Реалізація інформаційно-цифрових компетентностей на уроках української мови та літератури як фактора розвитку творчих здібностей учнів

Про матеріал
У даному методичному посібнику висвітлено завдання нової сучасної школи - формування ключових компетентностей учнів. Особливу увагу приділено використанню інформаційно-цифрових компетенцій на уроках словесності, які впливають на розвиток творчих здібностей. Здійснено аналіз досліджень, спрямованих на сутність та зміст даної компетентності, розглянуто характеристику умінь та навичок у сфері інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури, які впливають на розвиток творчих здібностей учнів. Подано конспекти уроків з використанням інформаційно-цифрових технологій.
Перегляд файлу

 

                  Відділ освіти Великомостівської ТГ

                    Червоноградського району

 

Райта О.Б.

 

Реалізація інформаційно-цифрових компетентностей на уроках української мови та літератури як фактора розвитку творчих здібностей учнів

Методичний посібник

 

                          

                          

                 Великі Мости 2022

 

Райта О.Б.   Реалізація інформаційно-цифрових компетентностей на уроках української мови та літератури як фактор розвитку творчих здібностей учнів: навчально-методичний посібник / Оксана Богданівна  Райта – Великі Мости, 2022.– 48 с.

 

Рецензенти:

Дмитришин М.В. – провідний спеціаліст відділу освіти Великомостівської ТГ.

Гладка О.М. -  заступник з НВР Великомостівської ЗЗСО Ш І-ІІІ ст.

 

 

У даному  методичному посібнику  висвітлено завдання  нової сучасної школи - формування ключових компетентностей учнів. Особливу увагу приділено використанню інформаційно-цифрових компетенцій на уроках словесності, які впливають на розвиток творчих здібностей.

 Здійснено аналіз досліджень, спрямованих на сутність та зміст даної компетентності, розглянуто характеристику  умінь та навичок у сфері інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української  мови та літератури, які впливають на розвиток творчих здібностей учнів.  

 Подано конспекти уроків з використанням інформаційно-цифрових технологій.

 

 

 

 

 

Комп’ютерний набір О.Райта

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

1.ВСТУП----------------------------------------------------------С.4

2.РОЗДІЛ1.ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВІ КОМПЕТЕНЦІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ -----С.7

3.РОЗДІЛ. МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ-----------С.17

4.ВИСНОВКИ--------------------------------------------------С.23

5.ПРАКТИКУМ. КОНСПЕКТИ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ---------------С.25

 

6..СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ---------------С.48

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Кожна дитина – неповторна, наділена від природи унікальними здібностями,талантами та можливостями. Місія нової української школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі  партнерства між учителем, учнем і батьками.

«Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого,розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло», – писав Василь Сухомлинський.

Завдання сучасної школи – перетворення людини з об’єкта освіти в її суб’єкт, з того, хто набуває знань, у того, хто формує самого себе. Найбільш складне завдання – це  принципова зміна підходу людини до самої себе, до прояву творчої активності.

З  концепції загальної середньої освіти випливає, що основними недоліками сучасної школи є :

• несформованість  в учнів достатньої життєвої компетентності;

• невміння використовувати здобуті знання на практиці, зокрема під час нестандартних ситуацій;

• неврахування індивідуальних особливостей школярів, його життєвих планів.

Суспільство і час ставлять перед школою нові завдання, вирішення яких вимагає нових підходів до навчання. Змінюються програми, з'являються нові підручники, технології, моделі навчання, що вимагають від учителя оволодіння та застосування у своїй практиці інновацій.

Ще Я.А.Коменський у праці "Велика дидактика" писав: "...Все, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме - для сприймання зором, чутне - слухом, запахи - нюхом, доступне дотикові - через дотик. Якщо будь-які предмети можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями..."

Проблема впровадження інформаційно-цифрових технологій у навчальний процес досліджувалась у працях Б. Бєсєдіна, А. Веліховської, М. Голованя, Ю. Горошка, В. Дровозюк, М. Жалдака, Т. Зайцевої, В. Клочка, Н. Кульчицької, К. Ламонової, Ю. Лотюк, Н. Морзе, А. Олійника, К. Осенкова, А. Пенькова та інших учених. Дидактичні та психологічні аспекти застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання знайшли відображення також у працях В. Безпалька, О. Гокунь, В. Ляудіс, Ю. Машбиця, А. Пишкала, І. Синельник, С. Смирнова, О. Співаковського та інших дослідників.

Що ж дає інформатизація в сфері освіти, зокрема вчителю?

По-перше, істотно змінює на краще зміст і форми навчального процесу;по-друге, дає можливість вирішувати завдання інтенсифікації та індивідуалізації навчання, формування пізнавальних здібностей учнів, поліпшення організації навчального процесу…

Компетентнісно-орієнтоване навчання як нова парадигма освіти покликане самим життям. Адже із  сучасних навчальних технологій воно  виділяється тим, що в центрі освітньої системи ставить особистість дитини й забезпечує її право на самобутність, унікальність, індивідуальність.

Сучасні науковці і практики  зазначають, що нині найважливішими особливостями компетентнісно-орієнтованого уроку, які розвивають творчі здібності наших вихованців,

 мають бути:

• діяльність і спілкування, що ґрунтуються на глибокому розумінні педагогом місця й ролі учня в розвитку його особистості;

• проектування й реалізація найважливіших компонентів організованого педагогічного процесу, чітка підпорядкованість його самовираженню, самоствердженню, самоактуалізації учня, тобто поступальному рухові особистості.

Нова структура школи  дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.

У Концепції подано визначення понять “компетентність”, “ключові компетентності”:

Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.

Ключові компетентності – ті, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя.

Ключова компетентність - спеціально структурований комплекс характеристик (якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти у різних сферах життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів;

 Науковцями доведено, що найбільш ефективно діє на людину та інформація, яка впливає на кілька органів чуття. Саме такою  є інформаційно-цифрова компетентність. Вона передбачає те, що медіаосвіта там точно буде. Вчитель нової української школи не передає знання — ми відходимо від цієї моделі. Натомість він учить дітей працювати з інформацією — умовно кажучи, стоїть поруч, поки вони її шукають та опрацьовують, таким чином розвиваючи свої творчі здвбності.

Основні завдання вчителя, який використовує ІКТ:

розвивати творчі здібності учнів;

  • навчити дітей добувати інформацію і її аналізувати;
  • розвивати вміння робити це швидко й ефективно, що формує навички, які  знадобиться їм у житті, незалежно від обраної професії.

Використання на уроках інформаційно-комунікаційних технологій  дозволяє поглиблено усвідомлювати та засвоювати учням навчальний матеріал. Це створює сприятливі умови для розвитку творчих здібностей, формування в дитини здатності сприймати предмети та явища різнобічно, системно, емоційно.

Інформаційно-комунікаційні технології – технології організації навчального процесу з використанням новітніх електронних засобів навчання, зокрема комп’ютерів, що спрямовані на заохочення та мотивацію учнів до навчання, отримання необхідних знань і подальшої освіти та самоосвіти.

                      

 

 

 

 

                                           РОЗДІЛ 1

ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВІ КОМПЕТЕНЦІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ЯК ФАКТОРА РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ

Інформаційні технології стали невід’ємною частиною суспільства та здійснюють вплив на процеси навчання і систему освіти в цілому. Сьогодні однією з основних умов прийому на роботу стає вміння користуватися комп’ютером. Формування інформаційної компетенції не просто вимога часу, а необхідність для кожної людини, яка живе в умовах інформаційного суспільства.

Інформаційно-цифрова компетенція є однією з ключових компетенцій сучасної людини та проявляється перш за все  в діяльності при рішенні різноманітних завдань із залученням комп’ютера та засобів ІКТ, які впливають на розвиток творчих здібностей . Вона включає в себе дві групи базових компетенцій:

1) компетенції роботи з інформацією (усвідомлення потреби в інформації; вибір стратегії пошуку інформації; відбір, порівняння та оцінка інформації; систематизація, обробка та відтворення інформації; синтез існуючої інформації та створення нового знання);

2) компетенції використання інформаційних технологій (використання стандартного програмового забезпечення, комп’ютера, оргтехніки, цифрової техніки; вміння користуватися Інтернет-ресурсами; мережева взаємодія).

Використовуючи ІКТ, розв’язуються такі  завдання:

•забезпечення оперативного оволодіння викладачем досягнення сучасної педагогічної науки інноваційної практики вітчизняного та зарубіжного досвіду;

•розвиток творчої ініціативи учителя;

•створення оптимального емоційного фону на уроці;

•використання проблемних форм навчання;

•впровадження нестандартних форм навчального процесу, які активізують мислення учнів, мотивують їх на творчість.

Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному

просторі та приватному спілкуванні,інформаційна й медіа-грамотність,основи програмування, алгоритмічне мислення, робота з базами даних, навички безпеки в інтернеті та кібербезпеці.

Інформаційно- цифрова компетентність передбачає оволодіння новими інформаційними технологіями, уміннями відбирати, аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її, використовувати джерела інформації для власного розвитку.

   Інформаційно-цифрова компетентність на уроках української літератури – це:

  • удосконалення вмінь використовувати додаткову літературу;
  • проведення інформаційних диктантів;
  • вироблення вмінь складати схеми та читати їх;
  • стимулювання критичного ставлення до повідомлень засобів масової інформації;
  • виховання загальної інформаційної культури;
  • навчити учнів працювати з підручником, словниками, інформаційними джерелами;
  • співпрацювати зі шкільною бібліотекою;
  • заохочувати учнів до роботи з комп’ютером.

І саме ці фактори впливають на процес розвитку творчого потенціалу учнів.

 Використання ІКТ у навчально-виховному процесі  дозволяє змінити роль учителя (виступає як дизайнер уроку, менеджер), що в свою чергу створює умови для активної діяльності учня, а  комп’ютер   при цьому  – це навчальний інструмент, засіб організації навчання, джерело інформації та банк довготривалого її збереження.

Інформаційно-цифрові компетенції допомагають розвинути в учнів

  творчі  здібності;

• уміння читати і розуміти прочитане ;

• уміння висловлювати думку усно і письмово;

 • критичне мислення;

 • здатність логічно обґрунтовувати позицію;

 • виявляти ініціативу ;

• творити;

 • уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення;

 • уміння конструктивно керувати емоціями ;

• застосовувати емоційний  інтелект;

 • здатність співпрацювати в команді.

Виходячи з вищезазначених концептуальних положень, спрямованих на формування ключових компетентностей, виникає необхідність використання інформаційно-цифрових технологій та інтерактивних форм роботи на уроках української мови та літератури ,які сприяють розвиткові творчості дітей.

Інформаційно-цифрові  компетенції навчання - це процеси підготовки і передачі інформації учневі ,засобом здійснення яких є комп’ютер. Комп’ютерна технологія може здійснюватися в кількох варіантах, один з яких використовую і я на своїх уроках. Це використання комп’ютера при вивченні окремих тем, розділів, вирішення дидактичних завдань.

Інноваційні технології  на уроках української мови та літератури дозволяють поєднати теорію з практикою, текстовий і наочний матеріал, графічні засоби, відеозображення, мовний та музичний супровід, створити уявлення реального оточення, спілкування. Вони забезпечують активну (вербальну і невербальну) діяльність учнів у процесі вивчення української мови в школі, гнучкість і варіювання тренувальних вправ і видів контролю, актуалізують пізнавальну діяльність і розвивають критичне та творче мислення, розширюють можливості здобуття, осмислення та презентації інформації, дають змогу моделювати комунікативні ситуації, загалом робити уроки мови привабливими, цікавими для дітей.

Нові інформаційні технології під час вивчення української мови в школі сприяють розвиткові творчих здібностей, підвищенню рівня мовної освіти, вдосконалюють якість навчання мови завдяки:

  • інтенсифікації й індивідуалізації навчально-виховного процесу за допомогою більш повного використання доступної інформації;
  • розробці перспективних методів, засобів і форм навчання мови з орієнтацією на комунікативну, розвиваючу, діяльнісну й особистісно орієнтовану освіту;
  • синтезу різних видів навчальної діяльності; формуванню інформаційного світогляду учнів.

Перш за все, добираючи до уроку програмне забезпечення та електронні засоби навчання, слід враховувати, що вони повинні відповідати певним вимогам, а саме:

  • бути цікавими і викликати позитивні емоції у школярів;
  • активізувати пізнавальну та розумову діяльність учнів;
  • викликати у дитини бажання навчитися працювати самостійно;
  • відповідати психолого-педагогічним та валеологічним вимогам;
  • розвивати творчі здібності дитини;
  • носити навчально-контролюючий характер.

Методичні прийоми,форми роботи та засоби для формування інформаційно-цифрової компетентності, які впливають на розвиток творчих здібностей:

  • аудіо- візуальні методи;
  • метод проектів;
  • загадки-ребуси, головоломки;
  • турніри

При застосуванні цифрових технологій на уроках української мови та літератури перед учителем стоїть декілька питань, що окреслюють проблемну ситуацію, а саме:

  • чи можуть взагалі використовуватися ІКТ при навчанні мови та літератури;
  • як найкращим чином організувати взаємодію з ІКТ при вивченні мови;
  • які потрібні зміни змісту предметної області при навчанні із застосуванням ІКТ.

Застосування ІКТ на уроках української мови та літератури передбачає підвищення ефективності і якості навчального процесу, інтенсифікацію навчання мови й активності пізнавальної діяльності, поглиблення знань учнів з предмета, розвиток креативного мислення, комунікативних вмінь, мовленнєвої компетенції, формування вмінь адаптуватися до будь-якої ситуації спілкування.

Використання різних технічних засобів на уроках з української мови та літератури засвідчило, що можна виокремити наступні переваги їх застосування у навчально-виховному процесі в цілому та на кожному конкретному уроці, що спричинює зміни організаційних моментів, а саме:

  • відбувається економія часу як уроку, так і підготовки до нього;
  • з'являється зручність у його проведенні;
  •  обсяг та технологічні можливості дозволяють будувати будь-які типи уроків та у більшому обсязі використовувати різні види навчальної діяльності учнів (у тому числі, й самостійної).

Використання комп’ютера на уроках розширює мої можливості як учителя під час підбору матеріалу до уроку і форм навчальної роботи, робить уроки яскравими та цікавими, інформаційно та емоційно насиченими.

Звичайно ж, технічні засоби  на уроках виступають як засіб навчання, що може значно підвищити ефективність уроку, сприяти міцнішому засвоєнню знань учнів, активізує діяльність учнів. Використовуючи комп’ютер, можна проводити уроки-презентації, уроки-дослідження, віртуальні екскурсії (відвідати музеї, не відходячи від розумної машини), уроки-проекти (учні готують власні проекти комп’ютерного уроку, що дозволяє їм закріпити й поглибити знання).

Наголошуючи на формуванні мовленнєвої компетенції засобами інноваційних технологій, ми повинні спиратись на те, що людина запам’ятовує 20% почутого, 40% побаченого, 60% побаченого і почутого, 80% побаченого, почутого і зробленого самостійно. Формування мовленнєвої компетенції включає в себе зміст мовної освіти та організаційні форми, методи і засоби навчання української мови. Знання з морфології, сполучуваності лексем, правильне використання у мовленні одиниць мови, побудова власних висловлювань (діалогічних і монологічних), збагачення активного словникового запасу сприяє ефективному оволодінню учнями мовленнєвою компетенцією.

Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використовуються на уроках української мови та літератури, можна стисло визначити так:

  • посилення мотивації навчання;
  • активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб’єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги та ін.);
  • індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;
  • урізноманітнення форм подання інформації;
  • урізноманітнення типів навчальних завдань;
  • створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;
  • постійне застосування ігрових прийомів;
  • забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії;
  • можливість відтворення фрагмента навчальної діяльності.

Створення умов, сприятливих навчанню мови, стає можливим тоді, коли вчитель на основі професійної педагогічної рефлексії, яка слугує чинником його самоосвіти, готовий до розуміння та сприйняття змін, ініційованих інформатизацією освіти. Отже, діяльність учителя частково спрямована і на нього самого: рефлексія та самоосвіта визначають успішність його самореалізації в професійній діяльності, успішне фахове самовдосконалення є запорукою професійної успішності.

У навчанні української мови можна виділити два основних застосування засобів ІКТ: як об’єкт вивчення та як засіб забезпечення навчальної діяльності на різних етапах уроку. Це набуття (засвоєння) нових знань, повторення (формування нових умінь, навичок), закріплення (застосування вмінь, навичок), використання на практиці (узагальнення, систематизація вмінь, навичок; перевірка, визначення рівня навчальних досягнень, корекція знань, умінь, навичок) .

На уроках української мови і літератури використовую ІКТ як засіб формування ключових компетентностей учнів, а саме:

  • бібліотеки електронної наочності й бази даних;
  • методичні матеріали на електронних носіях (розробки уроків, методичні рекомендації з навчання аспектів мови і видів мовної діяльності, тести);
  • інтернет-ресурси;
  • комбіновані електронні засоби навчання (збірки вправ і розвивальних ігор з орфографії);
  • навчально-методичні програмні засоби для супроводу уроків української мови і літератури (демонстраційні матеріали, презентації, проекти, комп’ютерні розробки уроків і т. ін.), створені мною для конкретного уроку.

Використання цифрової техніки робить урок привабливим та сучасним. Це урок, на якому відбувається індивідуалізація навчання, розвивається пізнавальна діяльність учнів (інтелектуальна активність, логічне мислення, увага, пам’ять, мова, уява, інтерес до навчання). Це урок, на якому з’являються нові можливості для розвитку гармонічної індивідуальності, здатної до колективної співпраці.

Опираючись на нові технології, мені вдається розширити можливості навчального процесу за допомогою використання мультимедійних презентацій у навчальному процесі.

Таким чином, учні вчаться:

  • читати для вибіркового отримання інформації;
  • точно записувати необхідну інформацію;
  • оформляти короткі повідомлення;
  • точно і стисло викладати думку;
  • визначати тему та основні ідеї тексту і записувати їх;
  • формулювати своє ставлення до прочитаного;
  • оформляти пункти плану;
  • користуватися довідковою літературою.

Робота над створенням мультимедійної презентації сприяє розвиткові навичок та вмінь писемного мовлення, що спонукає учнів до усного мовлення, а тже розвиває  їхні творчі здібності.

Інформаційно-цифрова компетентність на уроках української мови та літератури допомагає учителю не тільки активізувати пізнавальну діяльність, але й у короткий проміжок часу засвоїти, опрацювати та використати у практичній діяльності величезні масиви інформації. Процес навчання організований так, що учень із зацікавленістю та захопленням працює на уроці, і бачить плоди своєї праці та може їх оцінити.

Учитель уміло об’єднує традиційні методи навчання із сучасними інформаційними технологіями, в тому числі комп’ютерними. Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, суворо диференційованим та індивідуальним. Цьому методу навчання учитель надає перевагу, він допомагає краще оцінити здібності та знання учнів, зрозуміти його, змушує учня шукати нові, нетрадиційні форми та методи навчання.

Для удосконалення організації навчальної діяльності учнів, активізації їх творчого потенціалу використовуються методи та форми інтерактивного навчання з використанням ІКТ.

Використання інтерактивних і традиційних форм та методів навчання з використанням ІКТ дає можливість учителю створити особистість, яка уміло адаптується до нових умов життя, творчо мислить, може аналізувати ситуацію та адекватно змінювати свою діяльність, оцінювати проблеми, які виникають, та приймати правильні рішення.

Таким чином, використання сучасних ІКТ на уроках української мови та літератури дозволяє значно підвищити ефективність подання інформації за рахунок забезпечення її корисності, доступності, своєчасності й оперативності, адаптації темпу подання навчальної інформації до швидкості її засвоєння, врахування індивідуальних особливостей студентів, ефективного поєднання індивідуальної і колективної форм навчання, методів і засобів, організації навчального процесу. Це сприяє формуванню ключових компетентностей сучасного учня.

Інформаційно-цифрові  технології дають змогу

  • розширити відеотеку (художні фільми за творами, що вивчаються у школі, документальне кіно проблемного характеру, телепередачі-розповіді про письменників тощо);
  • зібрати музичні файли (пісні народні, за словами відомих поетів, класична музика);
  • створити нові презентації до уроків мови та літератури у співпраці з моїми колегами;
  • активно залучати учнів до проектної роботи на основі мультимедійних технологій.

Вважаю, що систематичне використання  систем презентацій  сприяє наступному:

  • підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;
  • зростанню продуктивності уроку;
  • реалізації міжпредметних зв’язків;
  • уможливленню організації проектної діяльності учнів зі створення навчальних програм під керуванням учителів інформатики та української мови;
  • логічному викладу навчального матеріалу, що значно підвищує рівень знань учнів;
  • покращенню взаємин "учень-учитель", особливо з учнями, "далекими" від мови та літератури, які, зазвичай, захоплюються інформатикою;
  • зміні ставлення школярів до комп’ютера: вони починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.

А це все разом взяте є невід’ємною частиною творчого процесу на уроці.

Головною метою учителя, який реалізовує інформаційно-цифрові технології на уроці, це - створення сприятливих умов для активного розвитку пізнавальної діяльності, успіх якої значною мірою залежить від різноманітності пізнавального простору.

Одним із новітніх методів розвитку інформаційної компетентності є кейс-метод (метод активного навчання на основі реальних ситуацій), який дозволяє розвивати навички роботи з різноманітними джерелами інформації. Процес рішення проблеми, що викладена в кейсі, включає елементи творчості та має на увазі колективний характер пізнавальної діяльності.

Але, використання ІКТ містить недоліки: неможливість повної заміни технічним засобом традиційних засобів (крейди і дошки) та підготовка до таких уроків потребує багато часу. Цей процес включає в себе кілька моментів: визначення уроків, які доцільно робити комп’ютерними, організація таких уроків, підбір навчального та наочного матеріалу. Тому, проводити кожен урок з використання інформаційно-комунікаційних технологій важко, але без використання ІКТ урок не уявляю.

 

 

 

 

 

 

 

  РОЗДІЛ 2.

МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТАЛІТЕРАТУРИ

Одним із способів розвитку інформаційно-цифрових компетентностей на уроках словесності  є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання, розвиваючи їхні творчі здібності.

Мультимедіа (лат. multum – багато й англ. media – засоби) – система сучасних технічних засобів, що дозволяють працювати з текстовою інформацією, графічним зображенням, звуком (мовлення, музика, ефекти), анімаційною комп’ютерною графікою (мальовані фільми, тривимірна графіка) в єдиному комплексі; один їх перспективних напрямків, що найбільш швидко розвиваються, особливо в галузі освіти.

Дійсно, мультимедіа – один із термінів, який може означати різні речі й бути призначеним для різних людей та користувачів. У зв’язку з цим важко визначити, де мультимедіа починається й де закінчується. Під мультимедіа ми будемо розуміти комплекс апаратних та програмних засобів, що дозволяють застосовувати комп’ютер з текстом, зі звуком, графікою, анімацією та відео.

Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень творчого потенціалу, унаочнення навчального матеріалу на уроці.

Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.

Використання мультимедійної презентації на уроці допомагає вчителю:

•змінити форму навчання з авторитарної на комунікативну, інтерактивну, заглиблену в спілкування;

•навчити мови не аналітично, а критично (формувати здатність висловлюватися, виражати думки за рахунок умінь слухати, читати, говорити і писати іноземною мовою);

•підтримувати ефективну мотивацію та зв’язок із реальним життям для набуття практичних умінь;

•викликати інтерес до отримання інформаційних повідомлень та відтворення власних (так звана інформаційна прогалина – невід’ємна складова інтерактивного обміну інформацією).

За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відео матеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвіт  учня, оказує рівень його творчості.

Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.

Науково-педагогічна література подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів:

  • блок-тема;
  • медіа-урок;
  • само диктант;
  • тестові завдання;
  • медіа проект;
  • медіатвори;
  • творчі презентації;
  • віртуальні екскурсії;
  • медіа експресії;
  • літературний портрет.

 

Літературний портрет

Мультимедійний проект, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо- та відео фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.

Віртуальні екскурсії

Відео розповідь про музеї та історичні місця України; до кожного відео сюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.

Медіа-проект

Кожен школяр-учасник проекту вибирає для себе індивідуальні засоби й оптимальний темп діяльності, виявляє самостійність, творчість, наполегливість у досягненні мети. Навчальна робота організовується в індивідуальній та груповій формах і складається з трьох етапів:

  • відбір та вивчення інформаційно-професійної проблеми, засвоєння комп’ютерної мультимедіа-технології;
  • створення та колективне обговорення пробних комп’ютерних мультимедіа презентацій, створених на запропонованому вчителем інформаційному матеріалі;
  • підготовка й представлення розгорнутої мультмедіа презентації з проблеми із залученням додаткової знайденої учнями інформації й викладеної з урахуванням власної точки зору.

Тестові завдання

Надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці. Як відомо, є спеціальні програми, проте це можна робити й без них, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання, аудіювання тощо.

 

Самодиктант

Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текс ). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити.

Пропускаються букви і розділові знаки тільки на вивчені правила. Учень виконує лише той обсяг, який може (диференційований підхід). Бажано вмістити відповідну ілюстрацію до тексту.

Медіа-урок

Сукупність різноманітних мультимедійних прийомів, що працюють впродовж 45 хвилин уроку, що сприяють повному розкриттю й усвідомленню учнями теми уроку. Такий урок – яскравий, динамічний, результативний.

Приклад мультимедійного уроку (з власного досвіду):

1.Мотивація уроку - короткий вступний матеріал. Під час мотивації створюю проблемну ситуацію за допомогою проблемного запитання (запитання демонструю на мультимедійній дошці)

Можна поставити питання : чого ти очікуєш від сьогоднішнього уроку?

Активізуальним видом роботи може бути демонстрація й обговорення портретів письменників, показ на географічній карті (або виведення карти на мультимедійну дошку) країн, в яких жили і творили письменники. «Звернення до портретів письменників з подальшим показом країн активізує увагу школярів, посилює їхній інтерес до книги. Вони легше і швидше запам’ятовують імена та прізвища письменників, країни, в яких вони жили й творили, назви творів» [2, с.28].

2. Оголошення теми та завдань уроку( демонстрація бук трейлерів).

3.Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.

Основна частина уроку - опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями, схемами (виклад необхідної інформації з теми у вигляді слайдів). Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на уроці без використання комп’ютера.

На етапі сприймання художнього твору з метою введення учнів у діалог можливим буде застосування фрагментів фільму та порівняння їх з певним епізодом твору(Наприклад, «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського (10 кл.), «Захар Беркут» І.Франка (7 кл.), І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля» (10 кл.), «Наталка Полтавка» І.Котляревського (9 кл.).

Етап підготовки до аналізу супроводжується введенням учнів у художній простір тексту. Особливістю зазначеного етапу є та, що вчитель заздалегідь готує завдання, формує запитання, добирає ілюстративний матеріал, готує презентацію (загальну) або міні-презентацію (4-5 слайдів).

Щоб художній твір «зазвучав»,заговорив”, його потрібно розгадати, розшифрувати, сприйняти як поліфонічне джерело. Саме така робота над художнім твором формує та виховує компетентного читача. Під час роботи над поезією І. Франка (10 клас, українська література), П. Тичини, В. Симоненка, Л. Костенко, В. Стуса (11 клас, українська література), у контексті розділу «Література рідного краю» (українська література) уроки варто супроводжувати музичними роликами та кліпами.

4.Закріплення матеріалу. На ньому вчитель може застосувати різноманітні літературні ігри: вікторини, змагання, ігри «Що? Де? Коли?», «Слабка ланка», «Брейн-ринг”, «Щасливий випадок», «Перший мільйон», «Найрозумніший» та інші. Підсумковим етапом із вивчення художніх творів може бути гра «Впізнай героя».

Така робота допомагає пригадати імена героїв творів, знайти відповідні кадри фільмів, у яких найбільш повно розкривається характер героїв, порівняти персонажі фільмів із текстовою характеристикою, запам’ятати портретне зображення та відтворити по пам’яті.

5. Підбиття підсумків уроку включає рефлексію почуттів (наприклад, що сподобалося на уроці найбільше), способів діяльності учнів (для прикладу, чи раціональними були види діяльності, завдання, що використовувалися під час заняття) та відтворення учнями основних понять уроку з демонстрацією слайдів з текстовими фрагментами.

На підсумковому етапі може бути представлення учнями матеріалів проекту, що був підготовлений у процесі вивчення певної теми .

Я вважаю, що такі уроки:

  • розвивають у дітей креативне мислення;
  • навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст;
  • повніше й точніше висловлюють свої думки;
  • проявляють свої індивідуальні можливості;
  • долають певні труднощі в навчальній діяльності;
  • будують творчий процес майже самостійно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

Сучасному суспільству дуже потрібна творча, інформована і компетентна особистість. В умовах політичної та економічної нестабільності, дефіциту духовності винятково важливою стає стабілізуюча роль школи як гаранта громадянського миру. Державна система освіти, яка відповідає за соціалізацію особистості, є важливим інститутом, спроможним еволюційним шляхом забезпечити зміну ментальності, створити умови для виховання людини громадянського суспільства, розвитку ї творчих здібностей.

Сучасність вимагає від особи готовності і здатності до активної участі у справах суспільства і держави на основі усвідомлення своїх прав та обов’язків, себе як повноправного члена соціальної спільноти, громадянина своєї країни. Тому одним з найважливіших завдань вивчення української мови і літератури є формування компетенцій, притаманних громадянину демократичного суспільства. Саме гуманітарна освіта формує особистість школяра, готує його до життя у світі, який постійно змінюється, вчить сучасних форм спілкування, розвиває здібність засвоювати інформацію та приймати ефективні рішення.

Ми прагнемо виховувати свідомих громадян України, формувати особистість учня, розвивати його здібності та обдарування, науковий світогляд , тобто виховувати людину з позитивним мисленням, оптиміста, добре підготовленого до життєвих випробувань, який упевнено дивиться вперед. Саме це набагато легше зробити , реалізовуючи інформаційно-цифрові компетентності на уроках української мови та літератури.

Комп’ютерна техніка дозволяє вчителеві-словеснику оптимізувати власну діяльність, зменшити навантаження під час підготовки до уроків, підвищити ефективність уроків української мови та літератури.

Показником інформаційної компетентності стає створення нових інформаційних продуктів: проектів, звітів, моделей, презентацій, електронних посібників та розробок тощо. Учні, які володіють інформаційними технологіями на більш високому рівні, готують до уроків не тільки презентації в програмі Microsoft Office PowerPoint, але і створюють власні сайти, присвячені окремим письменникам або культурним епохам.

Отже, удосконалення освітнього процесу полягає в тому, щоб завдяки реалізації інформаційно-цифрових компетенцій якомога краще розвинути творчий потеніал, навчити учнів застосовувати набуті знання в конкретних життєвих ситуаціях.

 Мультимедійний супровід з використанням презентацій, відеороликів і відео-сюжетів сприяє вмотивуванню учнів на розвиток творчості, прочитанню художнього твору, поглибленню їхніх знань, самостійній творчій діяльності, а також вмінням застосовувати елементи аналізу на різних етапах вивчення художнього твору, порівнювати твори літератури з творами інших видів мистецтва, осмислювати ідейно-художній зміст твору, визначати авторську та режисерську позицію, передавати особистісне ставлення від почутого, побаченого, прочитаного, визначати особливості мистецьких творів в єдності змісту та форми.

Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – це розвиток творчості школярів, який допомагає  підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що творча особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.

Педагоги нового покоління повинні вміти кваліфіковано обирати та застосовувати саме ті технології, які повною мірою сприятимуть досягненню мети, а саме творчому розвитку учнів із урахуванням їхніх індивідуальних особливостей.

 

 

 

 

 

                                     

 

                                     ПРАКТИКУМ.

 КОНСПЕКТИ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Урок 1.

Тема: Закохане серце І.Франка. Лірична драма  “Зів’яле листя”  - шедевр інтимної лірики» 

 

 

Очікувані результати:

 за допомогою інформаційно-цифрових технологій відкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів; висловлювати власні враження від прочитаного та побаченого, створюючи буктрейлери; виховувати культуру почуттів, естетичний смак, любов до поезії.

 

Мета:

навчальна: допомогти учням зрозуміти неперевершену красу інтимної лірики Франка;

розвивальна: розвивати вміння визначати проблематику твору, художні особливості,

виховна: виховувати шанобливе ставлення до   інтимних почуттів людей, чистоту й шляхетність  їх.

 

Наскрізна лінія  - «Громадянська відповідальність» (НЛ-2)

 

Тип уроку: Урок аналізу художнього твору з впровадженням інформаційних технологій.

 

Обладнання: презентація «Інтимна лірика І.Франка», буктрейлери «Збірка «Зів’яле листя», відеозапис пісні «Чого являєшся мені у сні ?» у виконанні В.Козловського та аудіо запис поезії «Ой ти дівчино, з горіха зерня».

 

 

 Хід уроку

І.Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань (виконання тестових завдань, декламування напам’ять вірша «Гімн»).

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІV.Мотивація навчальної діяльності.

 

 

 

 

 

                                                                         Епіграф

                                               

 

Слово вчителя.

 Кохання – це найкраще почуття на світі : любов матері до своєї дитини, чоловіка до жінки, онуків до бабусь і дідусів, хлопця до дівчини. Це прекрасне почуття, коли людина перестає відчувати землю під ногами, вона починає літати від щастя, нічого не бачить перед собою і нікого не чує. Кохання може бути чорне та біле, як зебра, холодне та тепле, як морський вітер, жагуче та палке, як сонечко. Коли людина закохується, вона перестає думати, переповнюється емоціями. Вона стає щасливою. Але кохання не може бути вічним, тому що наше життя постійно йде у парі – радість з  горем, сміх зі сльозами, кохання з розставанням. А можливо, кохання, як і все на Землі, має зворотній бік – це відчай, сльози. Не говоріть, що кохання не існує після того, як Вам зробили боляче.

Кохання існує, але кожен любить по-різному, по-своєму. І лише тоді, коли людина закохана, вона розуміє, що потрібна комусь у цьому світі. Кохати людину – це значить випробувати її, і в першу чергу, себе! І лише найсильніше кохання знає, що після страшної зливи завжди світить яскраве сонце!

Кохання - це велика сила і натхнення, які рухають таланти, пробуджують здібності. Яскраве сонце кохання засвітило і для Великого Каменяра  І.Франка. Засвітило – аж тричі.

 

  • Перегляд  буктрейлерів учнів про інтимну лірику І.Франка.

 

Проблемне питання :«Кохання для ліричного героя  драми «Зів’яле листя» - це щастя чи розпач?»

 

  • Хвилини творчості.

Учні зачитують власні висловлювання про кохання,написані вдома.

 Твір про кохання

Найбільше диво у світі - це людина і кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пізнавши цього почуття, я думаю, бажаючих би не було. І навіть якби запропонували вибрати щось одне серед таких цінностей:  гроші, влада, слава і кохання - то переважна більшість вибрала б останнє.

Але не всім людям від природи дано кохати. Дехто проживає життя, так і не пізнавши сили цього надзвичайного почуття, почуття, якого не купиш ні за які гроші. Воно або є, або його немає, і примусити себе кохати ніхто не може. Кохання не можна запланувати, воно не буває з примусу. Це надзвичайно тонке почуття, яке може зруйнувати необережне слово, погляд. Воно вривається в життя раптово, навіть коли не чекаєш, навіть коли це тобі не потрібно. Це як мана, як раптове оп'яніння. З приходом кохання життя набирає сенсу, повноти, з людиною відбуваються метаморфози: вона співає, хоче слухати поезію, починає малювати, писати твори, музику, починає по-іншому бачити небо, квіти, зелень. Людина ніби в оп'янінні, емоції переважають над розумом. Кохання - це робота серця, емоцій, духу.

Звичайно, кожен мріє про красиве кохання, романтичне, єдине і неповторне. Та не всі розуміють, що воно не приходить саме собою, що потрібна ще й велика робота душі і серця. Кохання - це велика сила і натхнення, які рухають таланти, пробуджують здібності. Яке буде у людини кохання - залежить від культури, від виховання, від характеру. Дуже б хотілося, щоб кожна людина пережила це надзвичайне почуття, бо коли люди щасливі, тоді держава сильна.

 

 

  • Розповідь учителя про жінок у житті І.Франка (презентація).

   

  • Аналіз збірки «Зів’яле листя».

Учениця.

Протягом десяти років І.Франко пише цілий ряд інтимних поезій, які об’єднує у поетичну книжку «Зів’яле листя», що з’явилася друком 1896 р. Поет дає їй підзаголовок «Лірична драма». Це словосполучення засвідчує поєднання у творі елементів лірики і драми.

Об’єкт зображення -  внутрішнє буття особистості ліричного героя.

Лірична драма складається з медитацій, епізодів-видань, сновидінь, які виникають перед внутрішнім зором ліричного героя. Вирішальну роль тут відіграє система лейтмотивів, які є зазвичай історією думок і почуттів одного персонажа.

У цій збірці інтимної лірики перед нами постає цілий життєвий цикл  кохання ліричного героя – від зародження до загибелі. Вірші здебільшого носять автобіографічний характер - через гірке нерозділене кохання до жінки в реальному житті довелося пройти й славетному Каменяреві.

Збірка складається з трьох циклів – «жмутків» за визначенням самого автора.

Перший жмуток розповідає про зародження кохання, пронизаний мотивами подиву, радості, наповненістю життям. Чари любові захоплюють ліричного героя цілком, сповнюють його душу світлими та тремтливими думками й почуттями, незважаючи на те, що вона нерозділена

У другому жмутку любов ліричний герой дивиться на свою любов відсторонено, ніби вона стала якимось абстрактним явищем. Обриси реальної дівчини розмиваються, залишається лише якийсь вигаданий образ,що живе десь у свідомості. Кохана дівчина набуває загальних рис, як і стосунки між ними.

 У цьому жмуті поезії нагадують фольклорні твори, вони витримані у схожих розмірах та ритмах.

Третій жмуток пронизано мотивами розпачу, безвиході, марності життя з сердечних болем, бажанням покінчити з собою та своїми стражданнями. Ліричний герой звертається до матері, просячи пробачення за гріх, що збирається зробити, але ніяк не може справитися зі смутком в душі. Проте в останніх поезіях жмутку ми бачимо, як герой поступово приходить до  тями, повертається до самого себе, по-філософськи дивиться на життя.

 

Лірика «Зів’ялого листя» глибоко психологічна, дуже щира й відверта, з самоаналізом найпотаємніших людських почуттів. Те, що  автор зміг зробити настільки інтимні переживання здобутком мистецтва, розкритися перед іншими, характеризує його як дуже хоробру та зрілу людину.

Отже, три жмутки – це три періоди любові:

І – зустріч, знайомство, любов ліричного героя, і «не надійся нічого» із уст героїні;

ІІ – смуток за втраченим. Оплакування;

ІІІ – відчай за втраченим назавжди, коли вже нічого чекати, після чого вже не варто жити…

 

  • Перегляд відеоролика В.Козловського . Пісня «Чого являєшся мені у сні»

 

  • Аналіз поезії.

Присвята -другому коханню свого життя Юзефі Дзвонковській.

Тема:Нещасливе кохання, яке з великим сумом переживає І. Франко, запитуючи образ своєї коханої.

  • Ідея:Передати читачеві справжнє почуття кохання, щире,лагідне, вірне, але нерозділене.

Центральні образи: ліричний герой, що переживає муки нерозділеного кохання, і  його кохана. Поет постає перед нами як щира, віддана, лагідна, з добрим серцем і чистою душею людина:

 

  • Прослуховування в аудіозаписі вірша «Тричі мені являлася любов».
  • Прийом гронування.

Ольга – несміла, як лілея біла; невинна, як дитина; чиста, красива, ідеал, весна…

Юзефа – горда, тиха, сумна, таємна й недоступна, мов святиня, хвора на туберкульоз, осінь.

Целіна - врода, краса, молодість, зима.

 

  • Дослідницько-пошукове завдання.
  • Виразне читання поезії «Ой ти, дівчино, з горіха зерня…»
  • Визначте фольклорні риси поезії «Ой ти, дівчино, з горіха зерня…» :

Вигук (ой);

Поетичне звертання (дівчино);

Риторичні питальні та окличні речення;

Зменшено-пестливі слова (устонька, серденько);

Постійні епітети (ясная зоре, буря люта);

Анафора (чом);

Фразеологізми (загублю душу).

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Учитель. Давайте повернемось до проблемного питання, яке ми поставили на початку уроку: «Кохання для ліричного героя  драми «Зів’яле листя» - це щастя чи розпач?…»

 (Відповіді учнів).

 

  • Складання асоціативного куща.

     РОЗПАЧ            ЩАСТЯ              СУМ    

      

    ЗНЕВІРА               К  О  Х  А  Н  Н  Я           НАДІЯ

                                                  

      РАДІСТЬ                              НАТХНЕННЯ

         РОЗЧАРУВАННЯ

 

Як ви гадаєте, якби життя І.Я.Франка склалося по-іншому, і він не зустрів би цих трьох жінок, чи народилися б такі чудові вірші?

Чомусь відбувається так, що поетів найчастіше надихає не щаслива, взаємна любов, а нещасна, нерозділена. Саме під впливом страждань, «солодкої муки» від кохання без відповіді народжуються незрівнянні шедеври інтимної лірики, з якими ми сьогодні і познайомилися.

Всі образи жінок, кохання у Франка зливаються в один - мрію, Музу, пісню, ідеал- далекий та ясний.

Дорогі учні, хто вже відчув у своєму житті кохання, можливо, й нерозділене? А хто з вас складав вірші про кохання?

Хоч ми і не поети, але володіємо технікою складання сенканів. Складіть сенкан на тему «Кохання» за 1 хв. Нагадую вам алгоритм складання, спільнокореневі слова не вживайте.

 

  • Складання сенкану на тему «Кохання» за 1 хв.

 

Учитель. Сам Франко писав: «Любов не залежить від нашої волі, приходить без нашої заслуги, щезає без нашої вини».

Справді, вона приходить тоді, коли її найменше очікуєш і у різний час: до одних – у прекрасну пору юності, до інших – у зрілому віці…  Я бажаю вам, щоб кожен зі вас відчув це почуття, але справжнє, єдине… І тоді світ буде розмаїтішим, яскравим та справжнім.

 

  • Вчитель зачитує власну поезію  «Ти- любов моя».

                 Ти – любов моя

 Горить свіча на столику в кімнаті,

 Усюди пусто: лиш вона і я.

 Та ніби хтось пройшов побіля хати...

 „Хто там?” - питаю. „Це я- любов твоя”.

 

 Віконце причинила і дивлюся,

 Ніде нікого: пусто, самота...

 Лише відлуння слів лилося :

 „Ти чуєш? Я любов твоя.”

 

 Дзвіночком пролунав дівочий голос,

 Вона світилась, мов зоря ясна.

 А він кричав й викрикував уголос:

 „Моя кохана! Ти – любов моя!”

 

 І ось до неї туляться вже діти,

 Здається, що лише для них жила.

 А поряд - він. Ну як же не радіти,

 Шепоче тихо: „Ти – любов моя.”

 

 Позаду залишилось літ багато,

 Вже скроні посріблила сивина,

 Та у думках звучить, мов свято:

 „Це ти, це ти – любов моя!”

 

 І скільки б літ нам доля дарувала,

 Палким коханням повниться земля,

 Щоб у серцях ваших лунало:

 „Побач мене. Бо я – любов твоя.”

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

Оцінки за урок ( прокоментувати, добре обґрунтувати)

 

VІІ. Домашнє завдання :

достатній рівень – виписати цитати з інтимної лірики І.Франка до проблемного питання уроку;

 

 високий рівень – написати твір-мініатюру «Чи завжди кохання приносить радість?»;

 

Вивчити напам’ять вірш «Чого являєшся мені у сні…?»

 

 

                                      

                                      

                                                Урок 2

Тема:Олександр Олесь. Драматичний етюд «По дорозі в казку». Символічність твору. Суперечність між духовністю, мрією, жорстокістю

 

Очікувані результати: розкрити власне розуміння образів-символів, зокрема символ дороги в Казку, за допомогою ІКТ;  дати порівняльний аналіз етюду й поеми І. Франка «Мойсей»; сформулювати відповідь на питання: «Казка життя людства— вимисел чи реальність?»; розвивати мислення, мовлення учнів, учити будувати власні висловлювання з приводу порушених проблем у творі; спонукати учнів до осмислення благородства вчинків, які здійснюються заради щастя людей на основі вражень від переглянутих відеороликів та театральних постановок.

 

Тип уроку:  урок- роздум над долею українського народу

 

Обладнання: аудіозапис пісні «Сміються, плачуть солов”ї » у виконанні Н.Матвієнко,тексти творів «По дорозі в Казку», «Мойсей», презентація « Два Мойсеї»  ;    літературознавчий та тлумачний словники; уривки твору Олесандра Олеся у постановці Дніпропетровського театрального коледжу «Віримо», відеоролик «Небесна сотня».

 

Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність» (НЛ-2)    «Підприємливість і фінансова грамотність»(НЛ-4), «Здоров’я і безпека» (НЛ-3).

 

                                               Хід уроку

І.  Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

  • (Звучить пісня «Сміються, плачуть солов”ї » у виконанні Н.Матвієнко.)
  • Бесіда.
  • Чим приваблює вас інтимна лірика О. Олеся Продекламуйте один із його віршів.
  • Доведіть, що назва першої збірки відбиває істотне в житті автора.
  • Як передається краса природи в поезіях О. Олеся?
  • Яке місце у творчості поета посідає громадянська лірика?

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Повідомлення теми й мети уроку.

 

Учитель. Сьогодні ми будемо говорити про досить актуальну в наш час тему: лідер і народ. На основі драматичного етюда О. Олеся «По дорозі в Казку» ми маємо створити модель-ідеал народного лідера.

Для того,щоб дати об’єктивну оцінку зазначеній проблемі, з’ясуймо, що означають лексеми «лідер», «поводир», «пророк», «народ», «юрба», «маса», «натовп».

 

  • Проблемне запитання :«Казка життя людства — вимисел чи реальність?»

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  • Коротка доповідь, підготовлена учнями , на тему «Проблема вождя й маси у світовій літературі».

 

  • Колективна робота над змістом твору.
  • На початку твору ми бачимо юрбу людей, як її характеризує автор у ремарці. Що їх турбує найбільше? Окресліть коло їх інтересів.
  • У яких умовах живуть люди?
  • Чи можемо ми цих людей назвати народом? Обґрунтуйте.
  • Чому юрба людей бере на сміх юнака?
  • Чому люди не намагаються знайти дорогу з лісу?
  • Як натовп реагує на першу спробу головного героя знайти дорогу?
  • Чи одразу натовп повірив юнакові, що переконало його в тому, що Він знайшов шлях?
  • Якою описує Він країну Казку?
  • Як змінюється настрій та ставлення людей до головного героя? На яких деталях портрету акцентує увагу автор? Знайдіть підтвердження в тексті.
  • Яке значення має образ хлопчика у творі?

D:\Мами3\школа\DSC_0771.JPG

 

  • Робота в групах

1-  ша група

Завдання.  Виписати цитати до образу головного героя. Скласти його образну характеристику.

2- га        група

Завдання.  Виписати цитати до образу юрби. Охарактеризувати натовп.

 

  • Перегляд презентації (коментування).

D:\Мами3\школа\DSC_0757.JPG

 

  • Порівняльний аналіз драматичного етюда «По дорозі в Казку» й поеми І. Франка «Мойсей».
  • Якій ідеї підпорядкоані дії головних  героїв?
  • Ставлення юрби до свого поводиря?
  • Чому герой не досягає мети?
  • Чи побачили герої омріяну країну?   
  • Який фінал творів?

 

  • Театральна хвилина.

Впізнати епізод з твору Олександра Олеся «По дорозі в казку» (на екрані уривки з вистави Дніпропетровського театрального коледжу «Віримо» без звуку, учні озвучують  героїв)

Учитель. Через кілька років Олександр Олесь ще раз звернувся до цієї теми у поезії «Лебідь», де знов-таки символічно показав поводиря, який тільки ціною власної крові зумів відкрити своїй «зграї» шлях до «світлого майбутнього»:

На болоті спала зграя лебедина,

Вічна ніч чорніла, і стояв туман.

Спало все навколо, тільки білий лебідь

Тихо-тихо сходив кров’ю своїх ран.

 

Олесів поводир також помирає біля самої брами Казки. Він гине від руки своїх, тих, кого вів за собою. Герой не виявив рис справжнього революціонера — проводиря народу, не зміг бути непохитним до кінця й підтримувати цю впевненість у тих, хто у важку хвилину впав у сумнів і виявив хитання, чим посіяв зневіру і розчарування.

Вічна казка, Країна Казки, Земля Обітована з’являлися митцям, коли передчуття невідворотного майбутнього охоплювало суспільство. Довести свій народ до омріяного прийдешнього зможе тільки стійкий борець, справжній провідник нації.

О. Олесь дав українську інтерпретацію сюжету, розцвітив його деталями національної історії. Браму до Країни Казки відчиняє Хлопчик — символ нового покоління, якому творити диво майбутнього дня.

 

  • Запитання.
  • Чи можна порівняти зміст твору із сьогоднішніми подіями в Україні?     ( відповіді учнів).
  • Хвилина мовчання за загиблою Небесною сотнею .

 

  • Відеоролик «Небесна сотня».

 

ІV.  Узагальнення вивченого матеріалу

  • Створення асоціативного  куща до понять:

Лідер — духовна сила — особистість — благородство вчин¬ків — альтруїзм — самопожертва.

Юрба — маса — безформенна — інстинкти — стадо — злість — злорадство — жорстокість — .

 

  • Творча лабораторія
  • Складання короткого усного  висловлювання «Казка життя людства — вимисел чи реальність?»

 

  • Продовжіть речення: Щоб успішно досягти мети, треба…»

 

V. Підсумок.

Багато світових і українських митців у своїх творах намагалися відтворити й розв’язати проблему вождя й маси. О. Олесь у драматичному етюді «По дорозі в Казку» подав інтерпретацію цієї проблеми з погляду людини ХХ століття. Ви у своїх усних висловлюваннях намагалися створити ідеал лідера ХХІ століття. Як бачимо, уявлення пращурів і нащадків збігаються. І ви всі маєте рацію, для того, щоб чогось досягнути,потрібно віднайти правильний шлях.Тож хай ваша життєва дорога приведе вас до омріяної Казки. А якою вона буде, важкою чи легкою, залежить лише від вас.

Нехай щастить!.

 

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

 

VІІ. Домашнє завдання

Навести приклади з історії, життя  людей про благородні вчинки, що здійнювалися заради щастя людей

 

                                                

Урок 3

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Твір-роздум «Моральні чесноти, які я ціную в людині».

 

Цілі : виховувати любов до людей, ставлення до оточуючих з розумінням, співпереживанням;

використовуючи інформаційно-цифрові технології,закріпити уявлення учнів про моральні цінності людини, серед яких такі поняття, як сенс життя, щастя — головні на життєвому шляху молоді;

розвивати вміння мислити, розвивати власну думку, робити висновки, вирізняти істинні та хибні цілі в житті, сприймати людей такими, якими вони є.

 

Тип уроку: Урок – розмова при свічі

 

Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність» (НЛ-2),    «Здоров’я і безпека» (НЛ-3).

 

Обладнання: слайдова презентація «Я – людина», аудіозапис пісні «Ти знаєш, що ти  людина?» у виконанні Віктора Морозова,вислови видатних людей, відеоілюстрації до творів, аудіозапис  притчі «Насіння та плоди» , свічки.

 

                                                       Хід уроку

І.Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми та мети уроку.

 

Учитель.Різних людей зустрічаємо ми за своє життя. І кожна людина — то цілий світ, у якому діють певні закони й принципи. То світ зі своїм обличчям, голосом, статурою, серцем і душею. Усі ми різні, неповторні. Це саме про нас колись написав Василь Симоненко:

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина

Очі твої — одні.

 

  • Звучить пісня «Ти знаєш, що ти  людина» у виконанні Віктора Морозова

Учитель. Росте людина... Її життя розпочинається світанком душі - дитинством. Назавжди воно залишається в пам'яті як найпотаємніше та найсвітліше. Це пора, коли перед тобою відкривається незвіданий світ таємниць. Це світ, де завжди цікаво, де мама і тато піклуються про тебе, учать, як треба жити, щоб не загубитися в розбурханому океані життя.

 

  • Слайдова презентація «Я – людина» (народження людини, перші кроки, перші справи, Перший дзвоник, випускний вечір, студентство, улюблена робота, мить весілля, сім’я, родина-тепло сердець.

 

  • Запалення свічі, що символізує тепло, добро, надію.

 

  • Запитання:
  • Що таке «мораль»? (учні зясовують значення слова за допомогою електронного словника).
  • Які моральні цінності ви знаєте? 

 

  • Слово психолога. (Виступ шкільного психолога, аналіз тестів про моральні чесноти, які були проведені напередодні).

 

  • Мовна розминка:на слайдах піраміди слів, скласти з них вислів:

 

                  «ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА».

 

Учитель:

Велике бажання самовдосконалюватися, збагачуючи свій внутрішній світ.

І ось тут у великій пригоді стане художня література — один з видів мистецтва, що вчить нас бачити прекрасне, благородне, розуміти справжні естетичні та моральні цінності. Саме завдяки літературі людина розширює світогляд, виховує літературний смак, знайомиться із шедеврами світової літератури. Іван Франко писав:

Книги — морська глибина!

Хто в них пірне аж до дна,

          ой, хоч і труду мав досить,

        Дивнії перли виносить.

Кожен народ і кожна епоха мають своїх героїв. Чи можна собі уявити Францію без Жанни д’Арк, Англію без адмірала Нельсона, Росію без Мініна і Пожарського? Усі згадані і не згадані герої є уособленням народного ідеалу справжньої людини, втіленням розуму і сміливості, милосердя і терпимості, високого патріотизму і самовідданості. Одним із таких ідеалів для нас, українців, герої прочитаних творів.

 

  • Угадай героя. На слайдах ілюстрації до творів І.Франка  «Захар Беркут»,  В.Винниченка «Федько-халамидник», Г.Тютюнника «Климко».

Які моральні чесноти у них були?

 

  • Пояснення учнями вислову:

 «Хочеш пізнати людину — наділи її грошима і владою».

 

  • В аудіозаписі звучить текст притчі «Насіння та плоди».

                 

  НАСІННЯ ТА ПЛОДИ

Одному юнакові наснилося, що він увійшов до великої крамниці, за  прилавком стояв ангел.

- Що ви продаєте? - спитав юнак.

- Все, що бажаєте, - чемно відповів ангел.

  Юнак почав перераховувати:

- Я хотів би покласти край усім війнам, хотів би справедливості для  скривджених, терпимості та щедрості до чужинців, любові в родинах, праці для безробітних... і...

Ангел перервав його:

- Вибачте, пане, ви мене не зрозуміли. Ми не продаємо плодів, а тільки насіння…

    

  • Прочитайте притчу. Сформулюйте та запишіть висновок до неї.

 

  • Спостерігаючи за собою, складіть перелік своїх

буденних обов'язків і визначте декілька обов'язків, які ви вважаєте для себе моральними.

 

  • Гра на  почуття обов'язку «Можна-треба-не можна»

 1. Керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа. ( Треба )

2. Спокійно й байдуже ставитися до товаришів, які глумляться над іншими. ( Не можна )

3. Проявляти свої найкращі людські якості, стати справжньою людиною, яку поважатимуть, яка сама поважатиме себе й своїх товаришів.( Треба )

4. Не ображати іншого, без крику галасу довести, що його думка - хибна, а ваша - правильна. ( Можна )

5. Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів, сестер. Берегти рідних - найдорожче, що у вас . ( Треба )

6. Відмовитися від дорогих подарунків, які батьки готові вам

зробити, відмовляючи собі в найнеобхіднішому. ( Можна )

7. Намагаючись виховувати в собі найкращі риси людяності, не забувати про оточуючих тебе людей. ( Треба )

 

  • Заповнення таблиці

Моральні цінності,

          які у мене є                           яких мені бракує

 

 

  • Театральна студія. Інсценізація.

 

НА КЛАДЦІ

        На вузенькій кладці через річку розминутися ніяк. З одного берега по кладці йде чоловік у білій сорочці. Йде і весело співає. З протилежного берега на кладці йде чоловік у чорній сорочці. Йде, схиливши голову,— сумний, невеселий. Зійшлися на середині річки. Чоловік у чорній сорочці каже:

- Я дуже поспішаю, дай мені дорогу, повернись на берег, а потім перейди річку.

- Куди ж ти поспішаєш?— запитав чоловік у білій сорочці.

- У мене вдома велике горе. Син помер.

- Я теж поспішаю, сказав чоловік у білій сорочці.

- Куди ж ти поспішаєш?

- У мене вдома велика радість. Син народився.

     Довго стояли мовчки на кладці обидва чоловіки, дивилися в очі один одному.

(Звучать відповіді дітей про те,  як вчинити чоловікам у цій ситуації. Тільки після цього вчитель зачитує кінцівку.)

     Потім чоловік у білій сорочці тихо і сумно сказав:

- Тобі треба бути вдома швидше.

     Сказавши це, чоловік у білій сорочці повернувся назад і пішов на берег, гуди, куди треба йти чоловікові в чорній сорочці (В.Сухомлинський).

Учитель. Кожна людина повинна вміти розділити людську радість і біль. Бо як говорить народна мудрість: «Чужого горя не буває». І сьогодні ми з вами доторкнемося до великого таїнства людської душі — милосердя і дізнаємося у чому воно виявляється.

 

 

 

  • Завдання. Підбір синонімів до слова милосердя:

милосердя, чуйність,  добродушність, доброчинність, людяність, доброзичливість, співчуття, співпереживання.

 

  • Робота в малих групах.

 Учитель: Оберіть одну із ситуацій та складіть таке її продовження, щоб персонажі засвідчили милосердне ставлення один до одного.

 

Ситуація.

 Учителька природознавства Наталя Петрівна перший рік працювала в школі. Шестикласники ставилися до неї непогано, проте не завжди дотримувалися порядку. Одного разу під час уроку в неї через застуду пропав голос. Учні...

 

 

  • Робота в парах.

 

Учитель.

На слайді заповіді Володимира Мономаха. Поміркуйте над ними, доведіть їхню актуальність у наш час.

 

  • Не забувайте убогих, а як можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам.
  •   Старих шануйте, як батька, а молодих, як братів.

 

  • Хоч би куди прийшли. Хоч би де зупинилися, напійте і нагодуйте нужденного.

 

Найбільше шануйте гостя, звідки б до вас не прийшов: простий, чи знатний, чи посол; якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.

 

  • Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте.

 

Учитель.

У характері нашого народу доброта й чуйність, співпереживання і милосердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити у горі й біді.

Сказав мудрець:

 

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізни від мавпи і від звіра.

 Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

                                                 (Л. Забашта)

 

 

VI. Підсумок уроку.

    

1.Учні запалюють від свічки свої вогники. Запалюючи їх,кожен називає моральні чесноти і для чого він їх використає.

   

 2.Учениця зачитує власну поезію про добро та милосердя.

 

Домашнє завдання.

 Написати твір – роздум «Моральні чесноти, які я ціную в людині».

 

                 

 

 

 

 

 

 

                     СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Вахрамеєва О. Розвиток раціональної продуктивної компетентності на уроках української літератури [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/theory/6513/
  2. Життєва компетентність особистості: від теорій до практики: Науково – методичний посібник / За редакцією І.Г. Єрмакова – Запоріжжя; Центріон, 2005. – 640 с.
  3. Ісаєва О. Про основні парадигми шкільної літературної освіти // Всесвітня література в СНЗУ. – 2011. – № 1. – С.124.    
  4. Комлик О.В. Нестандартні форми роботи на уроках літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teacherjournal.com.ua/attachments/471.
  5. Сафарян С. Формування компетентної особистості починати з себе // Всесвятня література в середніх навчальних закладах україни. – 2011. – № 1. – С. 8-
  6. СкобляковаТ.А.Формування творчої компетенції  на уроках літератури.- 2010.- с.5-13
  7. Товста О.М. Підготовка компетентного читача на уроках літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sasl.at.ua/index/0-68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федченко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
2968
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку