Фізична підготовка. Технічна підготовка. Психологічна підготовка Функціональна підготовка. Тактична підготовка. Теоретична підготовкаІнтегральна підготовка. Психологічна підготовка є складовою частиною всієї системи управління процесом підготовки спортсмена і входить у комплекс заходів для його забезпечення.
психологія навчання і виховання; психологія фізичної, тактичної і технічної підготовки спортсменів; психологія спортивного колективу, спортивна психодіагностика, психологопедагогічне забезпечення підготовки спортсменів до змагань; психологічна характеристика різних видів спорту;психологічна характеристика глядачів; психологічні особливості особистості і діяльності тренерів. Розділи психології спорту
Теоретична задача психології спорту розкривається у вивченні принципіві механізмів саморегуляції, саморегуляції цільових перевірок спрямованихповедінкою в умовах спортивної діяльності, які потребують максимальноїмобілізації можливостей спортсмена. Практична задача полягає в забезпеченні досягнення спортсменомнайвищих особистих спортивних результатів як реалізація можливостейвсебічного розвитку та виховання осіб, які займаються різними формамифізичної культури. Задачі психології спорту
Організаційні методи визначають стратегію дослідження і включають в себе порівняльний і лонгітюдний методи. Емпіричні методи: спостереження і самоспостереження, експериментальні методи; психодіагностичні методи;аналіз продуктів діяльності; біографічний метод; трудовий метод. Методи кількісно-якісного аналізу використовуються для математично статистичної обробки отриманих у дослідженні даних та змістовного їх аналізу. Методи спортивної психології
певний вид діяльності ( підготовка до тренувального процесу або підготовка до змагань); цілеспрямоване формування властивостей і якостей психіки спортсмена, які забезпечують високу результативність спортивної діяльності;психологічна підготовка тісно і органічно пов’язана з процесом виховання, навчання і тренування спортсмена і направлена не тільки на формування і розвиток окремих сторін його психіки, але і на удосконалення важливих для спорту властивостей особистості. Особливості психологічної підготовки
Загальна психологічна підготовка характеризується спрямованістю на формування і розвиток універсальних властивостей особистості та психічних якостей, які є головними в спорті, цінуються і в багатьох інших видах діяльності людини. Сюди належать: підготовка до тривалого тренувального процесу, соціально-психологічна підготовка, вольова підготовка, змагальний досвід, здатність до самовиховання. Спеціальна психологічна підготовка характеризується спрямованістю на формування і розвиток психічних якостей і властивостей особистості спортсменів, які сприяють успіхові в особливих, конкретних умовах спортивної діяльності. Вона включає підготовку до конкретного змагання, до конкретного суперника, до етапу тренування, ситуативне управління станом. Види психологічної підготовки
Спортивне змагання є одним з головних видів спортивної діяльності. Спортивне змагання є однією із загальноприйнятих у світі форм соціалізації дітей, потужним фактором підготовки людини до успіху в сучасному суспільстві. Спортивні змагання є підсумком певного періоду підготовки, обраної методики та стратегії, перевіркою різних нововведень, включаючи психологічні. Психологічні особливості спортивного змагання
Спортивне змагання має стимулюючий вплив. Ціллю виступу на змаганнях є досягнення перемоги або кращого результату. Це створює екстремальну ситуацію. Спортивні змагання завжди мають соціальне значення, впливають на статус спортсмена в суспільстві, приносять йому спортивну славу, включаються в оцінку життєвих досягнень. Результати виступу на змаганнях завжди мають особисте значення для спортсмена. Спортивні змагання є специфічним фактором, який створює екстраординарні емоційно-вольові стани які можуть впливати як позитивно, так і негативно на процес і результат діяльності спортсмена. Психологічні особливості змагання
Емоційні переживання спортсменів: змагальне збудження;бойовий настрій; спортивна захопленість; спортивний азарт; афект;спортивна злість;змагання; агресивність; спортивна честь; почуття власної переваги; почуття обов'язку та відповідальності перед командою; почуття спортивної гордості.
Три різновиди перед стартових станів: бойова готовность, стартова лихоманка та стартова апатія. Післязмагальні психічні стани значною мірою залежать від результату змагання(поразка або відносна невдача може викликати депресію, невпевненість у своїх силах, розчарування; емоційна реакція на поразку може бути і позитивною: виникають стенічні емоції, критичне ставлення до своїх недоліків, підвищується працездатність на тренуваннях, збільшується число вольових проявів, зростає наполегливість у досягненні цілі. Передстартові та післястартові психічні стани
Фізичні навантаження аеробної спрямованості, такі як біг, плавання та аеробні танці, пов’язані з більшими позитивними змінами настрою, ніж фізичні навантаження анаеробного характеру;Фізичні навантаження невеликої інтенсивності (наприклад, ходьба) пов’язані з більшими позитивними змінами настрою, ніж фізичні навантаження високої інтенсивності. Фізично активним людям властиві більш позитивні стани настрою, ніж малорухливим. Масаж також пов’язаний із підвищенням позитивного настрою. Підвищення рівня психічного здоров’я за допомогою фізичних навантажень
В результаті фізичних тренувань може змінитися сприйняття власного тіла і підвищитися рівень самосприйняття. Фізичні навантаження підвищують психологічну витривалість. Психологічна витривалість є властивість особистості, що дозволяє протистояти стресовим ситуаціям. Фізичні навантаження підвищують когнітивні можливості під час і після фізичних навантажень,особливо у дітей. Фізичні навантаження та когнітивне функціонування особистості
1. Бочелюк В. Й. Психологія спроту. Навчальний посібник / В. Й. Бочелюк , О. А. Черепєхіна. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 224 с.2. Сергієнко Л. П. Практикум з психології спорту: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів фізичного виховання і спорту / Л. П. Сергієнко. – Харків : «ОВС», 2008. – 256 с.3. Спортивная психология в трудах отечественных специалистов: Хрестоматия. СПб. : Питер, 2002. – 178 с.4. Федик О. В. Психологія спорту: матеріали для самопідготовки до семінарських занять для студентів спеціальності «Психологія» / Редагування та упорядкування / О. В. Федик. – Івано-Франківськ: «Інін», 2013. – 226 c. Список використаних джерел
5. Вейнберг Р. С. Психология спорта / Р. С. Вейнберг, Д. Гоулд. – Изд-во Олимпийская литература, 2014. – 336 с.6. Ильин Е. П. Психология воли / Е. П. Ильин. – 2-е изд. — СПб.: Питер, 2009. — 368 с.7. Акимова Л. Н. Психология спорта: Курс лекций / Л. Н. Акимов. – Одесса: Студия «Негоциант», 2004. – 127 с.8. Никитушин В. Теория и методика юношеского спорта / В. Никитушкин. – Изд-во: Физическая культура, 2010. – 273 с. Список використаних джерел