Урок з елементами тренінгу з питань формування фінансової грамотності молодшого школяра. Додатком до уроку є "Робочий аркуш учня", який заповнюється на уроці.
БЮДЖЕТ РОДИНИ 4 клас
Мета уроку: сформувати поняття про родинну економіку та розумних потреб, сприяти формування навичок розрахунку сімейного бюджету; сприяти усвідомленню поведінки споживача в різних життєвих ситуаціях; розвиток компетентності раціонального споживача; виховувати в учнів усвідомлення значення раціонального споживання для власного здоров’я, розвивати економічне мислення.
Обладнання: стікери, ручки, аркуші А-4 на всіх учасників, листки ватману для роботи в групах, кольорові маркери, проектор, комп'ютер, столи для роботи в групах.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть
Епіграф до уроку:
Нажити багато грошей – хоробрість,
зберегти їх – мудрість,
а уміло витратити – мистецтво.
Б. Авербах
ХІД УРОКУ
I. Організація класу. Привітання (настрій на позитив)
Урок має бути: Ми будемо:
цікавим дисциплінованими
навчальним уважними
продуктивним зібраними
навчати, Добре, знати, хто, хоче все, того
(Добре того навчати, хто хоче все знати)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Інтерв’ю»: учні задають одне одному питання за змістом дослідження «Моя родина» (кольорова вкладка – с. 2)
2. Вправа «Асоціативний кущ»: БЮДЖЕТ
(відповіді дітей)
ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
На магнітній дошці розміщені 2 плакати:
Учням роздаються картки із зазначенням таких понятійних категорій:
- спадок - виграш у лотерею
- комунальні послуги - лікування
- відпочинок - одяг, взуття
- доходи від домашнього господарства - навчання
- першочергові потреби - стипендія
- новий автомобіль - пенсія
- державна допомога - субсидія
- заробітна плата
Завдання: розмістіть отримані карточки на відповідних плакатах (діти прикріплюють отримані карточки на відповідних плакатах).
Фізкультхвилинка
|
|
|
Бюджет, у якому витрати дорівнюють доходам - збалансований |
Бюджет, у якому витрати перевищують доходи – дефіцитний |
Бюджет, у якому доходи перевищують витрати - надлишковий |
(діти стають біля малюнку тих терезів, які відповідають їх рішенню, та пояснюють свій вибір)
V. Практична робота.
1. Робота у групах (завдання у конвертах)
І група
ІІ група
ІІІ група
2. Вправа «Мікрофон»
VІ. Закріплення знань учнів
«Хочеш щось купити – зазирни у гаманець»
«Гроші з неба не падають»
«Хто працює – той не бідує»
VІІ. Підсумок уроку. Вправа "мікрофон".
За гроші можна все купити:
Продукти, одяг і взуття,
Прикраси, іграшки, цукерки,
Все, що потрібно для життя.
Не можна лише совісті купити
І честі й гідності, і вічного життя!
Додаток – Робочий аркуш учня
Багатство
- це рівень життя людей, при якому їх доходи дозволяють перекрити витрати на задоволення всіх потреб.
Обговори з батьками, та заповни таблицю
Андрійко вважає себе багатим. У нього є ковзани, комп’ютер, хороший одяг, новий велосипед. Він порядний, добрий, вихований, щирий та чемний хлопчик, гарний друг, добре навчається в школі.
Класифікуйте багатство хлопчика за наступною таблицею:
Матеріальне багатство |
Духовне багатство |
Культурне багатство |
Наукове (освітнє) |
|
|
|
|
Бюджет родини
– план, де враховуються доходи
та плануються витрати родини
|
|
|
Бюджет, у якому витрати дорівнюють доходам - збалансований |
Бюджет, у якому витрати перевищують доходи – дефіцитний |
Бюджет, у якому доходи перевищують витрати - надлишковий |
всі гроші, які отримані за певний період часу.
Грошові витрати –
це всі витрати, що здійснені за певний період часу.
Заробітна плата тата - 3500 грн., а мами - 2700 грн. Бабуся отримує пенсію 1350 грн., а дідусь -1500 грн. Крім цього квартиру бабусі здають в оренду за 1000 грн.
Плата за квартиру складає 1200 грн. Кожного місяця на продукти харчування витрачається 4750 грн., плату за проїзд мами та тата (по 30 грн. щодня, 25 робочих днів). У місяць на покупку ліків витрачається 250 грн. Господарські витрати складають 200 грн. Незабаром літо і необхідно придбати літню сукню для бабусі, костюм для мами, та кросівки для тата. На це необхідно 3150 грн. Інших покупок вирішили не робити, тому, що необхідно заощадити гроші на лікування бабусі у санаторії.
Розподіли записи за табличкою „Доходи та витрати" і обчисли результат.
Чи змогла родина відкласти гроші на лікування бабусі?
Дай пораду родині, щоб вони змогли заощадити для лікування бабусі.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________