Як вчити дитину з ЗПР в умовах класу?
Відповідь і проста, і складна одночасно:
застосовуючи індивідуальний і диференційований підхід.
Що це означає?
Наприклад, пояснити завдання або тему ще раз, коли інші діти вже приступили до виконання вправи і працюють самостійно.
Якими критеріями користуватися при виставленні оцінки? З чим або з ким порівнювати їх рівень знань і умінь? Чи можна ставити позитивні оцінки «за роботу», «за старання» або «щоб не відбити бажання вчитися»?
Тут потрібно пам'ятати, що учні з затримкою психічного розвитку цілком можуть засвоювати загальноосвітню програму (якщо їм надається всіляка допомога), тому не треба їм ставити підвищені оцінки з жалості. Оцінюйте їх відповідно до тієї адаптованої програми, яку ви для них створили. Критерії оцінки залишаються тими ж, що і для всіх інших учнів, але необхідно врахувати кілька умов.
- Перше - спирайтеся на той зміст навчального матеріалу, яке в даний момент освоює даний учень, і на його можливості. Наприклад, весь клас вже вчиться робити морфологічний розбір іменника, а ця дитина ще тільки почав вивчати тему «Визначення відміни іменника»; природно, йому ви будете ставити оцінки за результатами освоєння саме цієї теми. Або весь клас за урок вирішив десять прикладів і три задачі, а цей встиг впоратися з п'ятьма прикладами і однією задачею (звичайно, за умови, що він не дурницями займався половину уроку, а також працював) - ставите оцінку за якість виконання, а не за кількість.
Коротше: не "натягуйте» оцінки - зміст допомоги дітям з ЗПР зовсім не в цьому! Навчіть їх отримувати заслужені гарні оцінки!
А зараз ще кілька порад.
Буває так, що у дитини з ЗПР настільки сильно запущений навчальний матеріал, настільки багато прогалин в знаннях, що при всьому бажанні впоратися з цим майже неможливо. В такому випадку найкращий вихід - повторне навчання в цьому ж класі. Це дасть учневі додаткового часу.