Тема. Україна – незалежна, демократична, правова держава. Ознайомлення з громадянськими правами і обов’язками.
(З використанням технології критичного мислення та інтерактивних
технологій)
Мета: формувати предметні компетентності: ознайомити учнів з
поняттями «незалежна», «демократична», «правова» держава, громадянськими правами і обов’язками;
виховувати почуття патріотизму, національної гідності;
формувати ключові компетентності: вчити аналізувати навчальну
інформацію, формулювати власну думку, доводити її, аргументувати,
збагачувати власний соціальний досвід;
розвивати критичне мислення,
проявляти зацікавленість у навчанні; здійснювати комунікацію в малій
групі, вчити виявляти громадську позицію у ставленні до людей, до самого
себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: Конституція України, тлумачні словники, відеозапис пісні «Я люблю Україну свою», плакати, малюнки для оформлення дошки, картки з текстом та завданнями для роботи в групах, інтерактивна дошка, презентація, таблиці «Україна» для заповнення учнями.
Хід уроку
І.Організація класу. Психологічна настанова до творчої роботи.
II. Актуалізація опорних знань
1.Створення проблемної ситуації .
Прослухайте вірш "На землі великій є одна країна" Безносенко Діани.
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті,
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти. То скажіть же, діти,
Що це за країна?( — Наша славна Україна! )
- Що це за країна?
- Чому ви так думаєте ?
—Так. Наша славна Україна!
2. «Асоціативний кущ»
- А які асоціації виникають у вас зі словом Україна?
- Підберіть синоніми до слова Україна.
3. - Заповніть таблицю «Україна яка?»
- Які слова ви записали?
- Чи вся таблиця у вас заповнена?
- Ні. А чи хочете ви дізнатися більше про Україну?
- Тоді ваша творча активна робота на уроці відкриє для вас багато корисної інформації про Україну, яку необхідно знати кожному громадянину України.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
- Прочитайте тему уроку. (Україна – незалежна, демократична, правова держава. Ознайомлення з громадянськими правами і обов’язками)
- Так що ми повинні з’ясувати сьогодні на уроці? (Чому нашу державу
називають незалежною, демократичною, правовою? Які громадські права та обов’язки?)
2. Словникова робота .
А) Робота групах.
Завдання: пояснити значення слів незалежна, правова, демократична, користуючись тлумачним словником, інтернетресурсом.
I група. Незалежна держава - ?
II група. Правова держава - ?
III група. Демократична держава - ?
Б) Презентантація досліджень учнями.
- Як ви зрозуміли слова «Україна – незалежна держава?»
- А чому Україну вважають демократичною державою?
- Україна – правова держава. Це як пояснити?
3. Робота за підручником (с.64-71).
1) - А чи потрібно громадянам України обов’язково знати свої права?
- Чому?
- Які права маєте ви, діти?
- Перевірте, скориставшись таблицею на с. 64, чи всі права дітей ви знаєте?
2) Робота в парах за завданням на с.65.
На уроці ми вживатимемо слова декларація, конституція, права, громадянські права, дискримінація, обов’язок. Знайдіть у словнику (136-140) ці слова, довідайтесь їх значення. Я пропоную вам прочитати значення слів і зробити маркування на полях. Нагадую, що знаком «+» позначаємо відому для вас інформацію, а знаком «- » те, що невідомо.
3) – В якому документі записані права і обов’язки кожного громадянина?
- Прочитайте статтю 21 Конституції України.
4) Робота над текстом на с. 65 «Поміркуй».
- Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено?
- Це логотип прав людини. Хто його автор? Відповідь знайдіть у тексті.
- Яку думку автор втілив у малюнку? Прочитайте.
- З яких двох універсальних символів складається логотип?
5) Робота над таблицею «Права громадянина України».
- Прочитай права громадянина України, познач ті, якими ти користуєшся.
- Скажіть , чи потрібно знати кожній людині про свої права.
Фізкультхвилинка.
6) Продовжіть речення «Крім прав кожний громадянин має…».
- Що таке обов’язки?
-Які у вас є обов’язки?
7) Ознайомся з думкою інших людей.
«Обов’язок! Ти величне, велике слово. Це саме те велике, що підносить людину над самою собою»
І. Кант
-Чому автор слів так стверджує?
- Чи згоден ти з ним?
8) Робота над оповіданням В. Сухомлинського «Кожна людина повинна».
А) - Прочитайте назву статті, над якою ми будемо працювати..
- Якими будуть ваші передбачення, про що йтиме мова у цій статті?
- Перевіримо наші очікування, прочитавши її.
Б) Читання статті
- Чи виправдалися наші очікування, як ви вважаєте? Обґрунтуйте.
9. Робота над віршем Сергія Решетіло «Я маю право» (с.71).
Фізкультхвилинка для очей.
IV. Підведення підсумків(рефлексія).
Слайд1. Продовжити речення.
Україна – держава … (незалежна, демократична, правова)
Слайд 2. Продовжити речення.
Україна – правова держава, тому що … ( всі громадяни мають
права й обов’язки. Основним законом є Конституція України.)
Слайд 3. Кожна дитина має право на… (життя та його захист)
Слайд 4 Кожна дитина має право на… (життя з батьками)
Слайд 5. Кожна дитина має право на… (медичну допомогу)
Слайд 6. Кожна дитина має право на… (отримання освіти)
Слайд 7. Кожна дитина має право на… (любов і піклування)
Слайд 8. Кожна дитина має право на… (відпочинок і дозвілля)
Слайд 9. Кожна дитина має право на… (повноцінне харчування)
Слайд 10. Кожна дитина має право на… (отримання інформації)
Слайд 11. Всі діти … (рівні у своїх правах)
Слайд 12. Особлива турбота … (дітям з особливими потребами)
Слайд 13. Жодна дитина не може бути… (ображеною і скривдженою)
Слайд 14.
Слайд 15 Продовження роботи над таблицею «Україна».
- Допишіть на промінчиках слова, з якими ви ознайомились на уроці.
-Які слова ви дописали?
Слайд 16. Складіть сенкан «Україна».
Україна
Незалежна, правова
Розвивається, бореться, розквітає
Я люблю рідну Україну.
Батьківщина
- Ця інформація важлива для вас: так чи ні?
- Чим корисна ця інформація для нас, сучасних людей? Обґрунтуйте
відповідь.
- Діти, ви майбутнє нашої країни. Вам її розбудовувати. Знання про Україну, права, обов’язки допоможуть вам. Ще допоможе вам ваша велика любов до нашої Вітчизни.
Один римський філософ сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона
велика, а за те, що вона твоя.»
Слайд17. Слухання пісні А. Матвійчука « Я люблю Україну свою»
https://www.youtube.com/watch?v=HgXFLyXre68
- Давайте заглянемо в майбутнє. Яка тема наступного уроку?
- Так. Ми поповнимо знання про основні символи держави.
- За бажанням можете підготувати цікавий матеріал за темою наступного уроку.
Слайд 18. Дякую за співпрацю.