Урок 15
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу
Мета: Розширити знання про особливості та умови перебігу реакцій йонного обміну; закріпити вміння складати йонні рівняння; продовжити формувати вміння передбачити ймовірність перебігу реакцій у розчина. Продовжити формувати вміння користуватися таблицею розчинності основ, кислот та солей у воді; розвивати в учнів навички працювати з дидактичним матеріалом. Продовжити формувати і розвивати в учнів системи вмінь та навичок користуватися хімічною мовою.формувати культуру хімічного мовлення, спілкування в колективі та з вчителем. Виховувати в учнів інтерес до предмету хімії
Тип уроку: удосконалення знань і вмінь учнів.
Методи та методичні прийоми: пояснювально – ілюстративний метод.
Основні поняття та терміни: реакції йонного обміну, йонні рівняння, йони, катіони, аніони.
Обладнання та реактиви: таблиці на кожну парту для учнів «Розчинність основ, кислот та солей у воді».
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
Продовжте визначення.
Електроліти – це…
Ступінь дисоціації – це…
Кислота – це…
Основа – це…
Сіль – це…
Електролітична дисоціація – це…
ІV. Удосконалення знань і вмінь учнів
Виконання завдань на закріплення знань
1.Для реакції, що відбувається в розчині до кінця, напишіть молекулярне, повне та скорочене йонні рівняння. У кожному випадку назвіть ознаку реакції, за якою можна судити про можливість її перебігу.
І варіант Cu(NO3)2 + NaOH →
KNO3 + NaOH →
ІІ варіант CrCl3 + AgNO3 →
CrCl3 + Mg(NO3)2 →
ІІІ варіант K2S + Pb(NO3)2 →
K2S + NaNO3 →
2.Допишіть молекулярні рівняння реакцій, складіть повні та скорочені йонні рівняння.
І варіант натрій сульфід + хлоридна кислота →
калій гідроксид + нітратна кислота →
ІІ варіант алюміній сульфат + барій хлорид →
натрій карбонат + сульфатна кислота →
ІІІ варіант сульфатна кислота + плюмбум (ІІ) нітрат →
барій гідроксид + хлоридна кислота →
Виконання завдань на закріплення знань у змінених умовах
3.Закінчіть молекулярне рівняння реакцій, напишіть повні та скорочені йонні рівняння.
І варіант CuCl2 + ? → Cu(OH)2 + ?
Ba(NO3)2 + ? → BaSO4 + ?
ІІ варіант FeS + ? → FeCl2 + ?↑
CaCl2 + ? → CaSO4 + ?
ІІІ варіант Na2CO3 + ? → CO2 + H2O + ?
NaOH + ? → ? + H2O
Чи мають ці завдання тільки один розв'язок?
4. Випишіть із переліку формули солей, які взаємодіють з хлоридної кислотою: AgNO3, KI, Na2CO3, MgSO4.
Індивідуальні завдання:
Виконання завдань на творче застосування знань.
1.Наведіть по два рівняння реакцій, що відповідають такому йонному рівнянню:
А) H+ + OH- → H2O Г) Zn2+ + 2OH- → Zn(OH)2↓
Б) Ag+ + Cl- → AgCl↓ Д) 2H+ + SO32- → SO2 + H2O
В) SiO32- + 2H+ → H2SiO3
2. Складіть формули електролітів, скориставшись таким переліком йонів:
PO43-, Pb2+, NO3-, OH-, K+.
3. Наведіть по два рівняння, що відповідають кожній схемі реакції, напишіть повн та скорочене йонні рівняння для кожної реакції:
А) сіль + сіль → сіль + сіль↓;
Б) луг + кислота → сіль + вода;
В) сіль слабкої кислоти + кислота → сіль + газ + вода;
Г) сіль + луг → сіль + основа↓.
Вчитель пропонує учням оцінити результати уроку, відповівши на запитання:Що ми робили на уроці? Чи досягли ми поставленої мети?
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання