Реалізація діяльнісного підходу до навчання хімії через використання дистанційних технологій .
Єдиний шлях, що веде до знання, -
це діяльність…
Бернард Шоу
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки визначає одним із напрямів розвитку освіти розвиток наукової та інноваційної діяльності в освіті, підвищення якості освіти на інноваційній основі. Чим це викликано?
Реалізація діяльнісного підходу до навчання хімії через використання дистанційних технологій .
Єдиний шлях, що веде до знання, -
це діяльність…
Бернард Шоу
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки визначає одним із напрямів розвитку освіти розвиток наукової та інноваційної діяльності в освіті, підвищення якості освіти на інноваційній основі. Чим це викликано?
А сучасний ринок праці вимагає від випускника не тільки глибоких теоретичних знань, а й здатності самостійно, творчо застосовувати їх в умовах, які постійно змінюються; підготовка учнів до рішення широкого кола проблем, до оволодіння дослідницькою діяльністю, спрямованою на саморозвиток.
Сьогодення вимагає переходу від суспільства знань до суспільства життєво компетентних громадян, приведення шкільної освіти у відповідність до потреб сучасності.
Які ж проблеми виникають на шляху до вирішення нових задач?
Кризовий стан суспільства відбився і на системі освіти. Протиріччя в освіті й саме життя спонукають шукати більш ефективних способів навчання. Тому сьогодні ставиться завдання перебудувати навчально-виховний процес на засадах розвивальної педагогіки, спрямованої на раннє виявлення потенціалу дітей та їх найбільше розкриття з урахуванням вікових та психологічних особливостей.
Не тільки вчителі, які працюють в 2,5-х класах, увійшли в новий навчальний рік з новим Державним стандартом, усі освітяни відчули нагальну необхідність змінювати принципи й підходи до роботи.
Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 5-х (читай: в усіх) класах одним з головних завдань ставлять навчити учнів застосовувати набуті знання для розв’язання проблем, що виникають у процесі навчання. Тому на перший план виходить діяльнісний підхід у навчанні з акцентом на способах діяльності, уміннях і навичках; розвиток уміння сприймати інформацію особистісно, інтерпретувати й оцінювати її залежно від власної картини світу, рівня розвитку.
Безперечно, окреслювати коло проблем легше, ніж працювати у напрямку їх усунення (теоретичного чи практичного спрямування). Тому важливо дотримуватися етапності, поступовості, уміти побачити те, що було спочатку. А в нашому випадку, навпаки, - чітко сформулювати кінцеву мету. Вона ж полягає у тому, щоб бачити учня (випускника), готового до життя в нових, досить непростих умовах.
А досягти цього можна лише навчивши його аналізувати абсолютно все, що відбувається навколо, виділяти з суцільного потоку інформації, котра, до того ж, постійно збільшується, синтезно-інтегральну суть, що визначає ядро, квінтесенцію загальнолюдських цінностей. Адже акцент нині істотно змістився від нагромадження нормативно визначених знань, умінь і навичок до формування й розвитку в учнів здатності практично діяти, застосовувати індивідуальні техніки й досвід успішних дій у ситуаціях професійної діяльності та соціальної практики.
Сама наука сьогодні - загальнолюдський досвід розв’язання проблем, а не неприступна фортеця з фактів, понять, законів і теорій. А вивчення "основ наук" стає засобом розвитку готовності вирішувати життєві проблеми з використанням принципів наукового мислення, і застосування умінь і навичок відбувається в життєвих (або наближених до життєвих) ситуаціях.
Таким чином, основним результатом навчання стає осмислений досвід діяльності, життєвий контекст і формування життєвого досвіду, який уводиться в межі навчального процесу як його значущий елемент. У результаті нагромаджується і осмислюється досвід розв’язання життєвих завдань, оцінюється здатність застосовувати нагромаджений багаж дидактичних одиниць у різних ситуацій. І саме школа і вчитель покликані готувати молоду людину до вирішення життєвих проблем, покладаючись на свою самостійність.
Надзвичайні можливості надання інформації на комп'ютері дозволяють змінити та безмежно збагатити зміст освіти: виконання будь-якого завдання за допомогою комп'ютера створює умови для підвищення інтенсивності уроку; використання варіативного матеріалу та різних режимів роботи сприяє індивідуалізації навчання. Таким чином, інформаційні технології в сукупності з правильно підібраними технологіями навчання створюють необхідний рівень якості, варіативності, диференціації, індивідуалізації навчання та умови для формування ключових навчальних компетентностейшляхомапідвищенняпінтересупдоавивченняохімії.
