Тема. Великдень . ( 3 клас).
Мета. Створити сприятливі умови для формування колективу, вчити
правильно вітатися; налаштувати на подальшу роботу;
забезпечити соціалізацію дитини; вчити співпрацювати, довіряти
та піклуватися про інших, формулювати та висловлювати думки,
прислухатися до інших, поважати їх; сприяти закріплення вивченого
матеріалу з рідної мови, читання, громадянської освіти,
природознавства у невимушених умовах; розвивати та збагачувати
зв’язне мовлення, логічне мислення, увагу, уяву; виховувати почуття
гідності, любові до рідного краю.
Обладнання. Макети писанок і крашанок, плакат про дні Великоднього
свята, щотижнева класна інформаційна газетка, крашанки чотирьох
кольорів, музичний супровід до гри і пісні .
Хід зустрічі
І. Організаційна хвилинка.
Здрастуй, здрастуй, любий друже!
Кожен з нас тут не байдужий.
Станем в коло ти і я:
Буде в нас одна сім’я.
ІІ. Привітання.
1. Вітання дітей.
Діти сідають в коло, по черзі вітають один одного, роблять компліменти, говорять добрі слова, побажання.
- Доброго дня, Оленко!
- Доброго дня!
- Ти сьогодні гарно виглядиш. Мені приємно з тобою спілкуватися.
- Дякую.
2. Вітання вчителя.
- Я рада вас бачити у нашому дружньому колі, що ви всі здорові, веселі, заповнюєте наш клас позитивними емоціями.
ІІІ. Новини.
Діти читають новини із плакату:
ІV. Хвилинка спостереження за погодою.
1.«Довідкове бюро» готує інформацію про сьогоднішній день. Заповнює
календар погоди.
2. «Крісло автора» (особи дня розповідають про природні зміни,які
відбулися з приходом весни).
3. Діти діляться своїми спостереженнями за погодою.
V. Інсценізація веснянки «Ой, весна, весна…»
- Ось як про весну говориться у веснянці «Ой, весна, весна…»
1-й учень: Ой, весна, весна – днем красна,
Що ж ти, весно, принесла?
Весна: Принесла я вам літечко
Ще й рожевую квіточку.
Хай вродиться житечко
Ще й озимая пшениця,
І усякая пашниця.
2 – й учень: Весна-красна, що ти нам принесла?
Весна: Коробочку з веретенцями,
Скринечку із червінцями.
Старим дідам по кий очку,
Старим бабам по серпочку.
Малим дітям по яблучку,
А дівчатам по віночку,
А хлоп’ятам по батажочку.
3 – й учень: Ой, весна, весна – днем красна,
Що ж ти нам , весно, принесла?
Весна: Принесла я вам світле
Свято довгождане –
Воскресіння із давніх давен величаве.
VІ. Бесіда про свято Великдень.
1. Вчитель: Що ж це за свято?
Всі: Великдень!
Вчитель: Що ви знаєте про це свято?
(Розповіді дітей).
- Це найбільше християнське свято на честь Воскресіння Ісуса Христа. Відзначається у першу неділю після весняного рівнодення і повного місяця. За тиждень до Великодня у Вербну неділю, з церкви приносили освячену вербу. Шмагали нею всіх членів сім’ї й худобу.
Чистий четвер. До світанку треба було обов’язково вимитися. Ретельно все вимітали і вимивали.
Страсна п’ятниця - день, коли розіп’яли на хресті Ісуса Христа. Нічого не можна робити.
Великодня субота. Робили крашанки, писанки, крапанки, дряпанки.
Страсна п’ятниця Великодня Чистий четвер
субота
Перший день Великодня. Великодній понеділок. Третій день Великодня.
Святковий великодній обід починали з того, що кожен мав з’їсти хоч шматочок освяченого яйця. Як називались ці яйця? Розфарбоване яйце є символом свята, з ним зустрічають весну, обмінюються, дарують рідним, сусідам, беруть із собою, як ідуть в гості, промовляючи слова: «Христос воскрес!» У відповідь кажуть: «Воістину воскрес!»
Кожний колір має свою символіку. Так червона писанка означає радість життя і любов, жовта – (діти самі підбирають слова, які асоціюються із цим кольором) місяць, зорі, а в господарстві – урожай. Зелена – весну, природу, її багатство. Блакитна – небо, повітря, простір. Поєднання декількох кольорів символізує родинне благополуччя, любов, мир, успіх.
2. Легендо про писанку.
Про писанку складено багато легенд. Ось послухайте одну з них. (Розповідає підготовлена дитина):
Коли Ісуса Христа вели на муки, Мати Божа творила вночі писанки. Виходили вони дуже гарні. А як писала, котилися із очей сльози. Коли вони крапали на писаночку, там жевріла цяточка. Тому й тепер писанкарки малюють ці цяточки.
Писанки Писанкарки
3.- А чи знаєте ви, які ігри існували у наших бабусь і дідусів з писанками
і крашанками? («Навбитки»). (Діти розповідають правила гри).
- Сьогодні ми вивчимо ще одну великодню гру.
( Читання вчителем вірша «Великодня гра»).
Стали діти у кільце.
В кожного в руках яйце.
Марті випало на славу
Розпочати цю забаву,
Дуже милу, пристару
Великодню гру.
Ходить дівчинка кільцем
І постукує яйцем…
Стук, стук, стук…
І раптом – хрусь!
Гру продовжує Петрусь.
Стукнув всього разів три
І так само вийшов з гри.
В Олі писанка ціла,
Оля в грі перемогла.
Діти грають в нову гру.
V ІІ. Поділ дітей на групи:
І група – діти, які мають крашанки червоного кольору;
ІІ група – з жовтим кольором;
ІІІ група – з синім;
ІV група – із зеленим.
V ІІІ. Робота в групах.
І група
Із слів скласти прислів’я і пояснити його.
Великдень – славне свято, та без писанки не обійдеться.
ІІ група
Продовж речення:
Дарувати писанку – означає…
ІІІ група
До слова писанка дібрати споріднені, визначити корінь.
Писанка – письмо, писати, розписати, написати.
Корінь – - пис-
ІV група
Кожен куточок України мають свої писанкові візерунки та кольори. Спробуйте «прочитати» писанки.
(До малюнка писанки підберіть надпис).
Сльози божої Матері; дерево життя; здоров’я, краса, природа; символ сонця.
ХІ. Підсумок зустрічі.
Ми згадали з вами традиції та звичаї, що пов’язані зі святом Великодня. Сподіваюсь, що ви разом зі своїми рідними зустрінете ці світлі дні посмішкою, добром, гідним вчинком.