Рекомендації вчителям української мови для 5 класу, де навчаються діти з ООП.
У 23 статті Конвенції про права дитини зазначено, що розумово чи фізично неповноцінна дитина повинна проводити повноцінне гідне життя в умовах, які забезпечили б її гідність, сприяли її упевненості в собі і полегшували б її активну участь у житті суспільства. Згідно з цим документом, для здійснення корекції порушень у фізичному та психічному розвитку учнів з особливими освітніми потребами (ООП) має проводитися відповідна корекційно - педагогічна діяльність, яка є складним психофізіологічним і соціально-педагогічним явищем, що охоплює весь освітній процес.
Клас 6 (за програмою 5 )
Тема «Розвиток логічного мислення у дітей із інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного навчання»
Мата: покращення якості навчання, краще засвоєння учнями знань, формування умінь та навичок, залучення кожного учня враховуючи його здібності і можливості;
індивідуальний підхід до учнів з особливими потребами, визначити їхні сильні і слабкі сторони, оскільки саме опора на позитивні можливості дитини допоможе педагогу коригувати порушення.
Навчити знаходити спільні та відмінні риси явищ чи предметів, розв'язування з учнями під час уроку логічних задач, ребусів,
Навчити учнів дискутувати, спираючись на факти та підтверждуючи свою позицію аргументами;
Для розв’язання логічних задач класу необхідно запропонувати обрати складність завдання і різні варіанти, при цьому дитина з інтелектуальними порушеннями сама зробити це не завжди зможе.
Вправа «Знайди зайве слово» (Час виконання 5–7 хвилин)
Обов'язково пояснення правил, а для дитини з ООП допомога асистента вчителя.
Хід вправи: Учитель пояснює учням, що серед слів є зайве, а їм потрібно його знайти і підкреслити в тексті.
Перший рівень для дітей з ООП( вчитель користується допомогою асистента вчителя)
Хоробрий, злий, відважний, сміливий.
Яблуко, слива, огірок, груша.
Молоко, сир, сметана, хліб.
Година, хвилина, літо, секунда.
Ложка, тарілка, каструля, сумка.
Сукня, светр, шапка, сорочка.
Мило, мітла, зубна паста, шампунь.
Береза, дуб, сосна, суниця.
Книга, телевізор, радіо, магнітофон.
Запропонувати дитині намалювати фігуру слів.
Складніший рівень для всього класу
Дощ, сніг, град, блискавка, мряка.
Бавовна, вовна, нейлон, льон, шовк.
Неживий, апатичний, млявий, знімілий, чутливий.
Кидати, штовхати, жбурляти, метати, розкидати.
Бук, ясен, ялина, верба, клен.
Вишневий, червоногарячий, бордо, малиновий, шафрановий.
Кінь, вовчиця, лань, кобила, вівця.
Нарцис, гладіолус, пролісок, хризантема, тюльпан.
Часто діти з ООП більше сприймають матеріал за малюнками тому запропонуйте.
Вправа «Обери головне та другорядне»
Мета: Навчитися ціле поняття розкладати на компоненти. (Час 5-10 хвилин)
Пояснення вчителя Учитель називає поняття та формулює з чого воно складається. Учні мають обрати з кількох слів одне чи два, без яких поняття втрачає зміст, не може існувати. Для дитини з ООП вчитель - асистент наводить приклади з оточуючих його предметів.
Шафа- одяг, сніг, трава, правила, весна, доміно, зима
Війна – гармати, літаки, бій, солдати, командування.
Чоботи – каблук, підошва, шнурки, застібка, халява.
Сарай – стіни, стеля, тварини, сіно, коні.
Дорога – асфальт, світлофор, рух, автомобілі, пішоходи.
Вправа «Лабіринт»
Мета: Розвиток просторової уяви та вміння прорахувати свої дії.
Час: 5 хвилин.
Хід вправи: запропонуйте учням самим скласти історію про їжачка і його вузлик з коментарями й висновками. Запропонувати можна кілька малюнків і діти самі оберуть, який їм підходить. Знайди мішок діда мороза.
Навчання дітей з особливими освітніми потребами має здійснюватися не лише вчителем класоводом. В ідеалі з таким учнем має працювати команда, до якої входять, крім класного керівника, асистент учителя, реабілітолога, психолог, соціальний педагог, за необхідності, логопед. Якщо ж можливості школи не мають змоги розширити штати, то левову частку усіх цих обов'язків виконує сам учитель.
Гетьман Галина Іванівна - асистент вчителя, вчитель української мови.