« Ключ до успіху»
Програма курсу
для учнів початкової школи
як засіб формування духовного здоров’я.
Перспективи розвитку суспільства прямо пов'язані з перспективами розвитку освітнього середовища й вихованням підростаючого покоління.
Сучасний навчально-виховний процес повинен допомогти дитині вийти на простори життя не тільки нагромадивши певний багаж знань, але й виробити вміння застосовувати ці знання в благо самому собі, колективу, суспільству, планеті.
Дійсний освітній процес, що будується на засадах гуманного особистісного підходу, є в першу чергу процес облагороджування душі й серця дитини, збагачення його духовного миру й мотиваційного забезпечення життя в ньому. Людина без духовного життя існувати не може.
У своєму житті людина творить добро й зло, страждає й тріумфує, піднімається й падає, знаходить і втрачає сили, народжується й умирає.
Занепад духовного життя затримує еволюцію людства; підйом духовного життя визначає його розквіт і прогрес. Звідси виняткова необхідність розвивати, виховувати, утворювати духовне життя дитини.
Мета. Передбачувана програма покликана створити в дитині умови для народження особистості, насіння якого в ньому були закладені споконвічно.
Стратегічні цілі пропонованої програми відповідають змісту триєдиної мети освітнього процесу й складаються із трьох аспектів:
Ціль програми: формування в дітях молодшого шкільного віку основ морально-духовних якостей, які будуть сприяти становленню, розвитку, вихованню всебічно розвиненого члена суспільства через усвідомлення вічних цінностей сім'ї й свого роду, власної унікальності й неповторності, необхідності тісного співробітництва з ровесниками, реалізації творчих здатностей на благо суспільства.
Завдання:
Курс розраховано на 36 годин у кожному класі навчання (з 1 по 4) в початковій школі.
Зміст уроків узгоджено з можливостями і досвідом учнів молодшого шкільного віку. Заняття методично побудовані на засаді використання інтерактивних здоров’язберігаючих методик. Насамперед це:
Очікувані результати.
Програма курсу дозволить школярам:
Теми |
Тематика уроків |
Години |
|
Історія мого роду.
|
|
|
|
Практичне заняття: «Родове дерево».
|
|
|
|
Віра й світогляд моєї сім'ї.
|
|
|
|
Екскурсія «Релігійне походження роду». Відвідування храмів.
|
|
|
|
РАЗОМ: |
4 |
|
|
Традиції моєї сім'ї.
|
|
|
|
Практичне заняття: «Складання сімейного календаря» (дні народження, сімейний альбом).
|
|
|
|
Святі обереги моєї сім'ї.
|
|
|
|
Ярмарок-виставка сімейних досягнень. (Виручені гроші діти використають для підтримки дитят-сиріт у класі).
|
|
|
|
РАЗОМ: |
4 |
|
|
«Один батько значить більше, ніж сто вчителів».
|
|
|
|
Гра: «Маленький кореспондент». Інтерв'ю з моїм батьком.
|
|
|
|
Роль батька. Мудрість.
|
|
|
|
Майстерня «Батько + Я = милосердні справи». Виготовлення новорічних іграшок для дитячого будинку.
|
|
|
|
РАЗОМ |
4 |
|
«Люблю тебе, мамо, ти - кращий мій друг».
|
|
|
Практичне заняття: «Чарівні мамині очі». Портрет мами в образі квітки. Виставка малюнків. |
|
|
Материнські руки. |
|
|
Зустріч-знайомство з мамами однокласників. |
|
|
РАЗОМ |
4 |
|
Разом із братом і сестрою — дуже весело живемо. |
|
|
Практичне заняття. Групове складання квітки якостей:
|
|
|
Як поводитися, якщо ти старша дитина в сім'ї?
|
|
|
РАЗОМ |
4 |
|
Мудра старість. |
|
|
Практичне заняття: «Яким повинен бути я, щоб мої бабуся й дідусь були щасливі». |
|
|
Улюблений, добрий мій дідусь. |
|
|
Свято: «Веселі старти» (змагання між хлопчиками, де дідусі виступають суддями). |
|
|
Виставка «Золоті руки моєї бабусі». |
|
|
Улюблені пісні, казки, які розповідає мені моя бабуся. |
|
|
Вечір: «Мама, бабуся і я — щастя, мудрість і весна». |
|
|
РАЗОМ |
8 |
|
Дружна сім'я. |
|
|
Щаслива сім'я. |
|
|
Моя майбутня сім'я. |
|
|
Вечір «Свято моєї сім'ї». |
|
|
РАЗОМ: |
4 |
|
Що я повинен виховати в собі, щоб мої батьки мною пишалися? |
|
|
Диспут: «Який я сьогодні в сім'ї?» |
|
|
Здоровий спосіб сімейного життя. |
|
|
Спортивне свято «Тато, мама, я — спортивна сім'я». |
|
|
РАЗОМ: |
4 |
|
РАЗОМ ГОДИН: |
36 |
|
Хто Я? (Історія мого імені).
|
|
Практичне заняття: «Мої потреби й можливості».
|
|
Чи вмію я мріяти?
|
|
Практичне заняття: «Мої мрії» (Складання карти успіху).
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Мій зовнішній вигляд: «Не народися гарним, а народися щасливим».
|
|
Практичне заняття: жести, пози, якими я користуюся.
|
|
Я й моє здоров'я.
|
|
Практичне заняття: складання розпорядку дня.
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Одяг різних народів.
|
|
Гра: «Одягни ляльку».
|
|
Одягайся зі смаком, одягайся за віком.
|
|
Конкурс: «Міс класу».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Вираження моєї особи: «Міміка». (Складання різних виражень залежно від почуттів людини).
|
|
Кого я бачу в дзеркалі? Казкотерапія: «Казка про мертву царівну й 7 богатирях».
|
|
Очі - дзеркало душі.
|
|
Свято гумору: «Даруй людям посмішку».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Не кидай слів на вітер.
|
|
Мова голубить, мова й губить.
|
|
Мовчання — золото.
|
|
Практичне заняття: «Похвальне слово рідній мові».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Моє ставлення до тварин.
|
|
Практичне завдання: «Чим людина відрізняється від тварини?».
|
|
Як виміряти людяність?
|
|
Виставка тварин: «Мій домашній вихованець».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Внутрішня краса людини.
|
|
Казкотерапія: «Аленький цветочек», «Сніжна королева».
|
|
Добро й зло в кожній людині.
|
|
Практичне завдання: «Добре серце».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Безкорисливість. |
|
Добросердя. |
|
Жертовність. |
|
Милосердя. |
|
Краса душі. |
|
Жаль. |
|
Чуйність. |
|
Уміння прощати. |
|
Служіння людям. |
|
РАЗОМ: |
8 |
РАЗОМ ГОДИН: |
36 |
(Джон Івлін)
Роль будинку, сім'ї в житті дитини. |
|
Арт-терапія «Малюнок сім'ї». |
|
Багаторівневість сім'ї. |
|
Анкетування. Тренінг «Відтавання». |
|
РАЗОМ: |
4 |
Я й мої шкільні товариші. |
|
Радості й складності спілкування. Казка «Теремок». Байка Крилова «Лебідь, рак і щука». |
|
Колектив учителів і я. «Притча про вчителя і його учня». |
|
Проведення ранку «Осінній бал». |
|
РАЗОМ: |
4 |
Друг - одна душа у двох тілах. Як знайти друга?
|
|
Обговорення казки И. Радичкова «Якщо хочеш мати друзів?» Тестування: «Я и мої друзі».
|
|
Міркування на тему: «Хто буде поруч зі мною, коли я потрапив у складну ситуацію». |
|
Малюнок «Портрет ідеального друга».
|
|
Чи можна прожити життя без друзів?
|
|
РАЗОМ: |
4 |
«Із чого ж зроблені наші хлопчиськи? Із чого ж зроблені наші дівчиська?».
|
|
Лицарський турнір.
|
|
Свято довгої коси.
|
|
«Учитеся говорити один одному компліменти».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Мої відносини з дорослими, які оточують мене в школі.
|
|
Диспут: « Чи завжди нас розуміють дорослі».
|
|
Що є саме ціннісне в спілкуванні з дорослими?
|
|
Практичне заняття: «Учимося співчувати». Обговорення казки «Щасливий принц» (О. Уайльд)
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Як подружитися з молодшими дітьми.
|
|
Вечір спогадів: «Коли я був малим...». Оповідання хлопців про своє дитинство з переглядом фотографій.
|
|
Чим я можу допомогти молодшим?
|
|
Спільне свято за участю хлопців з 1 класу.
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Правила знайомства.
|
|
Гра: «Я в гостях».
|
|
Етика поводження.
|
|
Конкурс: «Ми цікаві один одному тим, що ми різні».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
Гостинність. |
|
Чуйність. |
|
Співробітництво. |
|
Взаємодопомога. |
|
Відданість. |
|
Мужність. |
|
Чуйність. |
|
Вірність. |
|
Довіра. |
|
РАЗОМ: |
8 |
РАЗОМ ГОДИН: |
36 |
(Лев Толстой)
Хто у вашій сім'ї самий мудрий і чому? |
|
Практичне заняття: Малювання чарівних квітів мудрості: « Ради моєї бабусі й дідуся». |
|
Мої вчинки на благо людства. |
|
Вечір «Як я можу допомогти навколишньої мене людям?» |
|
РАЗОМ: |
4 |
Самі гарні люди в моєму житті. |
|
Екскурсія по місту «Скільки навколо гарного...» |
|
Чому гарному я б міг навчити оточуючих людей? |
|
Твір на тему: «Самий прекрасний день у моєму житті?». |
|
РАЗОМ: |
4 |
Єдине щире щастя в житті - це жити для інших. |
|
Диспут: «Ким я хочу стати?». |
|
Що я зроблю для людей, коли придбаю професію, про яку мрію? |
|
Інтелектуальна вітальня: «Приклад служіння суспільству». |
|
РАЗОМ: |
4 |
Порятунок любов'ю. Безумовна любов. Практичне заняття: конкурс віршів про любов. |
|
Як навчитися любити? Практичне заняття: конкурс на кращу казку про любов. Виготовлення замків любові. |
|
Любов і жаль до ближнього. Любов до рідного краю. |
|
Любов до Батьківщини, національній культурі. Любов, як прийняття всього різноманіття життя. |
|
РАЗОМ: |
8 |
Мудрість - королева всіх якостей. |
|
Диспут «Чи легко бути мудрецем?» |
|
Хотів би ти стати самою мудрою людиною на світі? Який мудрий заповіт ти б залишив своїм дітям? |
|
Практичне заняття: «Мудрість народу. Життєва мудрість». Обговорення прислів'їв і приказок».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
У здоровому тілі здоровий дух.
|
|
Диспут: «Чому люди хворіють?»
|
|
Будь здоровим це сучасно.
|
|
Спортивне свято: «Правила здоров'я».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
«Я навчу тебе: прямо й розумно діяти з кожним членом сім'ї, нікого не збентежуючи й не засмучуючи».
|
|
«Я навчу тебе вірити».
|
|
«Я навчу тебе сподіватися». |
|
«Я навчу тебе терпіти».
|
|
«Я навчу тебе прощати».
|
|
«Я навчу тебе любити».
|
|
«Я навчу тебе вірити у свої сили тому, що саме ти є часточкою Всесвіту».
|
|
«Я навчу тебе цьому тому, що саме тобі прийдеться змінити життя людства на краще».
|
|
РАЗОМ: |
8 |
РАЗОМ ГОДИН: |
36 |
У здоровому тілі здоровий дух.
|
|
Диспут: «Чому люди хворіють?»
|
|
Будь здоровим це сучасно.
|
|
Спортивне свято: «Правила здоров'я».
|
|
РАЗОМ: |
4 |
«Я навчу тебе: прямо й розумно діяти з кожним членом сім'ї, нікого не збентежуючи й не засмучуючи».
|
|
«Я навчу тебе вірити».
|
|
«Я навчу тебе сподіватися». |
|
«Я навчу тебе терпіти».
|
|
«Я навчу тебе прощати».
|
|
«Я навчу тебе любити».
|
|
«Я навчу тебе вірити у свої сили тому, що саме ти є часточкою Всесвіту».
|
|
«Я навчу тебе цьому тому, що саме тобі прийдеться змінити життя людства на краще».
|
|
РАЗОМ: |
8 |
РАЗОМ ГОДИН: |
36 |