«Роль ранкової зустрічі у національно-патріотичному вихованні молодших школярів»
Важкі часи випали на долю українського народу, часи, які змінили багато у свідомості людини. Але незмінним залишається незламний дух українців, їх віра у світле майбутнє. Саме на тлі подій, що відбуваються, величезна роль в освітніх закладах України має відводитися національно-патріотичному вихованню молоді. Адже, без любові до Батьківщини, готовності оберігати її честь і славу, захищати свободу та незалежність, примножувати багатства, знати історичне минуле, людина не може бути свідомим громадянином. А виховувати патріотизм потрібно з раннього віку, бо почуття любові до Батьківщини, поваги до свого народу, усвідомлення себе частиною української нації, мають формуватися з колиски.
У молодшому шкільному віці закладаються основи сприйняття світу, духовних цінностей та ідеалів. Основне завдання вчителя – формування ціннісного ставлення до суспільства та держави, виховання незалежної та гармонійної особистості, справжніх патріотів нашої Батьківщини. Виховання патріотизму і громадянських якостей школярів відбувається в процесі різних форм навчальної роботи. Кожний день, кожний урок, кожне слово мають бути спрямовані на виховання дитини.
Відповідно до Концепції Нової української школи невід’ємною частиною освітнього процесу стала ранкова зустріч – один із дієвих способів організації вільного спілкування і розвитку вихованців. Під час її проведення можна розвивати будь-яку тему, багато розповісти дітям того, що не включає навчальна програма, вчити висловлювати свою думку, розвивати мову, збагачувати словниковий запас дітей, поповнювати знання новими фактами, вчити жити в колективі, бути добрими, чуйними, відвертими, приязними, виховувати справжніх громадян своєї держави.
Тема: Український віночок
Мета: ознайомити дітей із традиціями і обрядами українського народу;
активізувати цікавість до їх вивчення та примноження;
розкрити значення кожної квітки, кольорів стрічок;
розвивати зв’язне мовлення, естетичний смак;
виховувати почуття національної гордості, шанобливе ставлення до
спадщини українського народу.
Обладнання: календар погоди, квіти-обереги, український віночок, ілюстрації квітів у конвертах, різнокольорові стрічки, запис українських народних мелодій, презентація «Віночок – краса і оберіг».
І. Вітання
Вчитель Доброго ранку, мої маленькі,
Ну які ж ви всі гарненькі!
Покажіться, покрутіться,
Весело усім всміхніться.
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Учні 1.Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, Вкраїно моя!
2.Доброго ранку, рідная школо!
Доброго ранку, все, що довкола!
3.Доброго ранку, гості шановні!
Доброго ранку! Всім миру й тепла!
ІІ. Хвилинка настрою.
ІІІ. Щоденні новини
Помічник дня розповідає щоденні новини, діти сідають у коло на стільчики.
ІV. Обмін інформацією
- Любі діти! Тема нашої зустрічі сьогодні «Український віночок – краса та оберіг»
Кожна країна має символи, за якими її впізнають в усьому світі. Наша країна їх має також. Давайте разом їх пригадаємо.
- Які ви знаєте державні символи України? (державний прапор, гімн , герб).
Також в Україні є народні символи. Хто знає які? (жито, барвінок, калина, верба, лелека, соловей, віночок, вишитий рушник). Ми сьогодні одягнули українське вбрання. Це також один із наших символів . Сьогодні, мої маленькі українці, ми з вами поговоримо про український віночок, як оберіг дівочої краси.
- А чи знаєте ви, що таке вінок? (Віночок - це плетене коло із квітів, листя, гілок)
Традиція плетіння віночка дійшла до нас із сивої давнини. Український віночок є частиною українського національного костюма. В давнину їх носили тільки дівчата. Плели його з живих квітів. Вважалось, що в них є чаклунська сила, здатна захистити від будь-якого лиха. Тому український віночок не просто прикраса, а й оберіг.
- Давайте уважно розглянемо віночок. З чого він складається? (квіти, стрічки).
Віночок до лиця кожній дівчинці. Перший віночок для дівчинки плела матуся, коли їй було три рочки, змочувала у росах, коли на небі сонце зійде сім днів, а тоді до скрині клала. В нього вплітали 4 квіточки. Для семирічної дівчинки плели вінок з семи квітів. І вперше квіт яблуні вплітали. Всього в українському віночку дорослої дівчини – 12 квіток і кожна лікар і оберіг (чорнобривці допомагали позбутися головного болю, незабудки та барвінок зір розвивали, а ромашка серце заспокоювала).
Ми сьогодні поговоримо про ті квіти, які вам найбільш знайомі і сплетемо з них колективно віночок. А що це за квіти ви дізнаєтесь, коли загадки відгадаєте. Ось подивіться, в мене є такі чудові конверти, в яких і знаходяться завдання. Ну що ж відкриваємо та подивимось. Що ж там заховалося? (В кожному конверті знаходиться загадка про квітку та малюнок квітки, яку відгадують діти. Потім прикріплюють квітку на кільце з картону, яке лежить у центрі на столику, створюють колективно аплікацію віночка).
