6 травня о 15:00Вебінар: Продуктивна робота наприкінці семестру: онлайн-тести, проєкти та творча діяльність

Права та обов'язки дитини

Про матеріал

Конспект уроку на тему "Права та обов'язки дитини" із громадянської освіти для учнів 3 - 4 класах. Мета уроку: ознайомити учнів із основними правами та обов'язками, закріпити їх в пам'яті; сприяти формуванню правової свідомості дітей; розвивати логічне мислення, інтерес до правових знань, навички самореалізації і самовиховання; виховувати пошану до законів України, вміння дотримуватись правових обов'язків та користуватись своїми правами.

Перегляд файлу

1

 

Тема : Права та обов’язки дитини.

 

Мета: 

* пояснити зміст  понять «право», «декларація», «конвенція», «конституція»;  ознайомити учнів  із  основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті; сприяти формуванню  правової  свідомості дітей;     

* розвивати логічне мислення, інтерес до правових знань, навички самореалізації  і самовиховання;

* виховувати пошану до законів України, вміння дотримуватись правових обов’язків та користуватись своїми правами.

 

Обладнання: Конституція України, Конвенція про права дитини, пам’ятка «Права та обов’язки дитини», «чарівна скринька» з дзеркалом, фонозапис пісні О. Білозір «Неповторна кожна людина», листи для групової роботи.

 

Тип уроку: вивчення нових знань.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вчитель:

Нумо, діти, підведіться.

Один одному всміхніться.

Чули, вже дзвенів дзвінок —

Починаємо урок,

У нас сьогодні в класі свято,

Гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться

І веселенько так всміхніться,

           І всі разом скажіть їм: — Добрий день!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Таємничо - чарівна хвилинка.

Вчитель:  У мене в руках чарівна скринька, у якій знаходиться найцінніший скарб

планети Земля. Правда ж цікаво? Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути,

але поки що не розповідати, кого (саме кого , а не що) він там побачив.

(діти заглядають у скриньку із дзеркалом, під фонозапис пісні О. Білозір «Неповторна кожна людина» )  відкривається чарівна скринька,  діти посміхаються. Потім вчитель показує всім дітям що знаходилось у скриньці.

       То кого ж ви побачили у чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо на дні дні скриньки – дзеркало!).

       Так, у чарівному дзеркалі ви побачили кожен себе, Людину, - найцінніший скарб. Кожен з вас – неповторна особистість. Кожен з вас – Людини, яка живе сьогодні, і саме такої дівчинки чи хлопчика більше на цій землі немає і не буде.  Відомий поет України В. Симоненко, який прожив життя-спалах (28 років!), так написав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя.

 

2. Виразне читання добре підготовленим учнем поезії В. Симоненка

«Ти знаєш, що ти Людина».

 

                                              Ти знаєш, що ти Людина?

Ти знаєш про це  чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди -

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі – людина.

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя  - єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Вправа « Вузлики».

- На дошці ви бачите вузлики. Сьогодні на уроці ми спробуємо розв’язати їх і

прочитати, що за слова там зашифровані.

ва  пра  ти  ни  ди  обо  ки  вяз  і

- Отже, наш урок присвячений правам та обв’ язкам дитини.

- Давайте прочитаємо тему всі разом «Права та обов’язки  дитини».

Девіз нашого уроку:

« Знаймо свої права, виконуймо свої обов’язки».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

                 План

1. Документи про права дитини.

2. Права та обов’язки дитини.

 

1. Документи  про  права дитини.

 

 Вправа «Асоціації».
З чим асоціюється слово право? (відповіді учнів).
      Отже,  права дитини – це певні можливості, які треба вам дітям,  для того щоб жити і дорослішати.
     Бесіда.
1. До якого віку ви діти, а не дорослі ? (відповіді учнів) 

2. Який документ маєте ви ? (відповіді учнів)
Вчитель підсумовує відповіді учнів:

             Дитиною вважається кожна Людина до досягнення нею 18 – ти років

(повноліття). Діти мають особливе право на піклування з боку держави. Але, на жаль , життя, здоров’я, щастя дітей усього світу недостатньо захищені. 

               Але минуло не одне тисячоліття, поки людство усвідомило неповторність кожної особистості і прийняло закони, які оберігають людину, її життя, індивідуальність.

Зараз послухайте інформацію, яку підготував  наш  історик.

Історик.

         У різні епохи неодинаково дивились на виховання та догляд за дітьми. Аж у 15 – 16 ст. на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книжки, дитячі пісні та музику.

А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви? Так не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих.

       У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було не легко, не було законів, які оберігали б їхнє життя.

 

Вчитель:

         Але і сьогодні не всім дітям живеться легко. Багато дітей недоїдають, 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.

         В Україні три четверті дітей з хронічними хворобами. З’явився новий тип дітей – «діти вулиці». Це діти, які залишили рідні домівки і живуть та харчуюються як заманеться. Основна маса з них має освіту 3 – 4 класи. Більшість з них малолітні злочинці, наркомани, торговці наркотиками.

        У СВІТІ

100 млн. дітей у всьому світі жебракують

50 млн. дітей працюють в небезпечних умовах

120 млн. дітей не відвідують школу

3.5 млн. дітей помирають від тяжких хвороб, які можна вилікувати.

 

    (На дошці вчитель записує назви правових документів та дати їх прийняття).

 

        10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея ООН проголосила один з найважливіших правозахисних документів – Загальну декларацію прав людини.

Цей документ визнав гідність і цінність усіх людей, визначив основні права кожної людини. 

      20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН проголосила інший документ про захист прав дитини – Конвенцію про права дитини. Іншими словами – Дитяча конституція.

      Ми з вами – громадяни України. У нашій країні людина, її життя і здоров’я,  честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України, яка була прийнята 28 червня 1996 року на V сесії Верховної Ради України.

 

        Словникова робота.

Декларація – це документ в якому викладено важливі правила, обов’язки для людей.

Конвенція – це угода, міжнародний договір про права дитини укладений 20 лиспопада 1989 року.

Закон – документ, прийнятий вищим представницьким органом державної влади і є загальним.

Конституція – закон про устрій, будову держави, про головні права та обов’язки громадян прийнятий 28 червня 1996 року.

 

2. Права та обов’язки дитини.

Бесіда:

Які ви знаєте права дитини? (відповіді учнів).

Перегляд відео презентації про права дитини.

Обов’язок – це те, що повинні робити, щоб бути корисним собі та оточуючим.
 

Мозковий штурм ( Які у вас обов’язки?) (учні відповідають )

   «Права чи обов 'язки ».

           Я називаю  перелік прав і обов'язків. Коли називаю  права – ви   плескаєте  в долоні, коли називаю  обов'язки -  піднімаєте руки.

  •    Берегти шкільне майно. > Старанно вчитися.
  •    Лікуватися. > Допомагати рідним.
  •    Не  бути  приниженим ,                       > Жити у сім'ї.

         скривдженим.                                            >  Виконувати  доручення.

    > Дотримуватися  правил поведінки.      > Отримувати  інформацію.

 

 V. Фізкультхвилинка. 

  Із казкових персонажів ми знаємо, як Буратіно користувався правом на освіту і зараз так як і він ми скористаємося правом на відпочинок.

  Буратіно потягнувся,

  Раз нагнувся, два нагнувся,

  Руки  в сторони розвів –

  Мабуть ключик загубив.

  Треба нам навшпиньки стати.

Вчитель:

Права ми всі знаємо, а от обов’язки деколи забуваємо. Тому я вам роздам обов’язки і ви їх вклейте у зошити.

VІ. Закріплення матеріалу.

1. Пошта казкових героїв.

          Сьогодні герої різних казок дізналися, що ми будемо говорити на уроці про Права дитини і тому вранці мені передали їхні листи. З вашого дозволу я відкрию один, і ми разом дізнаємось, від кого він.

«У бочку з сином посадили,

Засмолили, покотили.

І пустили в Океан –

Так звелів Їм цар Салтан».

- Що це за казка? ( Про царя Салтана)

- Чи мали право ці люди так чинити з царицею і дитиною? Які права вони порушили?

(Головне право людини – право на життя». Маленька дитина має право жити.

А дитина могла загинути в хвилях океану.)

4. Робота в групах. Поділити клас на групи.

        Але ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в групах, а потім представники кожної групи повідомлять нам свої висновки.

(Кожна група отримує лист, обговорює його та звітує за узгодженою схемою.)

Кожна група отримує завдання: прочитати частини казок і сказати, які були порушені права дитини. При відповідях користуйтеся Конституцією України, якщо це потрібно. Вживайте в мовленні слова: « Я так думаю…», «Я переконаний…», « На мою думку…» тощо.

1. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».

1. З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)

2. "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк !"

1. З якої казки цей лист? («Вовк і козенята».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на життя.)

3. «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.»

1. З якої казки цей лист? («Попелюшка».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на відпочинок.)

4. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."

1. З якої казки цей лист? («Снігова королева».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на вільне пересування.)

5. "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок."

1. З якої казки цей лист? («Чиполіно».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на волевиявлення.)

6 . "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."

1. З якої казки цей лист? («Дванадцять місяців».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)

7. «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».

1. З якої казки цей лист? («Івасик-Телесик».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)

8. «Полечу я від баби і діда, коли назбираю багато пірячка. Не можу так більше жити»

1. З якої казки цей лист? («Кривенька качечка».)

2. Чиї та які права були порушені? (Право на особисті речі.)

Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково передам їм.

 

2. Перегляд мультфільмів «Казкові герої в країні прав та обов’язків». Учні відгадують яке правопорушення скоює казковий герой.   

 

VІІ. Підсумок уроку.

        Ось і підійшов до завершення наш урок. Я хочу щоб девіз сьогоднішнього заняття   був девізом всього вашого життя.
        «Знайте свої права, виконуйте свої обов’язки»
Оцінювання учнів.

Прошу вас продовжити речення…

Я зрозумів…

Я навчився… .

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фицько Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
744
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку