Рефлексотерапія на сторожі здоров"я малюків

Про матеріал
Гімнастики на профілактику плоскостопості спеціальні вправи поєднують з загальнозміцнюючими у співвідношенні 3:1, 4:1. Гімнастику обов'язково поєднують з самомассажем. При заняттях з дітьми дошкільного віку доцільно використовувати різноманітні яскраві предмети, проводити заняття у формі гри.
Перегляд файлу

РЕФЛЕКСОТЕРАПІЯ

Гімнастики на профілактику плоскостопості спеціальні вправи поєднують з загальнозміцнюючими у співвідношенні 3:1, 4:1. Гімнастику обов'язково поєднують з самомассажем. При заняттях з дітьми дошкільного віку доцільно використовувати різноманітні яскраві предмети, проводити заняття у формі гри.

Для самомасажу зручно використовувати масажний килимок або массажний ролік. Його можна проводити як окрему процедуру, або включати в заняття  психогімнастикою в якості вступної або завершальної частини.

Сидячи на стільці.

1. Поздовжнє розтирання стоп, просуваючи їх вперед і назад вздовж килимка одночасно і по черзі.

2. Круговий розтирання стоп, просуваючи їх по колу, переміщаючи навантаження від п'яти до пальців уздовж зовнішнього склепіння одночасно і по черзі.

3. Поперечний розтирання стоп, просуваючи їх в сторони і до центру. Виконується одночасно двома ногами.

4. Захоплення ворсин килимка пальцями ніг з утриманням протягом декількох секунд.

5. Захоплення ворсин килимка пальцями ніг і спроба супінації стоп, не випускаючи ворсин.

6. Захоплення ворсин килимка пальцями ніг і спроба розсунути стопи (розірвати килимок), не випускаючи ворсин.

Стоячи.

1. Поздовжнє розтирання стоп, по черзі просуваючи їх вперед і назад вздовж килимка.

2. Поздовжнє розтирання стоп з акцентом на зовнішні краї.

3. Перекати з п'яти на носок і назад, стоячи на килимку.

4. Розведення і зведення п'ят, стоячи на килимку.

5. Розведення і зведення передніх відділів стоп, стоячи на килимку.

6. Почерговий підйом ніг з захопленням ворсин килимка пальцями жене стопи. .

Ефективність профілактичних процедур буде ще вище, якщо в комплекс включити загартовування. Загартовування стоп дозволяє не тільки поліпшити регіональне кровопостачання, але й оздоровити організм у цілому.

Найбільш поширене обливання ніг, оскільки воно надає виражений вплив на профілактику простудних захворювань. Ще корисніше контрастне обливання стоп. Ця процедура тренує реакцію судин на зміну температур. Варіанти поєднань теплої і холодної води різноманітні.

 

 

 

 

 

 

Хвилинки-здоровинки» (масажі та самомасажі)

 

Для носа

  1. Зверху донизу вказівними пальцями помасажувти ніс.
  2. Погладити ніс вказівними пальцями з одного та іншого боку.
  3. Вказівним пальцем закрити одну ніздрю, подихати, потім другу і знову подихати.
  4. Подихати носом, як маленька сіра мишка (поверхневе дихання).
  5. Пофиркати як їжачок.
  6. Заплющивши очі, вказівним пальцем торкнутися носа.
  7. Зробити «кирпатий носик».
  8. Провести вказівним пальцем зверху від лобової частини до кінця носа « з’їхати з гірки»

Для очей

  1. Заплющити очі та вказівними пальцями погладити повіки.
  2. «Пожаліти» оченята.
  3. Повільно заплющити та розплющити очі.
  4. Міцно заплющити та розплющити очі.
  5. Покліпати очима.
  6. Закрити очі очі долонями – «відпочинемо».

Масаж долоньок

та пальців рук горішками

У садочок ми підемо

І горішки там зберемо ,

Візьмемо в ручки раз і два,

Скажемо чарівні слова:

– Ви, горішки, нас гартуйте,

Від хвороб усіх лікуйте.

В ручках будемо качати

Свій масаж розпочинати.

Заховали, показали,

Пальчики поназивали.

Намалюємо на долоньці

Сонечко кругленьке,

Промінці пряменькі.

От масажу і кінець,

А хто робив його, молодець!

Самомасаж «Вправні пальчики»

  1. Намалюємо брови.
  2. Покажемо вузькі очі.
  3. Які у слоника вуха?
  4. Які у діда вуса?
  5. Зробимо браслетики.
  6. Знімемо печатки із кожного пальця.

Масаж каштанами,

нанизаними у вигляді намиста

Ми сьогодні всі проснулись:

Потягнулись, посміхнулись,

Долоньки тремо ми швиденько

І умиваємось гарненько.

Умиваємось теплом,

Щоб проснулись всі разом,

Щоб проснутись, збадьоритись,

Та з намистом подружитись.

Каштанчики качаються

Із пальчиками граються.

Ми по спинці їх качаємо,

Дружно пісеньку співаємо:

Будуть спинки здоровенькі,

Будуть спинки в нас рівненькі.

Ось намистечко візьмемо

І на шийку одягнемо.

Це намисто гарненьке,

Це намисто чарівненьке.

 

 

Іноді для загартовування стоп використовують ходьбу босоніж по водяній доріжці, траві, землі.

Масаж  рукавичкою

Тривалість його –5 – 7 хв, час проведення – друга половина дня після сну перед гігієнічною гімнастикою.

Діти при цьому перебувають у трусиках, босоніж. Масаж проводиться рукавичкою .

Він складається з трьох прийомів:

        погладжування;

        постукування (легке, ніжне);

        погладжування.

Послідовність :

                          гомілка лівої ноги;

                          гомілка правої ноги;

                          колінний суглоб лівої ноги;

                          колінний суглоб правої ноги;

                          стегно лівої ноги;

                          стегно правої ноги;

                          ліва і права сідниці;

                          живіт;

                          спина;

                          шия;

                          ліва і права руки.

Не масажуються підколінні ямки і пахви – місця, де  розташовані лімфатичні вузли. Масаж протипоказаний на родимих плямах, а також у разі шкірних захворювань.

Масаж сприяє злущуванню верхнього відмерлого шару шкіри, поліпшує функцію потових і сальних залоз, підвищує місцеву температуру шкіри, прискорюючи кровообіг у поверхневих судинах шкіри.

Енергійний вплив на шкіру  щіткою дає тонізуючий ефект, ніжний – заспокійливий. У будь-якому разі рухи мають бути плавними, урівноваженими, а ступінь тиснення – швидкість проведення щіткою по шкірі – таким, щоб викликали приємні відчуття.

Самомасаж діти починають з лівої ноги.

Діти роздягаються, утворюють коло одягають рукавичку на одну руку і починають обтирання ніжки,  ручки,  груди та живіт коловими рухами (3-4 рази).Кожна дитина бере рукавичку у дитини, яка стоїть попереду, надягає собі на руку й обтирає спину цієї дитини коловими рухами за годинниковою стрілкою.(3-4 рази).

Масаж і самомасаж кистей і пальців рук з використанням різних предметів.

ВОЛОСЬКІ ГОРІХИ

*Волоський горіх покласти між долонями, прокатувати його від підстави долоні до кінчиків пальців і назад.
*Волоський горіх покласти між долонями, робити кругові рухи, поступово збільшуючи натиск і темп.
*Катати два горіха між долонями рухами вгору-вниз, по колу.
*Утримувати два (три) горіха між будь-якими розчепіреними пальцями однієї руки, обох рук.
*Два горіха тримати в одній руці і обертати одним навколо іншого.

Вправи бажано супроводжувати проговариванием віршів:

- Прокатаю я свій горіх по долонях знизу вгору,
А потім назад, щоб мені стало приємно.
- Навчився два горіха між пальцями тримати.
Це в школі мені допоможе літери рівні писати.
- Три горіха я візьму, між пальцями зажму.
Раз, два, три, чотири, п'ять, горіхи складно утримати!
- Я катаю мій горіх, щоб став кругліше всіх.
- Навколо Землі Місяць літає, а ось навіщо - сама не знає.

ОЛІВЦІ

*Розтирання долонь шестигранним олівцем, кількома олівцями рухами вгору - вниз. Долоні розташовані вертикально (горизонтально).
*Утримувати олівець кожним зігнутим пальцем, двома будь-якими зігнутими пальцями під рахунок до 10. Утримувати пальцями олівець, розташованими так: вказівний і безіменний зверху, середній і мізинець - знизу.

Вірш:

- Олівець в руках катаю, між пальчиків верчу.
Неодмінно кожен пальчик бути слухняним навчу.
- Олівець у руці катаю, я долоньки розтираю.
Я долоньки розітріть, малювати потім піду.

МАСАЖНІ ЩІТКИ АБО КОЛЮЧИЙ М'ЯЧИК

*Дитина катає м'яч або круглу щітку для волосся між долонями рухами вгору-вниз спочатку повільно, потім збільшує темп і примовляє:
У сосни, ялиці, ялинки дуже колючі голки.
Але ще сильніше, ніж ялинник, вас вколе ялівець!
*Масаж долонь круговими рухами м'яча на наголошені склади вірша:
Гладила мама - їжачиха ежат:
«Що за гожі дітки лежать!

*Прокатування м'яча між розчепіреними пальцями від великого пальця до мізинця і назад спочатку однією, потім іншої руки.
Рухи відповідають тексту:
Я м'ячем кола катаю (між долонь по колу),
Взад-вперед його ганяю (рухи вгору-вниз),
Їм поглажу я долоньку,
А потім стискуватиму трошки.
Кожним пальцем м'яч пригорну
І іншою рукою почну.
А тепер останній трюк -
М'яч літає між рук (перекидання м'яча з руки в руку).

ЕСПАНДЕР КИСТЬОВИЙ (ГУМОВИЙ М'ЯЧИК, ГРУША ВІД ПУЛЬВЕРИЗАТОРА)

Стискання - на наголошені склади:
- Стиснути кільце допоможе нам сила з волею навпіл.
Стануть пальчики сильніше, а голівонька - розумніші.
- Я друзів своїх зустрічаю.
Їм усім потискую руку.

ПОВІТРЯНІ КУЛІ, НАПОВНЕНІ СІЛЛЮ, КРУПОЮ, ДРІБНИМИ КАМІНЧИКАМИ

*Масажувати кожен пальчик знизу вгору, згори вниз круговими рухами; 
*Масаж долонь круговими рухами, рухами вгору-вниз:

Ці кульки беремо
Ними ручки розімніть.
Кожен кулька не простий -
Цей з сіллю, з рисом той.
Між долоньками кладемо
Їм долоньки розітремо.
Вгору і вниз його катаємо
Свої ручки розвиваємо!
Можна куля катати по колу,
Перекидати один одному.
Раз, два, три, чотири, п'ять -
Нам пора відпочивати!

ВЕРВИЦІ (НАМИСТА)

*Вважати кількість намистин в прямому і зворотному порядку.
*Перебирати намиста і називати дні тижня, місяці, імена і т. д.
*Клацання кожним пальцем по підвішеним намиста.
*Катати намистини між долонь:
*Покатаю я в руках намистинки - горошки.
*Стати вправними скоріше пальчики, долоньки. 
*Нанизувати намистини на волосінь:
*Я сиджу, але не сумую,
*Намисто мамі збираю.
*Нанизала намисто я -
*Рада матуся моя!

РУКАВИЧКИ З НАШИТИМИ ҐУДЗИКАМИ

*Натискати на всю поверхню долоні і пальці під рахунок до 10;
*Робити растирающие руху долоні і пальців вгору-вниз і по колу.

ПОРОЛОН З НАШИТИМИ ҐУДЗИКАМИ

*(Нашиті ґудзики в ряд): вказівний і середній пальці «крокують» по ряду з гудзиків, одночасно називаючи днів тижня, місяців, рахуючи гудзики, називаючи склади або слова відпрацьовується звук;
*(Нашиті ґудзики зображують клавіатуру): діти натискають спочатку пальцями однієї, потім інший і обома руками разом на «клавіатуру», супроводжуючи гру пальців вимовляння звуків, складів, слів, чистоговорок, віршів.

Ігри з пальцями з використанням різноманітного матеріалу.