Творча робота
Загадки
Я на сонце дуже схожа —
золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
що за квітка я? (Ромашка)
Хоч червоні, та не сальви,
На стеблі розквітли ... (Мальви)
А ця квітка як троянда виглядє
Та не коле бо шипів не має,
Щоб була любов, була гармонія,
У дівочому віночку виграє …(півонія).
Жовтий, в смужечку сміливець,
Це не джміль, а... (Чорнобривець)
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває. (Барвінок)
Запалали в чистім полі
квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так
польовий червоний... (мак).
Блакитні оченята
із жита виглядають.
Хоч квіточки ці люблять,
та з поля виганяють. (Волошки)
- Вплітають у віночок також мальви, пучечок хмелю, рожевий квіт яблуні, любисток, деревій. Квітів-символів України є багато і кожна з них має своє значення. От ми і сплели віночок Подивіться уважно, крім квітів на ньому є ще і стрічки. Вони різного кольору. І в'язати стрічки потрібно уміло, в певному порядку. Ось послухайте казочку про те, як одна дівчинка в’язала стрічки до свого віночка.
Казка.
Сиділа дівчина на галявині та плела вінок. Подивилась на матінку-землю нашу годувальницю, та й прив’язала посередині першу стрічку. Якого вона кольору? (коричневого).
- Так, що ця стрічка означає?
А потім пригріло ніжне сонечко. Посміхнулася дівчинка його промінцям та й прив’язала стрічку якого кольору? (жовтого).
Прив’язала жовту стрічку – нехай Сонечко зігріває землю. Так що ж означає жовта стрічка? (сонечко)
Пригріло сонечко. Вибилося із землі зелене житечко і все навкруги зазеленіло. І дівчинка прив’язала до віночка яку стрічку? (зелену). Хай зеленіє житечко. А потім глянула дівчинка на небо, а воно синє-синє, чисте, без хмарок. І прив’язала вона стрічку якого кольору? (синього). Що вона означає? Та тут стало житечко в’янути без водички. А на небі - ні хмаринки. І стала дівчинка дощик закликати. Тут набігли хмаринки, впали на землю перші краплинки – блакитні-блакитні. Зраділа дівчинка та й прив’язала … якого кольору стрічку? (блакитну). Так. Що вона означає? (воду). Зраділо житечко, а тому що дощик був чарівний. Швидко достигло житечко. Зібрали люди урожай та й спекли смачний хліб. З’їла дівчинка окраєць хліба, прив’язала оранжеву стрічку. Що вона означає? (хліб). В віночок в’яжуть ще стрічки: фіолетову — символ мудрості людини, малинову — символ душевності, щирості, рожеву — символ достатку, червоні стрічки — символ добробуту та багатства. Молодці, діти! Подивіться, який гарний віночок у нас вийшов.
ІІІ. Групова робота
Рухлива гра «Збери віночок» (Робота в групах)
- Віночок заплітати — долю закликати.
А тепер я хочу перевірити трохи вас. Якщо ви уважно дивилися, слухали, якщо все запам'ятали, то вправно сплетете живий віночок. (діти поділені на групи, кожна дитина в групі обирає з корзинки квітку, вчитель читає вірш, а діти «плетуть» віночок – стають в коло в зазначеному порядку і беруться за руки)
Перший у вінку сміливець
Гарна квітка чорнобривець.
Друга квітка теж не зайва,
Друга квітка зветься ... мальва.
В серединці сонечко, впізнати неважко
Третя квіточка віночка чарівна ромашка.
Щоб була гармонія —
Четверта в нас — ... півонія.
Як перлина між перлинок —
Так між квітами ... барвінок.
Ось, на небо схожі трошки,
До вінка прийшли ... волошки.
Плести я віночок вмію так,
Зараз черга на червоний ...мак.
Учень Візьмемось за руки,
Підемо на луки,
Там сплетем віночок,
Станемо в таночок.
(Діти беруться за руки і йдуть по колу вліво . На останні слова зупиняються, піднімають руки.)
- Гарний вийшов в нас вінок.
Тож підемо у танок.
Руханка під ніжну українську мелодію
Маленькі наші ніжки,
Та добре знають путь.
На службу Україні,
Як виростуть, підуть. (діти крокують по колу)
Маленькі наші ручки,
Та кріпнуть і ростуть.
На службу Україні
Всю працю віддадуть. (діти піднімають від плечей і вгору)
Дитячі в нас серденька,
Та щирі почуття. (діти прикладають праву руку до серденька зліва)
Любити Україну
Ми будем все життя
(Діти зупиняються. Учениця виходить всередину кола, читає вірш-молитву)
- Вчитель Дякую вам, діти, за чудові слова. А зараз я подарую вам ось такі віночки Вдома ви розфарбуйте стрічки і поясніть своїм рідним, що вони означають.