Програма самореалізації особистості «Похід, що триває чотири століття…» (комплексна система завдань за творчістю Мігеля де Сааведра Сервантеса)
Юний друже!
Вже майже чотири століття книга Сервантеса далекого від нас Відродження захоплює у полон читачів, примушуючи сміятися й сумувати, розмірковувати над дивними пригодами рицаря та його вірного зброєносця.
Розтлумачити значення роману намагалося багато відомих письменників: Лафонтен і Вольтер, Філдінг і Лессінг, німецькі, французькі та англійські романтики ХІХ століття, Гейне й Гюго, Бальзак, Стендаль і Флобер; Пушкін, Тургенєв, Достоєвський і Толстой. Чим же приваблював їх цей твір? Чому цей образ смішного рицаря не залишає байдужими людей кількох поколінь? На ці та інші питання ти зможеш відповісти, читаючи роман Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот». Пропоную здійснити уявну подорож. Незвичну мандрівку не стільки шляхами Дон Кіхота, скільки подорож, яку упродовж ось уже чотирьох столітть здійснює безсмертний твір Сервантеса, мандруючи країнами і континентами, мистецькими епохами і художніми жанрами, знайшовши своє відображення і втілення в малярстві, скульптурі, музиці, поетичному слові.
Бажаю тобі успіху!
Пропоную тобі виконати різні види завдань і висловити своє ставлення до кожного з них.
Варіант 1
№ з/п |
Види завдань |
Твоє ставлення |
1. |
Учимося працювати з біографічним матеріалом |
|
2. |
Учимося з'ясовувати жанрову своєрідність художнього твору |
|
3. |
Розвиваємо образне мислення |
|
4. |
Аналізуємо прочитане |
|
5. |
Розвиваємо вміння розуміти художній світ |
|
6. |
Учимося майстерності |
|
7. |
Аналізуємо та обмірковуємо |
|
8. |
Учимося аргументувати |
|
9. |
Подорожуємо у часі, розвиваємо життєві компетентності |
|
10. |
Розвязуємо кросворд |
|
Умовні позначки: ! – цікаве, ? – важке, ~ – не цікаве |
Завдання 1.Учимося працювати з біографічним матеріалом
Склади хронологічну табличку «Життя і творчість Сервантеса».
Дата |
Події |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Учимося з'ясовувати жанрову своєрідність художнього твору
Визнач риси роману «Дон Кіхот», заповнюючи табличку.
«Дон Кіхот» - унікальний твір, що має ознаки різних жанрів |
|
Пародійний роман |
|
Роман-подорож
|
|
Авантюрний роман |
|
Побутовий роман |
|
Філософський роман |
|
Завдання 3. Розвиваємо образне мислення
Яким ви уявляєте собі Дон Кіхота? Яким врешті-решт є гроно його людських якостей?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дон Кіхот
Завдання 4. Аналізуємо прочитане
Проаналізуй епізод «Губернаторство Санчо Панси». Випиши поради, які дає Дон Кіхот своєму зброєносцю. Якими принципами, на думку Дон Кіхота, повинен керуватися хороший правитель?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. Розвиваємо вміння розуміти художній світ
Визнач причини, що спонукали Дон Кіхота відправитися у мандри
Завдання 6. Учимося майстерності
Створи «Калейдоскоп поезій про Дон Кіхота». Свої рядки Дон Кіхотові присвячували Дж. Байрон і Поль Верлен, В. Брюсов і Д. Мережковський, Борис Грінченко і С. Маршак, Ю. Друніна і Б. Окуджава, Л. Первомайський і Ф. Кривін та ще багато – багато інших...
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 7. Аналізуємо та обмірковуємо
Склади схему за темою «Вчинки Дон Кіхота».
Пригоди та подвиги, вчинки Дон Кіхота |
Оцінка подвигів самим Дон Кіхотом |
Реакція спостерігачів |
Реальні наслідки подвигів |
Посвята у рицарі
|
|
|
|
Порятунок Андреса
|
|
|
|
Пригода з купцями
|
|
|
|
Битва з вітряками
|
|
|
|
Визволення принцеси |
|
|
|
Овеча отара
|
|
|
|
Похоронна процесія |
|
|
|
Зустріч з цилюрником |
|
|
|
Визволення кайданників |
|
|
|
Завдання 8. Учимося аргументувати
Донкіхоти потрібні в усі часи. Запропонуй аргументи «за» та «проти».
Завдання 9. Подорожуємо у часі, розвиваємо життєві компетентності
Уяви, що ти Санчо Панса – зброєносець Дон Кіхота. Уявив? А тепер спробуй умовити свого господаря не вступати у бійку з левами. Попередь його про наслідки.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 10. Розвязуємо кросворд
Розвяжи кросворд.
2 |
|
6 |
|
|
|
|||||||||||||
|
3 |
|
|
5 |
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
7 |
|
14 |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
1 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
13 |
|
||||
|
|
|
|
|
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
Ключ 1. Сервантес 2. Дульсінея 3. Кобеняк 4. Рицар 5. Гідальго 6. Ламанчі 7. Росінант 8. Гармадармія 9. Ртуть 10. Шаляпін 11. Бакалавр 12. Доре 13. Біляк 14. Лукаш
Варіант 2
№ з/п |
Види завдань |
Твоє ставлення |
1. |
Поширюємо знання біографії на основі іллюстрацій |
|
2. |
Подорожуємо у часі, розвиваємо життєві компетентності |
|
3. |
Працюємо з художнім текстом |
|
4. |
Удосконалюємо вміння аналізувати художній текст |
|
5. |
Учимося працювати з художнім текстом |
|
6. |
Розвиваємо творчі здібності |
|
7. |
Учимося порівнювати та зіставляти |
|
8. |
Знаходимо зв′язок між видами мистецтва |
|
9. |
Пояснюємо крилаті вислови |
|
10. |
Розвиваємо творчу уяву |
|
Умовні позначки: ! – цікаве, ? – важке, ~ – не цікаве |
Завдання 1. Поширюємо знання біографії на основі іллюстрацій
Для багатьох дослідників роману Сервантеса дуже цікавою видається проблема співвідношення автора і героя в образі Дон Кіхота. Деякі митці інколи називають образ Дон Кіхота дзеркальним відображенням особистості Сервантеса. Звернися до портретних зображень. Порівняй портрети Сервантеса й ілюстрацій до твору, на яких зображений Дон Кіхот.
Ілюстрації до роману Портрети Сервантеса
Завдання 2. Подорожуємо у часі, розвиваємо життєві компетентності
Уяви, що на ваш урок завітав Дон Кіхот. Які поради він може дати людині ХХІ століття? Аргументуй свою відповідь.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Працюємо з художнім текстом
Склади маршрут подорожей Дона Кіхота.
Завдання 4.Удосконалюємо вміння аналізувати художній текст
Поміркуй, чи випадково більшість пригод відбувається навколо корчми.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5.Учимося працювати з художнім текстом
Випиши цитати з тексту, які б характеризували Дона Кіхота.
Дон Кіхот - безумець |
Дон Кіхот – поборник справедливості, честі |
Дон Кіхот – філософ та мудрець |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 6. Розвиваємо творчі здібності
Намалюй на лицарському щиті герб лицаря Дон Кіхота, яким ви його уявляєте.
Завдання 7. Учимося порівнювати та зіставляти
Заповни табличку порівняльної характеристики образів.
Об’єкти зіставлення |
Дон Кіхот |
Санчо Панса |
Соціальне становище |
|
|
Рівень освіти, знань
|
|
|
Зовнішність
|
|
|
Причини, які спонукали до мандрів, мета подорожі |
|
|
Ставлення один до одного
|
|
|
Сприйняття світу героями
|
|
|
Завдання 8. Учимося працювати з додатковими джерелами інформації
Галерея думок про Дон Кіхота. Відшукай та запиши думки діячів науки та культури, видатних письменників та критиків про Дон Кіхота.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 9. Пояснюємо крилаті вислови
Поясни значення крилатих висловів, що походять із книги Сервантеса.
Битва з вітряками –
______________________________________________________________
____________________________________________________________________
Лицар Сумного Образу –
__________________________________________________________
____________________________________________________________________
Незрівнянна Дульсінея Тобоська –
___________________________________________________
____________________________________________________________________
Завдання 10. Розвиваємо творчу уяву
Поміркуй, яку людину образно можна назвати Дон Кіхотом. Змалюйте її характер, життєві принципи.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Любий друже!
Ти закінчив виконання всіх завдань. Вітаю!
Сподіваюсь, що тобі було цікаво. Чекаю на твої враження.
ПЕРЕВІР СЕБЕ
Тести за темою: «Творчість Мігеля де Сааведра Сервантеса»
І. Закритого типу ( 10 × 0,5 = 5 б. ) Обери правильну відповідь |
||||
|
||||
а) полон; |
в) служба у кардинала; |
|||
б) тяжка хвороба; |
г) жебракування. |
|||
|
||||
а) 1547 – 1616рр.; |
в) 1313 – 1375рр.; |
|||
б) 1564 – 1616 рр.; |
г) 1574 – 1661рр. |
|||
|
||||
а) в армії; |
в) за кордоном; |
|||
б) у полоні; |
г) у вязниці. |
|||
|
||||
а) «Пісні про Роланда»; |
в) «Божественній комедії» |
|||
б) Біблії; |
г) «Ромео та Джулєтті» |
|||
|
||||
а) 600; |
в) 660; |
|||
б) 540; |
г) 500. |
|||
|
||||
а) його вік наближався до 40-ка років; |
в) його вік наближався до 60-ти років; |
|||
б) його вік наближався до 50-ти років; |
г) Сервантес нічого не говорить про вік Дон Кіхота. |
|||
|
||||
а) його односельчанин-землероб; |
в) священик і цирульник; |
|||
б) Санчо Панса; |
г) хазяїн постоялого двору. |
|||
|
||||
а) рукопис цей забув на постоялому дворі якийсь невідомий чоловік, і Сервантес купив його; |
в) історію Дон Кіхота написав один з його односельців і віддав рукопис Сервантесу;
|
|||
б) рукопис цей Сервантес купив у одного араба;
|
г) Сервантес купив зошити з «Історією Дон Кіхота» у хлопчика, який продавав старий папір торговцю. |
|||
|
||||
а) племінницею священика; |
в) принцесою Мікоміконською; |
|||
б) гарненькою селянкою; |
г) хазяйкою постоялого двору. |
|||
|
||||
а) слугою, який супроводжував знатну даму; |
в) погоничем мулів; |
|||
б) цирульником; |
г) стражником Святого Братства. |
|||
ІІ. Відкритого типу (4 × 1 = 4 б.) Допиши правильну відповідь |
||||
1. Найбільше Дон Кіхот цінує _________________________________________________ |
||||
2. Перекладачем роману «Дон Кіхот» на українську мову є ____________________________ |
||||
3. Роман був задуманий як пародія на __________________________________________ |
||||
4. Найбільше Алонсо Кіхада любив (робити) ___________________________________ |
||||
ІІІ. На відповідність (2 × 1 = 2 б.) Установи відповідність |
||||
|
||||
1) Битва з вітряками; |
а) віра в доброту і щирість людини; |
|||
2) звільнення Андреса; |
б) безстрашність у боротьбі з ворогом; |
|||
3) звільнення в’язнів; |
в) повага до жінок, готовність захистити; |
|||
4) визволення принцеси; |
г) захист знедолених, боротьба з беззаконням. |
|||
|
||||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
Занеси відповіді до таблички та надай для перевірки вчителеві!*
І-й рівень. Закритого типу |
ІІ-й рівень. Відкритого типу |
ІІІ-й рівень. На відповідність |
ІV-й рівень. На послідовність |
V-й рівень. Ситуативні |
1. 6. 2. 7. 3. 8. 4. 9. 5. 10. |
1. _______________ 2. _______________ 3. _______________ 4. _______________ |
1. . 1) – 2) – 3) – 4) –
|
1. |
- |
Оцінка _________
І-й рівень. Закритого типу |
ІІ-й рівень. Відкритого типу |
ІІІ-й рівень. На відповідність |
ІV-й рівень. На послідовність |
V-й рівень. Ситуативні |
1. а 6. б 2. а 7. 3. г 8. 4. б 9. 5. в 10.
|
1. свободу 2. Микола Лукаш 3. середньовічні рицарські романи 4. читати рицарські романи |
1. . 1) – б 2) – а 3) – г 4) – в
|
1. в,б,г,а |
- |