Психолого - педагогічний семінар "Психологічне забезпечення навчання в умовах воєнного часу"

Про матеріал
• пошук ресурсів та практик підтримки, демонстрація методів і технік, які можуть бути застосовані педагогами,батьками для забезпечення психологічної підтримки у воєнний період учнів; •орієнтація на створення сприятливого та підтримуючого навчального середовища для учнів, педагогічного персоналу та батьків, які стикаються з травматичним стресом;
Перегляд файлу

 

 

 

Психолого – педагогічний  семінар

«Психологічне забезпечення навчання

в умовах воєнного стану»

 

 

 

 

 

2023/2024 н. р.

 

 

Мета:

  • ознайомити з проблемами психологічного здоров’я учнів та педагогів в період війни, пошуку ресурсів та практикам підтримки, сприяти формуванню готовності у педагогів мотиваційно-ціннісного ставлення до професійної діяльності, психологічної обізнаності, оволодіння ефективними способами та засобами досягнення педагогічних цілей, здатності до творчості та рефлексії; надати педагогам інструменти, знання та стратегії для забезпечення ефективної психологічної підтримки всіх учасників освітнього процесу (учнів, педагогічного персоналу та батьків) в умовах війни; сприяти розумінню впливу воєнного стресу та травматичних ситуацій на психічне та емоційне становище учасників; продемонструвати методи і техніки, які можуть бути застосовані  педагогами для забезпечення психологічної підтримки у воєнний період учнів.

Завдання:

  • розгляд шляхів надання психологічної підтримки під час військових конфліктів;
  • ознайомлення із впливом військового стресу та травматичних ситуацій на психічне здоров'я дітей, педагогів та батьків;
  • визначення впливу ефективної психологічної підтримки на розвиток дітей;
  • демонстрація методів і технік, які можуть бути застосовані  педагогами, батьками для забезпечення психологічної підтримки у воєнний період учнів;
  • орієнтація на створення сприятливого та підтримуючого навчального середовища для учнів, педагогічного персоналу та батьків, які стикаються з травматичним стресом;
  • розкриття значення взаємодії між школою, сім'єю та психологічними службами успішної підтримки дітей під час воєнного стану;
  • надання практичних порад для  педагогів щодо ознак психологічних травм та стресу учнів та надання їм відповідної допомоги.

 

 

Очікувані результати:

  • розуміння впливу військового стресу та травматичних ситуацій на психічне здоров'я дітей, педагогів та батьків;
  • осмислення значення взаємодії між школою, сім'єю та психологічними службами успішної підтримки дітей під час воєнного стану;
  • розвиток та удосконалення навичок методів і технік, які можуть бути застосовані педагогами для забезпечення психологічної підтримки у воєнний період учнів;
  • узагальнення та систематизація методичних знань щодо створення сприятливого та підтримуючого навчального середовища для дітей, педагогів та батьків, які стикаються з травматичним стресом;
  • узагальнення теоретичних та практичних аспектів психологічної підтримки учасників освітнього процесу.

Обладнання: ноутбук, правила роботи, ручки, олівці, фломастери, маркери, аркуші А-4;  стікери у вигляді яблука, ватман  із зображенням «Осінньої корзини»; малюнки  скрині, сонця, риби, смужки паперу з побажаннями; кольорові смужки; пам'ятка «Практики на відновлення ресурсу».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План роботи семінару

1.Теоретична частина.

1.1. 1. Нормативно – правове забезпечення психологічної підтримки навчання в умовах воєнного стану      

1.2. Реакція дітей різних вікових категорій на стрес під час війни

1.3. Стратегії психологічної підтримки, допомоги

1.4. Робота з батьківською громадськістю

2. Практична частина.

2.1. Заняття – практикум.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід семінару

№з/п

Види роботи

Орієнтовна тривалість, хв

Ресурсне забезпечення

1.

1.1.

Вступне слово.

Вправа «Асоціації» (продовжити фразу «Світ без мене, як я без …»).

 

5хв

 

1.2.

Прийняття правил - принципів.

3хв

вислови, ватман, маркер

1.3.

Повідомлення  про  план роботи семінару.

2 хв

 

1.4.

Вправа - очікування «Осіння корзина».

5 хв

ватман із зображенням корзини, стікери у вигляді яблук , ручки

1.5.

Вправа «Парасолька».

5 хв

аркуші А-4, кольорові олівці, фломастери

1.6.

Інформаційні повідомлення

(згідно з планом). Перегляд презентацій.

7 хв

ноутбук, презентації

1.7.

Вправа “Коло асоціацій“.

5 хв

ватман із зображенням сонця, маркери

1.8.

Робота в групах. Вправа «Ресурсна скриня». 

До 10 хв

кольорові стрічки, ручки, маркери, А-2 із зображенням скрині

1.9.

Руханка «Руханка сили»

 

2 хв

 

2.1.

Практики для відновлення ресурсу.

Вправи «Кольоровий настрій»,

«Незвичайна їжа», «Мій професійний герб та професійне кредо»

15 хв

олівці, аркуші паперу А4, пам'ятка «Практики на відновлення ресурсу»

2.2.

Вправа  «Фішбоун» .

Як забезпечити психологічну рівновагу і здоров’я?

10 хв

ватман із зображенням риби, маркери

2.3.

Вправа «Осіння корзина».

Чи справдились очікування?

 

5 хв

ватман із зображенням корзини, стікери у вигляді яблук

2.4.

Вправа “Казковий магазин“. Підсумок. Вправа «3 Д: думаю, дію, ділюся».

5 хв

ватман із зображенням казкового магазину

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опис вправ

Вправа “Парасолька”

https://psyservices101school.files.wordpress.com/2022/04/images-1.jpg?w=283

Для роботи підійдуть олівці, фломастери чи фарби та аркуш паперу або ж можна малювати паличкою на землі, крейдою на поверхні…

Робота проходить у 4 етапи.

1 етап. Зверху або в центрі аркуша зобразити парасольку таку завелику, яка могла б захистити учасника від будь-яких зовнішніх незгод, і розфарбувати.

2 етап. Зобразити фігурку хлопчика або дівчинки (як ти себе уявляєш) під парасолькою так, аби фігурка відчувала себе максимально захищеною від впливу навколишнього світу.

3 етап. Промалювати кордони захисту парасольки. Тобто виділи той простір, який вона буде закривати собою від зовнішніх негараздів. Можна іншим кольором повністю виділити простір, а можна просто однією лінією відділити.

4 етап. Уявіть, що крім того, що парасолька захищає, вона ще й має чарівну особливість: коли відкривається, з неї висипаються різні-різні радості і задоволення, які роблять людину під парасолею радіснішою і щасливішою. Промалюйте в захисному просторі парасольки всі радості, які спадають на думку і які роблять щасливішими.

5 етап. Збережіть цей малюнок, можна його час від часу доповнювати приємними речами під парасолькою. А якщо не маєш змогу зберегти, то просто кожен раз можеш уявляти свій малюнок і в уяві додавати туди приємнощі. Важливо те, що ось ці радощі, які ти промалюєш і є тими маленькими рятівними речами, які допомагають тобі позбутися від суму, страху і поганого настрою. І тобі варто просто в такі моменти підійти до своєї парасольки (навіть в уяві), скористатись однією із зазначених тобою підказок і покращити собі настрій. 

 

 

 

Вправа «Мій професійний герб та професійне кредо»

 Мета: актуалізація власного професійного та особистісного досвіду.  Матеріали: бланки з зображенням щита, олівці, фломастери.

Учасникам роздаються бланки «Герб та девіз». Їм пропонується заповнити поля герба відповідними символами, що найточніше передає зміст кожного поля:

-         перше – «Я як педагог»;

-         друге – «Мої учні»;

-         третє – «Я очима моїх учнів»;

-         четверте – «Моя професійна мрія».

 На смужці необхідно написати фразу, яка б могла слугувати особистим професійним девізом (професійним кредо). Це може бути як відомий вислів, так і фраза, придумана самим учасником.

Психологічний коментар. За допомогою цієї вправи активізується власний професійний та особистий досвід.

Вправа «Кольоровий настрій».

Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Обладнання та матеріали: на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, фіолетовий – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.

Опис гри:  Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?

Діти  (учасники) мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.

 

Вправа “Казковий магазин“

 Мета впровадження: криголам (створення позитивного настрою, саморефлексія).

 Варіант 1.  Кожен учасник виставляє на продаж у казковому магазині свій товар – риси характеру, навички, уміння. А на заміну замовити собі щось інше (наприклад : продаю 500 грамів витримки, а куплю 100 грамів здогадливості). Кожен учасник повинен щось продати і придбати.

Варіант 2.  Кожен учасник пише на картці, що хоче віддати. За 1-2 хвилини потрібно обмінятись карточками з іншим учасником.

Запитання для обговорення.   Що було важче зробити: продати чи купити? Як думаєте, чому?

Вправа  «Фішбоун» .

Голова – проблема, верхні кістки – причини, нижні кістки – факти ( наслідки), хвіст – висновок.

 

Вправа «Незвичайна їжа».

Учасникам пропонується назвати слово –якість характеру, яке починається на першу літеру , що й назва страви. Наприклад:

Хліб – хоробрість, хитрість, хвалькуватість, харизма;

Морква – мудрість, молодість, милосердя, мрійливість;

Каша – краса, користь, креативність, комунікабельність, корисливий;

Груша – гордість, гумор, гуманність;

Помідор – повага, позитив, піклування, професійність;

Борщ – боягузництво, бадьорість, благодійність, благополуччя.

Підсумувати, які  якості характеру переважають, такий і внутрішній психологічний світ.

 

 

 

 

Вправа “Коло асоціацій

Мета впровадження: «місток» між вправами.

 На ватмані чи дошці малюється сонце, в центрі якого написано слово (залежно від теми). На проміннях учасники прикріплюють стікери з власними асоціаціями на дане слово.

Запитання для обговорення: Чи повторюються асоціації? Чому саме такі?

 

Додаткові матеріали.

docx
Додано
3 листопада 2023
Переглядів
995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку