Сьогодні на уроці ми дізнаємося про:1. факти з біографії Є. Гуцала.2. історію написання оповідання “Лось” автора.3. Особливості сюжету, жанру, композиції твору тощо. Навчимося:1. порівнювати образи оповідання.2. дискутувати на тему людини й природи, злочину й кари тощо.3. пропонувати власні варіанти продовження твору.
Нагороди. Літературна премія імені Юрія Яновського (1982) — за збірники оповідань «Орлами орано», «Що ми знаємо про любов», «Полювання з гончим псом» и «Оповідання з Тернівки»;Державна премія України ім. Т. Г. Шевченка (1985) — за дитячі збірки «Саййора», «Пролетіли коні» ;Міжнародна премія фундації О. і Т. Антоновичів (1995) — за роман-трилогію «Позичений чоловік»;Премія ім. Івана Огієнка (1995) — за публіцистичну книжку «Ментальність орди».
Порівняльна х-ка героїв{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Хлопчики-підберезники. Дядько Шпичак. Портрет«Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда».«Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс. Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами». Вчинкикинулися рятувати звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були маленькі й слабосилідорослий, але сидів і насмішкувато з кущів спостерігав, як діти рятували лося; вистрілив у нього; хоче уникнути покарання. Що уособлюють. Добро, милосердя, справедливість, небайдужість. Зло, шкоду, безсердечність, боягузтво.
Образ лося«великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання»;«старий самець, уже звик до заповідника, в який потрапив із тайги, звик до людей і до того, що його підгодовують»;полюбляв галяву;обізнаний;стурбований; обережний;спостережливий; чутливий;наполегливий; розуміє природу, її таємниці.
Чим особливий стиль твору?Поєднання звуків, кольорів, запахів«удосвітні сутінки»«запах річкової криги»«шарудіння прив’ялих стеблинок»«знеможене порипування гілляки»Художні деталіРоги лося як символ тваринного начала порівнюються з «осіннім низькорослим кущиком, із якого обнесло листя». Очі лося – важлива портретна деталь, що відображає його переживання, емоції. Порипування гілляки є символом тривоги, наближення біди.