Гнучкість й адаптивність елементів дистанційного навчання полягає в тому, що школярі мають швидку форму спілкування з учителем, іншими учнями, працюють у вільний для себе час, у зручному місці і режимі. Сучасне спілкування усе частіше стає віртуальним. Школярі активно користуються мобільними телефонами, електронною поштою, чатами і форумами задля комунікації. Важливо навчити учня за короткий час отримувати, освоювати, перетворювати і використовувати в житті величезну кількість інформації. Тому можливості, надані Інтернетом і дистанційним спілкуванням, можуть бути основою формування нової інтеркультурної освіти. Дистанційна форма спілкування допомагає і вчителеві у вирішенні різних практичних завдань засобами сучасних інформаційно-комунікаційнихптехнологійаІКТ).
Саме ІКТ дозволяють організувати таку взаємодію вчителя і учнів, що мотивує і стимулює на творчу, експериментальну, дистанційну навчальну діяльність.
Сучасна дослідниця І. Костікова вважає, що необхідно чітко розмежовувати терміни "дистанційне навчання" як процес, безпосередньо пов'язаний із технологіями навчання, і термін "дистанційна освіта" як процес і одночасно результат. Слід пам’ятати про некоректність використання терміна "дистанційна освіта", якщо ми говоримо про результат. До того ж, згідно з сучасним вітчизняним законодавством, в країні ще не існує дистанційної освіти, а є лише деякі елементи дистанційного навчання. Дистанційні технології розглядаються як "інформаційні технології навчання, що інтегрують аудіовізуальну інформацію будь-яких форм (текст, графіка, анімація й ін.), вони реалізують інтерактивний діалог користувача із системою і розмаїтість форм самостійної діяльності з обробки інформації", – наголошує дослідник дистанційного навчання В. Угольков.
Для впровадження дистанційного навчання в Україні створена законодавча та нормативна база. Так, у 1993 р. було затверджено указ Президента "Про державну політику інформатизації України". На базі різних навчальних закладів створюються лабораторії для впровадження дистанційного навчання. З метою підключення користувачів телекомунікаційною мережею закладів освіти та науки України з координаційним "Центром Європейської інтеграції" була створена Українська науково-освітня мережа (УРАН). Активність існуючих центрів дистанційного навчання зросла після прийняття у 2000 р. наказу Міністра освіти та науки України "Про створення Українського центру дистанційної освіти".
З метою забезпечення системи дистанційного навчання, удосконалення структури в системі дистанційного навчання школярів шляхом розширення мереж і навчальних центрів, забезпечення контролю якості в системі дистанційного навчання за рахунок впровадження в практику експертизи навчальних курсів і технологій дистанційного навчання, розвитку дистанційної форми навчання в системі середньої освіти було прийнято постанову кабінету міністрів України "Про затвердження Програми розвитку системи дистанційного навчання на 2004–2006рр."
Основами організації дистанційного навчання школярів можна вважати:
- відкритість та індивідуальний підхід у процесі організації навчання;
Дослідниця О. Кіріленко підкреслює, що специфічними відмінностями дистанційного навчання можна вважати географічний і часовий поділ суб'єктів навчання, а центральною ланкою дистанційного навчання визначають засоби телекомунікації,що дозволяють:
- організовувати діалоговий обмін між учителем і учнем;
Використання учнями інформаційно-комунікаційних технологій з елементами дистанційного навчання в освітньому процесі на уроці і в позаурочній діяльності в школі з'явилося завдяки поширенню в педагогічному середовищі варіативних моделей проведення уроків: перше, проведення уроку хімії з використанням навчальних мультимедійних курсів на CD-ROM, друге, проведення уроку з застосуванням навчальних ресурсів мережірІнтернет.
Аналіз останніх досліджень показав, що питання використання хмарних обчислень для організації тестування розкрито у роботах Морзе Н.В., Кузьминської О.Г., організація самостійної роботи за допомогою хмарних сервісів Яндекс відображено у роботах Алексанян Г.А., організація «віртуальної» учительської засобами Google-siteдосліджується Рождественською Л.В.. Баханов К. О. та Мокрогруз О. П. дають рекомендації по використанню ІКТ на різних етапах організації уроку. Вони вважають, що використання ІКТ має такі переваги:
Тому у мене й виникло рішення про широке використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках хімії та необхідність систематизувати рекомендації, щодо впровадження інновацій на уроках, зокрема хмарних технологій Google™ Docs , безкоштовних онлайн-сервісів, як засобу формування сталого інтересу до вивчення математики та вироблення ключових навчальних компетентностей.
Сьогодні комп'ютер став незамінним помічником і у роботі вчителя: створення великої кількості дидактичного, методичного, друкованого, електронного, архіви наочних матеріалів для проведення уроків, виховних та позаурочних заходів. Для зберігання всього цього учительського надбання потрібна маса паперу, папок, дисків, шаф, а також маса особистого часу та зусиль для ефективного використання на уроці. Це все «полегшення» роботи учителя породжує цілу низку запитання:
Думаю, з цими "приємностями" зустрічається більшість освітян. Наявність проблеми – це точка старту до її вирішення. Для мене панацеєю у вирішенні цих проблем стали "хмарні" технології та сервіси.
Широкі можливості в процесі формування ключових компетентностей отримують учасники освітнього процесу під час роботи з Internet-ресурсами, зокрема безкоштовний онлайн-сервіс Google™ Docs.
Особисто я їх використовую:
З метою організації ефективної роботи з Internet-ресурсами пропоную учням два варіанти організації своєї роботи:
Широко в своїй практиці використовую мультимедійні засоби навчання (мультимедійні презентації, створені за допомогою програм PowerPoint та Google Презентації, інтерактивні ігри та завдання.
Як методичний та дидактичний супровід уроку мультимедійні презентації виконують такі функції:
Презентації, які використовую на різних етапах уроку та на уроках різних типів, містять наступні елементи:
Використання презентацій та публікацій на уроці сприяє:
• ефективному управлінню уваги учнів на уроці;
•підвищує мотивацію школярів за рахунок збереження потреби в здобутті нових знань;
• дозволяє подолати пасивний спосіб передачі учням готових знань;
• підтримує інтерес учнів до навчання, оволодіння фундаментальними й прикладними знаннями з хімії.
Таким чином, використання безкоштовних он-лайн сервісів у навчанні, зокрема, на уроках хімії, дозволяє розвивати пізнавальні навички учнів, уміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, вміти виділити, сформулювати та вирішити проблему, під час групової роботи над проектами створювати умови для формування толерантності та уміння спілкуватися. Як результат - учні володіють прийомами навчальної діяльності, навичками аналізу та відбору інформації. Саме це й підвищує зацікавленість у вивченні хімії.
Впровадження хмарних технологій у процес навчання учнів класу забезпечує позитивні тенденції у формування інформаційної компетентності учнів .
Учні щоденно стикаються з проблемою міжособистісних стосунків (однолітки, вчителі, батьки) і залюбки навчаться розумно реагувати на конфліктні ситуації.
Не зупиняємось на досягнутому, бо кожний урок мов своєрідний мирний полігон, на якому маємо можливість відпрацьовувати навички, застосовувати знання для розв’язання проблем, що виникають у процесі навчання, виводячи на передній план діяльнісний підхід з акцентом на способах діяльності, уміннях.
Я хочу, щоб мої вихованці навчились жити за принципом "чужої біди не буває", адже в наш час особливо важливо мати чуйне серце, не втратити здатності співчувати й допомагати.
Спектр інновацій сьогодні поширений. Завдання вчителя - обрати свої, відповідно до власного світосприйняття, особливостей дітей, перебудувати себе, свої підходи до роботи. "Ламати" себе дуже складно, але працювати по-старому сьогодні - злочин проти дітей. У наших руках майбутнє цих дітей. Навчимо їх вижити в нових умовах життя чи ні - умова їх подальшого успішного життя.
Нам дана сила, з якою ніщо не зрівняється, - сила розуму, сила думки, сила слова, які стають потужною енергетичною субстанцією, сильнішою за будь–яку зброю. Докладаю великих зусиль, щоб мої вихованці застосовували свій розум, уміння, навички з користю для себе й інших. Вірю, що від того їхнє життя стане кращим, світлішим, повнішим