Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи необхідно розглядати як діяльність психологічної служби навчального закладу, спрямовану на створення комплексної системи медико-психологічних, психолого-педагогічних та психотерапевтичних умов, які б сприяли адаптації, реабілітації і самореалізації в соціумі таких дітей (школа, сім'я, група однолітків та ін.).
Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи
Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи необхідно розглядати як діяльність психологічної служби навчального закладу, спрямовану на створення комплексної системи медико-психологічних, психолого-педагогічних та психотерапевтичних умов, які б сприяли адаптації, реабілітації і самореалізації в соціумі таких дітей (школа, сім’я, група однолітків та ін.).
Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами – це завжди пролонгований, динамічний процес, цілісна діяльність психологічної служби освітнього закладу, яка складається з п’яти взаємопов’язаних компонентів:
Відстеження психолого-педагогічного статусу є досить складним процесом, який потребує тісної співпраці усіх спеціалістів, що приймають участь в життєдіяльності дитини з особливими потребами. Серед спеціалістів, які супроводжують дітей с порушеннями психофізичного розвитку, обов’язково повинні бути практичний психолог, відповідальний за процес психологічного супроводу, педагог-дефектолог, лікар-психіатр або лікар-невропатолог, соціальний педагог, асистент вчителя з інклюзивного навчання. Оптимальною формою комплексного супроводу учнів даної категорії є психолого-медико-педагогічний консиліум, який створюється за наказом керівника навчального закладу. Консиліум дозволяє об’єднати інформацію і зусилля зазначених фахівців. На основі цілісного бачення кожного учня з особливими освітніми потребами на консиліумі розробляється і реалізується загальна стратегія навчання та розвитку таких дітей.
Слід виділити основні етапи психолого-педагогічного супроводу інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку.
Підготовчий етап включає наступні завдання:
Орієнтовний етап включає такі завдання:
Етап уточнення проблеми:
Етап планування містить у собі:
Слід зазначити, що складання програми психолого-педагогічного супроводу можливе тільки після ретельного психолого-медико-педагогічного обстеження кожної дитини з порушеннями психофізичного розвитку спеціалістами районно-міської психолого-медико-педагогічної консультації.
Етап реалізації індивідуальної програми включає такі завдання:
Підсумковий етап включає колективне обговорення учасниками психолого-медико-педагогічного консиліуму ефективності проведеної роботи з рекомендаціями щодо подальшого навчання та розвитку кожної дитини з особливими освітніми потребами.
Основні напрямки роботи практичного психолога, який здійснює психологічний супровід інклюзивного навчання, наступні:
Пріоритетними завданнями практичного психолога, який здійснює психологічний супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами є: