Я досліджую світ
Тема: Подорожуємо і відкриваємо світ
Матеріали ранкової зустрічі на 7 вересня
І. Привітання.
«Щоденні 5». Слухаю і розумію
Учитель виразно читає вірш, цікавиться, який настрій учнів після його слухання.
Розкажи мені, осене, казку
Розкажи мені, осене, казку
Про чарівність твою і красу,
Про дива твої й сонячну ласку —
Це я в серці своїм понесу!
Покажи мені, осене, диво,
Де зайчатко стриба полохливе,
В синім небі де хмарка пливе.
Заспівай мені пісню, будь ласка,
Ніжну-ніжну про вроду твою,
Прошепчи мені, осене, казку
Жовтим листям в осіннім гаю...
Надія Красоткіна
Джерело: https://krasotkina.com (Збірка віршів Надії Красоткіної)
«Щоденні 5». Читаю для себе
Учні самостійно упівголоса перечитують вірш.
- Скільки строф у вірші? (3 строфи)
- З якою інтонацією потрібно читати кожну строфу? (Першу строфу читаємо лагідно, з цікавістю, останній рядочок з піднесенням; другу і третю строфу читаємо передаючи ніжність, спокій )
Вибіркове читання
- Прочитайте, які дива демонструє осінь. (Що у полі і в лісі живе, де зайчатко стриба полохливе, в синім небі де хмарка пливе)
- Відшукайте ввічливі слова. (Будь ласка)
- Зачитайте дії, які мала виконати осінь. (Розкажи, покажи, заспівай, прошепчи)
Розвиток мовлення. Робота в групах.
(Потрібно скласти віршик у п’ять рядків, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, що описує чи віддзеркалює тему «Осінь»)
- Сенкан складають за такою опорною схемою:
1-й рядок – слово, яке позначає тему (іменник).
2-й рядок – це опис теми, який складається з двох слів (прикметників).
3-й рядок визначає дію, пов’язану з темою; складається з трьох слів (дієслів).
4-й рядок є фразою, яка складається з чотирьох і більше слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5-й рядок – слово-асоціація до теми, синонім до першого слова.
Складання сенкана зі словом осінь.
Осінь.
Золота, улюблена.
Збагачує, годує, надихає.
Час, коли змінюється забарвлення листя.
Золота пора.
Робота за календарем
З давніх часів число 7 вважалося магічним. Воно зустрічається і в міфології, і в народній мудрості, і в художній літературі.
Давайте утворимо « Асоціативний кущ».
(7 кольорів у веселці, «Білосніжка і 7 гномиків», «Вовк і 7 козенят», «Чорна кішка, або магічне число «сім», 7 днів у тижні, 7’я утворюють слово «сім’я», українська народна казка «7 дочок», 7 нот на нотному стані, квіточка-семипелюсточка, є 7 смертних гріхів, Рим побудований на 7 горбах. У Біблії число 7 зустрічається 180 разів …)
Проведемо роботу в парах. «Складання прислів’їв»
Учні записують початок прислів’я, а продовження відшукують на заготовлених аркушах.
Ключ:
Сім разів відмір, один — відріж.
Наговорив сім міхів горіхів, та всі неповні.
Краще 7 разів горіти, аніж один раз осиротіти.
Сім літ мак не родив і голоду не було.
Гра «Прояви кмітливість»
Вчитель зачитує фразеологізми, потрібно пояснити їх тлумачення.
Сім п’ятниць на тиждень. ( Так говорять про тих, хто легко міняє свої рішення, не має ні про що сталої думки.)
Працювати до 7 поту. ( Означає прикладати усі зусилля до того, що ти робиш
У семи няньок дитя недоглянуте.
На сьомому небі від щастя. ( Означає радіти, відчувати надзвичайне задоволення, відчувати безмежне щастя. )
Дитина дня
Іван сьогодні дитина дня.
В давнину абсолютно всіх слов’ян називали ванами (від імені їх прабатька Вана). Саме від такого найменування, на думку деяких дослідників, і сталося ім’я Іван.
Скорочені форми імені Іван:
Вправа «Відгадай ім’я» няаВ, ваІся, Іва, сиІкав, хаІва.
Ласкаво його можна називати:
Змагання «Хто більше?» (Ванюшка, Ванечко, Ванятко, Іванюша..)
В нумерології імені Іван відповідає число 2. «Двійки» дуже добрі і чуйні, завжди прийдуть на допомогу близьким. “Двійки” наполегливо йдуть до своєї мети, вони мають гнучкість, яка дозволяє їм обходити гострі кути в спілкуванні і не переводити кожен конфлікт в серйозну сварку.
«Хвилинка-цікавинка» (розповідає дитина дня)
- Чи не найбільшою популярністю користується у людей число 7. У чому ж секрет? Виявляється, що число сім відповідає обсягу короткотривалої пам’яті людини. Тобто, це та кількість предметів, ознак, яку ми спроможні запам’ятати відразу і на більш-менш тривалий час.
Народні прикмети
Читання казки ученицею
-Який за жанром може бути твір з такою назвою?
-Хто є головним героєм твору?
Ворона і рак
Українська народна казка
Якось-то виліз на землю рак із своєї печери, а ворона поблизу стрибала, побачила та й ухопила його.
Вхопила, держить у дзьобові міцно та й думає, як би то за нього краще взятися, щоб з’їсти.
Бачить рак, що непереливки, та й пустився на хитрощі. Каже вороні:
– Ой, вороно, вороно! Знав я твого батька – що ж то за хороший птах був! Розумний який, Боже!
– Угу, – каже ворона, а сама так цупко держить рака, не розтуляє дзьоба ні трішки.
– Ой, вороно, вороно! – промовляє знову рак. – Знав я й твою матір, і що ж то за моторна та мила птаха була – куди іншим воронам до неї!
– Угу! – знову обережно проказує ворона.
– Ой, вороно, вороно! – таки одно править рак, – знав я й братів твоїх та сестер; що ж то за гарні та вдатні були! Сказано – хорошого роду!
– Угу! – все однаково відмовляє ворона.
– Але ж, – каже рак, – ти всіх їх переважила: такої прехорошої, такої розумної, такої премилої птахи і в світі нема! Правда ж?
Від тих слів ворона так стішилася, що забула за все та й гукнула:
– Еге!
Мовивши теє, ворона і розщепила рота; рак тоді – плюсь у воду! Тільки його й бачила ворона!
Отак-то піддурив рак ворону, а чим: облесливим словом! Велику силу має воно…
Дайте відповіді на запитання
- Яка біда сталася з раком?
- Що хотіла зробити з ним ворона?
- Чому раку вдалося визволитися з біди?
- Від чого застерігає ця казка?
Вправа «Розкажи і покажи»
Об’єднуємо учнів на чотири групи, роздаємо кожній «пазли» з
малюнками «Рак», «Ворона». Діти складають «пазли»
Вправа «Гронування» (Визначаємо риси характеру героїв)
Ворона Рак
голодна розумний
невдаха улесливий
незграбна хитрун
недолуга мудрий
пихата розсудливий
Математична скарбничка.
Дослідження. Робота в групах
Об’єднайтеся у групи за кольором ночі (чорний, фіолетовий, синій).
Учитель роздає кожній команді малюнок(2) із запитаннями. Учні мають провести дослідження і вписати відповіді. Після завершення вчитель зачитує результати.
Питання для дослідження:
1. Скільки геометричних фігур перед вами? ___ (9)
2. Скільки чотирикутників на кожному рисунку?____(2)
3. Скільки відрізків можна нарахувати у Великої Ведмедиці?____(8)
4. Виміряйте довжину відрізків, запишіть в дм._____
5. Зобрази від руки будь яку фігуру з рисунка, підпиши її назву. ______
Переглянемо відеоролик з образом Великої Ведмедиці
Яку цікавинку ви помітили в образі?
Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=vrpdijmHD8g
Переглянемо відеоролик найпопулярнішого сузір’я Великої Ведмедиці та Малої Ведмедиці
Скільки зірок має Велика Ведмедиця? Які ще має назви це сузір’я?
Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=n8nHMa57Czo
Переглянемо відеоролик про перелітних птахів та їх спів
Чим лелека відрізняється від великої чепури?(У лелеки червоні ноги і чорні крила)
Джерело:https://www.youtube.com/watch?v=N6RajwdL2CY
Позмагаємось «Хто більше?». Потрібно назвати якнайбільше птахів, яких запам’ятали. (Лебідь, дрізд, кулик, шпак, ластівка, чайка, чапля, грач, стриж, жайворонок, лелека, дикі гуси, качки, зозуля)
https://www.youtube.com/watch?v=S5nM2Fx0H8k
Вправа «Мозковий штурм»
Цікаво знати
Словникова робота
Бурштин - природна скам'яніла викопна смола хвойних дерев у вигляді тьмяних, прозорих і напівпрозорих каменів. Використовується для виготовлення ювелірних прикрас, у парфумерії, народній медицині та електриці. Має велике значення для палеонтології завдяки збереженню в бурштині потонулих у смолі істот.
опускаємо шматочок бурштину (без оправи).
Спостерігаємо, якщо пішов на дно, то тримаємо в руках майстерну підробку. Натуральний бурштин має властивість спливати в солоній воді.
Цікаві факти про бурштин
перекладі означає «бурштин». У VII столітті до нашої ери грецький філософ Фалес виявив, що якщо, він буде притягувати дрібні легкі предмети. Через тисячоліття, Вольт, Ампер, Ом, Фарадей, Тесла і безліч інших вчених довели ці досліди до досконалості, подарувавши нам можливість використовувати електрику для своїх потреб. … Але починалося все з бурштину.
Електричні явища були відомі ще в давнину, давнім грекам, фінікійцям, жителям Межиріччя. Те, що при натиранні бурштин отримує властивість притягати до себе легкі предмети, описував в 600-х роках до н.е. Фалес Мілетський. Фалес, однак, не відрізняв електрики від магнетизму, вважаючи це одним явищем, от тільки бурштин отримує таку дивну властивість при терті, а в магнетита вона постійна.
Новий крок у вивченні електричних явищ здійснив у 1600 році англійський лікар Вільям Ґілберт. Провівши дослідження електричних і магнітних явищ, він оприлюднив книгу, в якій зробив висновок, що властивості постійного магніту і здатність натертого бурштину притягати предмети — безумовно різні явища. Ґілберт почав застосовувати латинське слово electricus — бурштиноподібний, для опису такої властивості. У своїй книзі Ґілберт також прийшов до висновку, що Земля є магнітом, і саме тому стрілка компаса вказує на полюс.
Буршти́нова кислота́, янта́рна кислота́ - органічна двохосновна насичена карбонова кислота.
Застосування бурштинової кислоти для орхідей
Будучи своєрідним каталізатором обмінних речовин, препарат придбав популярність у любителів цих квітів. Як вже говорилося, кислоту можна наносити на всі частини рослини, особливо на коріння і листя. Радять розчиняти дві пігулки бурштинової кислоти в одному літрі води. Обробка орхідеї призводить до наступних результатів:
Учні щільно натирають шматочок бурштину шерстю й підносять до легких предметів.
Що робили наші предки:
Говорили, що на 7 вересня– пора жито на золу сіяти. Також у народі цей день називали Листопадником, раділи великій кількості грибів. Зазвичай у цей день в ліс відправлялися жінки і діти, вільні від польових робіт, які приносили додому корзини, наповнені грибами. Була дуже поширена страва – смажена картопля з грибами.
Говорили, що 7 вересня потрібно встати раніше, щоб зібрати якомога більше грибів. Грибні страви не вважалися поживними, але часто виручали селян, коли потрібно було приготувати що-небудь швидке і смачне. Крім того, оскільки м’яса в достатку не було, вважалося, що можна змішувати м’ясо з грибами, і останні матимуть м’ясний смак.
Метод «Броунівський рух». Групова робота «Гриби в нашому житті»
Учні отримують текст на окремому листочку, протягом декількох хвилин читають інформацію. Важливо переконатися, чи розуміють вони прочитане.
Слід запропонувати їм ходити по класу і знайомити зі своєю інформацією інших однокласників. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїми знаннями й самому отримати інформацію від іншого учня. Упродовж відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших учнів для отримання якомога повнішої інформації з теми. Після того, як учні завершать цю вправу, потрібно запропонувати їм відтворити отриману інформацію. Учитель аналізує та узагальнює отримані ними знання. Відповіді можуть записуватись на дошці, ватмані.
Група1.
Так що ж це таке — гриби? Напевно, це особливий світ природи: ані рослини, ані тварини.
Гриби дуже потрібні лісу. Грибами живляться і лікуються деякі тварини. Близько ста тисяч грибів росте на нашій планеті. Розміри грибів різні . Є гриби-велетні діаметром 1,5 метри . А у грибів маляток усього 1 міліметр. Усім нам відомі гриби мають ніжку і капелюшок. Вони часто нагадують парасольки. Але є гриби, схожі на квіти. Багато грибів дружать з певними деревами і кущами і зазвичай селяться під ними. Гриб — одне з найцікавіших і найпотаємніших явищ природи. На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько ста видів.
Група 2.
— Які гриби ви знаєте? Чому їх так назвали? (картки з малюнками на столі)
Їстівні гриби у нашому краї здебільшого ростуть улітку і восени. Їх можна зустріти в лісі і в полі.
• У наших лісах багато опеньок. Вони ростуть на пеньках, тому так і називаються. Ці гриби лісові санітари. Вони переробляють мертву деревину та очищують ліс.
• Білий гриб — найбажаніша знахідка грибника. Красивий, смачний, дивовижно ароматний. Білий гриб росте біля дубів і ялин.
• Підосичники найчастіше мешкають поряд з осикою і тополею, рідше вербою.
• Маслюки зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташовуються сім’ями, рідко — поодинці. Маслюк дістав назву із-за слизової оболонки, немов мащеної маслом, клейкого капелюшка
• Рижики ростуть з липня по жовтень у ялинових лісах. Рижик дістав назву за свій колір. Якщо відламаємо шматочок гриба, побачимо оранжево-жовтий молочний сік
Група 3.
— Які гриби ви знаєте? Чому їх так назвали? (картки з малюнками на столі)
Але не всі гриби можна споживати У лісах можна зустріти такі гриби, як мухомор, бліду поганку, несправжні опеньки. Це отруйні гриби.
• Мухомор зустрічається в листяних і хвойних лісах з липня по жовтень. Цікаво, що цей гриб добре відомий не лише у нас, але і в інших країнах. Він росте, наприклад, у Південній Америці. У багатьох європейських мовах назва цього гриба походить від старовинного способу його застосування як засіб проти мух.
• Бліда поганка смертельно отруйна. Особлива небезпека гриба полягає в тому, що ознаки отруєння не проявляються впродовж тривалого часу. Симптоми можуть не проявлятися впродовж перших 6-24 і більше годин, протягом яких, проте, вже відбувається отруєння організму. Після прояву симптомів смертність дуже висока і будь-яке лікування часто виявляється даремним.
• Несправжні опеньки — отруйні гриби. Іноді помилково їх збирають разом з літніми опеньками.
Група 4.
Правила збирання грибів
Кожному, хто вирушає з кошиком до лісу, необхідно навчитися розпізнавати отруйні гриби — спершу за малюнками, а потім і в лісі. Отруйні гриби ростуть так само — від ранньої весни до пізньої осені. Вони часто схожі на їстівні, і тому їх дуже легко сплутати. Не можна допустити, щоб зубожіли наші грибні багатства, тому під час збирання грибів треба дотримувати таких правил:
Пам’ятка
1) Збирай тільки ті гриби, які добре знаєш.
2) Не потрібно збирати старі гриби. У них може накопичуватися отрута.
3) Гриби треба обережно зрізати ножем, або викручувати із землі.
4) Не збивай неїстівні гриби. Пам’ятай, що вони потрібні лісу! Ними лікуються тварини
Група 5.
Чому не можна знищувати неїстівні і червиві гриби?
Неїстівні для людини гриби збирають білки, їдять олені, ними лікуються лосі. А червиві гриби — це «будинок» для личинок комах. Наприклад, мухи відкладають в грибі яйця, з яких з’являються личинки. Личинкам в грибі живеться привільно. Адже гриб — це кладова поживних речовин. Личинки їдять гриб, а він все одно росте. Наступного року на цьому місці будуть молоді і нечервиві гриби.
Будьте уважними при збиранні грибів! Кладіть до кошика тільки ті, які ви добре знаєте
Група 6.
Меню з грибами
Спробуйте перерахувати страви, в яких додаються гриби (грибний суп, жульєн, грибні оладки, грибні котлети, гриби у конвертиках, салат з грибами, пиріг з грибами, піца грибна, мариновані гриби, солоні гриби, грибна ікра, борщ з грибами, рагу з грибами, грибний гуляш, деруни з грибами, грибний соус)
Застереження. Дітям до 5 років вживати будь-які гриби забороняється. При приготуванні їстівних грибів їх потрібно кип'ятити двічі по 7-10 хвилин, міняючи воду. Навіть їстівні гриби при неправильному приготуванні можуть спричинити важкі, нерідко смертельні отруєння. Будьте обачними з грибами!
Традиції та звичаї
Вважається, що цей день є останнім, коли ще можна заготовлювати соління, тому багато людей поспішають до лісу за грибами. Ті, у кого вдома є чайний гриб, на світанку можуть прошепотіти в баночку з ним своє бажання і воно неодмінно збудеться.
Вікторина «Що ми знаємо про гриби»
1.Час життя білого гриба (максимум 10 діб)
2. Диво-гриб, який вміє свистіти (Сигара диявола або техаська зірка )
3. Одним із найцікавіших грибів вважається «Плазмодій». Чому?(Він може пересуватися)
4. Який найдорожчий сорт грибів?(Трюфель)
5. Як називають гриби у народі?(Лісове м’ясо)
6. Яка унікальність грибів-лисичок? (Не всмоктують в себе радіоактивні речовини)
7. Який вітамін містить білий гриб?(Вітамін В)
Виконання пісні про гриби
Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=5BDfNNzZTao
Руханка «По гриби».
https://www.youtube.com/watch?v=3k0edQl1wmc
Що не можна робити сьогодні:
Події
1892 — у США відбувся перший професійний боксерський поєдинок за сучасними правилами — в боксерських рукавичках і з трихвилинними раундами.
1971 — у Києві було оголошено про споріднення й братання міст Києва і Кіотто
Переглянемо відеоролик, цікавинки про місто Київ
Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=nZ9rZrepbTE
Переглянемо відеоролик, цікавинки про місто Кіото
Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=u3Us3t6qMww
Розгляньте малюнки, яка відома пам’ятка перед вами? (Батьківщина – Мати, має 102м, храм «Золотий павільйон», при будівництві використовували чисте золото)
Рефлексія
- Що найбільше сподобалось на ранковій зустрічі?
- Обери свій настрій.
Вправа «Незакінчене речення»
Я знаю … Я можу …
Я вмію … Я переконався / переконалася …