Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи

Про матеріал

Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи необхідно розглядати як діяльність психологічної служби навчального закладу, спрямовану на створення комплексної системи медико-психологічних, психолого-педагогічних та психотерапевтичних умов, які б сприяли адаптації, реабілітації і самореалізації в соціумі таких дітей (школа, сім'я, група однолітків та ін.).

Перегляд файлу

Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи

Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи необхідно розглядати як діяльність психологічної служби навчального закладу, спрямовану на створення комплексної системи медико-психологічних, психолого-педагогічних та психотерапевтичних умов, які б сприяли адаптації, реабілітації і самореалізації в соціумі таких дітей (школа, сім’я, група однолітків та ін.).

Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами – це завжди  пролонгований, динамічний процес, цілісна діяльність психологічної служби освітнього закладу, яка складається з п’яти взаємопов’язаних компонентів:

  • систематичний моніторинг медико-психологічного і психолого-педагогічного статусу дитини в динаміці її психічного розвитку;
  • створення оптимальних соціально-психологічних умов щодо ефективного психічного розвитку дітей в соціумі;
  • систематична психологічна допомога дітям з порушеннями психофізичного розвитку у вигляді консультування, психокорекції, психологічної підтримки;
  • систематична психологічна допомога батькам дітей з проблемами у розвитку;
  • організація життєдіяльності дітей з особливими потребами в соціумі з урахуванням їх психічних та фізичних можливостей.

Відстеження психолого-педагогічного статусу є досить складним процесом, який потребує тісної співпраці усіх спеціалістів, що приймають участь в  життєдіяльності дитини з особливими потребами. Серед спеціалістів, які   супроводжують дітей с порушеннями психофізичного розвитку, обов’язково повинні бути практичний психолог, відповідальний за процес психологічного супроводу, педагог-дефектолог, лікар-психіатр або лікар-невропатолог, соціальний педагог, асистент вчителя з інклюзивного навчання. Оптимальною формою комплексного супроводу учнів даної категорії є психолого-медико-педагогічний консиліум, який створюється за наказом керівника навчального закладу. Консиліум дозволяє об’єднати інформацію і зусилля зазначених  фахівців. На основі цілісного бачення кожного учня з особливими освітніми потребами на консиліумі розробляється і реалізується загальна стратегія навчання та розвитку таких дітей.

Слід виділити основні етапи психолого-педагогічного супроводу інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку.

Підготовчий етап включає наступні завдання:

  • організація діяльності психолого-медико-педагогічного консиліуму;
  • встановлення контакту між усіма учасниками супроводу дитини;
  • визначення обсягу роботи та послідовності процесу психолого-педагогічного супроводу;
  • підготовка необхідної документації та складання графіку роботи.

Орієнтовний етап включає такі завдання:

  • встановлення контакту з батьками та родичами дитини;
  • встановлення контакту з дитиною;
  • встановлення контакту з класом, в якому навчається дитина, з класним керівником;

Етап уточнення проблеми:

  • проведення поглибленої психодіагностики;
  • ознайомлення спеціалістів з результатами психологічного  обстеження;
  • обговорення з педагогами та іншими спеціалістами особливостей психічного розвитку дитини на психолого-медико-педагогічному консиліумі.

Етап планування містить у собі:

  • розробка індивідуальної програми супроводу дитини з особливими потребами;
  • затвердження цієї програми  усіма спеціалістами, які працюють з дитиною.

Слід зазначити, що складання програми психолого-педагогічного супроводу можливе тільки після ретельного психолого-медико-педагогічного обстеження кожної дитини з порушеннями психофізичного розвитку спеціалістами районно-міської психолого-медико-педагогічної консультації.

Етап реалізації індивідуальної програми включає такі завдання:

  • надання необхідної допомоги батькам дитини та педагогам щодо створення умов, які необхідні дитині з особливими освітніми потребами для її повноцінного здорового способу життя і успішного оволодіння навчальними програмами з урахуванням її психофізичних  можливостей.
  • надання необхідної психологічної допомоги батькам дитини, її родичам, друзям з метою гармонізації міжособистісних відносин з нею, оптимізації виховного процесу.
  • просвітницька і консультативна робота з педагогами, педагогами-дефектологами, логопедами та іншими спеціалістами, які працюють з дитиною.

Підсумковий етап включає колективне обговорення учасниками психолого-медико-педагогічного консиліуму ефективності проведеної роботи з рекомендаціями щодо подальшого навчання та розвитку кожної дитини з особливими освітніми потребами.

Основні напрямки роботи практичного психолога, який здійснює психологічний супровід інклюзивного навчання, наступні:

  • психологічна діагностика;
  • психологічна корекція;
  • психологічне консультування;
  • психологічна реабілітація;
  • психологічна підтримка.

Пріоритетними завданнями практичного психолога, який здійснює психологічний супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами є:

  • Недопущення появи у дитини з особливими освітніми потребами психопатологічних рис особистості під впливом особливих умов її розвитку.
  • Недопущення затримки не тільки в набутті знань, а й у розвитку  особистості, запобігання інфантилізму.
  • Заспокоєння дитини, укріплення її вольових рис.
  • Компенсація наявних дефектів шляхом активізації аналізаторів зберігання.
  • Стимулювання позитивного ставлення до дефекту, віри в можливість його компенсації.
  • Проведення просвітницької роботи з іншими дітьми та педагогами школи щодо особливостей дітей з порушеннями психофізичного розвитку і формування адекватного ставлення до них.
  • Оптимізація спілкування дитини з однолітками, батьками, педагогами.
  • Допомога дітям в опануванні системи відносин зі світом і самим собою.
  • Розробка і впровадження відповідних форм і методів роботи як умов успішного навчання дітей з особливими потребами.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
5687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку