Запропоновані вправи можна використати під час ранкової зустрічі та на уроках "Я досліджую світ" у 1 класі Нової української школи. Зміст завдань передбачає використання наборів LEGO і спрямований на реалізацію ігрових та діяльнісних методів навчання учнів початкових класів. За основу взято вправи методичних посібників "Шість цеглинок в освітньому просторі школи" та "Гра по-новому, навчання по-іншому"
Тема: Праця людей восени. Збираємо врожай
Мета: продовжувати формувати уявлення про працю людей восени; вчити дітей просторово
мислити, зв’язно висловлювати власну думку, креативно мислити, працювати на
спільний результат, досягати компромісів; виховувати колективізм.
Хід проведення
1. Ранкове коло
- Я дуже рада вас усіх бачити. Скажіть, будь ласка, яка сьогодні пора року (місяць)?
- Який сьогодні стан неба? Чи були опади? Яка сьогодні температура повітря?
- Сьогодні 17 жовтня, 290 день року, до кінця року залишилось 75 днів.
- Можливо для вас цей день є особливим?
- А ще сьогодні свої іменини святкують Володимир та Павло, якщо серед ваших знайомих є люди з такими іменами, обов’язково їх привітайте. В Україні сьогодні святкують День працівника харчової промисловості.
- Ви вже знаєте, що цього тижня ми з вами говоримо про осінь, тож сьогодні на ранкову зустріч до нас завітав осінній листочок. Я б хотіла дізнатися, на яку погоду чи природне явище або пору року схожий ваш настрій. Наприклад, я сьогодні почуваюся як теплий ранковий сонячний промінець.
(Передаючи листочок по колу діти розповідають про свій настрій)
- А ще я маю для вас сюрприз – ось таку чарівну скриньку. Спробуйте здогадатися, що в ній. (У скриньці цеглинка лего). (Учасники займають свої місця)
2. Повідомлення завдань заняття.
- Сьогодні ми продовжимо говорити про працю людей восени, а також спробуємо себе в ролі господарів, а допоможуть нам у цьому цеглинки LEGO DUPLO та набори LEGO SYSTEM.
3. Вправа «Малюємо картину»
- Скажіть, які турботи осінь приносить для людей? (загрібати опале листя, заготовляти сіно для худоби, збирати врожай). Я пропоную нам з вами створити картину осіннього городу. Покладіть чисті аркуші посередині парти, уявімо що це наш город, підготуйте набори лего систем. Слухайте уважно вказівки вчителя.
- Посередині городу виріс великий гарбуз. Справа видніються рядочки моркви. Далі за гарбузом росте високий соняшник. Зліва від «господаря» городу дозріли баклажани. За морквою зеленіють маленькі огірочки. А зліва від соняшника виграють на сонечку червоними боками стиглі помідори.
- Який овоч можна вважати «господарем» городу? Чому?
- Діти, яка частина городу залишилася порожньою? Зобразіть на ній овоч, який називають «другим хлібом». Що це за овоч? Правильно, це картопля.
- Спробуйте дібрати назву для своєї картини. Поясніть свій вибір.
(Діти слухають відповіді однокласників та розглядають їх картини)
- Молодці, ви справжні господарі!
- Складіть, будь ласка, конструктор.
4. Вправа «Збираємо врожай»
- Настав час врожай збирати.
- Покладіть перед собою таблицю чисел, уважно слухайте запитання, а відповідь відмічайте будь-якою деталлю на таблиці.
- Олеся зібрала 2 відра помідорів, а мама ще 6 відер. Скільки всього відер помідорів було зібрано? (8)
- Тато вирвав 7 морквин, 2 морквини він згодував кроликам. Скільки морквин залишилося в тата? (5)
- Першого дня родина зібрала 4 кошики цибулі, а другого – на 2 кошики більше. Скільки кошиків цибулі було зібрано другого дня? (6)
- Іванко з мамою зібрав 9 огірків, 7 огірків вони використали для приготування салату. Скільки огірків у них залишилося? (2)
- Давайте перевіримо результати. На яке число ви поклали першу деталь? другу? третю? четверту? (8, 5, 6, 2)
- Чудово! Ви – справжні математики!
5. Вправа «Куб»
- Діти, а чи зручно переносити овочі в руках? У що ми можемо їх скласти? (у відро, кошик, ящик).
- Я пропоную для нашого врожаю створити ящик, який має форму куба з 6 цеглинок.
- Молодці! Скажіть, скільки сторін має куб? (6)
- Будь ласка, перебудуйте куб у башточку.
6. Вправа «Пори року»
- Утворіть коло, тримаючи башточки в руках.
- Діти, які народилися взимку, візьміть синю цеглинку, які навесні – зелену, які влітку – червону, які восени – жовту. Давайте об’єднаємося в групи за кольорами цеглинок. Збудуйте по одній башточці для кожної пори року.
- Яка башточка найвища? Яка найнижча? Яка вища за синю? Яка нижча за червону?
- Жовту башточку будували діти, які народилися восени, давайте привітаємо їх оплесками.
- Я дякую вам за чудову роботу, будь ласка, складіть свої цеглинки в башточку.
(Діти займають свої місця)
7. Вправа «Знайди ящик»
- Ящики ми з вами збудували, тепер необхідно розкласти в них овочі.
- Покладіть перед собою аркуш із зображенням ящиків. Порахуйте, скільки їх. (6)
- Цеглинку червоного кольору покладіть у другий ящик.
- Під червоною цеглинкою покладіть жовту.
- Справа від жовтої цеглинки розмістіть зелену.
- Над зеленою покладіть синю цеглинку.
- У перший ящик покладіть жовтогарячу цеглинку.
- Зліва від жовтої цеглинки покладіть блакитну.
- Погляньте, чи так ви розмістили свої цеглинки?
- Ви були дуже уважними.
8. Гра «Одне ціле»
- Ящики з овочами виявилися важкими, як же їх доставити додому?
- Нам допоможе транспорт. Яким транспортом можна перевезти ящики? (Велосипед, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, трактор)
- Вам потрібно об’єднатися в пари, але працювати як одне ціле. Складіть у парі транспорт з деталей лего. Визначтеся, хто з пари буде працювати лише лівою рукою, а хто – лише правою. На виконання завдання у вас 5 хвилин.
- Презентуйте свій транспорт.
- У нас вийшов цілий автопарк!
9. Вправа «Готуємо вінегрет»
- Урожай уже вдома, можна і приготувати щось.
- А чи знаєте ви, який салат вважають найкориснішим? (вінегрет) Чому?
- Викладіть перед собою 6 цеглинок.
- Для приготування цієї страви спочатку беремо жовту цеглинку. Що це може бути? (цибуля).
- Кладемо жовтогарячу цеглинку. Що це? (морква)
- Наступна – червона цеглинка. Що це? (буряк)
- Візьмемо зелену цеглинку. Що це? (огірок)
- Додаємо синю цеглинку. Що це? (Ми картоплю варили в сині кострулі)
- Останньою буде блакитна цеглинка. Що це? (Наш вінегрет ми викладаємо на блакитну тарілку)
- Скажіть, а що ще додають ваші мами, бабусі до цієї страви? (сіль, олію, за бажанням додають квашену капусту, квасолю, зелений горошок)
- Відмінна робота! Ви не лише врожай зібрали, а ще й корисну страву приготували! Відкладіть башточки на край парти.
10. Вправа «Оживи літеру»
- У кожного з вас є улюблені овочі. Викладіть із деталей лего літеру, на яку починається назва цього овоча. Дізнайтеся у сусідів по парті, початком якого слова є їхня літера.
- Скажи, що полюбляє їсти твій сусід справа?
- Чи дізнався ти, який овоч є найулюбленішим для твого сусіда зліва?
- Чому потрібно щоденно вживати овочі? (Незамінне джерело вітамінів та мінералів, забезпечують хороший настрій)
11. Вправа «Смайлики»
- Покладіть перед собою аркуші з колом. Викладіть із деталей смайлик, який би відображав ваш настрій.
- Погляньте, які чудові смайлики вийшли у ваших товаришів.
- Мабуть, це вінегрет допоміг нам підняти настрій.
- Давайте пригадаємо, як ми його готували.
- Жовта цеглинка. Що це? (цибуля).
- Жовтогаряча цеглинка. Що це? (морква)
- Червона цеглинка. Що це? (буряк)
- Зелена цеглинка. Що це? (огірок)
- Синя цеглинка. Що це? (Ми картоплю варили в сині кострулі)
- Блакитна цеглинка. Що це? (Наш вінегрет ми викладаємо на блакитну тарілку)
- Розумники! Ви чудово запам’ятали рецепт вінегрету, обов’язково приготуйте цю корисну страву вдома.
12. Підсумок. Гра «Закінчи речення»
Сьогодні ми вчилися…
Я запам’ятав, що…
Вдома я розповім…
Мені сподобалося…