Птахи – наші друзі (інтелектуальна гра)

Про матеріал
Розробка сценарію до Дня зустічи птахів стане в нагоді класним керівникам. Мета: виховувати в дітей дбайливе ставлення до природи, розширювати знання про птахів, їх значення у житті людини; розвивати спостережли-вість, інтерес до навколишнього світу
Перегляд файлу

                                       Птахи – наші друзі

                                    (інтелектуальна гра)

Мета: виховувати в дітей дбайливе ставлення до природи, розширювати знання про птахів, їх значення у житті людини; розвивати спостережливість, інтерес до навколишнього світу

                          На фоні музики дівчина читає вірш
Дівчина. Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила
Співала пісню дзвінку, голосну,
То знов таємно – тихо шепотіла.
Вона мені співала про любов,

Про молодощі, радощі, надії.
Весна мені переспівала знов
Те, що давно мені співали мрії.
Ведучий 1. Закликання весни – один із найцікавіших звичаїв нашого народу. Адже прихід весняного тепла давав поштовх початку нового хліборобського циклу та вливав потужний струмінь натхнення до селянської душі.
Ведучий 2. Наші предки (на відміну від сучасної людини) отримували інформацію про прихід весни від птахів. Природа, як і багато років тому, не змінює своїх ритмів, і в середині березня починається справжній „ пташиний ” місяць. Діти присвячують його маленьким друзям: розвішують на деревах тисячі пташиних будиночків – шпаківень, дуплянок, влаштовують безплатні їдальні для милих гостей, проводять свята зустрічі з птахами.

Ведучий 1. Птахи – завжди надихали людину на поезію, художнє мистецтво, високі почуття любові. Сьогодні на святі ви почуєте багато цікавої інформації, віршів і висловів про птахів. Птахи завжди спонукали людей на творчість, про них співали пісні, складали легенди, прислів’я малювали картини.

Ведучий 2. Сьогодні ви побачите найцікавішу гру знавців біології та екології серед учнів 6-7-х класів. Кожний клас вибрав найкращу команду –  команду, яка знає відповіді на будь-які запитання. І вболівальники не будуть нудьгувати.  Своєю участю вони зможуть допомогти улюбленій команді наблизитися до перемоги.

Ведучий 1. Суддівство здійснює компетентне журі, яке керується критеріями оцінювання і правилами гри. Переможцем стає команда, яка набирає найбільшу кількість балів за підсумками конкурсів.

Ведучий 2. Учасникам бажаю все збагнути

І першими у відповідях бути.

Тож вирушаймо всі у путь,

Нас цікаві речі ждуть:

Творчий пошук й логіки диво.

Біологія і гра – це дуже звабливо.

Отже, починаймо нашу гру.

Ведучий 1. Перший конкурс «Візитка». Команди оголошують свою назву, девіз, привітання вболівальникам та суперникам.

Ведучий 2. Другій конкурс «Народна мудрість». Прислів’я це голос краю, в якому ми живемо, це мудрість народу України. Зараз ми будемо називати початок прислів’я, а ви його закінчення. Готові? Поїхали!

1. У всякої пташки - свої замашки.

2. Видно птаха - по польоту.

1. Кожна птиця знайде - свого Гриця.

2. Де багато пташок - там нема комашок.

1. Доспівалась пташка до зими, - пришлося під стріхою зимувати.

2. Яка пташка, - така й пісня.

1. Всяка пташка - своє гніздо знає.

2. Кожна пташка - своє гніздо хвалить.

1. Свого гнізда - не цурайся.

2. Від ворон відстала, - до пав не пристала.

1. Ворона вороні - ока не виклює.

2. Ворона хоч мала, - а рот великий.

1. Вороні соколом - не бути.

2. Горобець маленький, - а серденько має.

1. Горобців боятися – проса не сіяти.

2. Унадився журавель - до бабиних конопель.

1. Журавлі прилетіли – весну принесли.

2. Краще синиця в руках – ніж журавель у небі.

1. Де ластівка не літає, - а на весну додому прилітає.

2. Ластівка день починає, - а соловей його кінчає.

