Публікація "Адаптація або модифікація навчального матеріалу для дітей з особливими освітніми потребами"

Про матеріал
Матеріал містить інформацію про створення адаптованої та модифікованої навчальної програми учнів з ООП, про різницю цих понять
Перегляд файлу

         Адаптація або модифікація навчального матеріалу для дітей з       

                                   особливими освітніми потребами

      Виважене, ефективне навчання приносить користь усім учням. Однак, для учнів з особливими потребами може стати необхідною додаткова, а іноді і спеціальна підтримка у навчанні, яка допоможе їм брати повноцінну участь у заняттях і реалізовувати свій потенціал. 

     Щоб досягти успіху та задовольнити різноманітні потреби учнів, зумовлені їхніми здібностями, рівнем розвитку, інтересами та іншими відмінностями, педагогам необхідно змінювати методи навчання, навчальне середовище, матеріали тощо. Педагоги, котрі досягають успіху в навчанні дітей з особливими освітніми потребами, застосовують різноманітні методи навчання, які змінюються залежно від спеціальних потреб учня. Ці зміни або пристосування до потреб учнів відбуваються через адаптації або модифікації.

Адаптації навчальних матеріалів – це пристосування (зміна) навчальних посібників, наочних, дидактичних, роздаткових матеріалів  до пізнавальних можливостей учнів.

Такі пристосування і зміни  передбачають урахування специфічних особливостей процесу навчання дітей із порушеннями інтелектуального розвитку:

  • провідна діяльністьпредметно – практична ( забезпечує наочну основу для формування понять, оволодіння предметним світом, навколишнім середовищем);
  •  провідна форма роботипредметно – дієве навчання: кожну навчальну дію супроводжувати показом у повільному темпі;
  • використання доступних методів навчання.  

Адаптувати (змінювати, пристосовувати) навчальні матеріали відповідно до індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності учня з особливими освітніми потребами – це означає:

  • по-перше, забезпечувати індивідуальний підбір об’єктів роботи: готувати адаптовані тексти, відеоматеріали, аудіо –матеріали, буклети, макети, муляжі, адаптаційні, допоміжні, роздаткові, наочні, стимульні матеріали, дидактичні ігри, предметні картинки, рахунковий матеріал, корекційні матеріали, зразки виробів, мотивуючі наліпки для стимулювання учня  тощо;
  • по-друге, забезпечувати постійну опору на наочність:  кожну навчальну дію бажано підкріплювати наочністю; дозовано використовувати словесні вказівки та вербальні методи  -  мовлення не передує  практичним діям і не замінює їх; додаткове унаочнення навчального матеріалу ,підкріплення завдань наочністю, але наочність для дітей з інтелектуальними порушеннями повинна бути конкретною, без абстрактних зображень і деталей, що відволікають від сприймання головного; замість словесної інструкції – *наочні інструкції (схеми, умовні позначки); *використання матеріалізованих опор (предметів, муляжів, речей , матеріалів, маніпуляційних предметів);*використання додаткового унаочнення (ілюстрацій, малюнків, карт, репродукцій);
  • по-третє, активно використовувати графічні організатори подачі матеріал: опорні , технологічні, інформаційні та інструкційні картки зі спрямовуючим планом дій; карти понять, картки-підказки необхідних дій, картки - схеми, моделі, малюнки-схеми до задач, алгоритми, перфокарти , у які треба лише вставити відповідну орфограму або числову відповідь; картки - інструкції з описом покрокових дій учнів тощо;
  • в четвертих, використання або виготовлення спеціального адаптаційного устаткування, технологічного обладнання ( таке обладнання може бути і не спеціальним (затискачі, похилі дошки, магнітні дошки, підставки, модифіковані засоби унаочнення), а й просто додатковим: наприклад, для навчання дітей з інтелектуальними порушеннями елементарним обчислювальним навичкам використовуємо звичайну лінійку, калькулятор, табличку множення, рекламні буклети з магазинів з цінами на товари – опора на конкретний життєвий матеріал; для вивчення елементарних геометричних фігур використовуємо трафарети; таке обладнання не є спеціальним, воно звичайне, але використовується як адаптаційне, допоміжне та корекційне); 
  • в п’ятих, використання цифрових технологій та ресурсів:     відеороликів, аудіо-записів, мультимедійних презентацій,      інтерактивних (сенсорних) дошок тощо.                 

      Підемо далі – що ж взагалі являє собою модифікація?

Модифікація навчанняце зміна (зазвичай, спрощення) освітніх цілей, змісту предмету, програми навчання, концептуальної складності навчального завдання для конкретної дитини та, у результаті, рівня знань та навичок, які має опанувати дитина впродовж навчання.

 Модифікація навчальних посібників (різні способи) Наприклад, щоб прилаштувати текст для читання, у ньому виділяють шрифтом або кольором ключові елементи. Такий підхід допомагає концентрувати увагу на головному у змісті вже з першого прочитання, дає можливість донести до учня суть. Способом виділення суттєвих фрагментів, крім підкреслювання або виділення частин тексту кольором, може бути усунення зайвих подробиць. Натомість залишається найвагоміша інформація. Для цього можна видалити з тексту слова, речення, а подекуди цілі абзаци чи сторінки. Такі підходи можуть вплинути на цілісність матеріалу, що вивчається, однак вони допоможуть донести до учня головні, ключові ідеї.

         Коли ми говоримо про навчальні матеріали для дітей з ООП, то в обох випадках є багато спільного. Насамперед, це спрощення: чіткі інструкції та алгоритми виконання, виключення неважливих компонентів, зменшення інформативного навантаження.

Важливе значення має використання додаткових навчальних матеріалів:

 Що можна використовувати:

  • інструкції та алгоритми виконання (як мити руки, розклад дня, як вирішувати задачу і тд);
  • зменшення інформаційного навантаження, збільшення використання наочних матеріалів замість текстових;
  • тематичні картки, комп’ютерні програми, кольори (доречним буде застосування інтерактивної панелі  для демонстрації звуків, кольорів, рослин та іншого);
  • логопедичні кубики або картки, календарі, спеціальні лінійки та таблиці.

       Індивідуалізація – також обов’язкова вимога до адаптованих та модифікованих матеріалів. Стосується це як навчальних, так і матеріалів для перевірки засвоєних знань. Усі ці матеріали обов’язково мають відповідати тематиці занять усього класу.

       У випадку адаптації і під час модифікації навчальні матеріали для дітей з ООП є важливим елементом засвоєння інформації та перебування в закладі освіти. 

Отже, планування адаптацій та модифікацій допомагає педагогам заздалегідь: визначити, якими матеріалами учням потрібно користуватися, як краще побудувати урок, у якому вигляді учні мають відповідати на запитання; дібрати типи вправ і видів діяльності; продумати очікуванні результати їх виконання.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петренко Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
14 січня
Переглядів
4947
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку