Рекомендації для батьків "Як підготувати дитину з особливими освітніми потребами до вступу у перший клас"

Про матеріал
У статті розкриваються питання про підготовку дітей з особливими освітніми потребами: компоненти готовності дитини до школи; зміни, які супроводжують дитини; кроки, для покращення адаптації; найчастіші причини труднощів; підготовка дітей з особливими потребами в період військового стану; дистанційне навчання.
Перегляд файлу

Підготовка дітей з особливими освітніми потребами до школи

 

Заступник директора з інклюзивної освіти

 Вчитель-логопед

Броварської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 9

Юлія Буток

 

Адаптація до школи відбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов’язаний із значним напруженням усіх систем організму. Тому важливо підготувати дитину з особливими потребами до школи заздалегідь.

Готовність дитини з особливими потребами до школи включає в себе такі компоненти:

  •              фізичний розвиток і соматичний стан здоров’я дитини;
  •              рівень розвитку пізнавальної діяльності та комунікативного розвитку;
  •              рівень розвитку особистісних якостей та психо-емоційний стан дитини;
  •              врахування наявності або відсутності мотивації щодо навчання.

Враховуючи особливості розвитку дітей, важливо звернути увагу на те, що не всі компоненти можуть бути сформовані (одні навички розвинуті на високому рівні, інші на середньому та/або низькому). Варто зосередитись на розвитку тих навичок, які відсутні або мають низький рівень.

При вступі у школу є ряд змін, які супроводжують дитину:

  •              зміна навколишнього середовища (територія та приміщення школи);
  •              зміна виду діяльності (перехід від ігрової до навчальної діяльності);
  •              зміна кола спілкування (вчителі, асистент вчителя, однолітки);
  •              обов’язки та правила, яким дитина слідує;
  •              зміна темпу та ритму (можливість встигати одягатися, переодягатися, переходити з кабінету в кабінет (їдальню, спортзал, бібліотеку), ходити в туалетну кімнату);
  •              зміна розпорядку дня;
  •              зміна сенсорного середовища (шум дзвінка та дітей, колір, їжа, запах);
  •              права дитини (безпека, комфорт, повага, принцип недизкримінації на будь-яких рівнях).

Для покращення адаптації дитини з особливими потребами до школи варто зробити наступні кроки:

  1.               Вивчити територію школи до початку навчання, розташування  входів та виходів зі школи, майданчики. Сходіть декілька разів у клас, де буде навчатися дитина (якщо є можливість). Повторюйте правила безпеки поводження на дворі, дорозі, майданчиках.
  2.               Розгляньте з дитиною картинки можливих кабінетів у школі, проговоріть для чого вони створені, слід звернути увагу на туалетну кімнату (види унітазів, користування ними), правила поводження.
  3.               Тренуйтеся користуватися сходами та розкажіть правила поведінки на них (якщо дитина не має фізичних особливостей розвитку).
  4.               Познайомтеся із вчителем та асистентом вчителя, дітками, які будуть навчатися у класі.
  5.               Вивчіть з дитиною: прізвище та ім’я дитини, батьків, вчителя; клас, у якому навчатиметься дитина; номер кабінету та поверх; адресу, де проживає дитина.
  6.               Проговоріть, а потім програйте з дитиною план дій у разі, якщо дитина загубилася у приміщенні або на території школи.
  7.               Розкажіть про те, які правила та обов’язки чекають дитину у школі. Визначте також і вдома сферу обов’язків та правил дитини. Обговоріть, чим вони відрізняються вдома та в школі.
  8.               Наближайте графік дитини до того, який буде у школі. Поясніть що таке урок, перерва, розклад.
  9.               Продемонструйте дитині шум дзвінка, використовуючи аудіозаписи в мережі Internet.
  10.          Купіть шкільне приладдя, яке подобається дитині, навчіть користуватися ним:

- як складати ранець, пенал, спортивну форму;

- як користуватися олівцями, ручками, пензлями, фарбами, палітрою, клеєм.

  1.          Розкажіть дитині про права, які вона має у школі.
  2.          Навчайте дитину повідомляти вчасно та правильно про свій стан, особливо, якщо дитина має соматичні захворювання.
  3.          Якщо сім’я іншомовна, слід обов’язково вивчити з дитиною слова та фрази, які найчастіше використовуються у школі.

Найчастішими причинами труднощів, які виникають у дітей з ООП у період адаптації до шкільного жит­тя, є такі:

  • погана зосереджуваність уваги: цієї уваги не вистачає на велике завдання, великий об'єм інформації; низький рівень концентрації та переключення уваги, її нестійкість;
  •  низький рівень механічної пам'яті, невміння логічно запам'ятовувати, нездатність запам'ятати інформацію навіть на короткий проміжок часу;
  • невисокий рівень розвитку образного та логічно­го мислення, розвитку сприйняття та орієнтації в просторі;
  •  невміння орієнтуватися на систему ознак, дотри­муватись певних правил і виконувати різні вимоги;
  • погано розвинена сила волі;
  • погане вміння працювати в рамках шкільних вимог;
  • невміння виконува­ти інструкції дорослих, працювати за зразком;
  •  слабкий розвиток дрібної моторики пальців рук, мілкої мускулатури кисті рук;
  • емоційна нестабільність, підвищена імпульсив­ність;
  • неправильна самооцінка, проблеми із самоконтролем.

Тому варто звернути увагу на ці труднощі та попередити їх (у тому числі шляхом використання ігор: настільних, інтерактивних, комп’ютерних).

Гра – сприяє всебічному розвитку дитини та є важливим етапом у формуванні психологічних новоутворень (дитина навчається слідувати правилам та виконувати їх; змінюється позиція дитини у ставленні до оточення; навчається узгоджувати свою точку зору з іншими учасниками гри). Завдяки вдало організованій грі можна розвинути: уяву; увагу; мислення; мовлення; пам’ять; регуляцію діяльності – планування, контроль та корекцію. До того ж, гра може виконувати корекційно-розвиткову функцію, що є вкрай важливим для дітей з особливими освітніми потребами.

Говорячи про підготовку дітей з особливими потребами в період військового стану перш за все, необхідно спиратися на безпечне середовище. У стані спокою можна використовувати вищезазначені рекомендації.

Якщо ж, наприклад, безпекова ситуація не дозволяє познайомитися із вчителем, територією та будівлею школи, можна скористатися спеціальними програмами для знайомства з вчителем та асистентом вчителя онлайн, а територію школи можна показати дитині на зображеннях.

У реаліях сьогодення у навчанні використовується дистанційна форма навчання. Дітям необхідно пояснити, що дистанційне навчання не передбачає похід до школи. Вчитель буде виходити на відеозв’язок і пояснювати нові завдання. Часом батьки допомагатимуть їх виконувати. Навчання буде відбуватися як в школі, але вдома.

Важливо, зробити для дитини розпорядок дня з врахуванням індивідуальних особливостей розвитку, графіку онлайн уроків, перерв, перекусів, зарядки та гімнастики для очей (для цього вдало підійде візуальний розклад). Також слід розповісти про правила під час такого навчання (наприклад, використовувати відповідну форму одягу, підготувати робоче місце, повторити правила поведінки).

Окрім цього, дуже важливим є розуміння дитиною, що відбувається в країні, шляхи реагування у будь-якій ситуації. Для цього пропоную добірку матеріалів, які допоможуть батькам це правильно пояснити - https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1sZY7AX_4LLr6EptlL5UoYaHRaW9KlH_R

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Батьківські збори
Інкл
Додано
29 квітня 2022
Переглядів
1155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку