Тема: Культурна спадщина. Турбота про культурну спадщину.
Мета: ознайомити з поняттями «культурна спадщина», «сімейна реліквія», поглиблювати знання учнів про культурну спадщину України та Дніпропетровщини, ознайомити з історичними пам’ятками рідного краю та сімейними реліквіями учнів класу, продовжити вчити створювати аплікації з паперу, розширювати світогляд учнів; розвивати пам'ять, мислення,увагу, уяву, зв’язне мовлення, естетичний смак, дрібну моторику рук; виховувати бережливе ставлення до культурної спадщини свого народу, почуття патріотизму.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник О. В. Тагліна «Я у світі» 4 клас, робочі зошити на друкованій основі, навчальна презентація, роздатковий матеріал, альбоми з трудового навчання, кольоровий папір, картон, ножиці, клей, простий олівець, демонстраційний матеріал (приклади сімейних реліквій – музей 4-Б класу), відеоматеріали, проектор, мультимедійна дошка.
Використана література: підручник О. В. Тагліна «Я у світі» 4 клас, підручник «Мій друг – Дніпропетровщина», журнал «Початкова школа», Інтернет ресурси.
План уроку
1. Організація початку уроку
1.1. Привітання
1.2. Перевірка готовності до уроку
2. Актуалізація опорних знань
2.1. Тестування
2.2. Вікторина
3. Повідомлення теми, мети, задач уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів
4. Робота над засвоєнням нового матеріалу
4.1. Робота з словником
4.2. Вправа «Асоціативний кущ»
4.3. Сім чудес Дніпропетровщини
Фізкультхвилинка
5. Узагальнення і систематизація знань
5.1. Музей «Сімейні реліквії»
5.2. Виготовлення аплікації
5.3. Бесіда
6. Підсумок уроку
7. Домашнє завдання
Хід уроку
1. Організація початку уроку
1.1. Привітання
Продзвенів уже дзвінок
Налаштуйтесь на урок.
Привітайтесь до гостей:
«Добрий день!»
1.2. Перевірка готовності до уроку
- Сьогодні на уроці ми з вами будемо плідно працювати, тому приготувалися до уроку, сіли рівно, руки поклали на парти, а спинки випрямили.
- Щоб най урок був цікавим і плідним, давайте сформулюємо правила нашої співпраці.
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
2. Актуалізація опорних знань
2.1. Тестування
1. Державні символи України – це:
А) Гімн, прапор, калина;
Б) Верба, калина, дуб;
В) Герб, прапор, гімн.
2. У тризубі зашифровано слово:
А) Воля;
Б) Надія;
В) Радість.
3. Державний прапор України має такі кольори:
А) жовтий і синій;
Б) синій і жовтий;
В) червоний і білий..
4. Державна символіка є частиною:
А) народної символіки;
Б) національної символіки.
5. Який птах є символом України?
А) Орел;
Б) Яструб;
В) Лелека.
6. Дівочу вроду порівнюють з
А) калиною;
Б) рушником;
В) оберегом.
2.2. Вікторина
1. Наша Батьківщина - (Україна)
2. Столиця України - (Київ)
3. Державними символами України є - (Герб, Гімн, Прапор)
4. Найбільша річка України - (Дніпро)
5. Найвідоміші міста України - (Київ, Львів, Харків)
6. Як називається герб нашої держави? (Тризуб)
7. Збірка віршів Т.Г. Шевченка. (Кобзар)
8. Як називається найбільша річка України? (Дніпро)
9. Без верби і калини нема. (України)
10. Як називається центральна вулиця Києва? (Хрещатик)
11. Як називається основний закон нашої держави? (Конституція України)
12. Яка мова в Україні є державною? (українська)
3. Повідомлення теми, мети, задач уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів
- Щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку, погляньте на екран. Ви бачите слова, букви в них розташовані неправильно. Спробуйте відновити слова і дізнатися тему уроку.
ТУЛЬКУРНА НАДЩИСПА (культурна спадщина)
- Сьогодні на уроці ми попрацюємо над такими поняттями «спадщина» та «реліквія». Ознайомимося з 7 чудесами Дніпропетровщини. Відвідаємо музей сімейних реліквій, а ще побуваємо в ролі маленьких архітекторів та спробуємо збудувати власну архітектурну споруду.
4. Робота над засвоєнням нового матеріалу
4.1. Робота з словником
- Щоб добре зрозуміти зміст теми, нам потрібно з’ясувати значення слів «культура» і «спадщина». Пропоную звернутись до словника. Прочитайте, що таке культура. Увага на екран.
Культура – духовні і матеріальні надбання, створені народом протягом всієї історії.
Прочитайте, що таке спадщина.
Спадщина – майно і цінності, які після закінчення життя людини переходять у власність когось іншого.
А тепер, використовуючи ці визначення, спробуйте відповісти, що таке культурна спадщина.
Культурна спадщина – це духовні і матеріальні надбання, що передавались з покоління в покоління українським народом.
4.2. Вправа «Асоціативний кущ»
- А зараз ми дізнаємося, що ж належить до культурної спадщини. Кожен з вас отримав картку, яку потрібно заповнити і вписати складові культурної спадщини.
4.3. Сім чудес Дніпропетровщини
- Отже, ми з’ясували, що таке культурна спадщина. А тепер я пропоную вам дізнатися про 7 чудес Дніпропетровщини. Ви були поділені на декілька груп, кожна з яких отримала завдання підготувати до уроку цікаві факти про те чи інше чудо нашої Батьківщини.
- Перша група готувала інформацію про Петриківський розпис.
Петриківський розпис - один із приводів для гордості українців. Ця мистецька техніка з'явилася в XIX столітті і досі залишається візитною карткою України та Дніпропетровської області. Вона захоплює химерними орнаментами, яскравими квітами і плавністю ліній, в які неможливо не закохатися.
1. Своєю назвою відома українська розпис зобов'язана селищу Петриківка Дніпропетровської області, де вона і з'явилася.
2. Здавна петриківським розписом прикрашали одяг, посуд, музичні інструменти і стіни будинку. Вважалося, що вона служить оберегом і захистом від пристріту.
3. У художній техніці особливе місце займає рослинний орнамент: айстри, троянди, волошки, жоржини, а також інші квіти, які майстри придумують під час роботи.
4. Крім традиційної пензля майстра розпису використовують стебла, тріски і пальці.
5. Сам малюнок може бути виконаний глиною, рослинними барвниками, масляними та акварельними фарбами, гуашшю, з додаванням молока, спирту, жовтка.
6. Найбільша петриківський розпис України розміром 133,4 метра потрапила в Книгу рекордів Гіннеса.
- Мало хто знає, що могила кошового отамана Запорозької Січі Івана Сірка знаходиться в Дніпропетровській області і займає особливе культурне значення серед пам'яток регіону. Сірко - один з найвідоміших історичних особистостей козацької доби. І саме друга група розповість нам про Івана Сірка.
1. Іван Сірко, надзвичайно талановитий воїн і видатний політичний діяч свого часу, здійснив близько 50 військових походів, і не зазнав жодної поразки.
2. про Сірка говорили і зовсім неймовірні речі. Наприклад, що його не брали ні куля, ні меч. Що Сірко — перевертень, який може перетворюватися на вовка! І що був він «великим характерником».
3. Характерниками називали людей, яких сьогодні назвали б магами або екстрасенсами. Вони насправді володіли надприродними здібностями. Козакам-характерникам, які володіли таємними знаннями, приписували різні вміння: знаходити і ховати скарби. Вважалося, що характерники здатні обертатися в вовків.
4. Запорожці казали, що рівного Сірку в цілому світі не було. Розповідали, що коли він підставляв руку під удар шаблі, на ній залишався лише синій слід. Сірко вмів наводити на ворогів сон, часто при цьому обертаючись білим вовком.
