1 липня о 18:00Вебінар: Дискусія та дебати в освітньому процесі

Програма психологічного супроводу та підготовки випускників до ЗНО

Про матеріал

Зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) радикально відрізняється від звичної форми перевірки знань, тому проблема психологічної підготовки випускників до ЗНО набуває особливої актуальності. Навіть будь-який іспит для добре підготовленої людини – завжди випробування, пов'язане з переживанням, а переживання, як відомо, є джерелом стресу. ЗНО – ще потужніше джерело стресу, оскільки проходить в незнайомому місці і члени екзаменаційних комісій - незнайомі педагоги.

Тому, психологічний супровід випускників при підготовці до ЗНО полягає в тому, аби понизити рівень напруги і тривожності, дати упевненість в своїх силах і виробити навики, які допоможуть справитись із стресом в складних життєвих ситуаціях.

Мета психологічної підготовки - вироблення психологічних якостей, умінь і навичок випускників, які підвищать ефективність підготовки до проходження ЗНО і дозволять кожному учневі комфортно почуватися під час іспиту, тобто сприятимуть розвитку пам'яті і навичок розумової роботи, концентрації уваги, умінню мобілізувати себе у вирішальній ситуації, володіти своїми емоціями.

З цією метою була розроблена Програма психологічної підготовки суб'єктів освітнього процесу до проходження і здачі ЗНО.

Перегляд файлу

К.В. Панкіна

 

 

Програма психологічного супроводу та підготовки випускників до ЗНО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нетішин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Посібник розрахований для практичних  психологів.

 Посібник містить Програму психологічної підготовки суб'єктів освітнього процесу до проходження  і здачі ЗНО.

 

 

 

Зміст

Вступ …………………………………………………….…4

Програма психологічного супроводу та підготовки випускників до ЗНО ………..……..……..……….………... 6

Діагностичний напрямок

Анкетування …………………………………………………8

Вивчення рівня тривожності. Шкала самооцінки.

(опитувальник Ч.Спілбергера та О. Ханіна) ...…………....11

 

Психокорекційна та розвиваюча робота з випускниками

Тренінгові заняття по підготовці учнів одинадцятих

класів до проходження зовнішнього незалежного оцінювання …………………………………………………17

 

Заняття 1.

Що таке ЗНО і що воно означає для мене? …………...…18

 

Заняття 2.

Як підготуватися до здачі ЗНО? ……………..……..…….20

 

Заняття 3.

Упевненість на іспиті ………………….…………….……26

 

Проведення занять з релаксації на основі вивчення

методів і прийомів психофізичної саморегуляції …....….28

 

Просвітницький напрямок

Батьківські збори  «Психологічний комфорт в сім'ї під час підготовки до ЗНО» ……………………………………..…32

 

Література …..………………………………………….….37

Вступ

bs01718_Зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) радикально відрізняється від звичної форми перевірки знань, тому проблема психологічної підготовки випускників до ЗНО набуває особливої актуальності. Навіть будь-який іспит для добре підготовленої людини – завжди випробування, пов'язане з переживанням, а переживання, як відомо, є джерелом стресу.  ЗНО – ще потужніше джерело стресу, оскільки проходить в незнайомому місці і члени екзаменаційних комісій - незнайомі педагоги.

 Тому, психологічний супровід випускників при підготовці до ЗНО полягає в тому, аби понизити рівень напруги і тривожності, дати упевненість в своїх силах і виробити навики, які допоможуть справитись із стресом в складних життєвих ситуаціях.

Мета психологічної підготовки - вироблення психологічних якостей, умінь і навичок випускників, які підвищать ефективність підготовки до проходження ЗНО і дозволять кожному учневі комфортно почуватися під час іспиту, тобто сприятимуть розвитку пам'яті і навичок розумової роботи, концентрації уваги, умінню мобілізувати себе у вирішальній ситуації, володіти своїми емоціями.

З цією метою була розроблена Програма психологічної підготовки суб'єктів освітнього процесу до проходження  і здачі ЗНО.

 

 

Мета програми: надання психологічної допомоги вчителям,  випускникам 11-х класів і їх батькам в підготовці до ЗНО.

 

Завдання програми:

1. Розвиток пізнавального компонента психологічної готовності до ЗНО: відпрацювання навичок самоорганізації і самоконтролю, вольової саморегуляції, розвиток уваги, пам'яті, мислення.

2. Зменшення рівня тривожності за допомогою оволодіння навичками психофізичної саморегуляції.

3. Сприяння адаптації учнів до процесу проведення ЗНО.

4. Створення необхідного психологічного настрою у батьків під час підготовки до зовнішнє незалежне оцінювання.

Суб'єкти програми: випускники 11-х класів,та їх батьки, вчителі.

Програма включає 4 напрямки:

І. Діагностичний напрямок;

ІІ. Психокорекційна та розвиваюча робота з випускниками;

ІІІ. Консультування учнів та батьків з питань психологічної готовності до ЗНО;

VI. Просвітницький напрямок.

 

 

 

 

 

Програма психологічного супроводу та підготовки випускників до ЗНО

Зміст

Очікувані

результати

Термін

І. Діагностичний напрямок

1.

 

 

 

 

  • Анкетування з метою визначення ступеня знайомства учасників

   із процедурою проведення ЗНО.

Визначення рівня психологічної готовності випускників до ЗНО

січень

лютий

2.

  • Вивчення рівня тривожності (за методики самооцінки Ч. Спілберга та О. Ханіна).

Формування групи учнів, що мають проблеми психологічної готовності до ЗНО

ІІ. Психокорекційна та розвиваюча робота з випускниками

1.

Формування груп учнів з низьким рівнем психологічної готовності до ЗНО, планування зайняття з ними.

Ознайомлення з простими прийомами зняття емоційної напруги, фрустрації на несподівану ситуацію, отримання досвіду поведінки на ЗНО,  пошук ресурсу для упевненої поведінки, налаштування на позитивний початок.

