Технологія «елементарного музикування» Карла Орфа
Орф-педагогіка — це особливий тип музичної педагогіки, яку називають креативною. Вона заснована на розумінні нерозривності музики, руху, слова, малюнка та особливій організації педагогічного процесу, яка дає змогу дітям виражати себе через гру на музичних інструментах, створювати власні танцювальні композиції, співати і самостійно акомпанувати собі
Педагогічна концепція «елементарного музикування» Карла Орфа — це:
- творчий процес навчання за принципом «від простого — до складного»
- різні види спільних досліджень, що ведуть до імпровізації
- поєднання музики, руху, слова, малюнка
- пріоритетне виховання почуття ритму
- висока рухова активність
- змога грати на багатьох музичних інструментах без попереднього навчання
- використання музичного фольклору
- музичне виховання, що сприяє розв'язанню низки комунікативних та соціальних завдань
Відповідно до завдань, які окреслено у Базовій програмі розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», метою педагогів-«дошкільників» є не стільки навчання дітей, скільки їх адаптація у суспільстві, формування життєво необхідних навичок, уміння орієнтуватися у навколишньому світі. Тому у нашому дошкільному закладі ми намагаємося створити сприятливі умови для особистого становлення та творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, ціннісного ставлення до світу природи, культури, людей, самої себе.
Важливу роль у становленні творчої особистості ми відводимо музичному вихованню дітей. Адже саме музичне виховання покликане допомогти дитині усвідомити себе, як суб'єкта творчості: відчути у собі композитора, художника, митця. Залучаючи дітей до музичної діяльності, ми прагнемо, щоб діти активно імпровізували, виявляли власну творчість у різних видах музичної діяльності, збагачували власний досвід, отримували позитивні враження від взаємодії з музичним мистецтвом. Тому у практику роботи з дітьми ми впроваджуємо всесвітньо відому концепцію музичного виховання, створену німецьким композитором Карлом Орфом.
Карл Орф вважав, що головне, чого мають домогтися педагоги, це навчити дитину любити музику. Задля цього у кожного малюка потрібно розвинути музичні здібності, які у певній мірі є абсолютно в усіх і, зазвичай, проявляються лише тоді, коли дитина виступає не як пасивний слухач, а як творець музики, її активний діяч. Педагоги, залучаючи дітей до активної діяльності, спонукають їх до розкриття своїх мовленнєвих, музичних та танцювальних здібностей. Працюючи за системою Карла Орфа, ми ставимо за мету:
- збагачувати словник дітей, використовуючи мовленнєві вправи;
- стимулювати творчу рухову та мовленнєву активність;
- формувати вміння – супроводжувати спів грою на дитячих музичних інструментах;
- відтворювати різними звуками (оплесками, притулами, виляскуванням) ритм музики;
- імпровізувати;
- створювати елементарний інструментальний супровід казок (гра на музичних інструментах — як класичних, так і саморобних);
- в розвивати відчуття краси авторських музичних творів, народної пісні.
Ці завдання ми реалізуємо у різних формах роботи з дітьми, зокрема під час:
- музичних занять;
- розваг;
- театралізованих дійств;
- свят;
- індивідуальної роботи з дітьми.
Музично-виховна система К.Орфа закладає хороші передумови для участі дітей у різноманітній музичній діяльності, оскільки грунтується не лише на інструментальному, а й ритмопластичному, танцювальному, співацькому музикуванні. Вона акумулює передові гуманістичні ідеї гармонійного розвитку особистості, пробудження її творчого потенціалу. Орієнтація на природні сили особистості, елементарне музикування, фольклор як першооснову музичної культури визначають прогресивність і плодотворність педагогічних пошуків К.Орфа.
Роботу музичного керівника продовжують вихователі. Система музичного виховання Карла Орфа гармонійно поєднується з різними видами художньої діяльності, зокрема: з малюванням, з аплікацією, ліпленням.