План конспект уроку з
української мови для 3 класу
Тема:
Речення. Закріплення та узагальнення вивченого про речення. Види речень за метою висловлювання
Підготувала
Сумська А.В
Мета: повторити і закріпити знання учнів про речення; розширити знання учнів про види речень за метою висловлювання; вчити правильно ставити розділові знаки в кінці речення; формувати навички правильного інтонування речень; вдосконалювати вміння ділити текст на речення, доповнювати потрібними за змістом словами; розвивати вміння аналізувати, зв'язне мовлення; виховувати самостійність, любов до рідної мови, до книги.
Обладнання: опори-схеми.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу.
Лагідний дзвіночок, до уроку кличе нас,
Ми всміхнемося йому і швиденько в клас.
Тут чекають нас зошитки малі,
Гарно в них попишемо, бо ми молодці!
II. Актуалізація знань
Іі Ів Іл мі сі ів за ню іс сп
Іванко , заспівай нам пісню.
-Прочитайте записані уривки.
-Які ознаки допомогли визначити тип тексту?
-Які типи тексту ви знаєте?
Радіо, пір’я , річка, адреса, кишеня, читання, криниця, Батьківщина, Дніпро.
Гра «Ми вчителі» - (перевірка написаного, обмінюються зошитами, звіряють з дошкою).
Ракета, мед, меч, перець,камін, ополонка, волосся
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
— У першому слові підкресліть перш у букву, у другому — другу...
— Складіть із підкреслених букв слово. Це і буде назва того міста, куди ми сьогодні помандруємо.
— Яку назву має місто? (Речення)
— Містом Речення ми мандрували у 2-му класі, тому дещо нам уже відомо. Сьогодні на уроці ми пригадаємо, що виражає речення, як знайти межі речення, будемо доповнювати речення потрібними за змістом словами.
— Для чого нам потрібні ці знання? (Без цих знань ми не зможемо оволодіти рідною мовою, не зможемо вільно спілкуватися одне з одним.)
ІV. Сприймання і усвідомлення матеріалу
— Що таке бібліотека?
— Слово бібліотека складається з двох грецьких слів: бібліос — «книга», теке — «сховище».
— Утворіть словосполучення зі словом бібліотека.
Записатися в ...; відвідати ...; прийти з...
— Скільки речень у цьому тексті?
Пам’ятайте! У кінці речення голос понижується. Між реченнями робіть паузу.
— Як ви розумієте значення слів кедр, смерека ?
— Серед записів знайдіть і прочитайте речення. Поясніть свій вибір.
— Доповніть незавершені речення словами так, щоб вони виражали закінчену думку.
(Індивідуально читають правило; в парах обговорюють)
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх відпустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
- Прочитайте, відгадайте загадку.
- Спишіть загадку.
- Скільки речень у загадці?
- Про що вони повідомляють?
6. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 29)
— Які речення називаються розповідними?
— Який розділовий знак ставимо в кінці такого речення?
7. Робота в групах (с. 29, впр. 53, усно)
— Прочитайте речення з відповідною інтонацією.
— Поясніть, як ви розумієте значення слова абонемент.
— Які це речення за метою висловлювання?
— Дайте відповіді на запитання.
8. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 29)
— Які речення називаються питальними?
— Який розділовий знак ставимо в кінці такого речення?
9. Фізкультхвилинка
Очей своїх з мишки
Кіт Вася не зводить.
Направо, наліво
Очицями водить (рухи очима, голова нерухома)
А мишка кружляє,
А мишка гуляє, (колові рухи очима)
Про хитрого Васю
Нічого не знає
10. Робота за вправою 54 (с. 30)
— Де можна знайти значення невідомих слів?
— Що слід знати, крім назви книги?
— Прочитайте речення, які спонукають до дії.
— Як називаються такі речення?
11. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 30)
V. Узагальнення і систематизація знань.
Висновок. Речення зв’язані між собою за змістом.
Самостійна робота
— Спишіть текст вправи 50, розставляючи розділові знаки.
— Назвіть речення, які висловлюють повідомлення; питання; спонукання до дії.
― Який розділовий знак ви поставите в кінці таких речень?
Висновок. Відповідно до мети висловлювання речення поділяються на розповідні, питальні, спонукальні.
— Перебудуйте речення з розповідних на спонукальні.
Треба кожному добре вчитися.
Діти шанують батька і неньку.
Бабуся попросила Назара купити молока.
VI. Підсумок уроку
— Які ознаки має речення?
— Як правильно оформити речення за допомогою інтонації на письмі?
— Які бувають речення за метою висловлювання?
— Яке речення називають розповідним? Питальним?
— Що виражає спонукальне речення? Наведіть приклади.
— Які розділові знаки ставимо в кінці розповідного, питального, спонукального речень?
РЕЗЕРВНИЙ ЧАС.
— Позначте кінець і початок речень. Запишіть речення. (на дошці)
Ось і пізня осінь дні стали короткі холодний осінній вітер несе по дорогах жовте листя опустіли гнізда птахів поховались комахи небо вкрите хмарами часто йдуть дощі з городів давно зібрали капусту, картоплю, помідори незабаром настане зима випаде сніг ударять морози замерзнуть річки.
— Прочитайте записаний текст. Кожне речення виділяйте інтонаційно.
— Що містить кожне речення? (Кожне речення містить закінчену думку.)
— Як пов'язані слова в реченні? (Слова в реченні пов'язані за змістом.)