" Репродукція як механізм забезпечення безпреривності існування видів."

Про матеріал
Урок на тему: " Репродукція як механізм забезпечення безпреривності існування видів."
Перегляд файлу

Вчитель: Михайленко Аліна Григорівна

Навчальний заклад: Войнівський ліцей, Олександрійської районної ради,

                                                                                             Приютівської ОТГ.

Урок № 52

Тема.

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

Мета:

освітня: поглибити знання учнів з питання репродукції як особливого механізму безперервності життя організмів, розглянути основні способи розмноження організмів (статеве, нестатеве);

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між будовою біологічних структур та особливістю їх функціонування, проаналізувати переваги та недоліки статевого та нестатевого розмноження;

виховна: на прикладі процесів розмноження, процесів реалізації та збереження спадкової інформації виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів.

Обладнання:

роздатковий матеріал, таблиці, що ілюструють різні способи розмноження, мультимедійне обладнання, презентація.

Базові поняття і терміни:

спори, статеві клітини, статеве розмноження, нестатеве розмноження, поділ клітин навпіл, брунькування, фрагментація тіла, поліембріонія, партеногенез, двостатеві організми, одностатеві організми.

Тип уроку:

засвоєння нових знань.

Ключові компетентності:

спілкування державною мовою, розуміння природного середовища, здатність аналізувати, формувати висновки, розуміння суті життя.

 

Хід уроку:

  1. Організаційний етап.

Привітання, перевірка присутніх. Оголошення теми й завдань уроку (слайд 1)

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Біологічний диктант.

  1. Процес відтворення собі подібних – це … (розмноження).
  2. Він забезпечується клітинами, а саме … (яйцеклітинами, сперматозоїдами).
  3. Яйцеклітина, сперматозоїд – це клітини … (статеві).
  4. Спадкова інформація в них зберігається в … (ядрі).
  5. Вона закодована в молекулі … (ДНК).
  6. Статеві клітини забезпечують тип розмноження який називається … (статевий).
  7. Спора – це … (клітина нестатевого розмноження).
  8. Розмноження рослин за допомогою пагонів, вусиків, бульб, цибулин називається … (вегетативним).
  9. Тичинка і маточка – це (генеративні органи).
  10. Вони містять статеві клітини – (яйцеклітина і сперматозоїд).
  11. Процесу запліднення у квіткових рослин передує процес .. (запилення ).
  12. Партеногенез – це процес розвитку організму з … (незаплідненої яйцеклітини).

Аналіз тестового завдання. Висновки.(слайд 2)

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Перегляд відеоролику про біорізноманіття життя.(слайд 3)

Розповідь вчителя.

Діти, переглянувши цей відеоролик ви, напевно, звернули увагу на те, який багатий і різноманітний світ живої природи.

Що ж є причиною такої різноманітності видів? Це здатність всього живого до самовідтворення собі подібних. Ця властивість є фундаментальною, оскільки забезпечує наступність життя на планеті Земля.

«Omne vivum ex vivo»  -- «Живе з живого» - як зауважив ще в 17 столітті італійський лікар і натураліст Ф.Реді. На молекулярному рівні самовідтворення відбувається на основі матричного синтезу ДНК, РНК і білків, клітини відтворюють собі подібних шляхом поділу, організми розмножуються нестатевим і статевим способом. Тож переходимо до вивчення нової теми.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Епіграф до уроку: Найпотаємніше на Землі, поки що унікальне у Всесвіті та найважливіше для розуміння … – це життя (довідник з біології). (слайд 4)

  1. Форми розмноження організмів. Способи нестатевого розмноження.

Здатність до самовідтворення, або розмноження (репродукції) є однією з ключових властивостей життя. Вона властива лише живим системам. Ці системи мають унікальні притаманні усьому живому механізми самовідтворення.

Репродукція – це відтворення собі подібних. Під час розмноження відбувається передача спадкового матеріалу від батьківського покоління до наступного. Існують дві форми розмноження: нестатеве і статеве. (слайд 5)

Нестатеве розмноження відбувається без утворення гамет, в ньому бере участь лише один організм і утворюються ідентичні нащадки. Різнитися вони можуть лише внаслідок випадкової мутації.

Існує кілька типів нестатевого розмноження: (слайд 6)

  1. у тварин: поділ клітини навпіл, за якого утворюються ідентичні материнські клітини (інфузорії, джгутикові), множинний поділ, за якого після низки повторних поділів батьківського ядра та поділу самої клітини утворюються численні дочірні клітини (малярійний плазмодій), розмноження спорами (мукор, пеніцилін), брунькування (дріжджі, прісноводний поліп гідра);
  2. у рослин: вегетативне розмноження цибулинами, бульбоцибулинами, бульбами, кореневищами, пагонами;
  3. фрагментація тіла (плоскі та кільчасті черви, голкошкірі).

Робота учнів з підручником.

  1. Складання схеми «Вегетативне розмноження у рослин і тварин». Учитель контролює виконання завдання. (слайд 7)

  1. Дати відповідь на запитання с.180 – у чому переваги нестатевого розмноження? Відповідь занотувати в зошити. (слайд 8)

Переваги нестатевого розмноження:

  • Потрібна лише одна батьківська особина (за статевого – дві);
  • Утворюються генетично ідентичні нащадки; якщо вид добре пристосований до свого середовища, це є перевагою;
  • Сприяє розселенню та поширенню виду;
  • Швидке розмноження.

Недоліки нестатевого розмноження:

  • Відсутність генетичної мінливості серед нащадків;
  • Марна трата енергії та речовин за розмноження спорами, велика частина з яких не потрапляють у сприятливе місце для проростання;
  • Загроза перенаселення та виснаження поживних речовин в одному місці існування.
  1. Статеве розмноження і статевий процес. Способи статевого розмноження.

Розповідь з елементами бесіди.

За статевого розмноження нащадки утворюються внаслідок злиття двох гаплоїдних гамет з утворенням диплоїдної зиготи, з якої розвивається новий організм. Процес злиття гамет називають заплідненням. Під час запліднення зливаються ядра гамет, і це призводить до об’єднання двох наборів хромосом – батька та матері.

Чоловічі та жіночі особини утворюють різні типи гамет. Існують види, у яких і чоловічі, і жіночі гамети утворюють один і той же організм, який має і жіночі, і чоловічі репродуктивні органи (гермафродитні, або двостатеві, організми), а також види, у який окремо існують чоловічі та жіночі особини (роздільностатеві).

Робота учнів із словником. Учні занотовують терміни: поліембріонія, партеногенез, гермафродити.

Поліембріонія – це процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини. Поліембріонія досить поширена серед різних груп тварин (війчасті та кільчасті черви, іноді у членистоногих, риб, птахів і ссавців). Вона притаманна деяким комахам (наприклад, їздцям) і ссавцям (наприклад, броненосцям). У людини в разі поліембріонії народжуються одно яйцеві близнята, які мають ідентичний набір спадкової інформації.

Партеногенез (дівоче розмноження) – одна з форм статевого розмноження, за якого жіночі статеві клітини розвиваються без запліднення.

Гермафродити – це особини, що мають і чоловічі і жіночі статеві органи.

Це цікаво! Гермафродит – у давньогрецькій міфології син Гермеса і Афродити – юнак надзвичайної краси. На прохання німфи Салмакіди, палко і безнадійно закоханої в Гермеса, боги злили її з ним в одну двостатеву істоту.

Робота учнів з підручником. Складання схем. (слайди9, 10)

Кон’югація – це злиття одноклітинних організмів або обмін фрагментами ДНК через плазматичні місточки (бактерії, водорості, гриби, найпростіші).

 

 

  • В чому переваги статевого розмноження? (підручник с.181)(слайд 11)

Переваги статевого розмноження:

  • Нащадки отримують комбінацію ознак батьків; за сприятливої комбінації підвищується життєздатність та покращується пристосованість нащадків до умов середовища, що змінюється;
  • Внаслідок комбінативної мінливості надає більше матеріалу для еволюції.

Недоліки статевого розмноження:

  • Необхідність пошуку партнера;
  • Частина видів потребує спеціальних механізмів запліднення (запилення рослин птахами, комахами, вітром);
  • Частина нащадків за невдалої комбінації ознак виявляються менш життєздатними, ніж батьківські особини;
  • Менша кількість нащадків, ніж за статевого розмноження;
  • Менша швидкість розмноження, ніж за нестатевого.

 

  1. Рефлексія.
  • Що таке репродукція?
  • Які форми розмноження організмів існують?
  • Назвіть основну функцію статевих клітин.

 

  1. Домашнє завдання.
  1. Заповнити схеми:

У яких рослин: одностатеві _________

                          двостатеві _________

  1. Перевір себе:

Вкажіть, яким з перелічених праворуч способів розмножуються організми, позначені ліворуч:


  1. Хламідомонада
  2. Інфузорія-туфелька
  3. Мохи
  4. Попелиця
  5. Жаба
  1. Оогамія
  2. Кон’югація
  3. Ізогамія
  4. партеногенез

  1. Підготувати   на одну з тем: «Регенерація у світі тварин», «Трансплантація тканин та органів людини, її перспективи». (слайд 12)
docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
3 лютого 2023
Переглядів
1144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку