«Творчість дітей – глибоко своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження і самоутвердження, в якому яскраво виявляється індивідуальна самобутність кожної дитини, цю самобутність не можливо охопити якимось правилами, єдиними і обов’язковими для всіх » [Сухомлинський В.О. Вибрані твори. У 5т.-К: Радянська школа; 1976. т.3, с.54].
Творчість учнів розуміють, як процес створення ними оригінальних вирішень завдань, у ході роботи над якими самостійно застосовуються засвоєнні знання, уміння, навички, здійснюється їх перенесення, комбінування відомих способів діяльності або створення нового для дитини підходу до виконання завдання.
1 група «Банкіри». Задача 1. Поклавши до банку 11000 гривен вкладник отримав через рік відсоток, що становить 880 гривен. Скільки відсотків річних сплачує цей банк? Задача 2. Бізнесмен має 17000 гривень. Банк дає йому кредит в розмірі 25000 гривен. Скільки станків може придбати бізнесмен для своєї фабрики, якщо за п’ять станків, що він придбав раніше, було заплачено 2625 гривень (ціни не змінювалися)?
2 група «Будівельники». Задача 1. Визначити скільки потрібно взяти цементу, піску й щебеню для виготовлення 140 м3 бетону, якщо за об’ємом вони відносяться у відношенні 1:2:4? Задача 2. Одна банка фарби коштує 28 гривень, нею можна пофарбувати 10 м2 підлоги. Скільки потрібно мати с собою грошей, щоб закупити фарбу на квартиру площею 70 м2 ?
3 група «Промисловці». Задача 1. з 0,5 т руди можна виплавити 0,3 т чавуну. Скільки потрібна переплавити руди, щоб отримати 1,8 т чавуну? Задача 2. Для виготовлення порцеляни беруть 25 частин білої глини, 2 частини піску і 1 частину гіпсу. Скільки кожного з цих матеріалів треба взяти, щоб отримати 280 кг суміші, з якої виготовляють порцеляну?
4 група «Бухгалтери». Задача 1. Службовець сплачує медичну страховку у розмірі 120 гривен, що становить 8 % його заробітної плати. Яка заробітна плата у службовця? Задача 2. За деяку роботу робітникові нарахували 2395 гривень. Із них 13% – прибутковий податок, 2% – відрахування у пенсійний фонд, 1% – відрахування у фонд зайнятості, 1% – профспілковий внесок. Скільки гривень одержить працівник після відрахувань?
5 група «Кулінари». Задача 1. З 300 кг свіжих яблук виходить 57 кг сушених. Скільки можна одержати сушених яблук з 2100 кг свіжих? Задача 2. Для приготування варення беруть смородину, малину і цукор у відношенні 3:4:5 відповідно. Під час варіння варення втрачає 40% своєї маси. Скільки кілограмів кожного продукту треба взяти, щоб отримати 36 кг готового варення?
Включення в урок дидактичних ігор і ігрових моментів робить процес навчання цікавим, створює у дітей гарний робочий настрій, полегшує засвоєння матеріалу. Різноманітні ігрові дії, за допомогою якої розв’язується та чи інша задача сприяє розвитку творчих здібностей, посилює інтерес до предмету.
Для формування і розвитку дослідницької діяльності на різних етапах уроку я використовую незвичайні творчі вправи: - Пошук нових способів розв’язання задач, складання своїх задач та їх розв’язання . Відомо, що самостійно придумана і розв’язана задача запам’ятовується краще і надовго. - Написання «математичних» творів. Пропоную учням написати казку, вірш, байку, сценку на математичну тему. Такі завдання ефективні щодо висвітлення практичної спрямованості матеріалу, що, зрештою, приводить до глибокого розуміння теми.
- Пошук цікавих математичних загадок і логічних задач. Цю вправу можна провести у вигляді конкурсу, визначити переможців. - Вправа «Інтерв’ю». Обирається учень на роль журналіста і кілька учнів, у яких буде братися інтерв’ю за запитаннями, що стосуються певної теми. Такий прийом можна використовувати як на етапі закріплення і повторення матеріалу, так і на етапі «відкриття» учнями нових знань. - «Знайди загублене». Учням пропонують розв’язати задачі, де відсутні деякі числа або символи. Дітям цікаво знаходити «загублене» і відновлювати записи. У такій діяльності також проявляється творчість. - «Дидактичний театр». Періодично пропоную поставити учням міні-спектакль, інсценівку на певну тему. Така діяльність активізує учнів, стимулює до глибокого вивчення матеріалу, прояву творчості.
Творчі здібності, як і інші здібності людини, вимагають постійного тренування. Завдання учителя – збудити здібності своїх учнів, виховувати в них сміливість думки і впевненість у тому, що вони розв’яжуть кожну задачу, у тому числі і творчого характеру. Цьому сприяють інноваційні підходи до організації навчально-пізнавального процесу, покликані подолати розрив між освітою і вимогами життя. Усі інноваційні технології, що запроваджуються в освіті, орієнтуються на зміну кінцевого результату, виховання особистості, яка вміє самостійно діяти в шкільному та суспільному середовищах.