"Птахи навколо мене,та я навколо птахів"

Про матеріал
Технологія: інтерактивна. Метод: Бесіда — спілкування. Мета: формування у учнів розуміння важливості, турботи про природу, спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки. Розширення кругозору й знань про пернатих свого краю. Комунікативно-пізнавальний інтерес дотримувався завдяки іграм і завданням, в яких учні виступають активними учасникамию
Перегляд файлу

 

Олексієво-Дружківська

загальноосвітня санаторна школа-інтернат І - ІІІ ступенів № 13

Донецької обласної ради

 

 

 

 

 

Картинки по запросу птици и дети

 

Підготувала:

вихователь

Ємуранова І.М.

 

ВІДКРИТА КЛАСНА ГОДИНА

«Птахи навколо мене, та я навколо птахів»

 

 

 

 

 

  1. Спілкування державною мовою: формувати вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття та погляди.
  2. Соціальні та громадські компетентності: сприяти використанню варіанту завдань, що передбачає самостійний пошук розв’язання мети, застосований через роботу в групах, парах учнів, разом.
  3. Екологічна грамотність і здорове життя: усвідомлення роді навколишнього середовища для життя ї здоров’я людини, дбайливе ставлення до природи, турботливого відношення до птахів, до всього живого.

 

 

Технологія: інтерактивна.

Метод: Бесіда — спілкування.

Мета: формування у учнів розуміння важливості, турботи про природу, спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки.

Розширення кругозору й знань про пернатих свого краю.

Комунікативно-пізнавальний інтерес отримувався завдяки іграм і завданням, в яких учні виступають активними учасниками.


Ціль:

  • Повторення й узагальнення знань дітей про птахів, їх будову, звички, середовище;
  • розширення кругозору й знань про пернатих свого рідного краю;
  • формування розуміння важливості турботи про природу; розвиток пізнавальної активності, спостережливості, уміння аналізувати, робити висновки;
  • виховання дбайливого й турботливого відношення до всього живого;
  • виховування турботливого відношення до птахів, бажання допомагати їм у важких зимових умовах.

 

Обладнання до уроку: набор картинок із зображеннями птахів, інтерактивна дошка, кросворди.

ХІД ЗАХОДУ

Вступна бесіда. Постановка мети.

Вихователь: Діти, щоб довідатися тему нашого заняття, вам необхідно відгадати кілька загадок.

Вещунья-білобока,

А кличуть її ... ,  (сорока)

Фарбуванням сірувата.

Звичкою злодійкувата,

Крикуха - хриплувата

Відома персона, це ....   (ворона)

Чорний жилет, червоний берет,

Ніс, як сокира, хвіст, як упор.   (Дятел)

Удень сліпа, уночі зряча.

Мишей ловить, а не кіт. (Сова)

  •    Про кого були загадки? (про птахів).
  •   Ви правильно догадалися, що наше заняття сьогодні буде присвячено птахам: «Наші пернаті друзі».

 

Ми відповімо на запитання:

  • Чому птахи заселили нашу Землю?
  • Чому вони користуються такою популярністю в людей?
  • Хто вони?
  • Які вони?
  • Навіщо потрібні птахи ?

Основна частина виховного заходу

Вихователь: Сьогодні ми поговоримо про наших добрих і вірних друзів - птахів.

Ціль нашого заняття - повторити та узагальнити знання про птахів, їх будову, звички, середовище; прийти до розуміння важливості турботи про природу. Ми зробимо маленьку екскурсію в світ природи. Ми побачимо всього лише маленький фрагмент величезного світу птахів, який нараховує до 100 млрд. особин.

Вухаста сова здатна з’їсти за день до 10 полівок, боривітер за місяць тільки для пташенят приносить у гніздо близько 200 ховрашків і 100 мишоподібних гризунів. Крім того, багато птахів - вівсянки, зеленушки, жайворонки, щиглі - скльовують насіння й плоди бур’янів, знижуючи засміченість полів.

-  Давайте згадаємо, як і про кого в нас говорять у народі, використовуючи назви птахів.

  1. Могутній, як ... (орел).
  2. Вільний, як ... (птах).
  3. Надутий, як ... (індик).
  4. Пливе (іде плавно), як ... (лебідонька).
  5. Тріскотіти, як ... (сорока).
  6. Щебетати, як ... (горобець).
  7. Воркотати, як ... (голуб).
  8. Накаркати (накликати лихо), як... (ворона).
  9. Довбати (говорити те саме), як ... (дятел).
  10. Співає, як ... (соловей)

 

Також існує дуже багато прислів’їв про птахів, згадаємо їх.

  1. Слово не ... . Вилетить - не піймаєш. (Горобець)
  2. Всяк ... своє болото хвалить. (Кулик)
  3. ... свині не товариш. (Гусак)
  4. Краще ... у руці, чому ... у небі. (Синиця, Журавель)
  5. Старого ... на полові не проведеш. (Горобця)
  6. ... невеличка, а пташка. (Синичка)

Знайомство з різноманіттям птахів

- Птахи скрізь - над нами, навколо нас, удалині, поруч. Зустріти їх можна й у лісі, і в поле, і на ріці, і в горах. Птахів у природі багато. Тільки в Україні їх налічується більше 700 видів. Щоб подивитися на всіх птахів, цілого життя не вистачить. Але тих, які живуть у лісі, у парку потрібно знати.

- Назвіть, яких птахів ви знаєте? (учні називають відомих їм птахів)

Гра «Знайди зайвого птаха»

Ворона, дятел, папуга, грак, сорока, шпак.

  • Чому зайва?
  • Де живуть птахи?
  • Хто доглядає за птахами в лісі?
  • Що можна сказати про грака й шпака (перелітні, інші зимують).

Галасують, шумлять, кричать із ранку до вечора птахи. Розмовляють пернаті один з одним і з нами. Різні птахи подають голос по-різному.

  • Давайте закриємо очі й представимо, що ви маленька пташка.
  • Подумайте, про що вони співають? (Діти імітують голоси птахів)

Гра «Пташині розмови»

За допомогою стрілок діти повинні показати, хто як розмовляє.

Вихователь: І як у будь-якій подорожі в нас будуть пригоди, що ж це за подорож без пригод?! Я пропоную вам паралельно прийняти участь у вікторині «Знавці птахів».

(Розділити клас на дві команди: «Горобчик» та «Лелека».

Кожна команда за правильну відповідь у вікторинах одержує жетон, наприкінці заняття підраховується кількість жетонів, визначається переможець )

Вихователь: Мільйони років тому з’явилися на Землі перші пернаті. І похмурий мир, населений лише динозаврами, оголосив пташиний спів. А через мільйони років покрокувала по планеті людина, здатна оцінити цей спів. Підняла людина голову нагору, подивилася в блакитне небо, а в небі жайворонок! Співає, заливається, тріпотить крильцями. Подивилася людина убік - там орел парить, вільно, легко.

Птахів на землі багато - близько 9 тисяч видів. Птахи різняться по зовнішньому вигляду й розміру: наприклад, страус і колібрі.

Сьогодні ми не будемо говорити про екзотичних птахів з далеких країн. А поговоримо про ті, які живуть поруч із нами: у наших лісах, парках, садах і городах.

Розповідь вихователя

Звичайно ж, із приходом весни вертаються до нас наші друзі - перелітні птахи. Вони привертають нашу увагу причудливим оперенням, співом, рухами, польотом, і, звичайно, загадковим способом життя.

Першими до нас прилітають граки. А слідом за граками прилітають шпаки. Спочатку прилітають самці, а за ними, через кілька днів, самки. До їхнього прильоту самці підшукують шпаківню, нерідко виселивши з будиночків горобців. Улаштувавшись, шпак із захопленням голосно співає, чекаючи подружку.

Часом майже одночасно зі шпаками прилітають дзвінкі голосисті жайворонки. Знайде жайворонок ямку де-небудь у полі, яка поросла ріденькою травою, - от і гніздо.

Такі ж гнізда-ямки в перепелиці - серед лугів і в сірої куріпки - в полях.

Але серед птахів багато й митецьких будівельників. У нашій країні на узбережжях озер і рік живе маленька пташка звичайний ремез. Її гніздо, підвішене над водою, має вигляд мішечка, до якого прироблений трубоподібний вхід у гніздо. Гніздо будують спільно самець і самка з пуху рослин - верби, тополі, осики, рогозу. Ремез підвішує гніздо за допомогою міцних волокон кропиви, коноплі.

Нелегко будувати гніздо камишевці. Як правило, воно висить на трьох стеблах очерету. А всі дятли - справжні теслі, вони видовбують свої дупла зсередини деревних стовбурів. До зустрічі бажаних гостей треба добре підготуватися.

А чи знаєте ви яку користь приносять птахи людині? Дятли, шпаки, синиці винищують величезну кількість комах. Синиця за добу з’їдає стільки комах, скільки важить сама. Родина шпаків за день знищує 350 гусениць, жуків і равликів. А зозуля за літо поїдає до 270 тис. великих гусениць і хрущів. Грак, який слідує за плугом, здатний знищити за день 400 хробаків, шкідників рослин. Родина ластівок за літо знищує близько мільйона різних шкідливих комах.

Гусаки

крякають

Ворони

кричать

Голуби

гогочуть

Синиці

свистять

Сови

воркочуть

Качки

каркають

Ластівки

пищать

Журавлі

ухають

Солов’ї

щебечуть

Гра «Літає - не літає»

Іноді говорять: «тварини й птахи». Птах - це теж тварина. Але...

- Чим же відрізняються птахи від інших тварин?

(крила, лапки, на головіока й дзьоб, усі частини тіла покриті пір’ям)

- Якщо тварина, яку я називаю, літає, піднімаєте руки нагору й машіть, якщо немає - тупотіть.

Синиця, качка

Миша

Горобець

Снігур

Кішка

Пінгвін

Зяблик

Журавель

Кінь

Висновок: а чи всі птаха літають?

(Вислуховуються відповіді учнів)

 

Вихователь: А зараз слухайте уважно питання вікторини, кожна команда одержує по одному балу за правильну відповідь:

1 питання: Що потрібно зробити, щоб допомогти птахам не загинути від голоду й холоду? (Годівниці).

- Із чого можна зробити годівниці? {показ годівниць)

Можна взяти порожній молочний пакет, коробку або пластикову пляшку (краще 5-ти літрову) і швидко спорудити годівницю, вирізавши отвір для входу ледве вище днища. Край краще обклеїти ізоляційною стрічкою, щоб птахи не поранили об гострі краї пляшки. Як з’ясувалося, птахи віддають перевагу годівницям, де отвір більше, вони бояться замкненого простору, тому краще зробити 2 або 3 входи для птахів.

Ми постаралися й виготовили годівниці. Після заняття ми з вами підемо в шкільний двір, щоб розвісити їх і почастувати смачними зернятками наших пернатих друзів.

2 питання: Давайте згадаємо, яких птахів ми бачимо взимку? Які птахи не летять у теплі краї? (зимуючі) Це птахи, яким холод не страшний. Вони цілий рік знаходять на батьківщині підходящі умови для існування й не роблять перельотів. Таких птахів ще називають осілими.

Зимуючих птахів підрозділяв ще й на тих, які кочують. Це птахи, які не летять у теплі краї, але й не живуть на одному місці, а перелітають з місця на місце. Живуть у тих районах, де їм простіше добувати собі їжу.

3 питання: А як ми називаємо птахів, які летять на південь? (перелітні, які харчуються мошками, комахами, черв’якам, а взимку їх немає)

Основні причини, при яких птахи летять узимку на південь, - це відсутність їжі й холод. Перелітних птахів більше, ніж зимуючих. Це й зрозуміло: якщо зерно взимку ще якось можна найти, то комах немає зовсім.

4 питання «Поламані слова». У цьому завданні я пропоную вам відповісти мені, як називають птахів, які залишаються в нас на зиму. У нас тут є поламані слова, складіть назву птахів ворони, сороки, горобці, синиці, снігурі, дятли, галки, зяблики, чижі% сови й інші. Ці птахи живуть у наших лісах увесь рік, вони не летять на південь.

З приходом зими птахи тримаються ближче до житла людини. Як ви думаєте, чому? Вони прилітають до нашого житла за допомогою.

5 питання: А давайте трошки пограємо й продовжимо нашу вікторину.

Гра «Підкажи слівце»

Ті, хто грає, відповідають хором.

Тріскотіла із самого ранку:

«Пор-р-ра! Пор-р-ра!» А що пора?

Така з нею морока,

Коли тріскотить ... (сорока)

У лісі нічному кукує птиця.

Вона назвати себе боїться.

Ку-ку. ... Ку-ку.

Не спить опушка.

А птаха цього звуть …    (зозуля)

Узимку на гілках - яблука!

Скоріше їх збери!

І раптом спурхнули яблука,

Адже це ... (снігурі)

То не веселка й не полум’я!

Що за птах? Угадай!

Цілий день бовтає з нами

Різнобарвний... (папуга)

У лісі, під щебет, дзенькіт і свист

Стукає лісовий телеграфіст:

І ставить підпис ... (дятел)

І в лісі, помітьте, діти,

Є нічні сторожі.

Сторожів бояться цих,

Миші ховаються й тремтять!

Дуже вже суворі

Пугачі і ... (сови)


На скелі він будує будинок.

Хіба жити не страшно в ньому?

Хоч кругом і красота,

Але така висота!

Ні, хазяїн не боїться

Зі скелі крутої скотитися -

Два могутні крила

У хазяїна ... (орла)

З давніх часів існують народні повір'я, пов’язані з поведінкою птахів:

  • якщо кури рано заснули - чекай дощ;
  • гніздо, звите птахами на даху будинку, обіцяє багате життя й щастя;
  • ластівки низько - буде дощ;
  • голуби в будинку бережуть від пожежі;
  • кури, які кричать на сідалі, почувають сімейну сварку.

Наслідувати цим повір’ям, чи вірити в прикмети - вирішувати кожному.

Ну що ж, наше заняття доходить кінця. Сьогодні ми з вами згадали хто ж такі птахи, які вони, чим ми можемо допомогти птахам.

Залишилося відповістити на останнє запитання: Навіщо ж потрібні птахи? (відповіді дітей)

 

ВИСНОВОК: Птахи, як і люди, - живі істоти. Більшість птахів приносять людині велику користь, знищуючи шкідливих комах і личинок. А інші просто прикрашають нашу чудесну Землю. Ми звикли до сусідства птахів, звикли бачити й чути їхній чудесний спів.

 

 

 

 

 


C:\Users\Home\Pictures\2020-01-29\Scan20008.JPG


 

docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
1174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку