Урок з природознавства 2 клас
Тема: Птахи восени. Перелітні й оселі птахи.
Вчитель початкових класів
Медведєва Наталя Олександрівна
КЗ «Нікопольська середня загальноосвітня школа I-III ступенів № 21».
Природознавство 2 клас
Тема. Птахи восени. Перелітні й осілі птахи.
Мета. Ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості, пояснювати причини відльоту птахів у вирій.
Розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, допитливість, спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
Виховувати любов до природи та її мешканців.
Обладнання: презентація, ілюстративні матеріали із зображенням перелітних і осілих птахів, картки,зображення дерева з листочками, годівничка, лист, Осінь.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Повітря ,земля і вода – це природа.
Природа – це я,і ти - це природа.
Пустелі і гори,поля і ліси,
І ми тільки частка цієї краси.
2. Діалог (учитель – діти)
- Надворі осінь. І від того стає сумно, бо промайнули теплі і ясні дні. Але ми не сумуватимемо. Ми засвітимо в нашому класі маленькі сонечка. Це – наші помічники. І всім навколо стане тепліше й веселіше.
- Я всміхаюсь сонечку.
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхаюсь квіточці.
- Хай вона росте!
- Я всміхаюсь дощику.
- Лийся , мов з відра!
- Гостям усміхаюсь –
Зичу всім добра.
3. Девіз уроку.
- Ми починаємо урок, а на уроці ми….
Учні(по черзі)
- Уважні!
- Розумні!
- Організовані!
- Кмітливі!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Чому наш клас такий незвичайний? Хто прикрасив його? Чиї це подарунки?
- Спробуйте прочитати на кленових листочках тему уроку.
- Кожна пора року має свої барви. Потрібно тільки бачити і відчувати цю казкову красу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
— Які зміни відбуваються в природі з настанням осені?
- Що спадає вам на думку, коли ви почули слово «осінь»?
- Ви назвали багато ознак осені й, мабуть, цим прикликали до нас гостю.
Відгадайте , хто вона?
У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає
Золотисто стелить постіль,
А зоветься вона…. (Осінь)
— По чому ви здогадались, що це комахи? (Три пари ніг)
— Куди з никають комахи восени?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Осінь принесла нам і листа. Він не підписаний. Зараз дізнаємося, від кого він.
Лист
Ми частинка живої природи. Тіло вкрите пір’ям, яке захищає від холоду і тримає при польоті. Міцний дзьоб допомагає добувати і подрібнювати їжу. Живемо і в лісі ,і в полі ,і на водоймах . Ми дуже корисні . Оберігайте нас!
- Діти, ви здогадались від кого цей лист?
- Так, це птахи. І недарма, адже сьогодні на уроці ми більше дізнаємось про птахів, розглянемо, як змінюється життя птахів восени. Будемо спостережливими, кмітливими, справжніми друзями птахів.
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Їм нічого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними.
- Які ж птахи відлітають першими?
- Спочатку відлітають птахи ,які живляться комахами. Зозуля «тримає» ключ від перельоту, а також солов’ї, ластівки,стрижі,мухоловки,горихвістки.
- Пізніше відлітають птахи, які живляться рослинною їжею: дрозди, перепілки, зяблики.
- Останніми відлітають ті , які живуть на водоймах: чаплі, журавлі , лелеки.
Вважають, що до кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи.
- Качки , гуси , лебеді покидають нас, коли починають замерзати водойми.
2.Бесіда з елементами спостереження.
- Чи спостерігали ви як відлітають птахи?
- Частина птахів відлітають поодинці (зозуля, одуд).
- Журавлі і гуси летять ключем або шеренгою,а також один за одним.
Лебеді летять парами.
Шпаки зграєю.
Качки , гуси – табуном.
Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи — соловей, горихвістка долають відстань зі швидкістю 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом!
Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, летять зі швидкістю 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце.
А деркач, перепілка сотні кілометрів проходять пішки (Під час розповіді вчитель демонструє малюнки птахів.)
Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.
— А чи всі пташки відлітають у теплі краї?
Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть найти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки.
До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці.
Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало .
- А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи
3.Робота за таблицею
Фізкультхвилинка
Гуси-лебеді летіли (змахи руками)
На лужку спочити сіли (присідання)
Потім встали,крильця склали (руки до плечей)
Розминати спинки стали (колові рухи плечима)
Ніжки обмивали (нахил,руки вниз)
Вгору підлітали (стрибок,руки вгору)
Хвостик піднімали (нахил,руки зчеплені за спиною)
Шийки повертали (повороти голови)
Потім гуси потягнулись (глибокий вдих,руки вгору)
Діти до занять вернулись.
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Робота з підручником
- Як же називають птахів ,які відлітають у вирій?Прочитайте виділені речення у підручнику.
- Яка ж причина відльоту птахів?Прочитайте перший абзац на с.59.
2.Офтальмологічна пауза.
- Які геометричні фігури ви бачите?
- Хто в них зображений?
- Обведіть очима ту фігуру,в якій зображена мурашка.
3.Робота в групах
Обговорення питання:
— Що страшніше для птахів — голод або холод?
— Чому відлітають восени птахи?
Висновки. Птахи живляться комахами, плодами і насінням рослин. Цього корму стає все менше для птахів і вони вимушені переміщатися на нові житла. Зміни в житті комах і птахів пов’язані з похолоданням. Для птахів страшніше голод.
5.Гра «Посади птахів на свої місця».
Осілі (годівничка), Перелітні (літнє дерево).
6.Робота в групах «Знайди гніздо пташці».
- Кожна група має набір картинок. Ви повинні за дві хвилини знайти пташці своє гніздечко. Група ,яка справилась першою продемонструє малюнки.
4. Робота над загадками
• Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний
Цим ключем в осінній млі
Відлітають… (журавлі).
• Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає?
Та у лісі в холодку
Все кує: «Ку- ку! Ку- ку!»? (Зозуля)
• Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
• Довгоногий, чорно-білий,
У гніздо на хату сів,
Довгим дзьобом знай стукоче,
Ніби щось сказати хоче.
— Де ж це ти був?
— Далеко!
— Як звуть тебе? (Лелека)
• В мене є великий хвіст,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловейко)
• Гриць дивується, питає:
— Що за пташка так співає?
Як горобчик, цвірінчить,
Мов сорока, скрекотить.
А ще інколи буває,
Що кричить, немов сова!
Хто виспівує отак?
Та то ж так співає… (шпак) .
— Яку загальну назву можна дати словам-відгадкам?
• Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
• Біла латка, чорна латка,
На гілках дерев стрибає,
Все, що блисне, забирає (Сорока)
• Сива латка, чорна латка
На березі скаче. (Ворона)
• Чорна шапочка у нього,
Сизувата спинка.
У блакитнім піджаку
Прилітає взимку. (Снігур)
• Маленький, сіренький,
На соняшник сів,
Надзьобався добре
І далі полетів. (Горобець)
• Шубка з сірого пушку,
Скаче в жовтім фартушку,
Чорний шарфик та шапчина.
Хоч маленька ця пташина,
Та корисна трудівниця,
Називається… (синиця).
— Чи зустрічали ви цих птахів у своїй місцевості?
— Як ви можете їм допомогти? (Учні розповідають про збирання корму і виготовлення годівниць для птахів.)
6. Тестування
1) Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод;
б) холод.
2) На південь відлітає:
а) синиця;
б) ластівка;
в) дятел.
3) Горобці, галки, ворони — це:
а) перелітні птахи;
б) зимуючі птахи.
4) Яка з цих пташок перелітна?
а) Ластівка;
б) сорока;
в) ворона.
5) Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають
а) зимуючими;
б) перелітними.
6) Зимуючий птах — це:
а) горобець;
б) лелека;
в) зозуля.
- Молодці! Справились із завданням.
- Діти! Птахи – це наші помічники,захисники наших лісів,полів,городів від шкідників. Ми повинні їх охороняти,а не знущатися з них. Птахи це наші друзі ,а ми повинні бути друзями птахів,оберігати їх,допомагати їм взимку. Пам’ятайте: «Найдорожче для пташки – це воля!»
2.Практична робота – гра «Нагодуй синичку!»
- Діти, візьміть їжу для пташечок і покладіть у годівничку.
(Діти вибирають корм із запропонованого, чим годуватимуть птахів взимку.)
Меню пташиної їдальні (слайд)
НЕ МОЖНА (слайд)
- Учні нашого класу теж виготовили годівнички з батьками,ми їх почепимо у саду на дереві.
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Діти, чи справдилися ваші очікування від уроку? Що найбільше запам’яталося на уроці?
- Візьміться , діти, за руки, подивіться один на одного і тепер разом скажемо:
« Я – хороший!
Ти – хороший!
Ми – хороші !
І ми - молодці!»
Вчитель.
- Дякую вам , дітки! Було дуже цікаво . Красуня Осінь теж задоволена вашою роботою. Всі дуже гарно працювали,правильно відповідали. І за це вам винагорода – закладка у підручник .
VІІI. Домашнє завдання.
1.Опрацювати підручник с.58-59.
2.с.59, завдання для друга природи.