Тема. Барвінкова, колосиста українська рідна мова.
Мета. Удосконалювати знання про мову; виховувати любов до рідної мови.
Хід заняття
І. Привітання.
Віночок бажань
( Всі стають у коло, у кожного в руці квітка . Вчитель пропонує кожній дитині привітатися з іншою в колі, висловивши щирі побажання, після чого покласти рук з квіточкою на плече. Так утворюється віночок бажань).
ІІ. Обмін інформацією.
Вчитель.
Мова кожного народу
неповторна і – своя;
в ній гримлять громи в негоду,
в тиші – трелі солов'я.
На своїй природній мові
і потоки гомонять;
зелен-клени у діброві
по-кленовому шумлять.
Солов'їну, барвінкову,
колосисту – на віки –
українську рідну мову
в дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
буду всюди й повсякчас,
бо ж єдина – так, як мати,
мова в кожного із нас!
Оксана Забужко
Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона - одна із багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію.
Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Мова – це символ народу. Відомий український письменник XIX ст. Панас Мирний писав: „Найбільше і найдорожче добро кожного народу — це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, роздум, досвід ”.
Постараємося сьогодні на зустрічі зрозуміти, запам’ятати походження мови.
Прислухайтеся до мудрих слів письменників. Любіть , вивчайте нашу рідну мову.
Діти, спробуйте уявити один день без мови. Ось ви прокинулись, мовчки одягаєтесь, снідаєте і йдете до школи. А там всі мовчать. Ніхто не розповідає про вчорашні пригоди та новини. Скрізь стоїть мертва тиша. Чи можливо в таких умовах стати лікарем, вчителем, водієм?
Отже, мова – найважливіший засіб спілкування. Життя без неї неможливе.
А коли з’явилась мова? Сьогодні ми спробуємо довідатись.
Кріло автора.
1 учень. Історик зафіксував українські слова ще 448 р. н.е.
Згідно з висновками багатьох мовознавців, українська мова виникла набагато раніше, ніж вважає офіційна наука.
На думку цих дослідників, українська мова є найдавнішою з живих слов’янських мов, а російська мова новіша й походить від української церковної мови (церковнослов’янської).
448 р. н.е. візантійський історик Пріск Панікійський, перебуваючи у таборі гунського володаря Аттіли (на території сучасної України), записав слова “мед” і “страва”.
2 учень. В різні часи мовознавці висували різні гіпотези з приводу виникнення української мови. В наш час є дві гіпотези, визнані в наукових колах:
концепція словіста, доктора філософії, академіка Ю. Шевельова — українська мова безпосередньо виділилася з праслов’янської мови.
концепція російського мовознавця О. Шахматова — українська мова виникла зі спільноруської прамови, від якої походять й інші “руські мови” (північно-великоруська, південно-великоруська та білоруська).
Однак, ця версія, на думку багатьох лінгвістів, є недовершеною, оскільки українська мова суттєво відрізняється від інших “руських” мов різними фонетичними явищами та лексикою. З точки зору лексики, найближчими до української є білоруська (84%), польська (70%) та сербська (68%) мови. Російська — на четвертому місці (62%). А якщо порівнювати фонетику й граматику, то українська має від 22 до 29 спільних рис із білоруською, чеською, словацькою й польською мовами, а з російською — тільки 11.
3 учень. Згідно з деякими мовознавцями, українська мова виникла набагато раніше, ніж вважає офіційна наука. На думку цих дослідників, українська мова є найдавнішою з живих слов’янських мов, а російська мова новіша й походить від української церковної мови (церковнослов’янської).
Учений В.Кобилюх у своїх роботах доводить, що українська мова сформувалася в Х-IV тисячоліттях до нашої ери. Тому походження найважливіших українських слів слід шукати саме в санскриті, а не в російській, німецькій, турецькій, грецькій та інших мовах, які виникли значно пізніше. Самим свідченням того, що праукраїнська мова поширилася по всій земній кулі, є давні топоніми й гідроніми, які збереглися до наших днів.
Перегляд мультфільму “ Цікаві факти про українську мову”.
ІІІ. Групова робота.
(Діти групуються в групи за квітами).
І група. З’’єднати прислів’я.
Хто мови своєї цурається, її за вітром не розвієш.
Птицю пізнати по пір'ю, хай сам себе стидається.
Рідна мова - не полова: а людину по мові.
Для кожного його мова — й малювання душі людської.
Рідна мова — це музика найкраща й найсолодша.
ІІ група. Скласти твір- мініатюру “ Мова- найдорожчий скарб”.
ІІІ група. Асоціативний кущ.
На столі лежать кольорові стрічки, на яких написані різні слова. Вибрати із них найхарактерніші ознаки нашої мови.
ІV. Щоденні новини.
Доброго дня!
Сьогодні : 21 лютого- день мови
Погода:
Завдання дня: більше дізнатися про мову.