Пропорція. Основна властивість пропорції.

Про матеріал
Розробка вказує на використання різних форм, методів, прийомів на початку вивчення теми пропорція.
Перегляд файлу

Тема: Пропорція. Основна властивість пропорції. 6кл.

Мета: Розкрити математичну суть поняття «пропорція», «крайні і середні члени пропорції» та основна властивість пропорції.

Розвивати вміння застосовувати ці поняття під час розв’язування типових завдань.

Виховувати почуття відповідального ставлення до навчання, необхідності здобувати знання.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.

Наочність: таблиці, презентація, дидактичні картки.

 

Девіз уроку:Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Хід уроку

І. Організація початку уроку

Привітання, психологічна настанова на продуктивну роботу на уроці. Вправа «Самоналаштування»

 

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

 

1.Вчитель

Урок хочу розпочати словами відомого італійського ученого Галілео Галілея «Природа розмовляє мовою математики», а Микола Яругін підтвердив «Математика безмежна різноманітна і міститься в усьому»

Розділ математики «Відношення і пропорції» дійсно має практичний зміст і проникає в усі сфери діяльності людини. Ви, як учні , часто використовуватимете ці знання на уроках хімії, біології, фізики.

Давайте перевіримо вивчену тему «Відношення»

 

2.Математичний диктант

Варіант 1

1.Чому дорівнює відношення чисел 20 і 4 ?

2.Відношення якого числа до числа 7 дорівнює 3 ?

3.Відношення числа 18 до числа а дорівнює 3 .
Чому дорівнює число а .

4.Скоротіть відношення: 10 т до 10кг .

5.Якщо члени відношення помножити або поділити на одне й те саме число, яке не дорівнює нулю, то ….

Варіант 2

1.Чому дорівнює відношення чисел  10 і 2?

2.Відношення якого числа до числа 7 дорівнює 4?

3.Відношення числа 12 до числа b дорівнює 6.
Чому дорівнює число b.

4.Скоротіть відношення: 5 хв до 1 год.

5.Якщо члени відношення помножити або поділити на одне й те саме число, яке не дорівнює нулю, то ….

 

Під час аналізу виконання завдань, який проводимо безпосередньо після завершення математичного диктанту, повторюються основні означення і властивості, що були вивчені на попередньому уроці.

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

1.Створення проблемної ситуації

Відношення – це частка двох чисел.

Зверніть увагу на слідуюче завдання.

Задача: Одного разу вчені знайшли в Індії давній математичний рукопис, після розшифровки якого їх зацікавив такий запис:

10

3

40

12

Як ви думаєте, що він означає?

40/10=4,     12/3=4;                 =›    40/10=12/3

3/10,            12/40=3/10;         =›     3/10=12/40

 

10/40=3/12;         10/3=40/12.

Рівність двох відношень називають пропорцією.

Отже, завдання уроку : вивчити пропорцію та її основну властивість.

2.Повідомлення теми, мети і завдань уроку

2.1.Запис теми уроку «Пропорція. Основна властивість пропорції».

3. З історії математики.

      Пропорція. Це не просто математичне поняття. На думку  митця Луки Пачіолі, навіть,  божественне. Грекам воно замінило теорію дійсного числа і таким чином допомогло створити найкращий шедевр – геометрію. Воно – душа гармонії. У ньому слова архітектора, міцність споруд, чудеса мистецтва. І вона просто панує в природі.

 

IV.Сприймання і засвоєння навчального матеріалу

Пропорція. Основна властивість пропорції

  1. Поняття пропорції. Приклади пропорції. Способи запису і читання пропорції.
  2. Елементи (члени, компоненти) пропорції.
  3. Основна властивість пропорції та її використання.

Основні теоретичні моменти і записи учнів в зошитах (презентація, підручник п.20 , с110)

Використання презентації «Пропорції»

Робота з підручником (п.20, с. 110-111)

 

V.Засвоєння вмінь і навичок

Відкрийте сторінку 112.

  • Різнорівневі завдання
  • Робота з підручником
  • Використання слайдів з презентації

Рівень

завдання

Зміст завдань

Робота з підручником

Слайд

презентації

І рівень

№614 (усно)

1)5 відноситься до3, як 20 відноситься до 12;

5,12 – крайні члени, 3,20 – середні члени.

2) 13 відноситься до4, як 239 відноситься до 12;

3)відношення 18 до 63 дорівнює відношенню 16 до 56;

3)відношення 16 до 12 дорівнює відношенню  68 до 51;

16,51 – крайні члени, 12,68 – середні члени.

№615

1)2:7=6:21 або 2//7=6/21

2)7,2:0,8=0,09:0.01

№616

1) 2,8:0,7=4,  152:38=4,  => 2,8:0,7=152:38

   Можна скласти пропорцію.

2) 6/11:3/22=6/11*22/3=4;

    12/17:5/34=12/17*34/5=24/5; => 4≠24/5.

Не можна скласти пропорцію.

п 20, с.110

абзац 3,4

№3, 4

ІІ рівень

№620

1)6:х=36:30                2)х/21=9/14

   36*х=6*30                 14*х=9*21

   36х=180                     14х=189

   х=180:36                    х=189:14

   х=5                             х=13,5                

п 20, с.110

абзац 7

с.111 приклад 1

№4, 5, 6, 7. 8

ІІІ рівень

№622

1)Нехай з 27кг металу можна виготовити х приладів. Запишемо коротку умову :

         8 прил. – 18кг.

         х прил. – 27кг.

Відношення 18:8 і 27:х рівні, оскільки кожне з них показує, скільки потрібно металу на 1 прилад. Складаємо пропорцію.

   18:8=27:х

   18*х=8*27

   18х=206

   х=216:18

   х=12(приладів)

Відповідь: 12 приладів.

2)Нехай за 8 год турист пройде х км.

Коротка умова:

            5 год. – 24км.

            8 год. – х км.

Складаємо пропорцію.

             24/5=х/8

             5*х=8*24

             5х=192

             х=192/5

             х=38,4(км)

Відповідь: 38,4 км.

п 20, с.111-112

приклад 2,3

№4, 5, 6, 7. 8

Перша задача виробничого характеру, економічного змісту, друга – фізичного, бо шлях, час та швидкість – фізичні величини.

Пропорції з використанням відсотків є базою розв’язування задач з хімії.

VI.Самостійна робота в парах

Картки. При виконанні завдань в парах розв’язок слугуватиме ключем гри.

                  

    

VII. Інтерактивна гра «Естафета»

Розв’язку рівнянь відповідає певне слово чи словосполучення, з яких потрібно скласти вислів відомого вченого.

3 -  вчити потрібно

4-   математику

5 – що вона розум

1 – вже тому

16 – до ладу

2 – приводить.

Відповідь: Математику вчити потрібно вже тому, що вона розум до ладу приводить.

VII. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Так» , «Ні».

  1. Що нового ви дізналися на уроці?
  2. Чи цікава тема «Пропорції»?
  3. Чи будуть вам корисні ці знання  ?
  4. Чи потрібно знати про відношення і пропорцію:
  • бухгалтерам?
  • економістам?
  • керівникам?
  • бізнесменам?

IX. Домашнє завдання

п.20 с.110-112 №621(1,2) №622(3).

X. Висновок

Тему «Пропорція. Основна властивість пропорції» ви будете використовувати від 6 по 11 клас. З цією метою проведемо самооцінювання вивчення нового матеріалу на уроці за критеріями, які визначені в «Анкеті самооцінки».

Анкета самооцінки

Прізвище, ім’я _________________________

з/п

Вид діяльності на уроці

Бал навчального досягнення

Бали

1

Математичний диктант.

 

0-4 бали

2

Рівень засвоєння теоретичного матеріалу.

 

0-2 бали

3

Розв’язування вправ і задач.

 

0-3 бали

4

Робота в парах. Складання вислову.

 

0-3 бали

 

Всього набраних балів

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 березня 2023
Переглядів
796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку