Протилежні слова за значенням (антоніми)

Про матеріал
Розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням (антоніми); учити добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні.
Перегляд файлу

                                    Українська мова 2 клас

 

Тема. Слова протилежні за значенням (антоніми).

 

Мета. Розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням (антоніми); учити добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; формувати комунікативну компетентність: вміння аналізувати, характеризувати, класифікувати мовний матеріал; формувати та висловлювати власну думку; формувати соціальну компетентність: вчити працювати в групах, виховувати почуття взаємодопомоги, взаємодії, товаришування, партнерства; розвивати пам'ять, виховувати працьовитість.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, зошити, ілюстрований та роздатковий матеріал

 

                                               Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

Всі почули вже дзвінок.

Він покликав на урок,

Кожен з нас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними  - і хлоп`ята.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Сьогодні у нас незвичайний день і незвичайний урок. Адже до нас завітали гості. А поговоримо ми про найдорогоцінніший скарб людини – мову.

 

Асоціативний кущ «ЯКА НАША МОВА»  (грона винограду).

Життя без мови не мислиме і неможливе. Мова – це шлях, яким кожен із нас іде від колиски до усвідомлення себе громадянином. ЇЇ потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

З якими словами ви познайомилися на попередньому уроці?  -  Слова близькі за значенням (Синоніми). Чи добре ви зрозуміли, що таке синоніми?

  1. Гра «Чарівна паличка».

До кого доторкнеться чарівна паличка, той шукає «зайве» слово у синонімічному ряді слів:

Україна, Батьківщина, наша держава, людина, наша країна.

Горизонт, небосхил, обрій, виднокруг, сонце.

Іти, човгати, крокувати, марширувати, повзти, бігти, плентатися.

  •          Для чого в українській мові потрібні синоніми? ( Вони допомагають нам збагатити наше усне мовлення новими словами, зробити мову мелодійною і барвистою. В писемному мовленні уникнути повторень).
  1. Каліграфічна хвилинка

Щоб гарно усі нам слова написати,

Потрібно з`єднання букв пригадати

Й каліграфічно їх записати.

Якщо сядемо рівно.

То напишемо на диво –

Чисто, рівно і красиво.

Ручку правильно візьміть,

Зошит гарно покладіть.

І старанно напишіть.

  •          Сьогодні панночка Каліграфія пропонує вам записати каліграфічно букви

і буквосполучення Зз зи им ма зима

Зима – це чудова пора року.

  •          На яке питання відповідає слово зима? (Що?)

 – Як називається перший місяць зими? – Грудень (записати і зробити звуко-буквенний аналіз слова. З чим у вас асоціюється слово зима (Мороз, Новий рік, заметіль, холод, віхола, хурделиця). А у мене зима асоціюється ще і з відлигою.

  •          А чи є серед цих слів, слова близькі за значенням?
  •          Назвіть мені їх? Що позначають ці слова? (Холод, сильний вітер і сніг).
  •          Яке значення має слово відлига?
  •          Де ми можемо дізнатися значення слова?
  •          ( Відлига – це значне потепління взимку, що викликає часткове розтавання снігу, льоду) – Малюнок відлиги.
  •          Воно близьке за значенням до слів мороз, холод, заметіль – чи має протилежне значення? (Протилежне)

 

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Отже, сьогодні ми з вами дізнаємося про слова протилежні за значенням. Дізнаємось для чого вони потрібні у мовлення, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо у повсякденному житті. В цьому ми можемо переконатись, погравши в гру «Знайди пару»

Гра «Знайди пару»

На дошці записані слова: тепло, день, радість, друг, праця, добро, сміх, мир.

У кожного учня на парті листочок з написом слова антоніма: холод, ніч, горе, ворог, лінь зло, сльози, війна.

Підходять до дошки і прикріплюють.

  •          А тепер давайте ближче познайомимось з ними. Для цього виконаємо вправу 1 (с. 79).
  •          Прочитайте самостійно напівголосно текст. Що ви помітили?
  •          Між ким відбувається розмова?
  •          Перечитуємо діалог в особах (мама, дівчинка-Улянка, тато, бабуся, автор).
  •          Якою ви уявили Улянку? Чому?
  •          Що трапилося з дівчинкою? Чому Улянка постійно заперечувала? А з вами таке буває?
  •          Сперечатися добре чи погано?
  •          Виконуємо завдання у зошиті. Випишіть слова парами.
  •          Слова, які мають протилежне значення називають словами – антонімами.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Подивіться догори,

Тепер униз гляньте,

Повільно присядьте,

Швиденько устаньте.

Руки вгору, руки вниз.

Вліво, вправо нахились.

Крок вперед і крок назад.

Посміхнись і до роботи знов берись.

  •          Діти, які протилежні слова за значенням зустрілись нам у фізкультхвилинці?

 

Робота в групах «Мішечок Антонімів»

Українська мова дуже багата і мелодійна. Здавна народ використовував слова протилежні за значенням.

А зараз ми будемо працювати у групах. Давайте пригадаємо правила роботи у групах.

  1. Думка кожного важлива.
  2. Уважно слухайте і читайте завдання.
  3. Говоріть почергово, не перебивайте один одного.
  4. Дотримуйтеся правил піднятої руки.
  5. Працюйте так, щоб не заважати іншим.
  6. Не бійтеся помилитися, помилку можна виправити.

 

  •          Діти, а яке свято буває в останній день грудня? А чому особливо школярі дуже чекають на це свято?
  •          Новий рік, Приходить пора канікул. А коли на дворі гарна зимова погода, лежить білий пухнастий сніг, і є достатньо часу для розваг.

 

Робота в парах. Гра «Сніжинки»

У конверті сніжинки. На сніжинках записані слова, потрібно відшукати антоніми, діти парами виходять, тримаючи сніжинки у руках

(-   весело, сумно, гарно, темно

  •          ніч, день, ранок, світанок
  •          тепло, холодно, морозно, вітряно
  •          плакати, сміятися, бігати, співати
  •          мовчить, говорить, плаче, сидить)

 

Ось ми з вами вже і в сніжки пограли, а зараз давайте попрацюємо із цеглинками ЛЕГО.

  •          Подивіться уважно на екран. Ви бачите незакінчене речення. Спробуйте за допомогою цеглинок його відновити, дібравши слово з протилежним значенням:

 

ВУГІЛЛЯ ЧОРНЕ, А ЦУКОР….

 

ТЕПЛИЙ            СМАЧНИЙ            БІЛИЙ

 

ВЗИМКУ ХОЛОДНО, А ВЛІТКУ……

 

СТРАШНО            СУМНО           ТЕПЛО

 

СОСНА ВИСОКА, А КАЛИНА……

 

НИЗЬКА      КРАСИВА       ЧАРІВНА

 

МЕД СОЛОДКИЙ, А ЛИМОН……

 

ЖОВТИЙ    КОРИСНИЙ      КИСЛИЙ

 

  •          Діти, які з названих слів у реченнях мають цілющі властивості? Назвіть їх.
  •          Правильно це: калина, мед, лимон стануть у нагоді під час простудних захворювань, особливо зараз, з настанням зими.

 

V. Етап рефлексійно-оцінюючий. Вправа «Мікрофон»

 - Діти, з якими словами ми сьогодні познайомилися? (зі словами з протилежним значенням – антонімами).

 - Що ви навчилися робити на уроці? (добирати протилежні слова).

 - Для чого нам потрібні слова з протилежним значенням у нашому мовленні? (зіставляти явища в навколишньому середовищі, описувати предмети).

 - Яке завдання найбільше вам сподобалося?

 - В чому виникли труднощі?

 - Що для вас було новим?

 - Чи все вдалося під час уроку?

 

VI. Самооцінювання.

Дістаньте свої конвертики з картками і оцініть свою роботу на уроці:

  •          Якщо ви були активні, справились легко із завданням – зелений кружечок;
  •          Якщо виникли труднощі, щось було незрозумілим – жовтий кружечок;
  •          Якщо ви сумували, вам було нецікаво, скучно – червоний кружечок.

VII. Підсумок уроку.

  •          Ось і добіг до кінця наш урок. Я дякую вам за активність, творчість у виконанні завдань. Особливо хочу подякувати ….
  •          А тепер, я б хотіла повернутися до слів, з яких ми починали наш урок. Радість, сміх, щастя та мир нехай завжди панують у вашій оселі. І ніколи до вас не приходять сльози, горе, війна.
  •          Вчитель знімає з дошки слова: сльози, горе, війна, а залишає тільки слова: радість, сміх, щастя, мир.

Давайте усім дарувати

І друзям і гостям, і мамі, і тату.

Хай радість злітає у небо, як птах

І добрі слова у всіх на вустах.

docx
Додано
26 грудня 2024
Переглядів
48
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку