Адаптація або модифікація навчального матеріалу для дітей з
особливими освітніми потребами
Виважене, ефективне навчання приносить користь усім учням. Однак, для учнів з особливими потребами може стати необхідною додаткова, а іноді і спеціальна підтримка у навчанні, яка допоможе їм брати повноцінну участь у заняттях і реалізовувати свій потенціал.
Щоб досягти успіху та задовольнити різноманітні потреби учнів, зумовлені їхніми здібностями, рівнем розвитку, інтересами та іншими відмінностями, педагогам необхідно змінювати методи навчання, навчальне середовище, матеріали тощо. Педагоги, котрі досягають успіху в навчанні дітей з особливими освітніми потребами, застосовують різноманітні методи навчання, які змінюються залежно від спеціальних потреб учня. Ці зміни або пристосування до потреб учнів відбуваються через адаптації або модифікації.
Адаптації навчальних матеріалів – це пристосування (зміна) навчальних посібників, наочних, дидактичних, роздаткових матеріалів до пізнавальних можливостей учнів.
Такі пристосування і зміни передбачають урахування специфічних особливостей процесу навчання дітей із порушеннями інтелектуального розвитку:
Адаптувати (змінювати, пристосовувати) навчальні матеріали відповідно до індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності учня з особливими освітніми потребами – це означає:
Підемо далі – що ж взагалі являє собою модифікація?
Модифікація навчання – це зміна (зазвичай, спрощення) освітніх цілей, змісту предмету, програми навчання, концептуальної складності навчального завдання для конкретної дитини та, у результаті, рівня знань та навичок, які має опанувати дитина впродовж навчання.
Модифікація навчальних посібників (різні способи) Наприклад, щоб прилаштувати текст для читання, у ньому виділяють шрифтом або кольором ключові елементи. Такий підхід допомагає концентрувати увагу на головному у змісті вже з першого прочитання, дає можливість донести до учня суть. Способом виділення суттєвих фрагментів, крім підкреслювання або виділення частин тексту кольором, може бути усунення зайвих подробиць. Натомість залишається найвагоміша інформація. Для цього можна видалити з тексту слова, речення, а подекуди цілі абзаци чи сторінки. Такі підходи можуть вплинути на цілісність матеріалу, що вивчається, однак вони допоможуть донести до учня головні, ключові ідеї.
Коли ми говоримо про навчальні матеріали для дітей з ООП, то в обох випадках є багато спільного. Насамперед, це спрощення: чіткі інструкції та алгоритми виконання, виключення неважливих компонентів, зменшення інформативного навантаження.
Важливе значення має використання додаткових навчальних матеріалів:
Що можна використовувати:
Індивідуалізація – також обов’язкова вимога до адаптованих та модифікованих матеріалів. Стосується це як навчальних, так і матеріалів для перевірки засвоєних знань. Усі ці матеріали обов’язково мають відповідати тематиці занять усього класу.
У випадку адаптації і під час модифікації навчальні матеріали для дітей з ООП є важливим елементом засвоєння інформації та перебування в закладі освіти.
Отже, планування адаптацій та модифікацій допомагає педагогам заздалегідь: визначити, якими матеріалами учням потрібно користуватися, як краще побудувати урок, у якому вигляді учні мають відповідати на запитання; дібрати типи вправ і видів діяльності; продумати очікуванні результати їх виконання.