Ресурси Світового океану, їх використання й охорона

Про матеріал
Розробка уроку з географії для 6 класу "Ресурси Світового океану. Їх використання й охорона". Містить додаток для актуалізації знань учнів з теми
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з географії для учнів 6 класу

 

Ресурси Світового океану, їх використання й охорона

 

 

 

 

 

 

 

Урок розробив

учитель географії

Пилиповицької гімназії

Будник Г.В.

 

 

 


Очікувані результати: учні знають про біологічні, мінеральні, енергетичні, рекреаційні ресурси Світового океану, мають уявлення про використання їх людиною й екологічні проблеми, що виникають у зв'язку з цим; розвивають практичні вміння роботи з картою, змістом тексту підручника, образну пам'ять, уміння співпереживати; усвідомлюють важливість дбайливого ставлення до багатств Світового океану.

Обладнання: фізична карта світу, глобус, атласи, малюнки мешканців океану, краєвиди океанів, відеоролики, додаткова література та ін.

Тип уроку: :  урок формування компетентностей.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь

Індивідуальна робота учнів з картками (додаток 1)

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Учитель. Розглянемо тему «Ресурси Світового океану», їх використання і охорона» (запис теми на дошці і в робочий зошит).

Океан – колиска життя на Землі. На сьогодні він забезпечує людство продуктами харчування і корисними копалинами, сприятливо впливає на клімат прибережних районів, є місцем відпочинку. Океан щедро ділиться своїми незліченними багатствами з людиною, відкриває таємниці морських глибин. Але людству потрібно все більше й більше. Люди беруть усе, що їм потрібно, а натомість залишають загиблих тварин, сміття, нафтові плями, отруєну воду, радіоактивні відходи. У результаті деякі морепродукти стали непридатними для вживання, зникли або перебувають на межі зникнення багато цінних видів риб, погіршилася якість води в деяких курортних районах. Океан ніби говорить нам: «Нерозумне використання моїх багатств закінчиться тим, що ви їх більше не одержите».

 Розглянемо про які багатства говорить океан і чому ми можемо їх утратити?

ІV. Вивчення нового матеріалу

План.

  1. Життя в океані.
  2. Багатства Світового океану:

а) біологічні;

б) мінеральні;

в) енергетичні;

г) рекреаційні.

  1. Океан і людина.

Учитель. Учені припускають, що життя в океані зародилося ще приблизно 3,5 млрд. років тому. Колись майже все живе мешкало в океані. Вода ― ідеальне середовище існування рослин і тварин.

Проблемне запитання. Чому океан сприятливий для життя організмів?

Учитель. Назвіть, які тварини мешкають в океані? Продемонструйте виконані вами малюнки. Розкажіть про зображених тварин морів та океанів.

Cьогодні океан можна порівняти з величезним багатоповерховим будинком, населеним різноманітними рослинами і тваринами. Чому?

Пояснення дають учні.

Найсприятливіші умови для існування організмів на материковій обмілині, де багато світла, кисню, їжі. У поверхневому шарі Світового океану зосереджена основна маса водоростей ― приблизно 10000 видів (бурі, червоні, синьо-зелені). На різних глибинах живуть 160000 видів морських тварин, більшість із яких молюски, ракоподібні, риби. Морські організми поділяють на три групи: планктон, нектон, бентос.

Завдання. За додатковою інформацією учнів заповнити таблицю:

 

Групи організмів

Характерні

ознаки

Райони

поширення

Типові представники

Планктон

 

 

 

Нектон

 

 

 

Бентос

 

 

 

Повідомлення учнів.

1 учень. У перекладі з грецької мови «планктон» означає «блукаючий». До планктону належать мікроскопічні водорості, рачки, медузи, креветки, ікра риб, личинки безхребетних тварин. Ці організми справді блукають завдяки хвилям і течіям, адже у більшості з них відсутні рухові органи. Планктоном харчуються риби і китоподібні.

2 учень. До нектону належать риби, китоподібні, черепахи, ластоногі, кальмари. Більшість із них ― вправні плавці. Усі вони активно пересуваються у товщі води й можуть «подорожувати» на значні відстані. «Нектон» з грецької мови означає «плаваючий».

Дивним є світ глибоководних западин. Деякі риби, що живуть у темних глибинах, виробляють своє власне світло, яке допомагає їм орієнтуватися у темряві і знаходити здобич. Глибоководні риби мають відлякуючий вигляд: слабка мускулатура й невеликі розміри, часто величезний рот і органи, які світяться. Вони живуть у товщі води, де панує холод і морок, на них тисне стовп води, масою в тисячі тонн.

3 учень. Мешканці дна живуть по-різному. Одні боязко зариваються у донний грунт (молюски, морські черви). Другі неспішно пересуваються по дну (краби і морські зірки). Треті прикріплюються до дна (водорості й коралові поліпи).

Учитель. Ви дізналися, що Світовий океан ― це сховище природних багатств і у першу чергу біологічних. Людина їх активно використовує. Щорічно виловлюють мільйони тонн риби і морепродуктів, які мають чудові смакові якості містять багато поживних речовин і вітамінів.

Запитання. Що виготовляють із водоростей?

Розповідь учня. Із водоростей виготовляють ліки, харчові добавки, корми для худоби, добувають йод, бром. Із водорості агар-агар виготовляють желатин. Вчені вважають, що у майбутньому із деяких водоростей виготовлятимуть газ ― метан.

Завдання. Користуючись картами атласу і текстом підручника назвати, які корисні копалини видобувають у прибережних районах?

Учитель. Океан має величезні запаси енергетичних ресурсів. Енергія хвиль, морських течій, припливів ― це природні процеси, що є носіями енергії. Тільки припливи можуть дати енергії більше ніж усі річки Землі.

Завдання. При перегляді фрагментів навчального кінофільму «Океани» звернути увагу, які ще додаткові ресурси (неназвані) дає Світовий океан?

Величезне значення для оздоровлення та відпочинку населення мають узбережжя морів та океанів.

Дари океану потрібно використовувати розумно, інакше умови життя в океані будуть погіршуватись. Які негативні наслідки господарської діяльності людини?

Розповідь учня. Загибель морських тварин (на межі зникнення деякі види китів, черепах, молюсків; різко зменшилася кількість оселедця, сардини, анчоуса). Виснажуються біологічні ресурси, забруднюються води океану відходами і нечистотами, що викидаються з кораблів, змиваються з пляжів, виносяться річками.

За підрахунками вчених, пластикове сміття щорічно вбиває тисячі морських птахів, ссавців, риб і черепах.  Біля берегів Бразилії гинуть кити, через те, що поліетиленова плівка потрапляє до їхніх дихальних шляхів.

Учитель. Особливо небезпечне нафтове забруднення. Чому?

Нафта утворює плівку на поверхні води і не пропускає кисень, змішується з водою, утворюючи буру масу, желеподібну. Так, частини вод морів та океанів перетворюються у мертві зони.

Щорічно до Світового океану потрапляє близько 3,5 млн. тонн нафти і нафтопродуктів.

Розповідь учня. Навесні 1967 року у Північному морі сів на рифи гігантський танкер «Торрі Каньйон». Під ударами штормових хвиль нафтовоз розламався, і близько 60000 тонн нафти вилилося в море. Загинули майже всі мешканці ― краби, омари, молюски, риби ― які опинилися у  забруднених водах. Мертва зона простягалася на сотні кілометрів у ширину і на 10-15 метрів у глибину.

Учитель. Для тих хто ставиться до океану дбайливо, із повагою і любов´ю він готовий відкрити свої таємниці і навіть дати пристанище.

Тур Хейєрдал ― вчений, норвезький мандрівник, народився в 1914 році, освіту здобув в університеті міста Осло, здійснив багато подорожей просторами Світового океану. У 1947 році він разом з п´ятьма супутниками проплив приблизно 8000 км на плоту «Кон-Тікі», побудованому за зразком давньоперуанських плотів. Всесвітньої популярності набули його подорожі на «Ра» та «Ра-2», суднах виготовлених із папіруса за зразком давньоєгипетських човнів. Хто хоче більше довідатись про подорож Тура Хейєрдала прочитайте його книгу «Експедиція на «Кон-Тікі». Він досліджував походження населення Полінезії.

Жак-Ів Кусто (1910―1997) французький океанограф, інженер і мандрівник. Кусто винайшов акваланг і батискаф. Для свого судна «Каліпсо» він створив екологічно безпечний вітродвигун.

У 1967 ― 1970 роках він здійснив навколосвітню подорож, під час якої зібрав величезний науковий матеріал про негативний вплив людини на Світовий океан. Кусто ― автор популярних книг і кінофільмів.

 Учитель. Відповідальність за Світовий океан лежить на всьому людстві, тому необхідне міжнародне співробітництво з метою запобігання забруднення вод океану, надлишкового вилову риби і промислу морських тварин.

 Питання, пов´язані із використанням і охороною вод Світового океану, обговорювалися на Конференції ООН із навколишнього середовища і розвитку, що проходила в Бразилії. У ній брали участь 178 держав і понад 30 міжнародних організацій. У 1991 році держави-члени ООН уклали домовленість щодо заборони використання рибальських сіток понад 3 кілометра. На багато років заборонене полювання на китів, обмежені терміни і об´єми вилову деяких промислових риб.

V. Закріплення нових знань і умінь учнів.

Завдання.

  1. Три команди учнів класу: а) складають відповідно список мешканців планктону, нектону і бентосу; б) називають продукти морського походження; в) наводять приклади посильного внеску у збереження вод Світового океану.
  2. Закінчити речення: «Регулювати вилов морських риб необхідно тому, що …».

VІ. Домашнє завдання.

Обов’язкове завдання. Опрацювати тему «Життя в морях та океанах. Багатства вод Світового океану. Океан та людина». Підготуватися контрольної роботи з теми «Світовий океан».

За вибором:

  • скласти тести з теми;
  • підготувати повідомлення «Проблема охорони вод Світового океану»;
  •     уявіть, що ви берете участь у створенні океанаріуму. Підготуйте список морських організмів, яких ви хотіли б побачити в океанаріумі. Зберіть дані про особливості одного з них. Вкажіть назву, місце та середовище існування, розмір та будову, особливості харчування.

 

VІІ. Підсумки уроку.

 


Додаткові матеріали:

 

Який запах у моря?

 

Запах моря ― специфічний, унікальний, він не знає земних аналогів. Носіями запаху моря, як вважають вчені, являються багаточисельні органічні та неорганічні речовини, які знаходяться у морській воді і перш за все рослинні мікроорганізми.

 

Чому на морській поверхні утворюється піна і які її особливості?

 

У морській воді, особливо в прибережній смузі, багато зважених частинок різного походження, в тому числі відмерлих органічних речовин, які утворюють поверхневу плівку. При сильному вітровому хвилюванні плівка піниться. Встановлено, що морська піна сприяє прискоренню росту і розвитку не тільки водоростей і морських тварин, але і наземних рослин. Багато чого залежить від її концентрації: 3 -% гальмує ріст, а більш рідкий стимулює. Пшениця, ячмінь, кукурудза, оброблені таким розчином, швидко дозрівають, покращується якість зерна.

Деякі вчені вважають поверхневий шар морських вод джерелом життя. Недаремно у грецькій міфології існує легенда, що Афродіта, яка символізує богиню кохання, краси і родючості, народилася із морської піни.


Додаток 1

 

Картка № 1

Скільки часу знадобилося цунамі, що виникла поблизу берегів Індонезії, щоб обрушитися на о. Шрі Ланка? За який час вона дійшла до берегів Африки? Використовуй дані про швидкість руху цих хвиль та свої вміння визначати відстань за картою.

 

Картка № 2

Температура вод Північно-Атлантичної течії може складати менше - 10°С, однак ця течія тепла. Чому?

 

Картка № 3

На плоті «Кон-Тікі» вчений Тур Хейєрдал і його відважна команда вийшла в море з порту Кальяо (координати 12°пд.ш. і 77°зх.д.). Через 101 день вони опинились у районі з координатами 21°пд.ш. і 135°зх.д. Визнач звідки і куди прибув «Кон-Тікі». Подивись маршрут по карті і поясни, чим зумовлений такий шлях. Врахуй, що для самостійного руху в заданому напрямку пліт має обмежені можливості.

  1. Назвати види хвиль, причини їх утворення.
  2. Назвати і показати на карті теплі і холодні течії.
  3. Зробити малюнок «Будова хвилі», пояснити його.
  4. Розповісти про припливи та відпливи.
  5. Назвати причини утворення цунамі. Показати місця на карті, де найчастіше утворюються цунамі.

 

 

docx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
1369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку