Історія середньовіччя насичена різноманітними подіями (воєнними, політичними, релігійними, культурними). Не заблукати і розібратися в різноманітті історичного матеріалу учням допоможе спецкурс „Середньовічний вернісаж". Вернісаж являє собою виставку картин, „Середньовічний вернісаж" – це величезна галерея де можна не тільки побачити, але й почути про видатних вчених, письменників, полководців, монархів. Перенестися на поле бою лицарів хрестоносців, або стати на захист своєї землі проти монголо-татар, побувати на кораблі мореплавців-дослідників, або ж пройтися вулочками середньовічного міста, помилуватися численними замками та лицарськими турнірами.
Спецкурс покликаний розширити та поглибити знання учнів з історії середньовіччя, допомогти в підготовці до уроків історії.
Пояснювальна записка.
Середньовіччя – період, який починається з падіння Західної Римської імперії, саме ця подія стяла страшною історичною катастрофою. Припинили своє існування держави, які на протязі тисячоліть являлися центрами політичного та культурного розвитку. Минуле життя прийшло в занепад, так почався новий період зі своїми особливостями, новими центрами, закінчив шийся в середині XVII ст.
Епоху середньовіччя історики розділяють на два періоди: раннє середньовіччя та пізнє середньовіччя. Раннє середньовіччя називають темними віками. В цей час в Європі розповсюджується і підноситься християнська віра. В арабських державах з’являється мусульманська релігія – іслам. На руїнах великих держав з’являються держави варварських племен. Починаються кровопролитні війни між християнами та мусульманами.
Епоха пізнього середньовіччя знаменита іменами багатьох монархів, героїв, релігійних діячів, письменників, художників. Це час, коли звичайна французька дівчина Жанна Д Арк. врятувала свою батьківщину від іноземних загарбників. Коли великий реформатор Лютер насмілився вступити в боротьбу за право по-своєму вірити та розуміти. Це час, коли формуються великі європейські держави – Франція, Англія, Іспанія, Московська Русь.
Період середньовіччя подарував людству досить багато винаходів та відкриттів. Саме з часів середньовіччя люди користуються фарфоровим посудом, дзеркалами, виделками, милом, окулярами, механічними годинниками. Для розвитку воєнної справи вирішальне значення мало винайдення пороху та вогнепальної зброї. З розвитком мореплавства люди навчилися будувати досконалі кораблі. Сміливі мандрівники дослідили значну частину суші, морів, океанів, відкрили нові материки – Америку і Австралію.
Тож очевидно, що історія середньовіччя насичена різноманітними подіями (воєнними, політичними, релігійними, культурними). Не заблукати і розібратися в різноманітті історичного матеріалу учням допоможе спецкурс „Середньовічний вернісаж”. Вернісаж являє собою виставку картин, „Середньовічний вернісаж” – це величезна галерея де можна не тільки побачити, але й почути про видатних вчених, письменників, полководців, монархів. Перенестися на поле бою лицарів хрестоносців, або стати на захист своєї землі проти монголо-татар, побувати на кораблі мореплавців-дослідників, або ж пройтися вулочками середньовічного міста, помилуватися численними замками та лицарськими турнірами.
Спецкурс покликаний розширити та поглибити знання учнів з історії середньовіччя, допомогти в підготовці до уроків історії.
Зміст теоретичного історичного матеріалу cпецкурсу побудований на основі синтезу культурологічного, цивілізаційного та соціоантропоцентричного підходів у контексті всесвітньої та європейської історії. Людина розглядається як суб’єкт і творець історичного процесу.
Зміст курсу інтегрує соціальну, економічну, політичну й духовну історію та висвітлює тісний взаємозв’язок всіх сфер людського буття. В межах даного підходу особливу увагу приділяється питанням духовності, повсякденного життя, психології суспільства, взаємовідносинам, взаємовпливу та діалогу культур різних народів. Це дає змогу разом з формуванням конкретних знань та загально історичних уявлень створювати умови для розвитку їхніх моральних та естетичних цінностей. Даною програмою спецкурсу передбачено максимальну мінімізацію знань учнів, що відкриває можливості значної активізації пізнавальної діяльності школярів та усуває їх перевантаження.
З психолого-дидактичної точки зору, програму побудовано на поєднанні особистісно-орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів до навчання, з урахуванням інноваційних і новітніх освітніх технологій. Зокрема, широке використання у роботі спецкурсу нестандартних форм уроку: урок – характеристика ««Ти поставлений Богом для покарання злих, а добрим на милість». Володимир Великий.», «Ян Гус та Ян Жижка – борці за свободу чеського народу», «Величні королі Англії Генріх 5, Генріх 6, Ричард 3, Едуард 4»; урок-екскурсія «Прогулянка середньовічним містом. Його недоліки та переваги», «Географічні відкриття та наукові винаходи»; урок-дослідження «Золота Орда – унікальна імперія та велике лихо», урок-спектакль «Жанна Д Арк – дівчина-полководець», «Один день із життя феодала (відпочинок, побут, обов’язки)», «Один день в середньовічній школі. Здобутки та відкриття»; урок-подорож «Північні люди” – вікінги (заняття, побут, духовний світ)», «Середньовічний замок як житло та укріплення від ворогів»,урок-телепередача Машина часу „Подорож варварськими королівствами”, „Аукціон” – „Від предків для нащадків”. Нетрадиційні уроки базуються на особистісно-орієнтованому підході до кожного учня. Під час таких уроків школяреві надається можливість реалізувати та вдосконалити власні здібності. Серед них: робота зі словниками та енциклопедіями з історії, складання кросвордів та ребусів, підготовка та захист реферативної роботи, рольова та дидактична гра, ілюстрування історичної події та явища, вміння використовувати технічні засоби навчання, вести діалог та монолог, висловлювати особистісні погляди на історичні події та явища.
Серед методів організації роботи учнів на спецкурсі широко використовується метод кооперативного навчання який дає змогу відкривати нові джерела інформації, сприяє новим відкриттям, розширює знання і досвід учнів, прискорює дослідження, висвітлює нові ідеї, вчить толерантності, вчить вести діалог та монолог, та метод проектів, який покликаний розвивати творчі та дослідницькі уміння та навички.
№
|
К-ть годин
|
Навчально – тематичний план |
Вимоги до знань, умінь, навичок учнів |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36 |
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1 |
Розділ 1. Вулицями середньовічного міста.(7годин)
Прогулянка середньовічним містом. Його недоліки та переваги.
Середньовічний замок як житло та укріплення від ворогів.
Один день із життя селянина (вірування, побут, повинності).
Один день із життя феодала (відпочинок, побут, обов’язки).
Середньовічний лицар як захисник своєї держави та свого сеньйора. Особливі правила лицарської гідності.
Невигідна та найнебезпечніша справа в період середньовіччя – торгівля. Спеціалісти з грошових справ.
Колективна творча справа „Вулицями середньовічного міста”.
Розділ 2. Подорож варварськими королівствами.(7годин)
Королівство франків – перша сходинка на шляху до імперії.
Англо – саксонські королівства: через криваві бої до єдиної держави.
Німеччина – період смути, або боротьба за німецьку корону.
„Північні люди” – вікінги (заняття, побут, духовний світ).
Формування Московської держави: географічні та політичні чинники.
„Треба поважати свою релігію, але не можна зневажати іншу”. Іслам та християнство.
Машина часу „Подорож варварськими королівствами”.
Розділ 3. Найвидатніші особистості середньовіччя.(14 г) «Ти поставлений Богом для покарання злих, а добрим на милість». Володимир Великий.
Історична подорож «Містом Ярослава Мудрого»
Диспут «Як я розумію «Повчання дітям» Володимира Мономаха?»
Диспут «Отримання князем Данилом ярлика – це вияв національної зради чи далекоглядність державного діяча?»
Золота Орда – унікальна імперія та велике лихо.
Ян Гус та Ян Жижка – борці за свободу чеського народу.
Жанна Д Арк – дівчина-полководець.
„Мій наречений –Англія, мої діти – підлеглі”. Величні королеви Англії Єлизавета 1 Тюдор, Марія Тодор Кривава.
Війна рожевої та білої троянди.
Величні королі Англії Генріх 5, Генріх 6, Ричард 3, Едуард 4.
Криваві події Варфоломіївської ночі. Королева Марго, Генріх 4, Ришельє, Мазарині.
„Хто не вміє прикидатись, той не вміє царювати”. Підступні королі Франції: Карл 7, Людовик 11, Карл Сміливий.
Великі князі Великого князівства Литовського. Гедимін, Вітовт, Ягайло. Усний журнал „Галерея найвидатніших особистостей середньовіччя”.
Розділ 4. Культурне надбання середньовіччя – від предків для нащадків.(7 годин)
Один день в середньовічній школі. Здобутки та відкриття.
Географічні відкриття та наукові винаходи.
Шедеври середньовічного живопису.
Шедеври середньовічної архітектури.
Про що пишуть середньовічні поети та письменники? Фірдоусі, Омар Хайям, Томас Мор, Мігель Сервантес, В.Шекспір.
Традиції, звичаї та побут жителів Європи та Азії. Подорож від середньовіччя до сучасності.
„Аукціон” „Від предків для нащадків”.
Середньовічний вернісаж
|
Учень:
Називає хронологічні межі середніх віків, особливості формування феодальних відносин в період середньовіччя, основні риси феодальної держави, причини появи середньовічних міст та особливості їх благоустрою, характерні риси лицарської культури.
Пояснює поняття: «середньовіччя», «стани», «феод», «феодальне суспільство», «феодал», «замок», «лицар», «натуральне господарство», «товарне господарство».
Описує середньовічне місто, призначення Замку, побут селян та феодалів, розвиток товарного господарства, середньовічних лицарів.
Порівнює різні стани середньовічного суспільства.
Учень: Називає передумови та причини виникнення Франкської імперії, королівства Англії, Німеччини, Московської держави, час походів вікінгів.
Пояснює поняття «централізована держава», «феодальна роздробленість», «станова монархія», «вікінги».
Описує пам’ятки культури вікінгів, ісламську та християнську релігію, процес формування варварських королівств.
Порівнює християнство та іслам, християнську та ісламську культури, державотворчі процеси в варварських королівствах.
Учень: Називає імена найвидатніших правителів, полководців середньовіччя та характерні риси їх державного управління
Пояснює поняття «громадянська війна», «Столітня війна», «Смутні часи», «Золота Орда», «імперія», «гуситські війни».
Описує найвизначніші битви, внутрішню та зовнішню політику правителів середньовіччя, подвиг Жанна Д Арк, Яна Гуса та Яна Жижки, Володимира Великого, Ярослава Мудрого, В. Мономаха, Д. Галицького
Порівнює станові монархії європейських країн, внутрішню та зовнішню політику правителів середньовіччя Володимира Великого, Ярослава Мудрого, В. Мономаха, Д. Галицького, подвиг Жанна Д Арк, Яна Гуса та Яна Жижки.
Учень:
Називає причини, події та результати географічних відкриттів, імена середньовічних поетів, архітекторів, живописців.
Пояснює поняття «Великі географічні відкриття», «утопія», «Відродження», «гуманізм».
Описує навчання в середньовічних школах та університетах, найвизначніші пам’ятки середньовічної культури, традиції, звичаї та побут жителів Європи та Азії.
|
№
|
К-ть годин
|
Зміст навчального матеріалу |
Форми організації занять, обладнання |
Вимоги до знань, умінь, навичок. |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36 |
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1 |
Розділ 1. Вулицями середньовічного міста.(7годин)
Прогулянка середньовічним містом. Його недоліки та переваги. План
Середньовічний замок як житло та укріплення від ворогів. План
Один день із життя селянина (вірування, побут, повинності). План
Один день із життя феодала (відпочинок, побут, обов’язки). План
Середньовічний лицар як захисник своєї держави та свого сеньйора. Особливі правила лицарської гідності. План
Невигідна та найнебезпечніша справа в період середньовіччя – торгівля. Спеціалісти з грошових справ. План
Колективна творча справа „Вулицями середньовічного міста”. План
2. Практична робота. Учні на основі вивченого, почутого та побаченого роблять малюнки, аплікації, пишуть замітки та створюють журнал „Вулицями середньовічного міста”. Розділ 2. Подорож варварськими королівствами.(7годин)
Королівство франків – перша сходинка на шляху до імперії. План
Англо - саксонські королівств: через криваві бої до єдиної держави. План
Німеччина – період смути, або боротьба за німецьку корону. План
„Північні люди” – вікінги (заняття, побут, духовний світ). План
Формування Московської держави: географічні та політичні чинники. План
„Треба поважати свою релігію, але не можна зневажати іншу”. Іслам та християнство. План
Машина часу „Подорож варварськими королівствами”. План
Розділ 3. Найвидатніші особистості середньовіччя.(14 г)
«Ти поставлений Богом для покарання злих, а добрим на милість». Володимир Великий. План
Історична подорож «Містом Ярослава Мудрого» План
Диспут «Як я розумію «Повчання дітям» Володимира Мономаха?» План
Диспут «Отримання князем Данилом ярлика – це вияв національної зради чи далекоглядність державного діяча?» План 1.Данило - «Мудрий, як Соломон». 2. Визнання залежності від Золотої Орди – мудрість чи державна зрада? 3. Практична робота. Складання характеристики історичної постаті.
Золота Орда – унікальна імперія та велике лихо. План
Ян Гус та Ян Жижка – борці за свободу чеського народу. План
Жанна Д Арк – дівчина-полководець. План
„Мій наречений –Англія, мої діти - підлеглі”. Величні королеви Англії Єлизавета 1 Тюдор, Марія Тодор Кривава. План
Війна рожевої та білої троянди. План
3 Виготовлення символіки воюючих кланів. Практична робота.
Величні королі Англії Генріх 5, Генріх 6, Ричард 3, Едуард 4. План
Криваві події Варфоломіївської ночі. Королева Марго,Генріх IV, Ришельє. План
„Хто не вміє прикидатись, той не вміє царювати”. Підступні королі Франції Карл VII,Людовик XI, Карл Сміливий. План
Великі князі Великого князівства Литовського. Гедимін, Вітовт, Ягайло. План
Усний журнал „Галерея найвидатніших особистостей середньовіччя”. План
Розділ 4. Культурне надбання середньовіччя – від предків для нащадків.(7 годин)
Один день в середньовічній школі. Здобутки та відкриття. План
Географічні відкриття та наукові винаходи. План
Шедеври середньовічного живопису. План
Шедеври середньовічної архітектури. План
Про що пишуть середньовічні поети та письменники? Фірдоусі, Омар Хайям, Томас Мор, Мігель Сервантес, В.Шекспір. План
Традиції, звичаї та побут жителів Азії. Подорож від середньовіччя до сучасності. План
„Аукціон” – „Від предків для нащадків”. План
«Середньовічний вернісаж» Виставка учнівських робіт (малюнків, карт, повідомлень, схем, таблиць, кросвордів, ребусів).
|
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, використання рольової гри.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, карт.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, карт.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, карт.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, карт.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, карт.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, карт, енциклопедій, довідників, священних книг.
Урок-захист учнівських проектів з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем, інформаційно-комп’ютерних технологій.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Урок-захист учнівських проектів з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Навчально-практичне заняття з використанням ілюстративного матеріалу: малюнків, схем.
Урок-захист учнівських проектів з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій.
|
Учень:
Називає хронологічні межі середніх віків, особливості формування феодальних відносин в період середньовіччя, основні риси феодальної держави, причини появи середньовічних міст та особливості їх благоустрою, характерні риси лицарської культури.
Пояснює поняття: «середньовіччя», «стани», «феод», «феодальне суспільство», «феодал», «замок», «лицар», «натуральне господарство», «товарне господарство».
Описує середньовічне місто, призначення Замку, побут селян та феодалів, розвиток товарного господарства, середньовічних лицарів.
Порівнює різні стани середньовічного суспільства.
Учень: Називає передумови та причини виникнення Франкської імперії, королівства Англії, Німеччини, Московської держави, час походів вікінгів.
Пояснює поняття «централізована держава», «феодальна роздробленість», «станова монархія», «вікінги».
Описує пам’ятки культури вікінгів, ісламську та християнську релігію, процес формування варварських королівств.
Порівнює християнство та іслам, християнську та ісламську культури, державотворчі процеси в варварських королівствах.
Учень: Називає імена найвидатніших правителів, полководців середньовіччя та характерні риси їх державного управління
Пояснює поняття «громадянська війна», «Столітня війна», «Смутні часи», «Золота Орда», «імперія», «гуситські війни».
Описує найвизначніші битви, внутрішню та зовнішню політику правителів середньовіччя, подвиг Жанна Д Арк, Яна Гуса та Яна Жижки, Володимира Великого, Ярослава Мудрого, В. Мономаха, Д. Галицького
Порівнює станові монархії європейських країн, внутрішню та зовнішню політику правителів середньовіччя Володимира Великого, Ярослава Мудрого, В. Мономаха, Д. Галицького, подвиг Жанна Д Арк, Яна Гуса та Яна Жижки.
Учень:
Називає причини, події та результати географічних відкриттів, імена середньовічних поетів, архітекторів, живописців.
Пояснює поняття «Великі географічні відкриття», «утопія», «Відродження», «гуманізм».
Описує навчання в середньовічних школах та університетах, найвизначніші пам’ятки середньовічної культури, традиції, звичаї та побут жителів Європи та Азії.
|
Основні вимоги до знань, умінь, навичок:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Учні повинні навчитися:
Мета спецкурсу:
Форми і методи подання навчально – теоретичного матеріалу:
Бібліографія
1. БабановК. Групова робота на уроках історії // ІВШ. – 1998.
2. Бабанов К. Навчання історії за проектною системою // ІВШ – 2000. - №3.
3. Батиг С.И. История средних веков. – З., Премьер, 2002.
4. Бутромеев В.П. Средневековая история в лицах. – М., Олма-Пресс, 1999.
5. Використання відео та мультимедійних матеріалів на уроках історії України та всесвітньої історії у 6 – 11 класах. // Історія та правознавство. - №14.
6. Використання пізнавальних завдань і задач у пошуково – дослідницькій діяльності учнів. // Історія та правознавство. - №14. 2007.
7. Карлина О. История средних веков. – К., Генеза, 2003.
8. Комисарова Е.В. Неизвестное об известном. – М., Росмэн, 2000.
9. Коляда І.А. Історія України. – Харків., Ранок, 2002.
10. Кульневич С.В. Несовсем обычный урок. – Воронеж., Учитель, 2001.
11. Левітас Ф.Л. Методика викладання історії. – Харків., Основа, 2007.
12. Охредько О.Е. Розширене календарне планування історії середніх віків., Ранок,2007.
13. Пилипенко В.Д., Коваленко О.А. Впровадження особистісно – орієнтованих освітніх технологій у школі. – Запоріжжя., Просвіта,2005.
14. Якиманская И.С. Личностно – ориентированное обучение в современной школе// Директор школы. Спецвыпуск.
15. Якиманская И. Якунина О. Личностно – ориентированный урок// Директор школы. - №3, 1998.
Відділ освіти Василівської райдержадміністрації
Дніпрорудненська гімназія «Софія»
Програма мотиваційного спецкурсу
системи «АЗІМУТ»
з історії
для учнів 7 класів
Учитель Староконь Олена Сергіївна