лютий

2.

Тренінгові заняття по підготовці учнів одинадцятих класів до проходження зовнішнього незалежного оцінювання.

березень

квітень

3.

Проведення занять з релаксації на основі вивчення методів і прийомів психофізичної саморегуляції.

квітень

ІІІ. Консультування учнів та батьків з питань психологічної готовності до ЗНО

1.

Групові та індивідуальні консультування учнів та батьків з проблем

 психологічної готовності до ЗНО.

Зняття емоційної напруги та зниження рівня тривожності

постійно

VI. Просвітницька робота

1.

Засідання Педагогічної ради з питань  «Організація та підготовка до ЗНО 2013»

Ознайомлення із особливостями організації та проведення ЗНО

січень

2.

Загальношкільні батьківські збори «Готуємося до ЗНО»

січень

3.

Батьківські збори «Психологічний комфорт в сім'ї під час підготовки до ЗНО»

лютий

березень

 

 

 

 

 

 Діагностичний напрямок

Мета: інформаційне забезпечення процесу психологічного супроводу готовності до ЗНО.

Анкетування

Перед Вами ряд запитань, які стосуються процедури проходження зовнішнього незалежного тестування. Ваше завдання - знайти  й позначити значком «+» правильну відповідь.

1. Чим  можна користуватися на тестуванні?

а) мобільним телефоном;

б) чорною  гелевою ручкою;

в) калькулятором.

2. На тестування необхідно принести:

а)  підручник;

б)  паспорт;

в)  табель про успішність за 11 клас.

3. Що відбувається  при порушенні вимог  передбачених правилами проведення тестування?

а) отримує попередження;

б) видаляється з тестування;

в) платить штраф.

4. Щоб вийти з аудиторії під час тестування необхідно:

а) звернутися до інструктора;

б) звернутися до чергового по поверху;

в) просто вийти.

5. Щоб уникнути помилок краще спочатку записати номери відповідей:

а) на долоні;

б) на полях бланка;

в) на чернетці.

6. Як завчасно потрібно з’явитися на пункт тестування перед початком тестування:

а) за 1 годину;

б) за 0,5 години;

в) за 1,5 години.

7. Що ще, крім посвідчення особи, необхідно мати із собою для проходження тестування?

а) чернетку;

б) олівець, лінійку, гумку;

в) запрошення на тестування.

8. В аудиторії Ви сідаєте:

а) де хочеться;

б) на вільне місце;

в) на місце згідно номера списку на дверях аудиторії.

9. Якщо при заповненні бланків в учасника тестування виникає питання, потрібно:

а) окликнути інструктора;

б) підійти до інструктора;

в) підняти руку;

10. Для подачі апеляції щодо процедури необхідно звернутися:

а) до відповідального організатора пункту тестування;

б) до чергового по поверху;

в) до начальника відділу освіти.

11. Якого кольору стержень потрібно використовувати під час тестування:

а) будь-якого ;

б) синього;

в) чорного.

12.  Після оголошення про закінчення тестування, робота здається:

а) інструктору;

б) відповідальному за пункт тестування;

в) залишається на парті.

13. Факт здачі роботи засвідчується у:

а) у списку на дверях аудиторії;

б) у протоколі;

в) у зошиті старшого інструктора.

14. Бланки з відповідями старший інструктор:

а) складає на столі;

б) вкладає до  спеціального пакету;

в) вкладає в спеціальну папку.

15. Якщо під час тестування учасник виходить за власною потребою, то час роботи:

а) продовжується;

б) на розсуд інструктора;

в) не продовжується.

16. Апеляційна заява щодо процедури подається:

а) не покидаючи пункт тестування;

б) у своїй школі;

в) у центр тестових технологій.

 

КЛЮЧ

1 - б

2 – б

3 – б

4 – а

5 – в

6 – б

7 – в

8 – в

9 – в

10 – а

11 – в

12 – а

13 - б

14 - б

15 - в

16 - а

 

Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали, неправильно – 0 балів.

Якщо Ви набрали:

  •  32 – 30 балів – учень готовий до участі у зовнішньому незалежному оцінюванні;
  •  28 – 24 бали – варто перечитати ще раз загальні правила проходження зовнішнього незалежного оцінювання;
  • 24 – і менше балів – учасник не готовий до участі у зовнішньому незалежному оцінюванні. Варто ще раз переглянути відповідний кінофільм, вивчити загальні правила проходження ЗНО.

 

 

 

 

ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ.

ШКАЛА САМООЦІНКИ.

(Ч.Спілбергера, Ю.Ханіна)

Вимірювання тривожності як властивості особистості особливо важливе, оскільки ця властивість зумовлює поведінку суб'єкта. Певний рівень тривожності — природна та обов'язкова особливість активної діяльності особистості. У кожної людини є свій оптимальний, чи бажаний, рівень тривожності — це так звана корисна тривожність. Оцінювання людиною свого рівня тривожності є для неї важливою складовою самоконтролю й самовиховання.

Під особистістю тривожністю (ОТ) розуміють стійку індивідуальну характеристику, що свідчить про схильність суб'єкта до тривоги й передбачає наявність у нього тенденції сприймати досить широкий спектр ситуацій як загрозливі, відповідати на кожну з них певною реакцією. Як схильність особистісна тривожність активізується під час сприйняття стимулів, які людина розцінює як небезпечні, пов'язані зі специфічними ситуаціями загрози її престижу, самооцінці, самоповазі.

Ситуативна, чи реактивна, тривожність (РТ) як стан характеризується суб'єктивно пережитими емоціями: напруженням, занепокоєнням, заклопотаністю, нервозністю. Цей стан виникає як емоційна реакція на стресову ситуацію, може бути різним за інтенсивністю й динамічним у часі.

Особистості, яка належить до категорії високотривожних, схильні сприймати загрозу своїй самооцінці й життєдіяльності у великому діапазоні ситуацій і реагувати дуже напружено, вираженим станом тривожності. Якщо психологічний тест виявляє у випробуваного високий показник особистісної тривожності, то це дає підстави припускати, що в різноманітних ситуаціях (особливо, якщо вони стосуються оцінки його компетенції та престижу) в людини може простежуватися стан тривожності.

Відомі методи вимірювання тривожності дають змогу оцінювати або особистісну тривожність, або стан тривожності, або дуже специфічні реакції.

Єдиною методикою, яка дає змогу диференційовано вимірювати тривожність (і як особистісну властивість, і як стан), є методика, запропонована Ч.Спілбергером. Шкала адаптована Ю.Ханіним.

Бланк шкал самооцінки Ч.Спілбергера містить у собі інструкції та 40 запитань-суджень, 20 з яких призначені для оцінювання рівня реактивної тривожності (РТ) і 20 — для оцінювання рівня особистісної тривожності (ОТ).

Дослідження можна проводити як індивідуально, такі в групі. Експериментатор пропонує випробуваним відповісти на запитання шкал відповідно до інструкції, нагадує, що випробувані мають працювати самостійно. На кожне запитання існують чотири варіанти відповіді за ступенем інтенсивності.


ІНТЕРПРЕТАЦІЯ

Показник РТ і ОТ підраховуються за формулами

РТ = ∑1-∑2 + 35,

де

1 — сума закреслених цифр на бланку за пунктами шкали 3, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 17, 18;

2 — сума решти закреслених цифр (пункти 1,2,4, 8, 10, 11, 15, 16, 19, 20).

ОТ =∑1-∑2 + 35,

де

1 — сума закреслених цифр на бланку за пунктами шкали 22, 23, 24, 25, 28, 29, 31, 32, 34, 35, 37, 38, 40;

2 — сума решти цифр — пункти 21, 26, 27, 30, 33, 36, 39.

Під час інтерпретації результат треба оцінювати так:

до 30 — низька тривожність;

31-45 — середній рівень;

46 і більше — високий рівень тривожності.

Значні відхилення від рівня середньої тривожності потребують особливого вивчення. Так, за високої тривожності є схильність до тривожного стану індивіда в ситуаціях оцінки його компетентності. У такому разі треба знизити суб'єктивну значущість ситуації та завдань і перенести акцент на осмислення діяльності й формування почуття впевненості в успіху.

Низька тривожність, навпаки, потребує підвищеної уваги до мотивів діяльності, підвищення почуття відповідальності. Але інколи дуже низька тривожність у показниках тесту є результатом активного витіснення особистістю високої тривоги з метою показати себе з кращого боку.

Шкалу можна успішно використовувати з метою саморегуляції та психокорекційної роботи.


Бланк шкал самооцінки Спілбергера

Шкала ситуаційної тривожності (СТ)

Інструкція. Прочитайте уважно кожне з наведених нижче речень і закресліть відповідну цифру праворуч залежно від того, ЯК ВИ ПОЧУВАЄТЕСЯ ЦІЄЇ МИТІ. Над запитаннями довго не замислюйтеся, тому що правильних чи неправильних відповідей немає.

Речення

 

Ні, це не так

Швидше так

Так

Завжди так

1. Я спокійний (-а)

 1

2

3

4

2. Мені ніщо не загрожує

 1

2

3

4

3. Я відчуваю жаль

1

2

3

4

4. Я почуваюся вільно

1

2

3

4

5. Я прикро вражений (-а)

1

2

3

4

6. Я напружений (-а)

1

2

3

4

7. Мене хвилюють можливі невдачі

1

2

3

4

8. Я почуваюся так, наче відпочив (-ла)

1

2

3

4

9. Я схвильований (-а)

1

2

3

4

10. Я відчуваю внутрішнє задоволення

1

2

3

4

11. Я впевнений (-а) у собі

1

2

3

4

12. Я нервуюся

1

2

3

4

13. Я не знаходжу собі місця

1

2

3

4

14. Я збуджений (напружений) (-а)

1

2

3

4

15. Я не скутий, не напружений (-а)

1

2

3

4

16. Я задоволений (-а)

1

2

3

4

17. Я стурбований (-а)

1

2

3

4

18. Я надто збуджений (-а) і почуваюся ніяково

1

2

3

4

19. Мені радісно

1

2

3

4

20. Мені приємно

1

2

3

4

 

Шкала особистісної тривожності (ОТ)

Інструкція. Прочитайте уважно кожне з наведених нижче речень і закресліть відповідну цифру праворуч залежно від того, ЯК ВИ ЗДЕБІЛЬШОГО ПОЧУВАЄТЕСЯ. Над запитаннями довго не замислюйтеся, тому що правильних чи неправильних відповідей немає.

Речення

Майже

ніколи

Іноді

Часто

Майже

завжди

21. Я відчуваю задоволення

1

2

3

4

22. Я дуже швидко втомлююся

1

2

3

4

23. Я легко можу заплакати

1

2

3

4

24. Я хотів (-ла) би стати таким (-ою) щасливим (-ою), як і інші

1

2

3

4

25. Часто я програю через те, що недостатньо швидко приймаю рішення

1

2

3

4

26. Здебільшого я почуваюся бадьорим (-ою);

1

2

3

4

27. Я спокійний (-а) і зосереджений (-а)

1

2

3

4

28. Очікувані труднощі здебільшого дуже хвилюють мене

1

2

3

4

29. Я надто переживаю через дрібниці

1

2

3

4

30. Я щасливий (-а)

1

2

3

4

31. Я приймаю все надто близько до серця

1

2

3

4

32. Мені не вистачає впевненості в собі

1

2

3

4

33. Здебільшого я почуваюся в безпеці

1

2

3

4

34. Я намагаюсь уникати критичних ситуацій і труднощів

1

2

3

4

35. У мене буває нудьга

1

2

3

4

36. Я задоволений (-а)

1

2

3

4

37. Будь-які дрібниці заважають мені і хвилюють мене.

1

2

3

4

38. Я так сильно переживаю свої розчарування, що потім довго не можу про них забути

1

2

3

4

39. Я врівноважена людина

1

2

3

4

40. Мене охоплює сильне хвилювання, коли я думаю про свої справи і турботи

1

2

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Психокорекційна та розвиваюча робота з випускниками

 

Тренінгові заняття по підготовці учнів одинадцятих класів до проходження зовнішнього незалежного оцінювання

 

Мета: Ознайомлення з простими прийомами зняття емоційної напруги, фрустрації на несподівану ситуацію, отримання досвіду поведінки на ЗНО,  пошук ресурсу для упевненої поведінки, налаштування на позитивний початок.

Використовувані методи: дискусії, міні-лекції, тренінгові вправи.

Умови проведення і оснащення: клас або будь-яке інше просторе приміщення; стільці; дошка або листи ватману; олівці; старі газети; ручки і зошити для запису; свічка і сірники (на завершальну вправу).

 

G:\1319522055_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ 1

Тема: «Що таке ЗНО і що воно означає для мене?»

Мета: познайомити випускників з особливостями ЗНО.

Хід заняття

Вступне слово психолога

ОбязанностиЗНО — це звичайний іспит, але заснований на тестових технологіях. Оскільки така форма іспиту є відносно новою, потрібна додаткова підготовка всіх його учасників. В ході занять ми з вами спробуємо набути деяких навичок, які згодяться при підготовці і складанні іспитів.

Ситуація складання іспиту для всіх учнів однакова, а переживає її і поводиться в ній кожен по-різному. З чим це пов'язано? Звичайно, багато в чому з тим, як ви вивчили матеріал, наскільки добре знаєте той або інший предмет, наскільки упевнені в своїх силах. Інколи буває так: ви дійсно добре вивчили матеріал, і раптом на іспиті виникає відчуття, що все забули, в голові виникають якісь обривки думок, починає сильно битися серце. Для того, щоб цього не сталося, ви повинні навчитися долати свій страх, навчитися прийомам мобілізації і концентрації.

Наші заняття будуть присвячені психологічній підготовці до ЗНО. Сподіваюся, що знання, отримані в ході занять, допоможуть вам успішно пройти всі випробування на випускних іспитах.

Вправа «Очікування»

 Пропонуємо учням висловитися з приводу того, що вони хотіли б дізнатися про ЗНО.

Необхідно надати кожному можливість висловитись. Не варто поспішати. Слід звернути увагу на тих, хто почуває себе невпевнено, напружено. Учні повинні мати можливість поділитися своїми переживаннями. 

Вправа «Асоціації»

Учасники отримують інструкцію: «Асоціації — це перше, що приходить в голову, коли ви чуєте якесь слово або бачите якийсь предмет. Вам потрібно придумати асоціації на те слово, яке скаже попередній учасник. Постарайтеся не замислюватися довго, говоріть перше, що приходить в голову. Отже, я починаю: іспит, ...»

Інформування

ЗНО — це система безкоштовних екзаменів з окремих предметів. Результати ЗНО одночасно враховуються в шкільному атестаті і під час вступу до вузів. При проведенні цих іспитів на всій території України застосовуються однотипні завдання і система незалежної зовнішньої оцінки, заснована на використанні єдиної шкали і критеріїв оцінки. Екзамен з кожного предмету включає питання і завдання трьох різних типів. В процесі здачі ЗНО потрібні: високий рівень організованості; висока і стійка працездатність; високий рівень концентрації уваги, довільності.

Обговорення запитань та надання правильних відповідей на анкетування.
Вправа «Мозковий штурм»

Дуже важливо, аби учні самі знайшли для себе якийсь сенс в ЗНО. Тому слід провести «мозковий штурм» на тему: «Що може мені дати ЗНО?». Учасникам потрібно сформулювати якомога більше відповідей на питання: чим ЗНО може бути для мене краще за традиційну форму іспиту і в чому його плюси для мене?

Вправа «Чого я хочу досягти?»

Посидьте декілька хвилин в тиші і подумайте про те, чого б ви хотіли досягти? Для чого вам потрібне навчання? Подумайте, як ви могли б без слів, за допомогою міміки і жестів, розповісти про це. Завдання для інших — здогадатися, про що йде мова.

Аналіз:

— Чи важко було вибрати важливу мету?

— Що потрібно зробити для того, щоб досягти мети?

Рефлексія

ЗАНЯТТЯ 2

Тема: «Як підготуватися до здачі ЗНО?»

Мета: навчити випускників раціонально розподіляти свій час.

 

Хід заняття

Вправа «Подаруй усмішку»    

         Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен учень повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і, побажавши йому чогось гарного, усміхається. Той у свою чергу посміхається наступному сусідові і т.д.

Вправа «Мій робочий тиждень»

Психолог  пропонує учасникам подумати, чи можна абсолютно виключити з життя ситуації коли у вас не вистачає часу. У висловах учасників підкреслюється, що неможливо їх повністю уникнути, проте можна спробувати звести до мінімуму. Необхідно обговорити, які способи придумані людьми для цього. Ведучий повинен підвести учасників до думки про те, що наявність плану, розкладу або графіка майбутньої роботи допомагає запобігти ситуації коли у вас не вистачає часу і пов'язаному з ним стресу.

  • Можна обговорити, чим викликана необхідність режиму дня в школі?
  • Як зв'язаний режим дня школи з режимом дня кожного учасника?
  • Чи зручно мати розклад уроків на майбутній день (тиждень), розклад іспитів, чому?
  • Чи можна також розпланувати підготовку до ЗНО?

 

Учасникам роздаються бланки «Мій робочий тиждень».

 

 

 

День тижня

Ранок

День

Вечір

Понеділок

 

 

 

 

 

 

Вівторок

 

 

 

 

 

 

Середа

 

 

 

 

 

 

Четвер

 

 

 

 

 

 

П'ятниця

 

 

 

 

 

 

Субота

 

 

 

 

 

 

Неділя

 

 

 

 

 

 

На цих бланках учасники зафарбовують дні тижня і час доби кольоровими олівцями червоним кольором той час, який збігається з великим навантаженням, жовтим — з середнім навантаженням, зеленим — з відпочинком і розвагами (ця робота починається на занятті, а завершується вдома). Колір покаже раціональність розподілу сил учасників протягом тижня і кожного дня. Після закінчення роботи ті, що бажають демонструють свої бланки. Група обговорює, в який час для даного учасника може виникнути небезпека стресу (там, де багато червоного кольору) і пропонує, як можна цього уникнути.

Обговорення

Поради психолога

«Як підготуватися до здачі ЗНО?»

  •         Спочатку підготуй місце для занять. Забери зі столу усі зайві предмети, зручно розклади свої зошити, підручники, ручки тощо;
  •         Можна доповнити інтер’єр кімнати жовтим та фіолетовим кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність. НЕ потрібно перефарбовувати стіни, а достатньо картини, занавіски, серветки,  лампи, тощо.  Також, цікаво зауважити, що за твердженням вчених запах лимону у вашій кімнаті підвищує розумову працездатність на 20%.
  •         Склади план своєї роботи.  Перед тим визнач -  Хто ти є ? -  сова чи жайворонок.  Склади  план занять на кожен день. Важливо чітко знати, що ти робиш і не говорити усім оточуючим:  «Я займаюся чи готуюсь» , а «Я вивчаю саме певний розділ, конкретний матеріал»;
  •         Починай із найважчого, але посильного. Легше і приємніше залишай на після обіду
  •         Чергуй заняття із відпочинком. Психологи встановили, що оптимальна тривалість заняття 30-40 хв. Максимум уваги досягається після 10-15 хв. від початку роботи. Тривалість перерв у першій половині дня  не повинна перевищувати 5-10 хв. У другій половині дня тривалість кожної наступної перерви збільшуйте на 5 хв. Не забувай у час відпочинку робити зарядку, займатися спортом, робити короткі прогулянки, допомагати батькам, тобто повністю відволікатися від навчання на короткий час. .
  •         Тренуйся щоденно робити тести. Роби це із секундоміром.
  •         Не потрібно заучувати напам’ять певні тексти, вчися робити короткі записи, нотатки, регулярно їх переглядай.
  •         Регулярно повторюй матеріал, бажано через 10 хв, після того, як ти вивчив новий матеріал, а згодом через добу. Кожне  наступне повторення повинно бути коротшим попереднього.
  •         Займайся самопереконанням. При всій своїй простоті, це є дуже дієва зброя. Повторюй про себе:  я знаю багато, я спокійний, я впевнений, я розумний і т.д., я напишу добре тестування.

 

«Способи зняття нервово-психічної напруги»

Коли ви відпочиваєте між заняттями під час підготовки до іспитів, інколи важливо витратити на це мало часу, але відпочити максимально. Я перерахую деякі способи, а ви можете вибрати ті, які підійдуть вам. Ось ці способи:

  • спортивні заняття;
  • контрастний душ;
  • прання білизни;
  • миття посуду;
  • порвати газету на дрібні шматочки, потім викинути на смітник;
  • потанцювати під музику, голосно заспівати свою улюблену пісню;
  • погуляти в тихому місці на природі.

Обговорення

— Якими ще способами можна скористатися? Дайте поради один одному.

Вправа «Сніжка»

Робочий простір кімнати ділиться на дві рівні частини, а група ділиться на дві команди. Газетні листи треба зім'яти в «сніжки». По сигналу ведучого команди кидають сніжки на територію противника. Перемагає та команда, на території якої після сигналу «Стоп!» виявиться менше сніжок.

Вправа  «Масажуємо руки»

Після відпочинку важливо уміти знову включитися в роботу. Для цього можна використовувати дуже просту вправу. Великим і вказівним пальцями однієї руки з силою здавлюємо фалангу кожного пальця іншої руки, починаючи з нігтьової фаланги, спочатку в тильно-долонній, потім в між пальцевій площині. Потім міняємо руки.

Великим пальцем правої руки натискуємо на середину лівої долоні. З відчутним натиском здійснюйте кругові рухи від центру долоні до периферії, по спіралі з виходом на великий палець. Потім те ж іншою рукою.

«Як керувати своїми емоціями»

Негативні емоції заважають нам приступити до роботи або продовжувати роботу, заважають зібратися з думками. Як же можна допомогти собі в ситуації, коли ви вже відчуєте ці емоції?

  • Можна розрядити свої емоції, висловившись тим людям,    які зрозуміють і поспівчувають.
  • Якщо ти один, можеш побити подушку або вичавити мокрий рушник — це допоможе розслабитися, оскільки зазвичай при негативних емоціях велика частина енергії накопичується в м'язах плечей, у верхній частині рук і в пальцях.
  • Вигукувати будь-які спонтанні звуки — напруга може бути «замкнута» в горлі.
  • Можна використовувати такий прийом, як дихання уступами: три-чотири короткі видихи підряд, потім така ж кількість коротких вдихів.

Вправа «Зберігаємо сили»

— Роблячи видих спокійно, не кваплячись, стискуйте пальці в кулак із загнутим всередину великим пальцем. Потім, ослабляючи стискування кулака, зробіть вдих. Повторите 5 разів. Тепер спробуйте виконати цю вправу із закритими очима, що подвоює ефект.

— Злегка промасажуйте кінчик мізинця.

— Встаньте і зробіть дуже глибокий видих. Потім наберіть повні легені повітря і видихніть із звуком. Проспівайте під час видиху довге «аааааа». Уявіть собі, що при цьому з вас витікає відчуття напруги, втоми. А на вдиху уявіть собі, що вдихаєте разом з повітрям веселі і радісні думки. На кожному видиху повторюйте звук «ааааа» все голосніше і голосніше, поки неприємні відчуття не покинуть вас повністю.

— На хвилинку встаньте зі свого місця і перетворіться на сигнальну сирену машини «Швидкої допомоги». Покладіть руку собі на голову і виголосіть гучний, високий, протяжний звук: «Іїіїі!» Постарайтеся відчути, як ваша голова починає тремтіти від цього звуку. А тепер спробуйте прокричати цей звук, подібно до сигнальної сирени, — виголошуйте його то вище, то нижче (30 секунд).

Ви відмітили, що зберегли свої сили?

Рефлексія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ 3

Тема: «Впевненість на іспиті»

Мета: підвищити упевненість в собі, в своїх силах.

Необхідні матеріали: листи паперу (по кількості учнів), кольорові олівці, авторучки.

Хід заняття

Вступне слово психолога

Для того, щоб добре скласти іспит, потрібно бути упевненим в собі, в своїх силах. Упевненість складається з двох складових: з того, як ти себе відчуваєш і як ти виглядаєш. Як можна підвищити свою упевненість? Перш за все, дуже важливо поводитися впевнено. Коли поводишся таким чином, то і відчуття теж міняється. Крім того, в кожного є свої власні ресурси, на які можна спиратися в стресовій ситуації.

Вправа «Скульптура впевненості і невпевненості»

Інструкція: «Уявіть, що біля дверей школи вирішили поставити скульптуру, яка називатиметься «Впевненість і невпевненість». Зараз ми всі спробуємо себе в ролі скульпторів. Потрібно розбитися на дві команди. Одна команда будує скульптуру «Впевненість», а інша — скульптуру «Невпевненість». Через 4 хвилини ви повинні продемонструвати свої скульптури. Потім необхідно підвести підсумки вправи і сформулювати «образ впевненості» (з яких складових він складається). Записати на ватмані, які особливості властиві образу впевненої людини та презентуйте».

Вправа «Мої ресурси»

Інструкція: «Розділіть аркуш паперу на дві частини. В одній частині напишіть: «Чим я можу похвалитися». Тут ви повинні записати ті свої якості і характеристики, якими можете гордитися, які вважаєте своїми сильними сторонами. Коли перша частина вправи буде виконана, підпишіть другу частину аркуша «Чим це може мені допомогти на іспиті». Навпроти кожної своєї сильної сторони ви повинні написати, яким чином вона зможе допомогти вам під час іспиту. Ті, хто бажають озвучують результати виконання вправи».

Вправа «Приємно пригадати»

Інструкція: «Цю вправу слід виконувати в тому випадку, якщо ви відчуваєте невпевненість в своїх силах при рішенні якої-небудь задачі. Проаналізуйте досвід успішного вирішення аналогічних проблем у минулому і твердо скажіть собі: «Я вирішував завдання і складніше. Вирішу і це!»

Вправа «Образ упевненості»

Інструкція: «Закрийте очі і уявіть, який образ міг би для вас символізувати стан упевненості. Уявили? Тепер намалюйте цей образ або символ».

Після закінчення роботи необхідно попросити учасників показати малюнки і коротко розповісти про них.

Аналіз:

— Що було легке, а де відчули труднощі?

— Як цей символ може допомогти?

Якщо діти самі не скажуть, їм потрібно підказати, що, уявивши собі цей символ у важкій ситуації, можна підсилити своє відчуття упевненості.

Вправа «Впевненість для мене — це…»

Учні повинні продовжити фразу: «Впевненість для мене — це…»

Рефлексія

«До зустрічі на ЗНО!»

Час проведення: 5 хвилин.

У мене в руках свічка, що горить. Я хочу, аби у ваших руках все завжди виходило як належить. Давайте передавати її один одному. Той, у кого в руках виявиться свічка, може сказати всім нам про те, що принесли йому наші заняття, що він взяв для себе.

 

 

Проведення занять з релаксації на основі вивчення методів і прийомів психофізичної саморегуляції

 

ОбязанностиЯк і всякий емоційний стан, стан учнів перед іспитом має складну структуру. Учні перебувають в очікуванні майбутнього випробування, сильних хвилювань, внутрішньої боротьби, зустрічі із складними завданнями і безвихідними ситуаціями; готуються до їх рішення, передбачають можливий результат. У зв'язку з цим, стабілізація емоційного стану учнів перед іспитами є важливим аспектом психологічної підготовки до ЗНО.

 

Методи самодопомоги в ситуації стресу

Багато хто ненавидить контрольні, іспити, ЗНО, які стають серйозними чинниками стресу. Що робити? Вихід наступний: міняйте стиль життя, міняйтеся самі!

Що робити, щоб нейтралізувати стрес?

По-перше, при стресах швидко витрачається запас вітамінів в організмі, особливо групи В. Багато лікарів радять приймати щодня вітаміни, але пам'ятаєте про передозування. Все повинно бути в міру!

По-друге, дуже корисні фізичні вправи. Ходіть в спортивний зал, робіть зарядку, танцюйте, співайте, гуляйте по місту, відвідуйте басейн, баню.

По-третє, потрібна психічна і фізична релаксація. Спробуйте наступні способи: слухайте розслаблюючу музику, дивіться на нічне небо, хмари, мрійте.

По-четверте, для гармонійного життя потрібна підтримка сім'ї, друзів. Ходіть на психологічні тренінги, не ухиляйтеся від сімейних урочистостей, знайомтеся з новими цікавими людьми. Приділяйте увагу батькам, бабусям і дідусям, сестрі або братові, адже вони особливо потребують вашої любові, турботи, ласки.

Необхідно чітко усвідомити, що дуже багато що залежить тільки від вас.

 

Перша група методів саморегуляції

Основана на використанні людиною тих можливостей, які він має «під рукою». Коли під час підготовки до іспитів вас починають охоплювати неприємні почуття, ви втрачаєте контроль над своїми емоціями, впадаєте у відчай, корисно використати такі засоби:

 

  1. Розповісти все друзям, які зрозуміють і поспівчувають.
  2. Пройтися по магазинах, купити собі яку-небудь дрібницю, яка принесе задоволення.
  3. Лягти спати (виспатися).
  4. Зайнятися спортом (справжні спортсмени мають не лише фізичне, але й душевну рівновагу).
  5. Послухати улюблену музику.
  6. Потанцювати під музику, причому як спокійну, так і «енергійну».
  7. Влаштувати прогулянку по лісу.
  8. Погратися з кішкою або собакою.
  9. Поплакати або посміятися. Сміх і плач виступають своєрідним захистом нервової системи.
  10. Посміхатися собі якнайширше, показавши зуби.
  11. Прийняти контрастний душ.
  12. Прийняти теплу ванну з приємним ароматом та піною.
  13. Робити будь-які спонтанні звуки, кричати - напруга може бути "замкнута" в горлі.
  14. Кричати то голосно, то тихо.
  15. Голосно заспівати улюблену пісню.
  16. Заспівати улюблену пісню про себе (наспівування пісні або завдань ЗНО також позитивно впливає на ваш емоційний стан).
  17. Газету порвати на дрібні шматочки, «ще дрібніше», потім викинути на смітник.
  18. Зліпити з газети свій настрій.
  19. Зафарбувати газетний розворот.
  20. Перебирати кінчиками пальців чотки, намиста, «китайські кульки» і інші дрібні предмети.
  21. Легко стискати і розтискати в руці маленький м'ячик або гумову іграшку.

 

 

Методика виконання дихальних вправ

 Сядьте зручно на стілець, випрямите спину і розслабте м'язи шиї.

 Руки вільно покладіть на коліна і закрийте очі, щоб ніяка візуальна інформація не заважала вам зосередитися. Зосередьтеся тільки на своєму диханні.

 При виконанні вправи дихайте через ніс, губи злегка зімкнуть (але НЕ стискайте).

  Протягом кількох хвилин просто контролюйте своє дихання. Зверніть увагу на те, що воно легке і вільне. Слідкуйте за тим, щоб дихання було ритмічним.

 Тепер зверніть увагу на те, щоб під час вдиху і видиху не включалися допоміжні дихальні м'язи - особливо при вдиху не слід розправляти плечі. Вони повинні бути розслаблені, опущені і злегка відведені назад. Після вдиху, природно, повинен піти видих. Однак спробуйте продовжити вдих. Це вам вдасться, якщо, продовжуючи вдих, ви якомога довше утримаєте від напруги м'язи грудної клітки. Думайте про те, що тепер має бути тривалий видих. Глибокий вдих і подальший тривалий видих повторіть кілька разів.

 Тепер контролюйте ритм дихання. Адже саме ритмічне дихання заспокоює нерви. Виконуйте повільний вдих, встигаючи при цьому порахувати в середньому темпі від одного до шести. Потім - пауза. Тренуйте ритмічне дихання приблизно 2-3 хвилини. Тривалість окремих фаз дихання в даному випадку не так важлива - набагато важливіше правильний ритм. Цей простий спосіб ритмічного дихання ви можете в будь-який час згадати і повторити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Просвітницька робота

 

Батьківські збори

«Психологічний комфорт в сім'ї під час підготовки до ЗНО»

 

Мета: сформулювати поняття «готовність до ЗНО»; виявити можливі складнощі при підготовці до ЗНО; ознайомити зі стратегіями психологічної підтримки у процесі підготовки та під час проходження ЗНО.

 

 

Хід батьківських зборів

ОбязанностиВступне слово

Психологічна підтримка - один з найважливіших чинників, здатних поліпшити взаємовідносини між дітьми і батьками. При недоліку або відсутності адекватної підтримки дитина випробовує розчарування.

Психологічна підтримка - це процес:

- в якому дорослий зосереджується на позитивних сторонах і перевагах дитини з метою зміцнення його самооцінки;

- який допомагає дитині повірити в себе і у свої здібності;

- який допомагає дитині уникнути помилок;

- який підтримує дитину при невдачах.

Для того, щоб навчиться підтримувати дитину батькам, можливо, доведеться змінити звичний стиль спілкування і взаємодії з ним. Замість того щоб звертати увагу, передусім на помилки і погану поведінку дитини, дорослому доведеться зосередитися на позитивній стороні його вчинків і заохоченні того, що він робить. Вербально і невербально батьки повідомляють дитині, що вірить в її сили і здібності.

Іспит у будь-якій формі для більшості людей є стресом. Володіння собою в гострих ситуаціях можливо лише у тому випадку, якщо людина має реальний досвід переживання в стресовій ситуації.

Велику роль в підтримці дітей грають батьки. Батьки, як і діти, переживають з приводу ЗНО. Часто їх лякає і інша школа, в якій проходитиме ЗНО, і саме тестування. Але якщо у дорослих таке сприйняття, то як же дітям усе це пережити? Психологічний настрій дуже важливий, адже від нього залежить успішність складання іспиту. Так чим же батьки можуть допомогти своїм дітям? Краща допомога - це навчитися підтримувати свою дитину до іспиту і під час цього.

Вправа «Асоціації»

Учасники отримують інструкцію: «Асоціація – це перше, що приходить в голову, коли ви чуєте яке-небудь слово або бачите предмет. Придумайте асоціації до слова екзамен, екзамен – це…» (відповіді учасників фіксуються на дошці або флетчарті).

Дискусія на тему «Що потрібно для психологічної підтримки дитини при підготовці до ЗНО?

Отже, щоб підтримати дитину, необхідно:

- спиратися на сильні сторони дитини;

- уникати підкреслення промахів дитини;

- проявляти віру в дитину, співчувати, упевненість в її сили;

- створити вдома обстановку дружелюбності і поваги, уміти і хотіти демонструвати любов і повагу до дитини.

Будьте одночасно тверді і добрі, але не виступайте в ролі судді. Підтримуйте свою дитину, демонструйте, що розумієте її переживання. Не підвищуйте тривожність дитини напередодні іспитів - це може негативно позначитися на результаті тестування. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі своїми емоціями, то вона в силу вікових особливостей може емоційно «зірватися».

Перегляд відео  «Пам’ятка для учасників зовнішнього незалежного оцінювання»

Обговорення відео.

Рольова гра "Здаємо ЗНО"

office iconБатьки отримують конверти із завданнями, які імітують реальні матеріали ЗНО. У кожен конверт кладеться «лист з питаннями» та «бланк для відповідей». «Лист з питаннями» повинен складатися з трьох блоків (А, В і С) і включати відповідні питання. Не варто робити його занадто довгим: досить підібрати 3-4 питання в перший блок, 2-3 - в другій і 1-2 - в третій.

Батьки отримують таку інструкцію: «Тепер, коли ми з вами чітко уявляємо собі, що таке зовнішнє незалежне оцінювання, давайте спробуємо. Зараз ви отримаєте конверти з екзаменаційними матеріалами. У кожному конверті знаходяться лист з питаннями і бланк для відповідей. На виконання усього завдання вам відводиться 5 хвилин. Вам не обов'язково виконувати усі завдання, ви можете вибрати ті з них, які здадуться вам найбільш простими.

Усі питання дуже легкі, для вас не складе ніяких труднощів на них відповісти. Вам треба прочитати питання і відмітити вашу відповідь на бланку, підкреслити потрібний варіант або вписати свій варіант відповіді».

При підготовці матеріалів для гри можна піти двома шляхами. Перший - це підібрати прості питання за змістом шкільної програми, відповіді на які не складні для батьків. В цьому випадку у кінці треба дати правильні відповіді, навіть якщо вони є очевидними, і обов'язково похвалити батьків за успішне виконання тестових завдань.

Батькам пропонується відповісти на питання:

Які труднощі ви відчули під час цієї вправи?

Які труднощі зазнає дитина?

Якої підтримки ви чекаєте від школи?

Що готові зробити ви?

Що дитина може зробити тільки самостійно?

Чим Ви можете допомогти своїм дітям?

Під час підготовки до ЗНО наше завдання - створення емоційно спокійної, ненапруженої атмосфери. Дитині буває важко спиратися на власну упевненість в собі, і в цій ситуації роль такої «палочки-виручалочки» граємо ми, дорослі. Важливо створити для дитини ситуацію успіху, говорити йому про те, що ми в неї віримо.

Проте при цьому слід дати зрозуміти, що нічого страшного не станеться, навіть якщо результат буде не зовсім таким, яким хотілося б (особливо у тому випадку, якщо дитина дуже відповідальна і намагається відповідати очікуванням дорослих).

Іноді може здатися, що подібний настрій може дітей розхолоджувати: якщо у мене і так все вийде, навіщо я старатимуся?

Річ у тому, що існує певний рівень хвилювання, оптимальний для організації діяльності. Якщо дитина не хвилюється, він нічого не робить. Дуже високий рівень хвилювання, навпаки, призводить до ступору, заважає діяльності. Усі сили йдуть на те, щоб впоратися з хвилюванням.

Іспити - ситуація дійсно серйозна, проте не варта таких хвилювань. Відчуття величезної важливості іспиту не стимулює дитину, а, навпроти, заважає підготовці. В цьому випадку слід трохи понизити значущість ситуації. Якщо дитина розуміє, що навіть у разі неуспіху світ не рухне і життя продовжиться, це допомагає йому почувати себе впевненіше.

Нарешті, дуже важливо зрозуміти, якої допомоги потребує саме ваша дитина. Комусь з дітей необхідно, щоб вислухали вивчений матеріал, комусь треба допомогти скласти план. Дізнатися про те, що треба дитині, можна тільки запитавши його: "Як я можу тобі допомогти"?

Пам’ятайте! Ваша підтримка, допомога, віра є запорукою успіху Вашої дитини під час ЗНО.

Бажаємо натхнення та перемог!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список   використаної   літератури

 

1. Сервачак О. Формула успіху на іспитах //Психолог. - 2007. - № 13—15.

2. Савельєва Л.  Зовнішнє незалежне оцінювання і психологічне здоров’я  випускників.//Психолог. – 2009. - № 13.

3. Туріщева Л. В. Настільна книга шкільного психолога. — X.: Основа, 2008. — 255 с

4. Фадєєв М. Ю., Голушко О. О. Не хвилюй­тесь — у вас екзамени // Практична психологія та соціальна робота: Науково-практичний освіт­ньо-методичний журнал. — 2003. — № 2—3.

5. Кисіль Л.Скласти іспит-це дуже просто.// Психолог. – 2009. - № 13

6. Луценко В. Психологічна допомога випускникам у період підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання // Психолог. – 2009. - № 13.

7. Чернишов О.І., Пастухова Н.Л. Зовнішнє оцінювання: реалії сьогодення. //Педагогічна скарбниця Донеччини.- 2007. - № 1.

8. http://www.youtube.com/watch?v=HzczcGVtF58

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.6
Оригінальність викладу
4.4
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Висоцька Валерія
    Дякую за корисний матеріал.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Литвиненко Екатерина
    Дякую за методичну допомогу!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кашкарьова Людмила Ромуальдівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Панкіна Тетяна Никифорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Шевчук Олена Анатоліївна
    Дуже цікавий та корисний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
9629
Оцінка розробки
4.7 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку