Підготував: Панкратов Олексій. Пропаганда під час Другої світової війни
Номер слайду 2
Під час Другої світової війни необхідність мобілізувати збройні сили і населення для ведення важкої війни, а також впливати на ворожу армію і населення зайнятих ворожих територій, обернулася розквітом в воюючих країнах різних пропагандистських технологій, які стали невід'ємною частиною самої війни. У хід йшли не тільки плакати і листівки, а й звукозаписи, радіопрограми, прямі пропагандистські аудіотрансляції на ворожі окопи, створення колабораціоністичних організацій. Початок
Номер слайду 3
Радянська пропаганда. З 1933 по 1941рр. образ нациської Німеччини зазнав трансформації кілька разів: 1933 — серпень 1939рр. — образ Німеччини як ворога при поділі нацистської держави і німецького народу; серпень 1939 — травень-червень 1941р. — зняття антинацистських акцентів; травень 1941— 22 червня 1941р.— повернення в пропаганду образу нацистської Німеччини як ворога в передвоєнних умовах. Цією діяльністю займалося Управління пропаганди і агітації ЦК ВКП(б) і Відділ роботи з військами противника Головного політичного управління РСЧА[1]. Періодична преса була провідною формою радянської пропаганди. Сформований радянською пропагандою образ ворога в особі Німеччини, нацистської верхівки і нацизму — став важливим фактором моральнополітичної підготовки СРСР до війни. Істотною складовою радянської пропаганди стало різке неприйняття расизму , нацизму , антисемітизму і шовінізму як прояв загальнолюдської складової ціннісних акцентів.
Номер слайду 4
Пропаганда навласне населення і армію. Пропаганда була зворотним боком силового впливу воюючої держави, зайнятого одночасно озброєним протистоянням на фронті і забезпеченням ефективної роботи тилу. З початком війни жителі втягнутих в неї країн зіткнулися з небезпекою втрати здоров'я і життя, різким зниженням рівня споживання, руйнуванням звичного соціального середовища. Пропагандистська робота була покликана знизити рівень соціального стресу, сприяти підвищенню бойового духу в армії і продуктивності праці в тилу. Майже всі матеріали подібного роду можна умовно розділити на дві категорії— зображують «своїх» і ворогів.«Свої» в пропагандистських матеріалах постають сильними, впевненими в собі людьми. Як правило, широко використовуються зображення державних символів, політичних лідерів, популярних історичних персонажів (частіше пов'язаних з військовою історією). Сама війна в таких матеріалах постає справедливою, зумовленою необхідністю вирішення важливого загальнонаціонального завдання (наприклад, «порятунку європейської цивілізації від більшовизму» або «захисту соціалістичної Батьківщини від німецько-фашистських загарбників»). Народ постає як єдина і незламна сила. В пропагандистських матеріалах перебування на фронті не зв'язується з небезпекою.
Номер слайду 5
Вороги в радянских матеріалах. Вороги в пропагандистських матеріалах постають жалюгідними, безпорадними і нелюдськими монстрами. У деяких випадках центральною ланкою пропагандистського матеріалу стає не сам ворог, а нелюдськість і руйнівність його дій. Це пов'язано з необхідністю одночасно придушити в своїх солдатах страх по відношенню до ворога, вселити в них рішучість і деперсоніфікувати образ противника— зробити так, щоб він не сприймався як людина і в нього було легше стріляти. Як правило, в таких матеріалах сильні мотиви захисту своєї країни, свого будинку, а також мотив помсти.
Номер слайду 6
Пропаганда союзників. Друга світова війна є одним з найяскравіших прикладів репрезентації образу ворога в пропагандистських компаніях. Від того як політики і їх пропагандисти могли зобразити своїх головних військових, політичних та ідеологічних супротивників, навмисно спотворити їх образ, підкреслити негативні риси цього образу, мотивувати звичайну людину не тільки захищати інтереси своєї країни, а й певну ідеологію, залежала доля держав і народів, а також майбутнє всього людства.
Номер слайду 7
Нацистська пропаганда. Пропаганда, яку використовувала німецька нацистська партія в роки, що передували та під час диктатури Адольфа Гітлера в Німеччині з 1933 по 1945 рік, була ключовим інструментом для здобуття та збереження влади, а також для реалізації нацистської політики.
Номер слайду 8
Спрямована на власне населення і армію. Основою розробленої Геббельсом концепції було інформування та вплив на населення Рейху через радіо— відповідно, практично в кожній німецькій родині був радіоприймач. За роки війни було випущено 150—180 пропагандистських фільмів (із загального числа близько 1300). В кінотеатрах перед кожним сеансом влаштовувався перегляд (обов'язковий, пропустити було неможливо) пропагандистського кіножурналу «Die Deutsche Wochenschau» — на початку війни тривалістю 10-15 хв., в кінці — вже півгодини.
Номер слайду 9
На передовій широко застосовувалися гучномовні рупорні установки, для поширення листівок— агітаційні снаряди і реактивні міни. Листівки Третього рейху для СРСР здебільшого поширювалися літаками люфтваффе. Активно використовувалися факти захоплення в полон або загибелі значущих фігур противника (німецькі листівки з Яковом Джугашвілі, сином Сталіна, сина Хрущова Леоніда, великих воєначальників). Спрямована на армію противника
Номер слайду 10
Пропаганда на окупованих територіях. Під час Другої світової війни тривалу окупацію великих і різнорідних густонаселених просторів території ворога виробляла тільки одна сторона— Німеччина і її союзники. Саме досвід Німеччини в цьому сенсі представляє найбільший інтерес. Оскільки до різних територій, які опинилися в окупації, у німців був різний інтерес, відповідно різними були способи управління підвладними країнами і застосовувалися різні пропагандистські прийоми. Так, жителі захопленої Скандинавії вважалися «арійцями», повноцінними громадянами Рейху, які повинні брати активну участь в його справах.