Урок у 4 класі "Бюджет родини"

Про матеріал

Урок з елементами тренінгу з питань формування фінансової грамотності молодшого школяра. Додатком до уроку є "Робочий аркуш учня", який заповнюється на уроці.

Перегляд файлу

БЮДЖЕТ   РОДИНИ         4 клас

 

Мета уроку: сформувати поняття про родинну економіку та розумних потреб, сприяти формування навичок розрахунку сімейного бюджету; сприяти усвідомленню поведінки споживача в різних життєвих ситуаціях; розвиток компетентності раціонального споживача; виховувати в учнів усвідомлення значення раціонального споживання для власного здоров’я, розвивати економічне мислення.

Обладнання: стікери, ручки, аркуші А-4 на всіх учасників, листки ватману для роботи в групах, кольорові маркери, проектор, комп'ютер, столи для роботи в групах.

Очікувані результати: після уроку учні зможуть

  • пояснити, що таке сімейний бюджет;
  • набудуть навичок групової роботи;
  • визначати свою роль у формуванні сімейного бюджету;
  • розрізняти види бюджету в залежності від співвідношення доходів і витрат.

 

Епіграф до уроку:

                                                         Нажити багато грошей – хоробрість,

                                                         зберегти їх – мудрість,

                                                         а уміло витратити – мистецтво.

 Б. Авербах

 

                                                    ХІД УРОКУ

 

I. Організація класу. Привітання (настрій на позитив)

  •  Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я, дуже раді нашим гостям . Давайте з ними привітаємось.

 

  •  А яким має бути наш урок: (на дошці запис) 

 

Урок має бути:               Ми будемо: 

цікавим     дисциплінованими 
навчальним    уважними 
продуктивним    зібраними 
 

  • Отже, якщо ми будемо такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати того…
  • Відгадайте кого: складіть з розсипаних слів відповідь на це запитання. 

навчати, Добре, знати, хто, хоче все, того

(Добре того навчати, хто хоче все знати)

 

  • Я рада, що знайшла багато однодумців.
  • Я сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від праці і не витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вправа «Інтерв’ю»: учні задають одне одному питання за змістом дослідження «Моя родина» (кольорова вкладка – с. 2)

  • Сім’я - найважливіша частка суспільства. У сім’ї людина народжується, робить перші кроки, самостверджується. Тут формується її характер, ставлення до праці, моральних, матеріальних та культурних цінностей. 
  • Отже, сім’я - це люди, які проживають разом і об’єднані родинними обов’язками та сімейним бюджетом.

 

2. Вправа «Асоціативний кущ»: БЮДЖЕТ

  • Про обов’язки та права членів родини ми з вами обговорювали. А що ж ми розуміємо під словом «БЮДЖЕТ»?

(відповіді дітей)

  • Бюджет - у перекладі з англійської „грошова сумка". Ось про неї ми сьогодні будемо говорити.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Ви мабуть помітили, що в гаманцях ваших батьків, та й у ваших копілках, гроші то з’являються, то кудись зникають. Це тому, що кожен з нас отримує доходи, щоб їх витрачати. Про співвідношення доходів і витрат і піде мова на сьогоднішньому уроці.
  • Тема уроку: «Бюджет родини».
  • На уроці ми спробуємо зрозуміти, що ж таке бюджет і чому батьки не виконують всі наші забаганки.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Перегляд фрагменту мультфільму «Уроки тітушки Сови: бюджет родини»

 

  • Які доходи вашої сім’ї?
  • Які потреби задовольняють доходи?
  • Чи завжди сімейний гаманець залишається наповненим?
  • Як, на вашу думку, слід витрачати гроші?
  • Чи легко наповнювати сімейний бюджет?

 

  1. Вправа «Гронування»:

На магнітній дошці розміщені 2 плакати:

  1. Витрати сімейних доходів (куди витрачається бюджет сім′ї);
  2. Джерела сімейних доходів (як поповнюється бюджет сім′ї).

 

Учням роздаються картки із зазначенням таких понятійних категорій:

- спадок                                                                - виграш у лотерею

- комунальні послуги                                          - лікування

- відпочинок                                                        - одяг, взуття

- доходи від домашнього господарства            - навчання

- першочергові потреби                                      - стипендія

- новий автомобіль                                              - пенсія

- державна допомога                                           - субсидія

- заробітна плата

Завдання: розмістіть отримані карточки на відповідних плакатах (діти прикріплюють отримані карточки на відповідних плакатах).

 

  • Отже, сімейний бюджет – це доходи і витрати сім’ї за певний період (тиждень, місяць, рік).

 

  • Чи добре буде, коли ці гроші сім’я витратить за один день?
  • Як потрібно витрачати гроші? (економно, бережливо).

 

  • Так, кожна сім’я гроші повинна витрачати бережливо, економно. Від цього буде залежати добробут кожної сім’ї, тобто сім’я буде жити краще, буде мати все необхідне.

 

  • На які потреби витрачає ваша  сім’я (батьки) гроші? (На харчування, одяг, плата за світло, газ...)

 

Фізкультхвилинка

 

  1. Бесіда:
  • Сімейний бюджет – це співвідношення доходів і витрат родини. Проте, в залежності від величини доходів і витрат бюджет може бути трьох видів. Якщо доходи дорівнюють витратам, то бюджет є збалансованим, якщо витрати перевищують доходи – бюджет дефіцитний, якщо доходи перевищують витрати – бюджет надлишковим. (Пояснення супроводжується показом терезів).

 

 

 

Бюджет, у якому витрати

дорівнюють доходам - збалансований

Бюджет, у якому витрати

перевищують доходи –

дефіцитний

Бюджет, у якому доходи

перевищують витрати -

надлишковий

 

  1. Вправа «Займи позицію»
  • Як на вашу думку, який вид сімейного бюджету є найкращим?

(діти стають біля малюнку тих терезів, які відповідають їх рішенню, та пояснюють свій вибір)

 

  • Різниця між доходами та витрати і становить прибуток вашої сім’ї. Перевірте, чи є він у вас.
  • Якщо кількість доходів співпадає з кількістю витрат, то тоді прибутків у вашій родині немає. А якщо кількість витрат перевищує кількість доходів, то такій родині не позаздриш. Чому? Бо якщо родині нема за що купити їжу, то про іграшки чи солодощі, а тим більше про комп’ютер не може бути й мови. Отже, терміново потрібно щось робити. Але що?
  • По-перше, проаналізувати свої помилки. Тут стане у пригоді навіть ваш список витрат. Подумайте, чи можна його хоч трошки скоротити або змінити.

 

V. Практична робота.

1. Робота у групах  (завдання у конвертах)

 

І група

  • Розгляньте малюнки. Визначте, які витрати найбільш необхідні в кожній родині? Чому?

https://sites.google.com/site/ekonomikadlapatackiv/_/rsrc/1318940979217/tema-5-vitrati-budzet-sim/cinniki-aki-vplivaut-na-velicinu-vitrat/189.JPG

 

 

ІІ група

  • 360004.jpgРозгляньте малюнок. Хто що робить? Чому дідусь не відніс праску в майстерню, а ремонтує самостійно? Як скорочують витрати сім’ї інші члени родини?

 

 

 

 

 


                

 

ІІІ група

  • Чи варто витрачати гроші на товари, що шкодять здоров’ю? Розглянь малюнки та продовж речення: «Я не витрачу гроші на …»

https://sites.google.com/site/ekonomikadlapatackiv/_/rsrc/1318941485432/tema-5-vitrati-budzet-sim/budzet-sim-ie/126.JPG

2. Вправа «Мікрофон»

  • Як діти можуть економити кошти сімейного бюджету? Щоб відповісти на питання скористайтеся малюнками-підказками.

 

Копия 126.jpg

 

VІ. Закріплення знань учнів

  1. Вправа «Розумний пазл»: зібрати прислів’я та пояснити його

«Хочеш щось купити – зазирни у гаманець»

«Гроші з неба не падають»

«Хто працює – той не бідує»

 

 

  1. Складання «Сенкану»: БЮДЖЕТ
  1. Бюджет. Гроші.
  2. Сімейний, кишенькові, збалансований, надлишковий.
  3. Поповнюється, витрачаються.
  4. Хочеш щось купити – зазирни у гаманець.

 

  1. Узагальнююча бесіда
  • Як ви розумієте епіграф до нашого уроку? (Орієнтовна відповідь: гроші треба не тільки вміти заробити, а й правильно їх використати, забезпечити їх раціональний розподіл між власними потребами.)
  • Який вид бюджету, на ваш погляд, є кращим? (Орієнтовна відповідь: збалансований, адже ми можемо задовольнити свої потреби і при цьому не відчувати гострої нестачі у грошових коштах.)
  • Як домогтися, щоб сімейний бюджет був збалансованим? (Орієнтовна відповідь: необхідно намагатися планувати витрати і співставляти їх з можливими джерелами отримання доходів.)
  • Хто повинен слідкувати за витратами сімейного бюджету? (Орієнтовна відповідь: за витратами сімейного бюджету повинні слідкувати всі члени родини, адже кожен з них витрачає грошові кошти і кожен повинен усвідомлювати цінність грошових надходжень, наприклад, діти повинні усвідомлювати як тяжко заробляються гроші їхніми батьками. )
  • Яку роль відіграєте саме Ви у формуванні сімейного бюджету? (Орієнтовна відповідь: кожній дитині батьки дають кишенькові гроші, за допомогою яких дитина купує бажані блага – здійснюються витрати сімейного бюджету; у більш дорослому віці діти можуть отримувати самостійний дрібний заробіток – формуються доходи сімейного бюджету.)

 

 VІІ. Підсумок уроку. Вправа "мікрофон".

  • Якими економічними термінами поповнили свій словниковий запас?
  • Чи знадобляться вам знання отримані на сьогоднішньому уроці? Де?
  • Спробуйте вдома разом із батьками прослідкувати за тижневим бюджетом та визначити, до якого типу бюджету відносяться виші витрати та доходи.

 

  • Ми сьогодні багато говорили про гроші. Але де б ви не були, пам’ятайте  це прислів’я – за гроші честі не купиш. Бо безчестя гірше смерті.

За гроші можна все купити:

Продукти, одяг і взуття,

Прикраси, іграшки, цукерки,

Все, що потрібно для життя.

Не можна лише совісті купити

І честі й гідності, і вічного життя!

 

  • Тільки тоді, коли наші люди будуть чесними і порядними, добрими і чуйними у нас на Україні запанує злагода, мир, добро і спокій.

 

 

 

 

 

Додаток – Робочий аркуш учня

 


Багатство 

- це рівень життя людей, при якому їх доходи дозволяють перекрити витрати на задоволення всіх потреб. 

302.jpg

Обговори з батьками, та заповни таблицю

Андрійко вважає себе багатим. У нього є ковзани, комп’ютер, хороший одяг, новий велосипед. Він порядний, добрий, вихований, щирий та чемний хлопчик, гарний друг, добре навчається в школі.

Класифікуйте багатство хлопчика за наступною таблицею:

Матеріальне багатство

Духовне багатство

Культурне багатство

Наукове (освітнє)

 

 

 

 

 

Бюджет родини

– план, де враховуються доходи

та плануються витрати родини

Доходи.jpgВитрати.jpg

 

 

Бюджет, у якому витрати

дорівнюють доходам - збалансований

Бюджет, у якому витрати

перевищують доходи –

дефіцитний

Бюджет, у якому доходи

перевищують витрати -

надлишковий

 

Грошові доходи 

всі гроші, які отримані за певний період часу.

Грошові доходи

Грошові витрати 

це всі витрати, що здійснені за певний період часу.

витратиРозшифруй ребус

ребус.jpg

Заробітна плата тата - 3500 грн., а мами - 2700 грн. Бабуся отримує пенсію 1350 грн., а дідусь -1500 грн. Крім цього квартиру бабусі здають в оренду за 1000 грн.

Плата за квартиру складає 1200 грн. Кожного місяця на продукти харчування витрачається 4750 грн., плату за проїзд мами та тата (по 30 грн. щодня, 25 робочих днів). У місяць на покупку ліків витрачається 250 грн. Господарські витрати складають 200 грн. Незабаром літо і необхідно придбати літню сукню для бабусі, костюм для мами, та кросівки для тата. На це необхідно 3150 грн. Інших покупок вирішили не робити, тому, що необхідно заощадити гроші на лікування бабусі у санаторії.

Розподіли записи за табличкою „Доходи та витрати" і обчисли результат. 

http://edufuture.biz/images/d/d1/Ekonomika4_29.jpgЧи змогла родина відкласти гроші на лікування бабусі?

Дай пораду родині, щоб вони змогли заощадити для лікування бабусі.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ліщук Тетяна Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Зверева Екатерина
    Дякую за розробку. Мені дуже подобається. З вашого дозволу. візьму кілька ідей з посиланням на автора
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2019
Переглядів
10279
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку