РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Про матеріал
Загальні рекомендації, які можуть використовувати, як молоді вчителі, та і вже досить досвідченні.
Перегляд файлу

 

Зюкова Г.І.,

вчитель фізичної культури Харківського ліцею № 181 «Дьонсурі» Харківської міської ради

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

 

Від якості уроку фізичної культури залежить дуже багато, аж до стану здоров'я учнів, що займаються. І тому існує необхідність у ретельній і сумлінній підготовці до нього, а особливо до його організації та проведення. Урок фізичної культури покладає велику відповідальність на вчителя, як дуже специфічний вид діяльності педагога, і вимагає особливої уваги до себе.

Перед сучасним учителем фізичної культури стоїть завдання забезпечити високий рівень активності учнів на уроках. Для цього необхідно, щоб школярі випробовували інтерес до занять фізичними вправами, прагнули розвивати необхідні для цього фізичні і психічні якості і отримували задоволення від цих уроків.

Урок фізичної культури є основною і обов’язковою формою фізичного виховання в школі.

При проведенні уроку фізичної культури необхідно дотримуватись наступних вимог:

1. Вчитель повинен забезпечити високий виховний рівень кожного уроку через зв’язок предмету з життям своїх учнів (сьогодні і в майбутньому);

2. Кожен урок повинен бути тісно пов’язаний з попередніми і наступними, утворюючи систему уроків;

3. Сучасний урок відрізняється організацією самостійної навчальної діяльності учнів;

4. Показовим для сучасного уроку є різноманітність діяльності учнів, засобів, методів і прийомів, що використовуються вчителем;

5. Обов’язковою умовою ефективності є досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів протягом усього уроку;

6. На кожному уроці слід забезпечити функціонування системи контролю знань, умінь і навичок учнів;

7. Важливе значення мають умови проведення уроків (навчально-матеріальні, гігієнічні, естетичні і морально-психологічні).

Для якісного проведення уроків фізичної культури і успішного розв'язання виховних, освітніх і оздоровчих зав­дань учителеві необхідно ретельно готуватись до кожного уроку. Підготовка вчителя до уроків починається ще перед новим навчальним роком, коли він складає календарні плани на півріччя, виходячи з вимог програми і враховую­чи наявну матеріальну базу й інвентар для використання на уроках, а також стан фізичної підготовленості і розвит­ку учнів. Потім, керуючись календарним планом та програ­мою з фізичної культури, вчитель розпочинає складання плану або конспект уроку, в якому коротко і точно визна­чено педагогічні завдання, а також засоби та методи роз­в'язання їх. Менш досвідчений вчитель складає конспект уроку, а досвідчений — може обмежитись лише планом-конспектом. Розпочинаючи урок, учитель повинен добре знати не тільки його структуру, а й зміст програми, засоби й методи реалізації педагогічних завдань, а також врахо­вувати стан здоров'я і фізичний розвиток дітей, їхні анатомо-фізіологічні, психологічні та індивідуальні особливості, рівень фізичної підготовленості. Крім того, необхідно вра­ховувати клімато-географічні і метеорологічні, санітарні і матеріально-технічні умови проведення уроків.

Виховання позитивних моральних та вольових рис ха­рактеру учнів — тривалий процес протягом усього періоду навчання учня і здійснюється всім педагогічним колекти­вом. Важливо, щоб учитель, плануючи уроки, визначив ос­новні завдання виховання, які випливають із змісту на­вчального матеріалу і вимог програми, та форми і методи реалізації їх.

Сформулювати ці завдання у плані уроку можна, на­приклад, таким чином: «Сприяти вихованню рішучості і сміливості під час виконання певних вправ і проведення рухливих ігор».

Готуючись до проведення уроку, вчитель повинен перед­бачити заходи щодо запобігання травматизму учнів. Перед початком уроку необхідно перевірити форму учнів, спор­тивний одяг і взуття мають бути акуратно підігнані і від­повідати існуючим нормам.

Основними причинами травм є порушення правил мето­дики навчання і організації занять, відсутність дисципліни на уроці, недбала підготовка місця занять, несправний спортивний інвентар, погано організоване страхування і допомога.

Учні повинні чітко виконувати всі вимоги вчителя, по­в'язані з методикою навчання і організацією класу. Пору­шення вказівок учителя, спроба виконати вправу поспіхом після команди або розпорядження про її закінчення, вико­нання вправ на непридатних і неперевірених приладах, без матів, без страхування  й розминки, виконання складних вправ без достатнього засвоєння їх можуть призвести до травм.

Важливо правильно розмістити прилади в залі, ставля­чи їх на достатній відстані від стін і один від одного. Не можна ставити прилади так, щоб вправи доводилося вико­нувати обличчям до сліпучого світла. Учні повинні добре бачити прилад і місце зіскоку. Мати треба укладати впри­тул, щоб між ними не було порожнього місця. Учителеві треба також знайомити, учнів з навичками страхування і самострахування, що не тільки сприятиме запобіганню не­щасних випадків, а й допоможе зрозуміти основи техніки рухів, що вивчаються, і прискорити процес формування ру­хових навичок.

Для якісного і емоційного проведення уроків фізичної культури з учнями молодших класів велике значення має музичний супровід, що застосовується як у спортивних за­лах, так і на майданчиках у першій та четвертій чвертях. Музика сприяє більш ритмічному й координованому вико­нанню фізичних вправ, допомагає виконати їх виразніше й точніше, зумовлює темп рухів. Діти також навчаються пра­вильно сприймати музичні відтінки твору і, відповідно до музики, змінювати характер своїх рухів. Під плавну, тиху музику вправа виконується спокійно, в повільному темпі, під швидку і голосну — виконують біг і стрибки. Раптове закінчення музики або голосний, виразний акорд є сигналом до зупинення або зміни рухів.

Якщо в дітей погана координація рухів, їх важко навчи­ти діяти відповідно до музики. Тому спочатку, розучуючи вправу, необхідно показати і виконати цей рух один - два рази без музики, під лічбу вчителя. Після цього вправу виконують під музику. Знайомі вправи можна починати від­разу ж з виконання під музику.

Музичний супровід можна застосувати вже з 1 класу. Спочатку дітей навчають ходити під маршову музику, а потім переходити до виконання загальнорозвивальних вправ, добираючи для цього музичний супровід з чітким ритмом. Музику можна використовувати для проведення всіх ча­стин уроку, створюючи музичний фон під час роботи на приладах, а також проведення ігор та естафет. Для цього використовують аудіопристрої з відповідними записами.

Фізичне виховання учнів — багато­гранний процес, що не обмежується лише уроками фізич­ної культури. Над удосконаленням виконання фізичних вправ, що вивчались на уроці, а також для розвитку необ­хідних рухових якостей учні самостійно працюють вдома. Виконання домашніх завдань з фізичної культури перед­бачено програмою, де подано орієнтовні вправи. Щоб са­мостійна робота вдома принесла більшу користь учневі, вчитель дає учням консультації, методичні вказівки, систе­матично пояснює, де, коли і як краще виконати задані до­дому вправи; обов'язково зазначає строк і орієнтовну кіль­кість повторень по днях (залежно від вправи).

Зміст уроків фізичної культури – це певний набір фізичних вправ і пов’язаних з ними знань, діяльність учнів і робота вчителя, а також результати – наслідок цієї роботи.

Зміст уроку планує вчитель, але педагог не може завчасно передбачити всі деталі, ситуації й умови спілкування з дітьми. Тому в практиці розрізняють зміст уроку спроектований і той, що реально склався в процесі його проведення.

Важливим у процесі досягнення позитивного результату є, з однієї сторони підготовленість та професійна компетентність вчителя, а з другої – діяльність самих учнiв. Обидвi сторони тісно взаємопов’язані i взаємообумовлені.

 

Список використаних джерел:

1. Книга вчителя фізичної культури: Довідково-методичне видання / Упоряд. С.І. Операйло, А.І. Єльченко, В.М. Єрмолова, Л.І. Іванова. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – 464 с.

2. Васьков Ю.В., Пашков І.М. Управління фізичним вихованням в загальноосвітньому навчальному закладі. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 192 с.

3. Васьков Ю.В., Пашков І.М. Уроки фізкультури в загальноосвітній школі. 1-4 класи (102 уроки для кожного класу). – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 208 с.

4. Фізкультурно-оздоровча робота в початковій школі / Упоряд. Г.І.Зюкова. – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – 224 с. – (Бібліотека вчителя фізичної культури).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончар Галина Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 липня 2023
Переглядів
574
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку