:
СПИСОК ДІТЕЙ
№ п/п |
ПІБ дитини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|