- В Дніпрі найдовша в Європі Набережна– завдовжки 23 км.
1. Складається вона з трьох відрізків – Набережна Перемоги, Січеславська (Леніна) та Заводська. Навколо неї створено чудову пляжну й паркову зону з купою розважальних закладів. Існує навіть спеціальний причал – Фестивальний, де проходять різноманітні молодіжні акції.
2. «Сімейна лавка» встановлена на Набережній, недалеко від Фестивального причалу, довжиною аж цілих 50 метрів! Це диво вже внесено до Книги рекордів України, як найдовшу в країні. Цікаво, що лавку не збирали по частинах, вона суцільнолита. До кожного окремого фрагменту лавки прикріплена табличка з цікавим написом.
- У Дніпропетровську(Дніпрі) знаходиться найбільший в світі єврейський центр «Менора».
1. Культурно-діловий центр «Менора» - найбільший в світі єврейський комплекс, відкритий в Дніпрі в 2012 році.
2. У Галереї можна знайти сувенірні магазини, кафе, творчі майстерні, туристичні агентства, відділення банків і багато іншого. Найбільш популярним місцем в центрі є оглядовий майданчик. Він знаходиться на даху 6-ої башти на висоті 17 поверхів (63 метра).
- Найдовший житловий будинок в Україні — це дев’ятиповерхівка по проспекту Героїв «Китайська стіна»
Цей будинок на проспекті Героїв, 12 вважають найдовшим у Європі. З кінця в кінець – майже кілометр, це дві тролейбусні зупинки. 30 під’їздів, понад 1 тисяча 200 квартир.
Будинок, який у Дніпропетровську звуть «китайською стіною», спорудили трохи більше як 30 років тому і в рекордні терміни – всього за два роки. За радянських часів його вважали шедевром місцевих архітекторів. Будівля напівколом огинає майже цілий проспект, а вгорі, над кожним під’їздом, надбудова – ніби справді зубці «китайської стіни».
Фізкультхвилинка
- Безперечно, українська народна пісня, танець теж належать до культурної спадщини. Тому зараз ми з вами трішки потанцюємо, а заодно і відпочинемо.
5. Узагальнення і систематизація знань
5.1. Музей «Сімейні реліквії»
- Повертаємося з вами з нашої подорожі до класу. І тут на нас вже чекає щось незвичне. Погляньте на стіл. Як ви гадаєте, що на ньому знаходиться? Це сімейні реліквії ваших однокласників, які розкажуть нам про особливості цих предметів, але для початку дізнаємося, що ж таке реліквія.
5.2. Виготовлення аплікації
- Пропоную вам перетворитися на маленьких архітекторів і створити власну культурну спадщину своїми руками. Тому відкриваємо ваші альбоми на сторінці___. Ознайомимося з алгоритмом поетапного виконання роботи.
5.3. Бесіда про збереження культурної спадщини
Діти, як ви думаєте, чому із сивої давнини до наших днів збереглися всі ці пам’ятки, про які ми говорили і ми можемо захоплюватися їх красою? (Відповіді дітей).
- Чому ми і зараз можемо читати чудові народні казки, легенди, слухати українські народні пісні, хоч вони були створені багато років назад? (Відповіді дітей)
Все це зробили для нас люди, які дуже люблять свою рідну Україну, і цінують її культуру.
Ми з вами теж повинні дбати про те, щоб культурна спадщина нашого народу збереглася і була передана наступним поколінням.
У вас на партах лежать жовті і блакитні сердечка. Запишіть, будь ласка, на них, що ви можете зробити для збереження культурної спадщини нашого народу?( Декілька дітей зачитують свої записи)
Прикріпіть сердечка до карти України і не забувайте про те, що ви на них записали. (Діти прикріплюють сердечка. Звучить пісня «Україна – це ти».
6. Підсумок уроку
- Що ж таке культурна спадщина?
- Що ми відносимо до культурної спадщини?
- Що таке сімейна реліквія?
7. Домашнє завдання