БІЛИЗНЯНІ ПРИЩІПКИ

*Взяти не тугі пластмасові прищіпки, по черзі «кусають» подушечки пальців на наголошені склади вірші від великого пальця до мізинця (кошеня кусається):

- Кусається сильно кошеня - дурнику, 
він думає: це не палець, а миша (зміна рук)
Але я ж граю з тобою, малюк,
а будеш кусатися - скажу тобі: «Кыш!»
- Большаку дрова рубати, а тобі води носити,
А тобі піч топити, а тобі тісто місити,
А малятку пісні співати, пісні співати та танцювати, 
Рідних братів дурнів.

*Натягнути мотузку на рівні плечей дитини і дати кілька прищіпок. На кожен ударний склад вірша робиться одне відповідне рух: Прищеплю прищіпки спритно я на мамину мотузку.

КРУПА

*Пропонуємо дітям сортувати, вгадувати з закритими очима, катати між великим і вказівним пальцями, придавлювати по черзі всіма пальцями обох рук до столу, намагаючись при цьому робити обертальні рухи. Цікаво дітям викладати різні фігури по контуру, трафаретом або за задумом.

*У чашку насипати два виду крупи. Запропонувати сортувати дві різні чашечки:
Я помічницею росту. Своїй мамі допоможу.
Я крупу переберу, рис від гречки відберу!

*Викласти з гороху або квасолі доріжку: пряму, хвилясту і т. д. (за зразком, трафаретом або самостійно):
Я горошини візьму, викладу доріжку.
Побігли по доріжці зайчик, білка, козлик.

*Розсипати на столі 10 горошин, притискати кожну горошину по черзі до столу пальцями по черзі спочатку однієї, потім іншої руки. Потім прокатуємо горошинку пальцем по колу, притискаючи її до столу:
Вдома я одна нудьгувала, жменя горошинок дістала. 
Перш ніж почати гру, треба пальчику сказати:
«Пальчик, пальчик, мій хороший, ти пригорни до столу горошок.
Покрути і покатай і передай іншому».

*Насипати в кухоль горох. На кожен ударний склад перекладати горошини з однієї в іншу кухоль:
Снігур і сорока, і шишкар, і синиці - зимують у нас ці чудові птахи.
І щоб вони жили як і раніше з нами, ми будемо годувати їх, звичайно ж, самі.

*Насипати горох в блюдце. Дитина великим і вказівним пальцями бере горошину і утримує її іншими пальцями. Потім бере ще одну, ще одну і так набирає цілу жменю. Кожна горошина береться на ударний склад:
Зернятка все, що господиня давала,
Курочка дзьобом по штучці склевала.

*Насипати в каструлю горох або квасоля. Дитина запускає туди руки і робить рухи, що імітують роботу рук при замішуванні тіста, примовляючи:
Ми тісто місили, ми тісто місили: 
Нас ретельно все промесить попросили.
Але скільки не місимо і скільки ні мнемо, 
Грудочки знову і знову дістаємо.

*«Чарівний колодязь»: насипати в глибоку пластмасову банку квасоля і покласти в неї дрібні іграшки (від кіндерів). Дитина з закритими очима повинен назвати знайдений предмет. Можна підібрати іграшки на закріплюються звуки:
У відрі не сіль, зовсім не сіль,
А кольорова квасоля.
На дні іграшки для дітей,
Ми їх дістанемо без затій.

РЕШІТКА ДЛЯ РАКОВИНИ, ПІДСТАВКА ПІД ГАРЯЧЕ

(Дитина «ходить» вказівним і середнім пальцями по клітках, на кожен ударний склад вірша, роблячи по кроку. Він може повертати в будь-якому напрямку, «ходити» одного, другого, обома руками):
«Хто живе в моїй квартирі». 
Раз, два, три, чотири, п'ять, всіх можу перерахувати:
Тато, мама, брат, сестра, бабуся, дідусь і я, ось і вся моя сім'я.

МОТУЗКА З ВУЗЛИКАМИ

(Зав'язати вузлики на мотузці - до 12, дитина перебирає вузлики пальцями).
*На кожен вузол називати день тижня (по порядку), місяці, пори року, голосні звуки, членів своєї сім'ї:
Цей пальчик - дідусь, цей пальчик - бабуся,
Цей пальчик - татусь, цей пальчик - матуся,
Цей пальчик - я, ось і вся моя сім'я.

*Мотузку з вузлами подвешать вертикально (це - ліана):
Там, де з дерев звисають ліани, різні в джунглях живуть мавпи:
Лазять там шимпанзе, павіани, є і горили, орангутанги.
Лізе, лізе альпініст-
У цій справі він артист.
По скелі і по мотузці
Він наверх залізе вправно!

*Зав'язування або розв'язання на відрізку шнура заданого кількості вузликів.

МОТУЗОЧКИ

Різної довжини і кольору заплітати в кіски, викладати букви, цифри, квіти, тварин по контуру, самостійно:
Для своєї сестрички я плету кіски
З шнура і з тасьми, з нею ми дуже дружні.

ШНУРКИ

*Розмістити на столі шнурок зигзагом і запропонувати дитині «перестрибнути» кожним пальчиком через вигини струмочка.
*Нанизування на шнурок різних фігурок з дірочкою посередині в заданій послідовності (квітка, зірочка, будиночок тощо).

ПРОБКИ ВІД ПЛАСТИКОВИХ ПЛЯШОК, ТЮБИКІВ ЗУБНОЇ ПАСТИ, ГУДЗИКИ З ПОГЛИБЛЕННЯМ

Дві пробки кладемо різьбленням верх. вказівний і середній пальці стають на них як «ноги». Рухаємося, роблячи по кроку на кожен ударний склад вірша. Можна «ходити» одного, другого, двома руками одночасно (4 пробки):

- Пальчик - хлопчик, де ти був?
З цим братиком в ліс ходив, з цим братиком щи варив,
З цим братиком кашу їв, з цим братиком пісні співав.
-Ми їдемо на лижах, ми мчимо з гори,
Ми любимо забави холодної пори!

ПОЛІЕТИЛЕН

Шматочки розміром приблизно 1,5 х 2 дитячі долоні. Дитина бгає пальцями в долоню, починаючи з кута. Шматочки поліетилену з кулачка стирчати не повинні. Спочатку можна допомагати собі інший рукою, але потім виконувати цю вправу тільки однією рукою). Замість поліетилену можна взяти носовичок:

У мене живе проглот -
Хустинку він з'їв, ось!
Відразу стало у проглота
Черево, як у бегемота

 


 

ДИХАЛЬНА ГІМНАСТИКА

Дихання є найважливішою функцією організму. Важливе місце у фізичній культурі займають спеціальні дихальні вправи, які забезпечують повноцінний дренаж бронхів, очищають слизову дихальних шляхів, зміцнюють дихальну мускулатуру. Ще стародавні східні мудреці, творці різних дихальних систем, надавали велике значення дихальним вправам. Вважалося, що крім кисневого живлення за допомогою дихання відбувається і енергетичне підживлення організму. Правильне дихання регулює стан нервової системи людини. 
Відомо чимало методик дихальної гімнастики (за К. П. Бутейко, А. Н. Стрельникової, по системі йоги і ін), але механічно дотримуватися якої-небудь з них не доцільно. 
Від дихання багато в чому залежать здоров'я людини, його фізична і розумова діяльність, наприклад, частота дихання і дихання поперемінно через ліву і праву ніздрі впливають на функції мозку.
Тренування дихальної мускулатури визначає фізичну працездатність і витривалість людини: варто непідготовленій людині пробігти кілька десятків метрів, як він починає прискорено дихати і відчувати задишку з-за слабкого розвитку дихальних м'язів. У тренованих людей не буває задишки, і їх дихання швидко заспокоюється навіть після тривалої фізичного навантаження. 
Процес дихальних рухів здійснюється діафрагмою і міжреберними м'язами. Діафрагма - мышечносухожильная перегородка, що відокремлює грудну порожнину від черевної. Головна її функція - створити негативний тиск в грудній порожнині і позитивне в черевній. В залежності від того, які м'язи задіяні, розрізняють чотири типи дихання:

  1. нижню або «черевне», «діафрагмальне» (у дихальних рухах бере участь тільки діафрагма, а грудна клітка залишається без змін; в основному вентилюється нижня частина легенів і трохи - середня);
  2. середнє або «реберное» (у дихальних рухах беруть участь міжреберні м'язи, грудна клітка розширюється і кілька піднімається вгору; діафрагма також злегка піднімається);
  3. верхнє або «ключичное» (дихання здійснюється тільки за рахунок підняття ключиць і плечей при нерухомій грудній клітці і деякому втягування діафрагми; в основному вентилюються верхівки легень і трохи - середня частина);
  4. змішане або «повне дихання йогів» (об'єднує всі вищевказані типи дихання, при цьому рівномірно вентилюються всі частини легенів).

Значить, вдих і видих, змінюючи один одного, забезпечують вентиляцію легень, а яку їх частину - залежить від типу дихання. 
Наскільки легені наповнилися повітрям, визначається глибиною вдиху і видиху: при поверхневому диханні використовується тільки дихальний об'єм повітря; при глибокому - крім дихального, додатковий і резервний. В залежності від цього змінюється частота дихання. 
Легені є органом не тільки дихання, але і виділення, регуляції температури тіла. Вони також беруть участь у виробленні фізіологічно активних речовин, що беруть участь в процесі згортання крові, обміну білків, жирів і вуглеводів. 
З усього вищесказаного можна зробити висновок, яку величезну роль грає дихальна гімнастика в загартовування і оздоровлення дітей і як важливо до вирішення цієї задачі підійти зважено і відповідально. 
При розробці комплексів дихальної гімнастики ми враховували:

  1. ефективність кожної вправи для загартовування та оздоровлення дітей в умовах дошкільного закладу;
  2. доступну ступінь складності вправ для дітей різного віку;
  3. ступінь впливу вправ на зміцнення дихальної мускулатури, вентиляцію всіх відділів легень, розвиток верхніх дихальних шляхів і т. д.

З метою систематичного використання дихальних вправ вони повинні включатися в комплекси оздоровчої гімнастики та фізкультурних занять. 
Для аналізу результативності роботи раз на квартал необхідно вносити комплекси дихальної гімнастики в фізкультурне заняття (в приміщенні, замість загальнорозвиваючих вправ, з зменшеною дозуванням у виконанні). 
На заняттях з фізичної культури, після сну, на ранкової гімнастики використовуються деякі вправи зі Східної дихальної гімнастики, наприклад:

  1. Вихідне положення сидячи на підлозі «по-турецьки», руки долонями один до одного на рівні грудей; робиться глибокий вдих, руки повільно піднімаються вгору, видих - руки повільно опускаються у вихідне положення.
  2. Початкове положення те ж. Глибокий вдих - руки повільно витягуються вперед, видих - руки повільно повертаються у вихідне положення.
  3. Вихідне положення-основна стійка. Вдих - руки вгору, до плечей - затримка дихання, випад вперед з витягнутими руками - повільний видих.

Мета дихальної гімнастики:

 

• навчити дітей правильно дихати носом;

• впливати позитивно на нервову систему, на процеси обміну речовин, кровопостачання легень;

• поліпшувати дренажну функцію легенів, бронхів;

• коригувати деформації хребта і грудної клітини, що розвиваються внаслідок частих захворювань дитини;

• підвищувати загальний тонус організму;

• збільшити обсяг легенів і відновити повноцінне зовнішнє дихання.

Під час виконання дихальних вправ, потрібно обов'язково дихати но­сом, а видихати ротом, що сприяє розвитку дихальної мускулатури, особли­во м'язів, які забезпечують глибокий видих. Це дозволить не лише швидко ліквідувати кисневий голод, який утворюється внаслідок інтенсивної робо­ти, але й загартовувати організм.

Під час проведення занять на повітрі необхідно цілеспрямовано вчити дітей правильному диханню. Піднімання рук вгору, їх розведення, виправ­ляння тулуба супроводжуються вдихом. Нахили, повороти тулуба, зведення рук, присідання та інше повинні супроводжуватися видихами, які посилю­ються цими вправами.

Практичний досвід переконує, що діти легко оволодівають дихаль­ним оздоровчим комплексом, що є підготовчим етапом оздоровлювальної системи, який сприятливо впливає на загальний стан організму, зміцнює здоров'я, розвиває силу і спритність, допомагає боротися з недугами, посилює опірність організму застудним захворюванням, розвиває гнучкість, пластичність, координацію рухів. Інтерес дітей стимулюють імітаційним ха­рактером вправ.

Комплекс дихально-оздоровлювальних вправ доцільно зробити змістом ранкової гімнастики, ввести його до заняття фізичної культури.

Вправи на дихання

Дихання - важливий фізіологічний процес, який відбувається автоматич­но, рефлекторно. Разом з тим, на дихання можна впливати, регулюючи його, роблячи поверховим та спокійним, тамуючи на декотрий час тощо. Процес дихання, який здійснюється дихальними центрами нервової системи, скла­дається з трьох фаз: 1 - видих; 2 - пауза; 3 - вдих.

Ці фази безперервно пов'язані, йдуть ритмічно одна за одною. Система дихальних вправ заснована на фізіологічних особливостях дихання, спря­мована на розвиток дихального апарату (його гнучкості й еластичності, збільшення його обсягу) шляхом тренування мовленнєвого та голосово­го апарату (вимова окремих звуків, складів, слів і фраз), які узгоджені з відповідними вправами.

Нормальним вважають дихання, в якому бере участь весь дихальний апа­рат (всі відділи легенів: верхні, середні й нижні). Воно має назву змішане, або гармонійно повне.

Також є нижнє, або заспокоювальне дихання, середнє, або зміцнювальне, дихання, верхнє, або радісне, дихання. Існує також особливе ритмічне ди­хання. Воно виконується під час ходьби, при цьому треба йти спокійно, рівномірним кроком, розслаблено, опустивши плечі, а дихати треба рівномірно та вільно (наприклад, 2 кроки - вдих + 2 кроки - видих).

З метою успішного опанування дихальною гімнастикою необхідно дотримуватися таких правил:

1. Дихати із задоволенням, тому що позитивні емоції мають певний оз­доровчий ефект.

2. Концентрувати увагу на дихальних вправах, що збільшує позитивний вплив.

3. Дихати треба повільно, це необхідно для насичення киснем організму.

4. Виконувати кожну вправу не довше, ніж вона приносить задоволення.

5. Дихати носом.

Кожна дихальна вправа складається з шістьох послідовних етапів, а саме:

1. Прийняти позу і зафіксувати її.

2. Розслабитися.

3. Зосередитися на вправі, що її виконують.

4. Зробити глибокий вдих.

5. Виконувати дихальну вправу.

6. Відпочити після вправи, змінити позу.

Основна поза під час дихальної гімнастики - стати прямо, ноги нарізно, ступні - паралельно. Знайти зручне положення голови і тулуба, руки вздовж ту­луба або ліва рука - на нижній частині живота, права - охоплює грудну клітину, приблизно на рівні ліктя (для контролю за актом дихання).

В основу методики проведення занять має бути покладено використан­ня спеціальних дихальних вправ на фоні загапьнорозвивальних фізичних вправ. Основу дихальних вправ складають вправи з тривалим та сильним видихом. Цього можна досягти вимовою голосних (ааа, ууу, ооо), шиплячих (ш, щ, ж), у поєднанні звуків (ох, ах, ух). Ці дихальні вправи доцільно про­водити в ігровій формі (звук бджоли, літака тощо). Співвідношення загапь­норозвивальних вправ та дихальних вправ -2:1.

Навантаження варто поступово збільшувати за рахунок зростання кіль­кості повторів і ускладнення вправ.

До складу комплексу вправ рекомендують вводити елементи надування гумових іграшок, м'ячів (у заключній частині заняття).

Надування іграшок та м'ячів потрібно починати з 3-4 вдихів, поступово збільшувати їх кількість на 2-3 вдихи на кожному занятті, довести до повно­го заповнення іграшки повітрям. При цьому необхідно контролювати, щоб дитина вдихала повітря лише носом.

Дихальна гімнастика у дошкільному віці спрямована на вирішення завдань:

• підвищення загального життєвого тонусу, загартування дитини, про­тидії її організму хворобам дихальної системи;

• розвиток дихальної мускулатури, збільшення рухомості грудної клі­тини та діафрагми, поліпшення лимфо- і кровообміну в легенях;

• поліпшення діяльності серцево-судинної системи та кровообігу.

Ефективність занять дихальною гімнастикою значно підвищуєть­ся, якщо додатково використовують дихальні тренажери:

• склянка з водою - видування повітря через трубочку (за С. Хрущо­вим),

• гра на дудочці, сопілці (за М. Лазарєвим),

• фабричні тренажери з регулюванням протидії під час вдиху-видиху (за В. Фроловим та ін.).

 


Пальчикова гімнастика

Вікових обмежень гімнастика не має і добре впливає на захисні сили як дорослого, так і дитячого організму, різні фізіологічні системи , допомагає зняти нервове перенапруження , зосередитися для розумової праці. Кожна вправа триває від 5 до 10 сек.

Вправа  «Вода» 
Рекомендована: запалення легень, шлунка, захворювання печінки, здуття живота.
Мізинець правої руки згинається так, щоб він торкався основи великого пальця, яким легенько притискаємо мізинець. Лівою рукою охоплюємо праву знизу, причому великий палець лівої руки лежить на великому пальці правої руки.

Вправа  «Черепаха» 
Рекомендована: астенія , перевтома, порушення серцево – судинної системи.
Пальці правої руки змикаються з пальцями лівої. Великі пальці обох рук з'єднані між собою, утворюючи «голову» черепахи.

Вправа  «Небо»
Рекомендована: захворювання вух, послаблення слуху. Середній палець на кожній руці згинаємо так, щоб подушечкою він торкався основи великого пальця, а великим притискаємо зігнутий середній. Решта пальців випростані без напруження.

Вправа  «Мушля»
Рекомендована: всі захворювання горла, запалення голосових зв'язок. 
З'єднані руки утворюють мушлю. Чотири пальці правої руки охоплюють великий палець лівої. Великий палець правої руки торкається подушечки середнього пальця лівої руки.

Вправа  «Життя»
Рекомендована: швидка втомлюваність, знесилення, хвороби очей
Подушечки безіменного пальця, мізинця і великого пальця з'єднані, а решта пальців вільно випростані. Виконується обома руками водночас.

Вправа  «Земля»
Рекомендована: погіршення психофізичного стану організму, стресовий стан.
Середній і великий пальці з'єднуються подушечками з невеликим натискуванням, решта пальців випростані. Виконується обома руками.

Вправа  «Вікно мудрості»
Рекомендована: порушення кровообігу мозку, розвиває мислення, активізує розумову діяльність.
Безіменний палець правої руки притискаємо першою фалангою великого пальця цієї самої руки. Так само складаються пальці лівої руки. Решта пальців вільно розставлені.

Вправа  «Знання»
Рекомендована: знімає емоційне напруження, тривогу, нормалізує сон. Поліпшує мислення, активізує пам'ять, концентрує сили.
Великий і вказівний пальці легко з'єднуються подушечками. Решта випростані.

Гімнастика для органів зору

Органи зору дитини ще недосконалі, очні м’язи розвинуті слабко. Тому з раннього віку слід приділяти увагу їх зміцненню й розвитку, організовувати ігрові вправи, прийняті для дітей 5-6 років. Вправи проводять як з усією групою дітей, так і з невеликою підгрупою дітей, або індивідуально, залежно від складності вправи й поставленої мети:

А) зняття втоми після занять, що потребують великої напруженності зору;

Б)     зміцнення очних м’язів;

В) профілактика захворювань органів зору (косоокості, короткозорості тощо);

Г)   активізація роботи головного мозку й розвиток психічних процесів.

Ігрові вправи „Малюємо очима”

 

1. Запропонувати дітям розглянути малюнок із зображенням якогось нескладного предмета. Потім дати вказівку: обвести очима контури зображення, зокрема дрібні деталі.

Умови проведення:

1. На початку дії дітей відбувається послідовно, під диктовку дорослого;

2. У міру набуття навичок діти самостійно обводять предмет очима;

3. З метою регуляції амплітуди руху очей вихователь зміцнює відстань між дітьми і предметом, замінює предмет з урахуванням його розміру й форми.

4. Ті самі дії проводять з об’ємними предметами.

5. Запропонувати дітям „заштрихувати” контур якогось зображення, роблячи рухи очима у визначеній вихователем послідовності й зазначеному напрямку.

 

docx
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку