Однією зі змістових ліній літературного компонента Державного стандарту базової середньої освіти є емоційно-ціннісна. Тож, об’єктом такого аналізу будемо ми з вами, наші органи чуття. Ми спробуємо усвідомити, розпізнати свої емоції, здатність відчувати й емоційно сприймати поетичні твори. Отже, рецептивний аналіз – це не визначення теми, мети, художніх засобів, думки автора, а вивчення читацьких реакцій та оцінок. Авторка мотоду Вікторія Концева
Розкриття суті методу. Алгоритму рецептивного аналізу тексту не існує. Один із способів аналізу та інтерпретації тексту, що пропонує учителька, є застосування методу виготовлення асоціативної книжки – віршостосика. Знайомство з алгоритмом виготовлення віршостосика. Первинне прослуховуваня тексту. Перенесення почутого на папір (виготовлення титульної сторінки віршостосика)Визначення емоцій (колесо Р. Плутчика)Кардіограма почуттів і емоцій. Медитація. Робота з органами чуття. Рефлексія. Добір слова асоціації.
2 сторінка. Наступною сходинкою стане спроба визначити емоції, які викликала почута поезія. Помічником вам у цьому буде колесо Р. Плутчика для підказки. Оберіть із запропонованих почуттів ті, які бентежили і сповнювали вас під час прослуховування.1 сторінка. Зручно сідаємо. Максимально розслаблюємося і уважно слухаємо вірш. Після прослуховування ми беремо заздалегідь приготовані невеликі аркуші паперу, фарби і приступаємо до вираження почутого на письмі , ніби слову , думці, асоціації надаємо графічного вираження. Цей малюнок буде обкладинкою віршостосика.
3 сторінка. Павутинка пам’яті. Щоб зафіксувати ключові елементи поетичного тексту, ми прослухаємо повторно вірш. Для повноти сприйняття твір повинен прочитати хтось із учнів. Далі замальовуємо крапочки , над якими записуємо лише по одному слову-згадці. Від першого слова поезії, яку починає читати учень, ви ставите крапку і заповнюєте павутинку протягом слухання тексту. Виділяйте ті моменти, які ,на вашу думку, є найбільш важливими, хвилюючими.4 сторінка. Медитація, образ, мелодія . Заплющіть очі, пригадайте текст; зробіть акцент на тому, які звуки ви чуєте; , запахи чи тактильні, дотикові відчуття також будуть присутні , а тепер спробуйте перемістіться в те місце, де відбуваються події у поезії; дайте можливість образам виникнути; якщо заграє на фоні музика – прекрасно, подумайте, який інструмент чи музична композиція може стати супроводом до поезії; поспостерігайте, що буде відбуватись, вам уява має намалювати картинку.
Є п’ять органів чуття. Ми часто забуваємо про їхнє існування. Пропоную їх підключити: запах,дотик, смак, слух, зір. Я пропоную вам у прочитаному вірші відчути запахи,смаки, ідентифікувати , просмакувати їх ,за можливості доторкнутися до образу, переглянути очима та почути звуки. Опишіть усі відчуття кожного з рецепторів.5 сторінка. Фінальна рефлексія. На даному етапі необхідно подумати ,яким чином даний вірш стосується вас. “Як цей вірш про мене?” Доберіть слово чи словосполучення асоціацію, як е й пов’яже вас із почутим твором. Далі беремо шило, робимо дірочку та зав’язуємо мотузкою у верхньому лівому кутику, щоб зробити книжечку.6 сторінка