Пряме і переносне значення слів

Про матеріал
конспект уроку з української мови на тему "Пряме і переносне значення слів" до підручника Іщенко
Перегляд файлу

Тема уроку: Пряме і переносне значення слів

Вчимося пояснювати лексичне значення слів. Розрізняємо однозначні і багатозначні слова. Шукаємо в тлумачному словнику значення багатозначних слів. Вчимося розрізняти пряме і переносне значення багатозначних слів.

Очікувані результати: 2 МОВ 3-3.1-4 записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються; 2 МОВ 2-2.1-2 читає правильно та виразно вголос різні тексти

Ключові/нові слова: лексичне значення, тлумачний словник, однозначні і багатозначні слова; пряме і переносне значення слова.

 

Матеріали та обладнання:

  • Підручник і зошит  [84; 57];
  • презентація до уроку;
  • інтерактивна дошка/проектор;
  • тлумачний словник

Хід уроку

І. Організація класу

– Як зробити день веселим?

Усміхнися всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День тобі –

Веселим буде!

– Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе приємні, лагідні слова, побачити твою веселу усмішку. Давайте повернемося до свого сусіда і подаруємо свої усмішки один одному.

  • Перевірте, чи готові ви до урок. У вас на партах має бути підручник, зошит, ручка, олівець.

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Давайте складемо два  речення зі словом «усміхається». (Націлюю дітей на те, щоб одне речення було складене із прямим значенням, а інше - з переносним). (Діти усміхаються. Сонечко усміхається.)

- Як ви розумієте перше речення? А друге?

- У якому реченні слово „усміхається“ вжито так, як буває в дійсності?

- А де можна вжити друге речення?

(У казці, в художньому творі)

- Молодці!

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

— Тобто дія людини перенесена на інший предмет. Саме такі слова, що мають пряме та переносне значення, ми дослідимо протягом нашого уроку, будемо складати з ними речення.

Отже, сьогодні на уроці нам потрібно:

ЗНАТИ :            слова з прямим і переносним значенням

ВМІТИ:             розрізняти  слова з прямим і переносним значенням

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота в зошиті.

Повторення правил правильної постави під час письма.

  1. Запис дати і класної роботи.

- Розгадайте ребус і ви дізнаєтесь, яке слово будете писати в каліграфічній хвилинці.

2) Каліграфічна хвилинка.

М м мо ор ре море.

  •                   Гаджикові цікаво, чи знаєш ти, що таке море? (Море – великий простір з гіркувато-солоною водою.  Які моря омивають Україну? (Чорне і Азовське)

Які слова ти знаєш пов’язані із словом «море»? (Моряк, морський, приморський)

Складання «асоціативного куща» до слова «море».

·    Об'єднання у 4 групи.

·    Діяльність у групах.

·    Презентація робіт по колу.

Презентатори по черзі називають дібрані слова. Умова: слова не повинні повторюватися. Перемагає та команда, яка назвала слово останньою.

— Запишіть слова, пов'язані з морем.

https://nuschool.com.ua/lessons/elementary/2mova_lit/2mova_lit.files/image072.jpg

 

  •                   Розглянь світлину. Склади речення про море.
  •                   Прочитайте речення, яке склала дівчинка. Чи про справжнє море в ньому йдеться? Що означає слово море в цьому реченні?
  • — Перевірте себе за правилом.

                                      Робота за правилом.

  • — Запам'ятайте: слова вживають у прямому та переносному значеннях. У словосполученні море нарцисів слово море вжито в переносному значенні. У словосполученні плавають у морі слово море вжито у прямому значенні.
  •                   — Отже, слова в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось. Переносне значення з'являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак.
  •                    

 

1.Розповідь учителя. Перегляд відеоролику  «Пряме і переносне значення слів»

2. Робота за підручником  (с. 84)

1) Колективне читання правила

 Гра «Визнач словосполучення» (вправа на дошці)

3. Робота в групах «Розподіли слова» 

- Розділіть слова в два стовпчика, використовуй таблицю

Пряме значення

Переносне значення

Пшеничне колосся

Пшеничне волосся

Солодка цукерка

Солодкий сон

Золотий ланцюжок

Золоті руки

 

 

Фізкультхвилинка

V. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу

1.1. Гра «Впіймай слова в переносному значенні»

Сумує мати, сумує ліс, гостре слово, весела дівчина, срібна тарілка, ліс рук, гострий ніж, пуста людина, ведмежа послуга, співає хор, срібне волосся, співає вітер, свіжа  думка.

1.2. Парна робота

Робота в парах. Спишіть з екрану словосполучення вжиті в переносному значенні.

 

1.3. Робота з індивідуальною карткою (диференціація)

C:\Users\Альбина\Desktop\Відкритий урок, переносне значення\Снимок.PNG

          2. Самостійна робота

Тест.

Запишіть, в якому значенні вжито словосполучення.

1.Міцні м’язи.

а) прямому   б) переносному

2.Міцне здоров’я.

а) прямому   б) переносному

3. Міцна мотузка.

а) прямому   б) переносному

4. Міцний будинок.

а) прямому   б) переносному

5. Міцна дружба.

а) прямому   б) переносному

 

Підсумок уроку

1. Г р а   "Обери позицію" (гра з цеглинками лего) - додатково

 Візьміть в руки сигнальні фішки.  Якщо слово  гострий у словосполученні буде вжито у прямому значенні – показуєте зелену цеглинку, у переносному – червону.

   Гострий  олівець.   Гостре  слово.

   Гострий  біль.   Гострий погляд. 

   Гострий  ніж.    Гостра коса.

2. Вправа «Кольорова рефлексія»

(В учнів — цеглинки трьох кольорів.)

— Підніміть цеглинку зеленого кольору, що означає: я задоволений уроком, він був корисним для мене, я багато, з користю працював на уроці. Я розумів усе, про що йшлося на уроці.

— Цеглинка жовтого кольору означає, що урок був цікавим, здебільшого, корисним, я брав активну участь у ньому, зміг виконати багато завдань. Під час уроку мені було досить комфортно.

— Цеглинка червоного кольору говорить про те, що користі від уроку я отримав мало, розумів небагато з того, про що йшлося на ньому, до відповідей готовим не був.

Збіг наш урок, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду у нас багато кроків,

І цікавих, важливих уроків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 грудня 2022
Переглядів
2994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку