Урок фізики: Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання
Клас: 9-й
Тема уроку: Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання.
Тип уроку: Засвоєння нових знань
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів із поняттям радіоактивності та її природою.
-
Розкрити властивості та види радіоактивних випромінювань.
-
Виховувати в учнів екологічну свідомість і розуміння безпеки при роботі з радіоактивними матеріалами.
Очікувані результати:
-
Учні зможуть пояснити явище радіоактивності.
-
Учні розумітимуть різницю між альфа-, бета- та гамма-випромінюваннями.
-
Учні знатимуть приклади використання радіоактивності в житті.
-
Учні усвідомлюватимуть важливість радіаційної безпеки.
Хід уроку
І. Організаційний момент (2 хв.)
-
Привітання учнів.
-
Перевірка готовності до уроку.
-
Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
-
Фронтальне опитування:
-
Що таке атом?
-
Які частинки входять до складу ядра атома?
-
Що ви знаєте про природні явища, які пов’язані з енергією атомів?
-
Демонстрація прикладів явищ, пов’язаних із радіоактивністю (відео чи малюнки).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)
-
Як радіоактивність допомагає у вивченні стародавніх артефактів?
-
Навіщо знати про радіацію та як уникати її небезпеки?
IV. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)
-
Явище радіоактивності (8 хв.)
-
Відкриття Анрі Беккерелем і подальші дослідження Марії та П’єра Кюрі.
-
Природна та штучна радіоактивність.
-
Основні поняття: радіонукліди, період напіврозпаду.
-
Типи радіоактивних випромінювань (10 хв.)
-
Альфа-випромінювання (частинки: ядра Гелію, низька проникність).
-
Бета-випромінювання (електрони або позитрони, середня проникність).
-
Гамма-випромінювання (електромагнітні хвилі високої енергії, висока проникність).
-
Порівняння характеристик і властивостей випромінювань.
-
Демонстрація схеми дії випромінювань на речовину (схема на дошці або відео).
-
Вплив радіоактивності на живі організми (5 хв.)
-
Біологічна дія радіації: іонізація молекул, мутації, рак.
-
Доза радіації та її безпечний рівень.
-
Приклади аварій на Чорнобильській АЕС та Фукусімі.
-
Використання радіоактивності (2 хв.)
-
Медичні дослідження: радіонуклідні діагностики, лікування раку.
-
Енергетика: атомні електростанції.
-
Археологія: радіовуглецевий метод датування.
V. Закріплення знань (8 хв.)
-
Запитання для обговорення:
-
Які види радіоактивного випромінювання ви знаєте?
-
У чому полягає користь і небезпека радіоактивності?
-
Розв’язання задач:
-
Обчислення періоду напіврозпаду для радіонуклідів.
-
Порівняння дози радіації при різних обставинах.
VI. Підсумок уроку (5 хв.)
-
Узагальнення ключових моментів уроку.
-
Відповіді на запитання учнів.
-
Рефлексія:
-
Що нового ви дізналися сьогодні?
-
Як ви можете використати ці знання у житті?
VII. Домашнє завдання (2 хв.)
-
Вивчити основні положення про типи радіоактивного випромінювання.
-
Виконати тестові завдання в підручнику (сторінка _____, завдання _____).
-
Підготувати коротке повідомлення про аварію на Чорнобильській АЕС або інше використання радіоактивності.