                                             Слово журі

Ведучий 1. Конкурс 3 «Живі синоніми». Ви повинні  доповнити порівняння.

Командам пропонується  конверти з аркушами, на яких надруковані завдання. Кожна команда вільно вибирає один конверт. Ведучий зачитує завдання з конверта. На кожну відповідь відводиться не більше 2 секунд. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Завдання для І команди

  1. Могутній, як … (орел).
  2. Вільний, як … (птах).
  3. Мудрий, як … (ворон).
  4. Злодійкуватий, як … (сорока).
  5. Надутий, як … (індик).
  6. Яскраво одягнений, як … (павич).
  7. Довгоногий, як … (чапля).

Завдання для ІІ команди

  1. Гострозорий, як … (сокіл).
  2. Погляд хижий, як у … (яструба).
  3. Жовторотий, як … (горобець).
  4. Лебедина … (вірність).
  5. Воркує, як … (голубка).
  6. Надувся, мов … (сич на морозі).
  7. З нього, як … (з гуски вода).

 

Ведучий 2. Птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони перші  помічники людини в боротьбі за високий урожай полів, садів. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони за літо – не злічити! Працюють не покладаючи крил!

Зараз ми довідаємось, які ж це «працелюби» допомагають нашим садівникам і не тільки, а для цього потрібно відгадати декілька загадок.

Ведучий 1. Наступний конкурс 3 «Підкажи словечко».

Учні відгадують загадки, характеризують птахів і прикріплюють плакати з їх зображенням на «Дошку пошани птахів». У цьому конкурсі кожна вірна відповідь команди оцінюється в 1 бал. Якщо команда відповіла невірно, то інша команда може заробити собі додатковий бал за вірну відповідь.

І команда

  1. Першим я приніс весну,

пробудив усе від сну.

Заспіваю під вікном,

бо зовуть мене (Шпаком)

Шпаки знищують до 6 тисяч різних комах у день. 250 разів вони приносять їжу своїм пташенятам.

  1. Пташка невеличка, в неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

фартушок  жовтенький,

голосок тоненький

і ця пташка невеличка

називається …    (Синичка)

Вага комах що з’їдає синиця і приносить своїм пташенятам за літній день, дорівнює вазі її тіла.

  1. Ти знов защебетала

у мене під вікном

Із вирію вернувшись.

Клопочешся гніздом. (Ластівка)

Ластівки знищують багато шкідливих комах, особливо під час вигодовування пташенят. Батьки 300-600 разів приносять їжу своїм дітям: попелиць, мух, жуків, ґедзів.

  1. Сіла пташка на дубку, завела свої ку-ку!                

Стрепенулись їжачок, заєць і козуля.

Всіх збудив той голосок, пісенька …     (Зозулі)

Вона теж корисна пташка. Всі птахи бояться клювати волохату гусінь шовкопрядів, а вона за годину знищує їх до сотні.

ІІ команда

  1. Уночі гуляє, удень спочиває,

має круглі очі, бачить серед ночі.  (Сова)

Вона хижа пташка, але приносить велику користь, знищуючи гризунів – шкідників сільського господарства. Одна сова за літо знищує до 1000 полівок, а одна полівка знищує до 1 кілограма зерна. Отже, сова за літо зберігає тонну зерна.

  1. У горі тремтить сіренька цятка  і пісні співає голосні,

та жаль, що тільки на весні.

Скажи скоріше, без відмовок

що за пташка?            (Жайворонок)

Жайворонки  їдять насіння різних трав, комах, дрібних жучків і метеликів, вони завжди добувають собі їжу тільки на землі.

  1. Які ноги, такий ніс

по болоті ходить скрізь.

Хату на хаті має,

усім жабам рахунок знає.  (Лелека)

Цей довгоногий птах живиться жабами, плазунами, комахами та молюсками.

  1. Із сонечком разом встає пташеня!

Цвірінька, стрибає, шука черв’ячка.

Хто відгадає – той молодець.

Сіренька пташка, це     … (Горобець).

 Горобці знищують небезпечного шкідника садів – довгоносика. Особливо багато комах вони знищують, коли вигодовують своїх пташенят.

