Психолого – педагогічний семінар
«Психологічне забезпечення навчання
в умовах воєнного стану»
2023/2024 н. р.
Мета:
Завдання:
Очікувані результати:
Обладнання: ноутбук, правила роботи, ручки, олівці, фломастери, маркери, аркуші А-4; стікери у вигляді яблука, ватман із зображенням «Осінньої корзини»; малюнки скрині, сонця, риби, смужки паперу з побажаннями; кольорові смужки; пам'ятка «Практики на відновлення ресурсу».
План роботи семінару
1.Теоретична частина.
1.1. 1. Нормативно – правове забезпечення психологічної підтримки навчання в умовах воєнного стану
1.2. Реакція дітей різних вікових категорій на стрес під час війни
1.3. Стратегії психологічної підтримки, допомоги
1.4. Робота з батьківською громадськістю
2. Практична частина.
2.1. Заняття – практикум.
Хід семінару
№з/п |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість, хв |
Ресурсне забезпечення |
1. 1.1. |
Вступне слово. Вправа «Асоціації» (продовжити фразу «Світ без мене, як я без …»).
|
5хв |
|
1.2. |
Прийняття правил - принципів. |
3хв |
вислови, ватман, маркер |
1.3. |
Повідомлення про план роботи семінару. |
2 хв |
|
1.4. |
Вправа - очікування «Осіння корзина». |
5 хв |
ватман із зображенням корзини, стікери у вигляді яблук , ручки |
1.5. |
Вправа «Парасолька». |
5 хв |
аркуші А-4, кольорові олівці, фломастери |
1.6. |
Інформаційні повідомлення (згідно з планом). Перегляд презентацій. |
7 хв |
ноутбук, презентації |
1.7. |
Вправа “Коло асоціацій“. |
5 хв |
ватман із зображенням сонця, маркери |
1.8. |
Робота в групах. Вправа «Ресурсна скриня». |
До 10 хв |
кольорові стрічки, ручки, маркери, А-2 із зображенням скрині |
1.9. |
Руханка «Руханка сили»
|
2 хв |
|
2.1. |
Практики для відновлення ресурсу. Вправи «Кольоровий настрій», «Незвичайна їжа», «Мій професійний герб та професійне кредо» |
15 хв |
олівці, аркуші паперу А4, пам'ятка «Практики на відновлення ресурсу» |
2.2. |
Вправа «Фішбоун» . Як забезпечити психологічну рівновагу і здоров’я? |
10 хв |
ватман із зображенням риби, маркери |
2.3. |
Вправа «Осіння корзина». Чи справдились очікування?
|
5 хв |
ватман із зображенням корзини, стікери у вигляді яблук |
2.4. |
Вправа “Казковий магазин“. Підсумок. Вправа «3 Д: думаю, дію, ділюся». |
5 хв |
ватман із зображенням казкового магазину |
Опис вправ
Вправа “Парасолька”
Для роботи підійдуть олівці, фломастери чи фарби та аркуш паперу або ж можна малювати паличкою на землі, крейдою на поверхні…
Робота проходить у 4 етапи.
1 етап. Зверху або в центрі аркуша зобразити парасольку таку завелику, яка могла б захистити учасника від будь-яких зовнішніх незгод, і розфарбувати.
2 етап. Зобразити фігурку хлопчика або дівчинки (як ти себе уявляєш) під парасолькою так, аби фігурка відчувала себе максимально захищеною від впливу навколишнього світу.
3 етап. Промалювати кордони захисту парасольки. Тобто виділи той простір, який вона буде закривати собою від зовнішніх негараздів. Можна іншим кольором повністю виділити простір, а можна просто однією лінією відділити.
4 етап. Уявіть, що крім того, що парасолька захищає, вона ще й має чарівну особливість: коли відкривається, з неї висипаються різні-різні радості і задоволення, які роблять людину під парасолею радіснішою і щасливішою. Промалюйте в захисному просторі парасольки всі радості, які спадають на думку і які роблять щасливішими.
5 етап. Збережіть цей малюнок, можна його час від часу доповнювати приємними речами під парасолькою. А якщо не маєш змогу зберегти, то просто кожен раз можеш уявляти свій малюнок і в уяві додавати туди приємнощі. Важливо те, що ось ці радощі, які ти промалюєш і є тими маленькими рятівними речами, які допомагають тобі позбутися від суму, страху і поганого настрою. І тобі варто просто в такі моменти підійти до своєї парасольки (навіть в уяві), скористатись однією із зазначених тобою підказок і покращити собі настрій.
Вправа «Мій професійний герб та професійне кредо»
Мета: актуалізація власного професійного та особистісного досвіду. Матеріали: бланки з зображенням щита, олівці, фломастери.
Учасникам роздаються бланки «Герб та девіз». Їм пропонується заповнити поля герба відповідними символами, що найточніше передає зміст кожного поля:
- перше – «Я як педагог»;
- друге – «Мої учні»;
- третє – «Я очима моїх учнів»;
- четверте – «Моя професійна мрія».
На смужці необхідно написати фразу, яка б могла слугувати особистим професійним девізом (професійним кредо). Це може бути як відомий вислів, так і фраза, придумана самим учасником.
Психологічний коментар. За допомогою цієї вправи активізується власний професійний та особистий досвід.
Вправа «Кольоровий настрій».
Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.
Обладнання та матеріали: на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, фіолетовий – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.
Опис гри: Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?
Діти (учасники) мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.
Вправа “Казковий магазин“
Мета впровадження: криголам (створення позитивного настрою, саморефлексія).
Варіант 1. Кожен учасник виставляє на продаж у казковому магазині свій товар – риси характеру, навички, уміння. А на заміну замовити собі щось інше (наприклад : продаю 500 грамів витримки, а куплю 100 грамів здогадливості). Кожен учасник повинен щось продати і придбати.
Варіант 2. Кожен учасник пише на картці, що хоче віддати. За 1-2 хвилини потрібно обмінятись карточками з іншим учасником.
Запитання для обговорення. Що було важче зробити: продати чи купити? Як думаєте, чому?
Вправа «Фішбоун» .
Голова – проблема, верхні кістки – причини, нижні кістки – факти ( наслідки), хвіст – висновок.
Вправа «Незвичайна їжа».
Учасникам пропонується назвати слово –якість характеру, яке починається на першу літеру , що й назва страви. Наприклад:
Хліб – хоробрість, хитрість, хвалькуватість, харизма;
Морква – мудрість, молодість, милосердя, мрійливість;
Каша – краса, користь, креативність, комунікабельність, корисливий;
Груша – гордість, гумор, гуманність;
Помідор – повага, позитив, піклування, професійність;
Борщ – боягузництво, бадьорість, благодійність, благополуччя.
Підсумувати, які якості характеру переважають, такий і внутрішній психологічний світ.
Вправа “Коло асоціацій“
Мета впровадження: «місток» між вправами.
На ватмані чи дошці малюється сонце, в центрі якого написано слово (залежно від теми). На проміннях учасники прикріплюють стікери з власними асоціаціями на дане слово.
Запитання для обговорення: Чи повторюються асоціації? Чому саме такі?
Додаткові матеріали.