Тема: Пропорція. Основна властивість пропорції. 6кл.
Мета: Розкрити математичну суть поняття «пропорція», «крайні і середні члени пропорції» та основна властивість пропорції.
Розвивати вміння застосовувати ці поняття під час розв’язування типових завдань.
Виховувати почуття відповідального ставлення до навчання, необхідності здобувати знання.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.
Наочність: таблиці, презентація, дидактичні картки.
Девіз уроку:Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Привітання, психологічна настанова на продуктивну роботу на уроці. Вправа «Самоналаштування»
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
1.Вчитель
Урок хочу розпочати словами відомого італійського ученого Галілео Галілея «Природа розмовляє мовою математики», а Микола Яругін підтвердив «Математика безмежна різноманітна і міститься в усьому»
Розділ математики «Відношення і пропорції» дійсно має практичний зміст і проникає в усі сфери діяльності людини. Ви, як учні , часто використовуватимете ці знання на уроках хімії, біології, фізики.
Давайте перевіримо вивчену тему «Відношення»
2.Математичний диктант
Варіант 1
1.Чому дорівнює відношення чисел 20 і 4 ?
2.Відношення якого числа до числа 7 дорівнює 3 ?
3.Відношення числа 18 до числа а дорівнює 3 .
Чому дорівнює число а .
4.Скоротіть відношення: 10 т до 10кг .
5.Якщо члени відношення помножити або поділити на одне й те саме число, яке не дорівнює нулю, то ….
Варіант 2
1.Чому дорівнює відношення чисел 10 і 2?
2.Відношення якого числа до числа 7 дорівнює 4?
3.Відношення числа 12 до числа b дорівнює 6.
Чому дорівнює число b.
4.Скоротіть відношення: 5 хв до 1 год.
5.Якщо члени відношення помножити або поділити на одне й те саме число, яке не дорівнює нулю, то ….
Під час аналізу виконання завдань, який проводимо безпосередньо після завершення математичного диктанту, повторюються основні означення і властивості, що були вивчені на попередньому уроці.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
1.Створення проблемної ситуації
Відношення – це частка двох чисел.
Зверніть увагу на слідуюче завдання.
Задача: Одного разу вчені знайшли в Індії давній математичний рукопис, після розшифровки якого їх зацікавив такий запис:
10 |
3 |
40 |
12 |
Як ви думаєте, що він означає?
40/10=4, 12/3=4; =› 40/10=12/3
3/10, 12/40=3/10; =› 3/10=12/40
10/40=3/12; 10/3=40/12.
Рівність двох відношень називають пропорцією.
Отже, завдання уроку : вивчити пропорцію та її основну властивість.
2.Повідомлення теми, мети і завдань уроку
2.1.Запис теми уроку «Пропорція. Основна властивість пропорції».
3. З історії математики.
Пропорція. Це не просто математичне поняття. На думку митця Луки Пачіолі, навіть, божественне. Грекам воно замінило теорію дійсного числа і таким чином допомогло створити найкращий шедевр – геометрію. Воно – душа гармонії. У ньому слова архітектора, міцність споруд, чудеса мистецтва. І вона просто панує в природі.
IV.Сприймання і засвоєння навчального матеріалу
Пропорція. Основна властивість пропорції
Основні теоретичні моменти і записи учнів в зошитах (презентація, підручник п.20 , с110)
Використання презентації «Пропорції»
Робота з підручником (п.20, с. 110-111)
V.Засвоєння вмінь і навичок
Відкрийте сторінку 112.
Рівень завдання |
Зміст завдань |
Робота з підручником |
Слайд презентації |
І рівень |
№614 (усно) 1)5 відноситься до3, як 20 відноситься до 12; 5,12 – крайні члени, 3,20 – середні члени. 2) 13 відноситься до4, як 239 відноситься до 12; 3)відношення 18 до 63 дорівнює відношенню 16 до 56; 3)відношення 16 до 12 дорівнює відношенню 68 до 51; 16,51 – крайні члени, 12,68 – середні члени. №615 1)2:7=6:21 або 2//7=6/21 2)7,2:0,8=0,09:0.01 №616 1) 2,8:0,7=4, 152:38=4, => 2,8:0,7=152:38 Можна скласти пропорцію. 2) 6/11:3/22=6/11*22/3=4; 12/17:5/34=12/17*34/5=24/5; => 4≠24/5. Не можна скласти пропорцію. |
п 20, с.110 абзац 3,4 |
№3, 4 |
ІІ рівень |
№620 1)6:х=36:30 2)х/21=9/14 36*х=6*30 14*х=9*21 36х=180 14х=189 х=180:36 х=189:14 х=5 х=13,5 |
п 20, с.110 абзац 7 с.111 приклад 1 |
№4, 5, 6, 7. 8 |
ІІІ рівень |
№622 1)Нехай з 27кг металу можна виготовити х приладів. Запишемо коротку умову : 8 прил. – 18кг. х прил. – 27кг. Відношення 18:8 і 27:х рівні, оскільки кожне з них показує, скільки потрібно металу на 1 прилад. Складаємо пропорцію. 18:8=27:х 18*х=8*27 18х=206 х=216:18 х=12(приладів) Відповідь: 12 приладів. 2)Нехай за 8 год турист пройде х км. Коротка умова: 5 год. – 24км. 8 год. – х км. Складаємо пропорцію. 24/5=х/8 5*х=8*24 5х=192 х=192/5 х=38,4(км) Відповідь: 38,4 км. |
п 20, с.111-112 приклад 2,3 |
№4, 5, 6, 7. 8 |
Перша задача виробничого характеру, економічного змісту, друга – фізичного, бо шлях, час та швидкість – фізичні величини.
Пропорції з використанням відсотків є базою розв’язування задач з хімії.
VI.Самостійна робота в парах
Картки. При виконанні завдань в парах розв’язок слугуватиме ключем гри.
VII. Інтерактивна гра «Естафета»
Розв’язку рівнянь відповідає певне слово чи словосполучення, з яких потрібно скласти вислів відомого вченого.
3 - вчити потрібно
4- математику
5 – що вона розум
1 – вже тому
16 – до ладу
2 – приводить.
Відповідь: Математику вчити потрібно вже тому, що вона розум до ладу приводить.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Так» , «Ні».
IX. Домашнє завдання
п.20 с.110-112 №621(1,2) №622(3).
X. Висновок
Тему «Пропорція. Основна властивість пропорції» ви будете використовувати від 6 по 11 клас. З цією метою проведемо самооцінювання вивчення нового матеріалу на уроці за критеріями, які визначені в «Анкеті самооцінки».
Анкета самооцінки
Прізвище, ім’я _________________________
№ з/п |
Вид діяльності на уроці |
Бал навчального досягнення |
Бали |
|
1 |
Математичний диктант. |
|
0-4 бали |
|
2 |
Рівень засвоєння теоретичного матеріалу. |
|
0-2 бали |
|
3 |
Розв’язування вправ і задач. |
|
0-3 бали |
|
4 |
Робота в парах. Складання вислову. |
|
0-3 бали |
|
|
Всього набраних балів |
|
|
|