Ведучий 2. Птахи, які колись були традиційними для України, сьогодні стають феноменами природи, рідкісними зразками фауни нашого краю, «експонатами» для «Червоної книги» чи музею природи.

Чорний лелека, пугач, сип … Цих птахів можна назвати патріархами нашого природного світу. Вони пережили багато епох, катаклізмів, існували мільйони років, але тепер можуть зникнути як вид.

Ведучий 1. В Україні особливу увагу приділяють охороні птахів, занесених до Червоної книги України. Заради збереження рідкісних зникаючих видів створюються заповідники й заказники.

Ведучий 2. Людина допомагає птахам, розвішуючи штучні домівки, лаштуючи спеціальні платформи для пташиних гнізд. Важливо підгодовувати пернатих у скрутні часи, а саме взимку. З метою охорони птахів встановлюють суворо обмежені терміни полювання. Зокрема, заборонено полювати на птахів під час їх розмноження.

Ведучий 1. Наступний конкурс   «Екологічне лото». Суть його в тому, що  протягом 2 хвилин І команді зачитуються питання, на які ви повинні дати відповіді. Якщо ви не знаєте відповіді на дане питання, ви говорите ведучому: «Далі!». Потім ведучий протягом 2 хвилин читає запитання для іншої команди. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

І команда

  1. Чим відрізняється гніздо міської ластівки від сільської ластівки? (У гнізді сільської ластівки вхід зверху, а в гнізді міської – збоку.)
  2. Що вам відомо про мандрівного альбатроса? (Мандрівний альбатрос – це гігантський птах. Протягом свого життя він кілька разів пролітає земну кулю. Тривалість життя – 50-80 років. Ці птахи сплять на морських хвилях і п’ють морську воду. Мандрівний альбатрос відкладає одне яйце один раз на два роки.)

 

  1. Назвіть причини, чому птахи відкладають яйця не всі відразу, як плазуни, а поступово? (Це зумовлено тим, що у птахів  один яєчник, крім того маса тіла птаха істотно не збільшується, що має пристосувальне значення для польоту і створюються умови по догляду за пташенятами.)
  2. Як виводить пташенят африканський птах медоїд? (Медоїд не висиджує своїх пташенят. Він підкидає яйця в гнізда інших птахів, але на відміну від нашої зозулі, як тільки з’являться пташенята, прилітає їх годувати. Пізніше також турбується про них.)
  3. Шкідливі чи корисні для людей синиці взимку, коли всі комахи впадають у сплячку? (Синиці і взимку корисні, бо поїдають яйця, лялечки і самих комах, відшукуючи їх у сховищах.)
  4. Як пояснити, що орлан-білохвіст і беркут у молодому віці мають більшу довжину тіла, ніж у старому. (На першому і другому році життя хвіст у орлана-білохвоста і беркута має форму трикутника. На третьому році хвостові пера заміщаються новими, коротшими, і хвіст набуває форми трапеції.)
  5. В яких з наших птахів потомство виховують виключно самці? (Лише самці доглядають пташенят трьохперсток і куликів-плавунців.)
  6. Який птах найгірше бачить? (Свійська курка. За два кроки вона може не помітити дощового черв’яка , якщо він не ворушиться.)
  7. В якого птаха найгостріший зір? (У грифа. Птах піднімається на два, а то й на три кілометри в небо, і з такої висоти помічає в густій траві нерухому здобич.)

ІІ команда

  1. Яка особливість температури тіла колібрі? (Колібрі належать до так званих пойкілотермних тварин, до яких з хребетних належать риби, земноводні і плазуни, тобто такі, в яких температура тіла однакова з температурою навколишнього середовища. Усі птахи (крім колібрі) і ссавці належать до гомойотермних тварин, що мають сталу температуру тіла. Температура тіла деяких тварин знижується під час сплячки.)
  2. Які птахи не сідають на землю? (На землю не сідають стрижі. Вони сідають на стовбури дерев, карнизи і стіни будинків, на скелі. Якби стриж сів на землю, то через довгі крила він не зміг би злетіти.)
  3. Коли ґрунт висихає, вальдшнеп не може встромити в нього дзьоб, щоб добути корм, він переходить на інше місце, одночасно він переносить з собою пташенят. Як він їх переносить? (Вальдшнепи перелітають на нові місця, тримаючи пташенят у лапах. Так вони можуть долати значні відстані.)
  4. Чим цінна для людини гага? (Людина використовує гагачий пух. На період гніздування у гаг виростає спеціальний довгий пух, яким птахи вистеляють гніздо. Якщо частину пуху забрати, птахи знову вистелять гніздо, і це виведенню пташенят не шкодить. З кожного гнізда забирають по 15-20 г пуху. А властивості його справді чудові. Вироби з нього дуже легкі і теплі. З гагачого пуху роблять комбінезони для полярних льотчиків. Його закладають у стіни палаток для учасників полярних експедицій.)
  5. Хто до нас прилітає раніше – стрижі чи ластівки? (Ластівки навесні з’являються раніше за стрижів.)
  6. Який птах літає найшвидше? (Найшвидше літає орел, швидкість його польоту 200 км/год. Яструби і соколи літають майже з такою швидкістю.)
  7. Які птахи завдають великої шкоди мисливському господарству? (Шкідниками мисливського господарства є яструб малий, лунь болотяний та інші.)
  8. Яку небезпеку для морських птахів становить забруднення моря нафтою? (Нафта порушує структуру пер, що зберігають тепло і птах гине через переохолодження.)

 

  1. Високо в горах живе птах клушиця з родини Воронові. У Гімалаях їх виявлено на висоті до 8100 м, там, де пасуться отари овець. Вівці й птахи добре уживаються. Чому клушиці не лякаються овець, а вівці дозволяють птахам сідати на спину? (У горах важко знайти їжу, тому клушиці живляться паразитами на шкірі овець і рятують тих від паразитів).

                              Слово журі

Ведучий 2. Ти повинен, друже, знати:
Уявляєш, скільки птах
Може нищить, поїдати
Гризунів, черви, комах!
Тож птахи із нами в спілці
Поля й лісу сторожі
Сови, дятли, чижі.
Тож як стрінеш не путящих,
Що біжать поза двором
Видирати гнізда в хащах, -
Їх одразу присором.
Бо птахи працюють ревно,
Поїдаючи комах,
І до вечора в них, певно
Аж оскома на дзьобах.

Ведучий 1. Наступний конкурс  « Впізнай птаха»

На картках дається опис птаха. Учні повинні прочитати його. Відгадати, про якого птаха йде мова. Кожна вірна відповідь команди оцінюється 3 балами.

І команда

  1. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти та шляхетності. В Англії ще понад 600 років тому цього птаха було оголошено королівським. Сьогодні англійській королеві належить близько 20 тисяч цих птахів. Назвіть королівського птаха. (Лебідь-шипун)
  2. Довгі ноги дають змогу заходити в пошуках їжі на більш глибоку воду, ніж це вдається іншим птахам. Під час годівлі птах набирає мулисту воду в передню частину дзьоба, а потім пропускає її крізь сито з тонких пластинок по краях наддзьобка. Відціджених креветок та інших дрібних тварин птах ковтає. (Червоний фламінго)
  1. Природа дала птаху міцний загнутий дзьоб, бездоганний зір і могутні лапи з гострими кігтями. Полюючи, він довго ширяє над землею в пошуках жертви. Побачивши здобич, птах каменем падає донизу і вбиває її на землі. Зайці та кролі – основа його раціону, але може нападати на гусей та інших птахів. Гніздо птах влаштовує на високих деревах або на кручах. Самка відкладає зазвичай двоє яєць; висиджувати та вигодовувати пташенят їй допомагає самець. (Беркут)
  2.               Другий за розміром птах після страуса і також нелітаючий. Він може стрімко мчати на високих сильних ногах навіть заростями густих чагарників. Основний корм – фрукти, ягоди, комахи, трави й інші рослини.

(Ему)

ІІ команда

  1. Це – дуже жвавий птах. Влаштувавшись на гілці, що нависає над водою він вистежує здобич, а помітивши рибу чи жабу, стрімголов пірнає за ним у воду. (Зимородок «рибалочка»)
  2. Чудове гніздо цього птаха відоме багатьом. Здалеку здається, що хтось підвісив велику рукавицю. Тільки поблизу стає зрозуміло, що ця «рукавиця» сплетена з волокон льону, коноплі й кропиви, а також із вовни й пуху. А хто її зробив? (Синиця – ремез)
  3. З безлічі звуків землі – співу птахів, стрекотіння коників, шелесту трави, дзюркоту лісового струмка, спів цього птаха – чи не найвеселіші й радісніші звуки. Багато великих композиторів у своїх музичних творах намагалися зобразити цю радісну пісню степового співака. Назвіть птаха. (Жайворонок)
  4. Про жодного птаха на світі не склали стільки легенд: незвичайна зовнішність, нічний спосіб життя, страхітливий голос привертали увагу людей із давніх часів. У Китаї цей птах був символом благополуччя, а в Греції – символом богині Афіни. Його часто називають пернатою кішкою. Про якого птаха йдеться?  (Сову)

Ведучий 2. Без таких персонажів, як птахи, неможливо уявити народну творчість та літературу, адже про них створено безліч цікавих легенд, казок, повір’їв, складено велику кількість прикмет і загадок, написано багато віршів і пісень.

Ведучий 1. Кажуть, що Господь наділяв дітей світу талантами. Французам дістались елегантність і краса, угорцям – любов до господарювання, німцям – дисципліна й порядок, італійцям – хист до музики. А українцям дісталася пісня. Всі знають, що українці – співоча нація.

Учень. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом пташиною мовою пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей. Розповідали старі люди, що колись давно ця гарна пташка не жила на наших землях. Гніздилася в далеких краях і не знала дороги в Україну. Але були солов’ї  дуже співучі, то літали по всьому світу та збирали пісні всіх народів для індійського царя.

Залетів один соловейко в Україну й сів спочити в якомусь селі. Всі люди в той час були в полі, і село було німе.

Що то за люди тут живуть? – подумав соловей. – Ні тобі пісні, ані музики не чути. Але зайшло сонечко, і люди гуртом повертали додому. То тут, то там чулися пісні.

Але пісні були сумними. Тяжка праця за день забрала багато сил. Тут соловей заспівав і звеселив їх. Забули люди про втому й так заспівали своєму заморському гостю, що він і не повірив. З усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому принесені ними пісні. Але все те було вже знайоме цареві, і він сердився. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України, і цар утратив спокій. Таких пісень він іще не чув – і велів тому солов’ю співати день і ніч …

Зачудовані солов’ї навесні гуртом полетіли в Україну, щоби слухати наші пісні, перекладати їх пташиною мовою й нести в далеку Індію. Саме в нас вони висиджують пташенят, щоби від самого народження вони чули найкращі у світі пісні.

Ведучий 2. Останній конкурс  «Музичний». Команди повинні назвати якнайбільше пісень про птахів, виконати уривки з них.

За кожну названу пісню команда одержує 1 бал, а за кожний виступ одержує ще по одному балу.

Ведучий 1.  Ось і підійшло до завершення наше свято, сподіваюсь, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться у житті в гармонії з природою. А зараз  надаємо слово журі.

                        (нагородження переможців конкурсів)

Ведучий 2. Ось і скінчилось наше свято,

Ви про птахів дізналися багато,

Та головне, щоб всі зуміли,

Слова доказувати ділом!

Ведучий 1. Подаруйте птахові дім!

Хай пташенята житимуть у нім!

Щоб сад звільнити від черви і комарів,

Бо птахи – наші друзі, – ми друзі птахів!

Ведучий 2. Якщо ви щось нове дізнались про птахів науку -

Мерщій здійміть доверху ліву руку!

Якщо ви хочете дізнатися ще більше,

Здійміть і праву руку догори хуткіше,

Якщо на святі в позитива ви були в полоні,

Мерщій, всі плескайте в долоні!

 

docx
Додано
17 травня 2020
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку