Проведення навчальних екскурсій у початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів

Про матеріал

До початку проведення кожної екскурсії вчителю слiд добре вивчити об'єкт, ознайомитися зi спецiальною лiтературою з теми екскурсії, правильно спланувати її проведення. У планi проведення екскурсії слiд передбачити мету та дидактичнi завдання, послiдовнiсть огляду екскурсiйного об'єкта, завдання для учнів (спiльнi, груповi або iндивiдуальнi), використання екскурсiйного матерiалу для подальшої роботи тощо. Екскурсiї може проводити як професiйний екскурсовод, так i безпосередньо вчитель.

Перегляд файлу

Проведення навчальних екскурсій у початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів

Відповідно до iнструктивно-методичного листа Мiнiстерства освiти i науки України від 06.02.08 1/9-61 навчальнi екскурсii у 1- 4-х класах органiзовуються орiєнтовно з 31 травня по 3 червня (4 днi). Їх тривалiсть має бути не бiльше 3-х академiчних годин на день.

Керiвники навчальних закладiв можуть вносити корективи до строкiв органiзації навчальних екскурсiй з урахуванням мiсцевих умов, специфiки навчального процесу, профiлю навчання та необхiдностi надолуження виконання навчальних програм у зв’язку з вимушеним призупиненням навчальних занять, спричинених захворюванiстю учнiв на грип та гострi респiраторнi iнфекцiї, та iншими причинами (лист Мiнiстерства освiти і науки України вiд 01.02.10 №  1/9-50 «Про порядок закiнчення навчального року та проведення державної пiдсумкової атестацiї у загальноосвiтнiх навчальних закладах у 2009/10 навчальному році»).

Змiст, форми органiзацiї та проведення екскурсiй i практичних занять у 1- 4-х класах визначаються вчителями (методичними об’єднаннями вчителiв) початкових класiв за обов’язковим погодженням з адмiнiстрацiєю навчальних закладiв.

Для запису iнформацiї щодо проведення навчальних екскурсiй вiдводиться окрема сторiнка класного журналу.

Орієнтовні теми навчальних екскурсій

1-й клас

1. Екскурсiя «Дорога до школи (до дитячої полiклiнiки, до бiблiотеки, до театру тощо)».  Особливостi пересування та дотримання технiки безпеки (Основи здоров’я, Навколишній світ)

2. Екскурсiя «Спостереження за окремими об’єктами живої та неживої природи рiдного краю (району, села тощо)».  Мiжсезоннi порiвняння. Збереження привабливостi i краси рiдного краю (Навколишній світ, розвиток мовлення)

3. Екскурсiя до фiзкультурно-оздоровчого комплексу та практичні заняття. Ознайомлення зi спецiальним спортивним обладнанням та особливостями його використання. Змагання, дитячi спортивнi iгри (Фізкультура, основи здоров’я)

4. Екскурсiя до театру (кiнотеатру). Перегляд вистави, кiнофiлъму з метою популяризацiї дитячої класичної лiтератури  (Мова навчання, читання, розвиток мовлення)

 

2-й класс

1. Екскурсiя на будiвельний майданчик. Знайомство з будiвельними професiями  (Трудове навчання, розвиток мовлення, громадянська освіта)

2. Екскурсiя до бiблiотеки.Зустрiч iз письменником (поетом). Популяризацiя дитячої книги  (Мова навчання, читання, розвиток мовлення)

3. Екскурсiя до театру (кiнотеатру). Перегляд вистави, кiнофiльму з метою популяризацiї дитячої класичної лiтератури  (Мова навчання, читання, розвиток мовлення)

4. Екскурсiя до фiзкультурно-оздоровчого комплексу (стадiону) та практичнi заняття  (Фізкультура, основи здоров’я)

3-й клас

1. Екскурсія до лісу (водойми, гірської місцевості тощо). Дослідження тваринного та рослинного світу водойми, гірської місцевості тощо  (Природознавство, розвиток мовлення)

2. Екскурсія «Архітектура рідного краю»  (Образотворче мистецтвоЮ розвиток мовлення)

3. Екскурсія «Рельєфний дизайн місцевості рідного краю. Штучний та природний дизайн»  (Природознавство, образотворче мистецтво, розвиток мовлення)

4. Практичне заняття «Створення рельєфного дизайну (клумба, рельєфна аплікація тощо)»  (Трудове навчання)

4-й клас

1. Екскурсія до лісу (річки, озера тощо) з використанням спеціальних приладів орієнтування на місцевості (компас, гномон, термометр тощо)  (Природознавство, розвиток мовлення)

2. Екскурсія «Народні ремесла України»  (Трудове навчання, образотворче мистецтво, громадянська освіта, розвиток мовлення)

3. Екскурсія до Королівства ввічливості (музей, театр, наземний та підземний транспорт тощо)  (Громадянська освіта, розвиток мовлення)

4. Практичне заняття зі співробітниками ДАЇ. Ігри та змагання з правил безпечної поведінки на вулиці, у наземному та підземному транспорті тощо  (Основи здоров’я, громадянська освіта, розвиток мовлення)

Вiдповiдно до листа Мiнiстерства освiти i науки України від 06.02.08 р. № 1/9-61 «Методичнi рекомендацiї щодо органiзацiї навчально-виховного процесу пiд час проведення навчальних екскурсiй та навчальної практики учнiв загальноосвiтнiх навчальних закладiв» екскурсії з учнями загальноосвiтнiх навчальних закладiв можуть мати рiзну дидактичну мету та об’єкти.

Екскурсiї можуть бути:

випереджальними i проводитися напередоднi вивчення нової теми;

тематичними - для полiпшення розумiння учнями певної теми або роздiлу;

комплексними, що охоплюють широке коло питань з основ наук i проводяться наприкiнцi вивчення роздiлу або навчального року з метою узагальнення знань та вмiнь.

До початку проведення кожної екскурсії  вчителю слiд добре вивчити об’єкт, ознайомитися зi спецiальною лiтературою з теми екскурсії, правильно спланувати її проведення. У планi проведення екскурсії слiд передбачити мету та дидактичнi завдання, послiдовнiсть огляду екскурсiйного об’єкта, завдання для учнів (спiльнi, груповi або iндивiдуальнi), використання екскурсiйного матерiалу для подальшої роботи тощо. Екскурсiї може проводити як професiйний екскурсовод, так i безпосередньо вчитель.

Напередоднi екскурсії вчитель має ознайомити школярiв iз планом її проведення, поставити низку запитань, вiдповiдi на якi учнi повиннi отримати під час огляду. З метою пiдвищення зацiкавленостi школярiв екскурсiєю, сприяння розвитку в них iнiцiативи та самостiйностi можна запропонувати iндивiдуальні та груповi завдання щодо вивчення окремих об’єктів, складання задач, збирання колекцiйного матеріалу, пiдготовки звiтних матерiалiв. Обов’язковою умовою проведення екскурсії є цiльовий iнструктаж учнів з технiки безпеки, правил поведiнки пiд час переходу чи проїзду до мiсця екскурсії та її проведення вiдповiдно до Положення про органiзацiю роботи з охорони працi учасникiв навчально-виховного процесу в установах i закладах освiти, затвердженого наказом Мiнiстерства освiти України вiд 01.08.01 № 563  i зареєстрованого у Мiнiстерствi юстицiї України 20 листопада 2001 р. за №  969/6160.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

від   06.02.08      1/9-61

 

Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів

 

Навчальні екскурсії та навчальна практика є обов’язковими та необхідними складовими навчально-виховного процесу. Вони передбачають створення умов для наближення змісту навчальних предметів до реального життя, спостереження та дослідження учнями явищ природи і процесів життєдіяльності суспільства,  розширення світогляду школярів, формування в них життєво необхідних компетенцій, посилення практичної та професійно-орієнтаційної спрямованості навчально-виховного процесу.

Статтею 16 Закону України "Про загальну середню освіту" врегульовано тривалість навчального року в загальноосвітніх навчальних закладах: I ступеня - не  менш як 175 робочих днів, II-III ступенів - 190 робочих днів.

Структура навчального року включає орієнтовно 35 тижнів академічних занять та час на проведення навчальних екскурсій і навчальної практики, державної підсумкової атестації. Навчальні екскурсії проводяться для учнів 1-4 класів протягом 4 днів тривалістю не більше 3 академічних годин на день; навчальна практика та екскурсії  для учнів 5-8-х і 10-х класів проводяться протягом 10 днів: у 5-6-х класах - по 3 академічні години на день, у 7-8 класах по 4 академічні години, у 10-х класах по 5 академічних годин на день. Необхідною умовою організації навчальних екскурсій і навчальної практики є дотримання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки.

Зміст та форми організації навчальних екскурсій і навчальної практики, а також час їх проведення, визначаються адміністрацією навчального закладу. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів дозволяється вносити корективи до термінів організації навчальних екскурсій і практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу та профілю навчальних закладів, потреб виробництва та інших чинників (зокрема, надолуження виконання навчальних програм у зв’язку з вимушеним призупиненням навчальних занять тощо). При цьому залишається незмінною загальна тривалість навчального року.

Навчальні екскурсії організовуються з метою формування в учнів уміння спостерігати за навколишнім світом, сприяння розвитку наукового мислення, інтересу до вивченого матеріалу, ознайомлення з культурно-суспільним надбанням нашого народу та людства, національними традиціями. При виборі об'єктів для проведення екскурсій слід враховувати Перелік комплексних навчально-тематичних екскурсій з учнівською та студентською молоддю "Моя країна – Україна", визначених краєзнавчих, географічних, етнографічних та історичних об'єктів і туристсько-краєзнавчих екскурсійних маршрутів, що затверджено наказом Міністерства освіти і науки від 06.04.2006 № 286.

Екскурсії з учнями загальноосвітніх навчальних закладів можуть мати різну дидактичну мету та об’єкти. Екскурсії можуть бути випереджувальними і проводитися напередодні  вивчення нової теми; тематичними - для поліпшення розуміння учнями певної теми або розділу; комплексними, що  охоплюють широке коло питань основ наук і проводяться наприкінці вивчення розділу або навчального року з метою узагальнення знань та вмінь.

До початку проведення кожної екскурсії вчителю слід добре вивчити об’єкт, ознайомитися зі спеціальною літературою за темою екскурсії, правильно спланувати її проведення. У плані проведення екскурсії слід передбачити мету та дидактичні завдання, послідовність огляду екскурсійного об’єкту,  завдання для учнів (спільні, групові або індивідуальні), використання екскурсійного матеріалу для подальшої роботи тощо. Проведення екскурсій може здійснюватися як професійним екскурсоводом, так і безпосередньо вчителем.

Напередодні екскурсії вчитель має ознайомити школярів із планом її проведення, поставити ряд запитань, відповіді на які учні повинні дізнатися під час огляду. З метою підвищення зацікавленості школярів екскурсією, сприяння розвитку в них ініціативи та самостійності можна запропонувати індивідуальні та групові завдання щодо вивчення окремих об’єктів, складання задач, збирання колекційного матеріалу, підготовки звітних матеріалів.  Обов’язковою умовою проведення екскурсії є  цільовий  інструктаж  учнів  з техніки безпеки, правил поведінки під час переходу чи проїзду до місця екскурсії та її проведення відповідно до Положення  про  організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 01.08.2001 № 563 і зареєстрованого у Міністерстві  юстиції України 20 листопада 2001 р. за № 969/6160.

Під час огляду екскурсійних об’єктів учні повинні спостерігати, робити замальовки, записувати необхідні відомості тощо.

Підбиття підсумків екскурсій може здійснюватися залежно від віку школярів у різних формах:

бесіди, під час якої вчитель з'ясовує враження учнів від об’єкта, обговорює найважливіші етапи екскурсії,

конференції – під час якої учні звітують щодо виконання запропонованих раніше завдань (проектів),

диспуту, під час якого учні висловлюють власну позицію щодо побаченого та почутого;

виставки колекцій, стіннівок, малюнків, альбомів тощо.

Якщо екскурсію передбачено змістом навчальної програми, то вона  обліковується на відповідних сторінках навчальних предметів класного журналу та може оцінюватися  вчителем.

Усі інші навчальні екскурсії, їх зміст і дата проведення обліковуються в класних журналах на спеціально відведених сторінках. Якщо тривалість навчальної екскурсії визначено більше однієї академічної години, то під час обліку в журналі  поруч з тематикою екскурсії вказується в дужках відповідна кількість годин. Оцінювання навчальних досягнень учнів за результатами  таких екскурсій здійснюється на розсуд учителя.

 

Проведення навчальної практики в основній та старшій школі спрямоване на розвиток пізнавальної діяльності учнів, залучення їх до пошукової роботи, поглиблення та систематизацію знань, умінь і навичок школярів, усвідомлення практичної складової навчальних курсів, формування міжпредметних зв’язків  тощо.

Методика проведення навчальної практики включає такі етапи:

  1.  Підготовчий, під час якого учні знайомляться з метою та формами проведення навчальної практики, отримують завдання та вимоги щодо представлення результатів проведеної роботи, інструктуються з правил техніки безпеки;
  2. Змістовно-організаційний, під час якого відбувається навчальна діяльність, що передбачена планом проходження практики;
  3. Підсумковий, під час якого проводиться звітування учнів щодо проведеної роботи, перевірка набутих знань і вмінь, підбиття підсумків навчальної практики.

Залежно від місцевих умов та специфіки навчального процесу навчальна практика частково або повністю може проводитися під час навчальних занять.

У загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, що мають навчально-дослідні ділянки та підсобні господарства, за виробничої потреби дозволяється за погодженням з відповідним органом управління освітою перенесення навчальної практики.

Робота на навчально-дослідних ділянках учнів загальноосвітніх навчальних закладів організовується відповідно до Положення про навчально-дослідну земельну ділянку загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів і Положення про учнівське лісництво загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 01.11.1995 №307 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України від 29.05.1996 № 256/1281.

Наказом директора загальноосвітнього навчального закладу затверджуються графік проведення навчальної практики, особливості її оцінювання та відповідальні особи. З урахуванням змісту навчальних програм, профільності навчального закладу та характеру практики для здійснення навчальної діяльності залучаються педагогічні працівники в межах їхньої річної тарифікації.

У загальноосвітніх навчальних закладах з професійним навчанням та міжшкільних навчально-виробничих комбінатах навчально-виробнича практика проводиться згідно з програмами профільних дисциплін. У вечірніх (змінних) школах навчальна практика запроваджується лише для учнівської молоді, яка не працює.

Особливого значення навчальна практика набуває в умовах профільного навчання. Організація діяльності школярів під час проведення навчальної практики повинна бути орієнтована на допрофільну підготовку, реалізацію індивідуального підходу до учнів, поглиблення теоретичної та практичної складових профільних навчальних дисциплін.

Форми організації навчальної практики можуть бути різними залежно від її змісту, постійного чи тимчасового характеру роботи, матеріально-технічного оснащення, віку, підготовки учнів, кліматичних та інших особливостей. До них можна віднести такі види занять: курси за вибором, практикуми, комплексні заняття міжпредметного характеру, конкурси та змагання, заняття за інтерактивними методиками,  презентації науково-дослідних проектів, наукові конференції, екскурсії, експедиції, військово-польові збори юнаків тощо.

Години, відведені на навчальну практику, можна використовувати для реалізації практичної частини навчальних програм предметів навчального плану, зокрема проведення комплексних практикумів з біології, фізики, хімії, інформатики, практичних занять на місцевості з геометрії та географії, конструювання приладів та обладнання навчальних кабінетів, спортивних майданчиків, занять у виробничих майстернях, на навчально-дослідних ділянках тощо. На  заняттях учні залучаються до роботи з різноманітними об’єктами: лабораторним та демонстраційним обладнанням, природними об’єктами, різноманітною навчальною та довідковою літературою, наочністю (таблиці, карти, атласи, колекції тощо), комп’ютерами, пошуковими системами (каталоги, мережа Інтернет) тощо. Це дає можливість школярам використовувати набуті знання й уміння для пошуку вирішення проблем у змінній ситуації, бачити нові  можливості застосування об’єктів, підвищити вмотивованість навчання, розвинути навички самостійної роботи. Такі види навчальної діяльності оцінюються обов’язково. Можливим є окреме оцінювання навчальної практики з різних предметів.

Залежно від видів навчальної діяльності під час проведення навчальної практики форми звітних матеріалів можуть подаватися у вигляді: звітів про проведену роботу, результатів практичних робіт, презентацій наукових проектів, щоденників спостережень, виготовлених виробів або обладнання, наочностей (гербаріїв, колекцій, добірки матеріалів, рефератів, стіннівок та ін.),  розроблених схем та макетів, комп’ютерних програм тощо.

Зміст і дата проведення занять навчальної практики обліковується в класних журналах на окремих, спеціально відведених сторінках.

Оцінка за навчальну практику виставляється в класному журналі та окремим рядком  у табелі успішності.

Нижче наводиться орієнтовний перелік тематики навчальних екскурсій, практичних занять та можливих видів навчальної практики учнів, який може бути змінений або доповнений загальноосвітніми навчальними закладами.

 

Орієнтовна тематика екскурсій, практичних занять та навчальної практики

1 клас

Екскурсія до бібліотеки (шкільної, міської чи сільської).

Екскурсії: "Спостереження за явищами природи. Правила поведінки в природі";

«Ознайомлення з народними обрядами».

Екскурсія до фізкультурно-оздоровчого комплексу та практичне заняття «Знайомство зі спеціальним спортивним обладнанням та особливості  його використання. Змагання, дитячі спортивні ігри».

Екскурсія: Дорога до школи (до дитячої поліклініки, до бібліотеки, до театру тощо). Особливості пересування та дотримання техніки безпеки.

2 клас

Екскурсія до бібліотеки (шкільної, міської чи сільської). Зустріч з місцевим письменником. Популяризація дитячої книги.

Екскурсія до лісу, парку: "Природа навколо нас".

Екскурсія  до театру (кінотеатру): перегляд вистави, кінофільму з наступним обговоренням.

Екскурсія до фізкультурно-оздоровчого комплексу (стадіону) 

Екскурсія містом (селищем). Пішохідні переходи. Повторення правил дорожнього руху.

3 клас

Екскурсія:  "Спостереження  за  природою і  працею людей своєї місцевості". Відображення вражень у різних видах і формах мистецтва.

Практичні заняття та ігри з Правил  дорожнього руху на спеціально розміченому майданчику або на вулиці.

Екскурсія: рельєфний дизайн місцевості рідного краю. Штучний та природний дизайни.

Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами.

4 клас

 

Екскурсія: "Спостереження за рослинами, тваринами, погодними умовами свого краю".

Екскурсія до краєзнавчого музею, художньої  виставки, творчої майстерні митця. Народні ремесла України.

Екскурсія до аптеки.

Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами

Заготовлення у лісі, парку, полі природних матеріалів для художніх виробів на уроках трудового навчання.

Ігри та заняття з повторення правил  безпечної поведінки учнів на вулицях і дорогах.

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
3210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку