Українська мова 2 клас
Тема. Слова протилежні за значенням (антоніми).
Мета. Розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням (антоніми); учити добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; формувати комунікативну компетентність: вміння аналізувати, характеризувати, класифікувати мовний матеріал; формувати та висловлювати власну думку; формувати соціальну компетентність: вчити працювати в групах, виховувати почуття взаємодопомоги, взаємодії, товаришування, партнерства; розвивати пам'ять, виховувати працьовитість.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, зошити, ілюстрований та роздатковий матеріал
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Всі почули вже дзвінок.
Він покликав на урок,
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними - і хлоп`ята.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні у нас незвичайний день і незвичайний урок. Адже до нас завітали гості. А поговоримо ми про найдорогоцінніший скарб людини – мову.
Асоціативний кущ «ЯКА НАША МОВА» (грона винограду).
Життя без мови не мислиме і неможливе. Мова – це шлях, яким кожен із нас іде від колиски до усвідомлення себе громадянином. ЇЇ потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
З якими словами ви познайомилися на попередньому уроці? - Слова близькі за значенням (Синоніми). Чи добре ви зрозуміли, що таке синоніми?
До кого доторкнеться чарівна паличка, той шукає «зайве» слово у синонімічному ряді слів:
Україна, Батьківщина, наша держава, людина, наша країна.
Горизонт, небосхил, обрій, виднокруг, сонце.
Іти, човгати, крокувати, марширувати, повзти, бігти, плентатися.
Щоб гарно усі нам слова написати,
Потрібно з`єднання букв пригадати
Й каліграфічно їх записати.
Якщо сядемо рівно.
То напишемо на диво –
Чисто, рівно і красиво.
Ручку правильно візьміть,
Зошит гарно покладіть.
І старанно напишіть.
і буквосполучення Зз зи им ма зима
Зима – це чудова пора року.
– Як називається перший місяць зими? – Грудень (записати і зробити звуко-буквенний аналіз слова. З чим у вас асоціюється слово зима (Мороз, Новий рік, заметіль, холод, віхола, хурделиця). А у мене зима асоціюється ще і з відлигою.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Отже, сьогодні ми з вами дізнаємося про слова протилежні за значенням. Дізнаємось для чого вони потрібні у мовлення, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо у повсякденному житті. В цьому ми можемо переконатись, погравши в гру «Знайди пару»
Гра «Знайди пару»
На дошці записані слова: тепло, день, радість, друг, праця, добро, сміх, мир.
У кожного учня на парті листочок з написом слова антоніма: холод, ніч, горе, ворог, лінь зло, сльози, війна.
Підходять до дошки і прикріплюють.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Подивіться догори,
Тепер униз гляньте,
Повільно присядьте,
Швиденько устаньте.
Руки вгору, руки вниз.
Вліво, вправо нахились.
Крок вперед і крок назад.
Посміхнись і до роботи знов берись.
Робота в групах «Мішечок Антонімів»
Українська мова дуже багата і мелодійна. Здавна народ використовував слова протилежні за значенням.
А зараз ми будемо працювати у групах. Давайте пригадаємо правила роботи у групах.
Робота в парах. Гра «Сніжинки»
У конверті сніжинки. На сніжинках записані слова, потрібно відшукати антоніми, діти парами виходять, тримаючи сніжинки у руках
(- весело, сумно, гарно, темно
Ось ми з вами вже і в сніжки пограли, а зараз давайте попрацюємо із цеглинками ЛЕГО.
ВУГІЛЛЯ ЧОРНЕ, А ЦУКОР….
ТЕПЛИЙ СМАЧНИЙ БІЛИЙ
ВЗИМКУ ХОЛОДНО, А ВЛІТКУ……
СТРАШНО СУМНО ТЕПЛО
СОСНА ВИСОКА, А КАЛИНА……
НИЗЬКА КРАСИВА ЧАРІВНА
МЕД СОЛОДКИЙ, А ЛИМОН……
ЖОВТИЙ КОРИСНИЙ КИСЛИЙ
V. Етап рефлексійно-оцінюючий. Вправа «Мікрофон»
- Діти, з якими словами ми сьогодні познайомилися? (зі словами з протилежним значенням – антонімами).
- Що ви навчилися робити на уроці? (добирати протилежні слова).
- Для чого нам потрібні слова з протилежним значенням у нашому мовленні? (зіставляти явища в навколишньому середовищі, описувати предмети).
- Яке завдання найбільше вам сподобалося?
- В чому виникли труднощі?
- Що для вас було новим?
- Чи все вдалося під час уроку?
VI. Самооцінювання.
Дістаньте свої конвертики з картками і оцініть свою роботу на уроці:
VII. Підсумок уроку.
Давайте усім дарувати
І друзям і гостям, і мамі, і тату.
Хай радість злітає у небо, як птах
І добрі слова у всіх на вустах.