ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗИКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАГАЛЬНО ОСВІТНІЙ СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ

Про матеріал
Василенко Аанастасія Олександрівна Науковий керівник – доктор пед. наук, доцент Масич В.В., ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗИКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАГАЛЬНО ОСВІТНІЙ СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди Анотація. Під час дистанційного навчання педе вчителями фізики постає проблема у вигляді проведення лабораторних, експериментальних робіт, демонстраційних дослідів тощо. Онлайн-симуляції являють собою одним із способів рішення і методом проведення практичних робіт які необхідні в вивченні фізики в 7-11 класах загальноосвітніх навчальних закладах. Ключові слова. Дистанційне навчання, навчання, фізичний експеримент, демонстраційні досліди, лабораторні роботи, онлайн-симуляції, онлайн-лабораторії. Дистанцiйне навчання форма навчання з використанням комп’ютерних і телекомунiкацiйних технологiй надає здобувачам базової та загальної освіти широкий спектр можливостей. Формує глобальний принципово новий освітній простір; можливість обирати зручний для себе час навчання; можливість звертання до багатьох джерел навчальної інформації; сконцентроване подання навчальної інформації та доступ; до неї підвищує ефективність засвоєння матеріалу; використання в освітньому процесі новітніх досягнень інформаційних і телекомунікаційних технологій; рівні можливості одержання освіти – незалежно від місця проживання, стану здоров’я, тощо; дистанційне навчання розширює та оновлює роль педагога, який; повинен координувати пізнавальний процес, постійно вдосконалювати; свої уроки, підвищувати творчу активність і кваліфікацію відповідно до інновацій. Всі ці можливості надають змогу педагогам для підвищення своєї кваліфікації, вдосконалення своєї майстерності тощо. Але разом з чим перед нами вчителями постає низька проблем: • відсутність особистого спілкування між викладачем та студентом. Також не вистачає спілкування з колегами для обміну досвідом; • наявність в учнів сильної особистої мотивації, вміння навчатися самостійно; • не забезпечення достатнім технічним обладнанням – мати комп’ютер та постійний вихід у Інтернет; Навчальний фізичний експеримент як органічна складова методичної системи навчання фізики забезпечує формування в учнів необхідних практичних умінь, дослідницьких навичок та особистісного досвіду експериментальної діяльності. Завдяки цьому учні зможуть у межах набутих знань розв’язувати пізнавальні завдання засобами фізичного експерименту. У шкільному навчанні ця форма роботи реалізується завдяки демонстраційним і фронтальним експериментам, лабораторним роботам і короткотривалим дослідам, фізичному практикуму, навчальним проектам, позаурочним дослідам і спостереженням тощо. [2] Перелічені в програмі демонстраційні досліди й лабораторні роботи є необхідними й достатніми щодо вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Проте залежно від умов і наявної матеріальної бази фізичного кабінету вчитель може замінювати окремі роботи або демонстраційні досліди рівноцінними, використовувати різні їхні можливі варіанти. Також вчитель може доповнювати цей перелік додатковими експериментальними роботами тощо. Під час дистанційного навчання перед вчителем фізики постає проблема щодо проведення лабораторних і експериментальних робіт. Або вони пропускаються, або учні просто дивляться відео того чи іншого експерименту. Я вважаю, що одим із способів реалізації лабораторних робіт під час дистанційного навчаня є використання сучаних онлайн-симуляцій. Завдяки чому учні можуть самостійно і зовсім безпечно для себе проводити досліди з електричними приладами, спостерігати за рухом фотонів, аналізувати різноманітні оптичні явища тощо. Використання сучасних технологій зацікавить учнів до вивчення та поглиблення своїх знань з фізики. Робота з онлайн-симуляціями відкриває нові можливості. Таким чином, учні можуть самостійно проводити свої дослідження тих чи інших фізичних явищ, спостерігати складні фізичні процеси які не можливо побачити або моделювати в звичайному кабінеті фізики. • PhET Interactive Simulations - інтерактивне моделювання явищ фізики за такими темами, як механіка, теплова фізика та електромагнетизм. Більшість із них можна запустити в Інтернеті, а всі можна завантажити для роботи в автономному режимі у випадку проблем із підключенням. Для більшості моделювань доступні навчальні матеріали, деякі з яких перевірені працівниками PhET.[7] • Apps on Physics – містить симуляції з усіх розділів фізики, в багатьох з них можна змінювати вихідні дані.[8] • PASCO Scientific - ресурс включаючи лабораторні роботи, де учні переглядають коротке відео, що демонструє частину лабораторії, що займається збором даних, та аналізують дані за допомогою програмного забезпечення PASCO. [9] • Physlet® Physics 3E (частина фізики з відкритим кодом ) – моделювання фізичних процесів з різних тем, включаючи готові робочі зошити та ілюстрації.[10] • Academo – на сайті наявні фізичні та астрономічні моделі деяких тем. Ознайомтеся з їхнім віртуальним осцилографом та аналізатором спектра звуку .[11] При проведенні лабораторних або експериментальних робіт онлайн вчителю необхідно чітко визначати мету роботи; відповідно до мети забезпечити учням технічну підтримку з використанням онлайн-ресурсів або програмного забезпечення; надати конкретні та зрозумілі інструкції учням щодо виконання роботи; Роль вчителя – модератор, пояснює правила використання та звертає увагу учнів на особливості експерименту, та необхідність аналізувати учнями виконану роботу. Список використаних джерел 1. Думанський Н. О. Класи сучасних технологій дистанційної освіти / Н. О. Думанський // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2008. – № 26 (610). – С.119-125. 2. Навчальна програма з фізики для загальноосвітніх навчальних закладів у 7-9 класах, затверджена Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. – с.49 https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/7-fizika.doc 3. Навчальні програми для 10-11 класів з фізики і астрономії, для закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту, профільний рівень), Затверджено Міністерством освіти і науки України від 24.11.2017 р. №1539 – с.55 https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/fizika-iastronomiya-10-11-avtorskij-kolektiv-pid-kerivnicztvom-lyashenka-o-i.doc 4. Стефаненко П. В. Теоретичні і методичні засади дистанційного навчання у вищій школі : автореф.дис. на здобуття наук. ступеня док. пед наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» /П. В. Стефаненко. – К., 2002. – 48 с. 5. Про затвердження Положення про дистанційне навчання, Наказа міністерства освіти і науки України, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 15.11.2020) 6. Гуржій А. М. Інформаційні технології в освіті / А. М. Гуржій // Проблеми освіти: наук.-метод. зб. – К. : ІЗМН, 1998. – Вип. ІІ. – С. 5–11. 3. Дмитренко П. В., Дистанційна освіта / П. В. Дмитренко, Ю. А. Пасічник. – К. : НПУ, 1999. – 25 с. 7. PhET Interactive Simulations URL: https://phet.colorado.edu/ 8. Apps on Physics URL:https://www.walter-fendt.de/html5/phru/ 9. PASCO Scientific URL:https://www.pasco.com/resources/home-science-tools 10. Physlet® Physics 3E URL:https://www.compadre.org/Physlets/mechanics/ 11. Academo URL:https://academo.org/physics/ Vasylenko A.O. doctor of ped. sciences, docent Masych V.V., CONDUCTING LABORATORY WORKS IN PHYSICS IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING IN GENERAL EDUCATIONAL SECONDARY SCHOOL Kharkiv national pedagogical university the name of G.S.Scovoroda Abstract. During distance learning, teachers of physics have a problem in the form of laboratory, experimental work, demonstration experiments and more. Online simulations are one of the ways to solve and method of practical work that is necessary in the study of physics in grades 7-11 of secondary schools. Keywords. Distance learning, learning, physical experiment, demonstration experiments, laboratory work, online simulations, online laboratories.
Перегляд файлу

УДК

Василенко А.О.

Науковий керівник – доктор пед. наук, доцент Масич В.В.,

ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗИКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАГАЛЬНО ОСВІТНІЙ СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ

Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди

 

Анотація.  Під час дистанційного навчання педе вчителями фізики постає проблема у вигляді проведення лабораторних, експериментальних робіт, демонстраційних дослідів тощо. Онлайн-симуляції являють собою одним із способів рішення і методом проведення  практичних робіт які необхідні в вивченні фізики в 7-11 класах загальноосвітніх навчальних закладах. 

Ключові слова. Дистанційне навчання, навчання, фізичний експеримент, демонстраційні досліди, лабораторні роботи, онлайн-симуляції, онлайн-лабораторії.

Дистанцiйне навчання форма навчання з використанням комп’ютерних і телекомунiкацiйних технологiй надає здобувачам базової та загальної освіти широкий спектр можливостей.

Формує глобальний принципово новий освітній простір; можливість обирати зручний для себе час навчання; можливість звертання до багатьох джерел навчальної інформації; сконцентроване подання навчальної інформації та доступ; до неї підвищує ефективність засвоєння матеріалу; використання в освітньому процесі новітніх досягнень інформаційних і телекомунікаційних технологій; рівні можливості одержання освіти – незалежно від місця проживання, стану здоров’я, тощо; дистанційне навчання розширює та оновлює роль педагога, який; повинен координувати пізнавальний процес, постійно вдосконалювати; свої уроки, підвищувати творчу активність і кваліфікацію відповідно до інновацій.

Всі ці можливості надають змогу педагогам для підвищення своєї кваліфікації, вдосконалення своєї майстерності тощо. Але разом з чим перед нами вчителями постає низька проблем:

  • відсутність особистого спілкування між викладачем та студентом. Також не вистачає спілкування з колегами для обміну досвідом;
  • наявність в учнів сильної особистої мотивації, вміння навчатися самостійно;
  • не забезпечення достатнім технічним обладнанням – мати комп’ютер та постійний вихід у Інтернет;

Навчальний фізичний експеримент як органічна складова методичної системи навчання фізики забезпечує формування в учнів необхідних практичних умінь, дослідницьких навичок та особистісного досвіду експериментальної діяльності. Завдяки цьому учні зможуть у межах набутих знань розв’язувати пізнавальні завдання засобами фізичного експерименту. У шкільному навчанні ця форма роботи реалізується завдяки демонстраційним і фронтальним експериментам, лабораторним роботам і короткотривалим дослідам, фізичному практикуму, навчальним проектам, позаурочним дослідам і спостереженням тощо. [2]

Перелічені в програмі демонстраційні досліди й лабораторні роботи є необхідними й достатніми щодо вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Проте залежно від умов і наявної матеріальної бази фізичного кабінету вчитель може замінювати окремі роботи або демонстраційні досліди рівноцінними, використовувати різні їхні можливі варіанти. Також вчитель може доповнювати цей перелік додатковими експериментальними роботами тощо.

Під час дистанційного навчання перед вчителем фізики постає проблема щодо проведення лабораторних і експериментальних робіт. Або вони пропускаються, або учні просто дивляться відео того чи іншого експерименту.

 Я вважаю, що одим із способів реалізації лабораторних робіт під час дистанційного навчаня є використання сучаних онлайн-симуляцій.  Завдяки чому учні можуть самостійно і зовсім безпечно для себе проводити досліди з електричними приладами, спостерігати за рухом фотонів, аналізувати різноманітні оптичні явища тощо. Використання сучасних технологій зацікавить учнів  до вивчення та поглиблення своїх знань з фізики.  Робота з онлайн-симуляціями відкриває нові можливості. Таким чином, учні можуть самостійно проводити свої дослідження тих чи інших фізичних явищ, спостерігати складні фізичні процеси які не можливо побачити або моделювати в  звичайному кабінеті фізики.

  • PhET Interactive Simulations - інтерактивне моделювання явищ фізики за такими темами, як механіка, теплова фізика та електромагнетизм. Більшість із них можна запустити в Інтернеті, а всі можна завантажити для роботи в автономному режимі у випадку проблем із підключенням. Для більшості моделювань доступні навчальні матеріали, деякі з яких перевірені працівниками PhET.[7]
  • Apps on Physics – містить симуляції з усіх розділів фізики, в багатьох з них можна змінювати вихідні дані.[8]
  • PASCO Scientific - ресурс включаючи лабораторні роботи, де учні переглядають коротке відео, що демонструє частину лабораторії, що займається збором даних, та аналізують дані за допомогою програмного забезпечення PASCO. [9]
  • Physlet® Physics 3E (частина фізики з відкритим кодом ) – моделювання фізичних процесів з різних тем, включаючи готові робочі зошити та ілюстрації.[10]
  • Academo – на сайті наявні фізичні та астрономічні моделі деяких тем. Ознайомтеся з їхнім віртуальним осцилографом та аналізатором спектра звуку .[11]

При проведенні лабораторних або експериментальних робіт онлайн вчителю необхідно чітко визначати мету роботи; відповідно до мети забезпечити учням технічну підтримку з використанням онлайн-ресурсів або програмного забезпечення; надати конкретні та зрозумілі інструкції учням щодо виконання роботи; Роль вчителя – модератор, пояснює правила використання та звертає увагу учнів на особливості експерименту, та необхідність аналізувати учнями виконану роботу.

 

Список використаних джерел

  1.     Думанський Н. О. Класи сучасних технологій дистанційної освіти / Н. О. Думанський // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2008. – № 26 (610). – С.119-125.
  2.     Навчальна програма з фізики для загальноосвітніх навчальних закладів у 7-9 класах, затверджена Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. – с.49 https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/7-fizika.doc
  3.     Навчальні програми для 10-11 класів з фізики і астрономії, для закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту, профільний рівень), Затверджено Міністерством освіти і науки України від 24.11.2017 р. №1539 – с.55 https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/fizika-iastronomiya-10-11-avtorskij-kolektiv-pid-kerivnicztvom-lyashenka-o-i.doc
  4.     Стефаненко П. В. Теоретичні і методичні засади дистанційного навчання у вищій школі : автореф.дис. на здобуття наук. ступеня док. пед наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» /П. В. Стефаненко. – К., 2002. – 48 с.
  5.     Про затвердження Положення про дистанційне навчання, Наказа міністерства освіти і науки України, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 15.11.2020)
  6.     Гуржій А. М. Інформаційні технології в освіті / А. М. Гуржій // Проблеми освіти: наук.-метод. зб. – К. : ІЗМН, 1998. – Вип. ІІ. – С. 5–11. 3. Дмитренко П. В., Дистанційна освіта / П. В. Дмитренко, Ю. А. Пасічник. – К. : НПУ, 1999. – 25 с.
  7.     PhET Interactive Simulations URL: https://phet.colorado.edu/
  8.     Apps on Physics URL:https://www.walter-fendt.de/html5/phru/
  9.     PASCO Scientific URL:https://www.pasco.com/resources/home-science-tools
  10. Physlet® Physics 3E URL:https://www.compadre.org/Physlets/mechanics/
  11. Academo URL:https://academo.org/physics/

 

Vasylenko A.O.

doctor of ped. sciences, docent Masych V.V.,

CONDUCTING LABORATORY WORKS IN PHYSICS IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING IN GENERAL EDUCATIONAL SECONDARY SCHOOL

Kharkiv national pedagogical university the name of G.S.Scovoroda

Abstract. During distance learning, teachers of physics have a problem in the form of laboratory, experimental work, demonstration experiments and more. Online simulations are one of the ways to solve and method of practical work that is necessary in the study of physics in grades 7-11 of secondary schools.

Keywords. Distance learning, learning, physical experiment, demonstration experiments, laboratory work, online simulations, online laboratories.

docx
Пов’язані теми
Фізика, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
10 травня 2023
Переглядів
346
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку