Зарубіжна література, 6 клас
УРОК №
Тема. Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору
Мета: продовжити аналітичне дослідження тексту оповідання Р.Д. Бредбері «Усмішка»;
проаналізувати образ головного героя твору; формувати навички вдумливого читання; розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву, фантазію; сприяти вихованню кращих моральних якостей учнів, почуття гуманізму, любові до мистецтва.
Тип: урок засвоєння нових знань і формування вмінь і навичок
Обладнання: портрет Р.Д.Бредбері, мультимедійна презентація, підручник
Епіграф: Краса врятує світ.
Ф.Достоєвський
Хід уроку
I. Організаційний момент. Настанова вчителя на урок (слайд 2)
II. Актуалізація опорних знань (слайд 3)
Гра «Вірю – не вірю».
1. Чи вірите ви, що Р.Бредбері – англійський письменник - фантаст?
2. Чи вірите ви, що події в оповіданні відбуваються 2161 року?
3. Чи вірите ви, що людей до міста вабили базар і свято?
4. Чи вірите ви, що люди вишикувалися в чергу о 6 годині ранку?
5. Чи вірите ви, що люди жили в мирі й злагоді?
6. Чи вірите ви, що люди мали гроші й все могли дозволити собі купити?
7. Чи вірите ви, що Том вперше бере участь у святі?
8. Чи вірите ви, що Том відмовився плювати на картину?
9. Чи вірите ви, що люди рвали портрет, наче голодні птахи?
10. Чи вірите ви, що Том вирвав клаптик з картини й заховав у кишеню?
11. Чи вірите ви, що Том повернувся додому опівночі?
12. Чи вірите ви, що хлопець побачив у себе на долоні обличчя Джоконди?
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку (слайд 4-5)
Видатні мислителі й митці в різні часи замислювалися над долею людства: що чекає на нього в майбутньому – розквіт чи занепад? Від кого залежить майбуття? Не залишився байдужим до цього питання письменник Рей Дуглас Бредбері. Сьогодні ми продовжимо роботу над оповіданням «Усмішка», схарактеризуємо образ Тома та висвітлимо значення образу Джоконди у творі.
Робота з епіграфом. (слайд 6)
Що врятує світ, на думку Ф.Достоєвського?
Що ви розумієте під поняттям «краса»?
IV. Опрацювання теми уроку
Згадайте, навіщо люди зібралися так рано на площі?
Чи знали люди що – небудь про картину, у яку прагнули плюнути?
Чому люди прагнули це зробити?
Як про це говорять герої оповідання?
Якими ми бачимо людей майбутнього?
Цивілізація – високий рівень розвитку матеріальних благ, техніки і науки.
Утопія - зображення ідеального суспільства.
Антиутопія – зображення небезпечних наслідків для суспільства від його діяльності.
Визначте жанр твору.
Картину було знищено. Натовп розійшовся. Навкруги стало тихо. Усі спали. Не міг заснути тільки маленький хлопчик Том. Він підійшов до вікна. На долоні лежала посмішка Джоконди.
Учитель зачитує кінець оповідання. (слайд 11)
І зараз ви побачите посмішку, яка лежала на долоні Тома. Розгляньте репродукцію картини італійського художника епохи Відродження Леонардо да Вінчі «Мона Ліза».
Крім усіх інших досягнень, да Вінчі віртуозно грав на лірі, писав байки та
пісні.(слайд 12-13)
«Джоконда»- найвідоміша й найзагадковіша картина світового живопису, народжена пензлем геніального італьського художника епохи Ренесансу Леонардо да Вінчі. Ще одна назва цієї картини -«Мона Ліза», а повна назва звучить так «Портрет пані Лізи ді Джокондо». Виставлена в Луврі (Париж, Франція). На картині зображено портрет дружини шляхетного флорентійця Франческо ді Джокондо. У це полотно Леонардо вклав душу та всю свою віртуозну художню майстерність. Немає у світі іншої картини, яка була б так шанована і мала б таку ж популярність, як «Джоконда». Й томуне дивно, що з неї була зроблена найбільша кількість копій, які розійшлись по цілому світу. Сам Леонардо да Вінчі цінував «Джоконду» найбільше зі своїх творінь. Коли на запрошення французького короля він покинув Італію та переїхав жити до Франції, то картину взяв із собою. Над її створенням Леонардо да Вінчі працював майже три роки (1503 -1505). Найзагадковішим елементом картини є знаменита посмішка Джоконди. Вона до сьогодні не дає спокою художникам та мистецтвознавцям, які використали тонни паперу в спробі пояснити, що могла б означати цікава, загадкова, ледь помітна посмішка шляхетної пані. Картина стала шедевром світової класики.
Ранок, дитина – це символи майбутнього. Несподіваний фінал вносить оптимістичну нотку, пов’язану з маленькою надією на краще майбутнє. Це нове життя буде осяяне усмішкою, що стала символом добра й краси.
VI. Закріплення вивченого
Том: освічений, цінує прекрасне, щирий, вразливий,ніжний.
Чарівна, мила
Дивує, заворожує, притягує
Дарує надію на краще
Краса
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 18)
Чи потрібна людям краса?
Чи може час зруйнувати красу?
VIII. Д/З. Підготуватися до уроку позакласного читання за оповіданнями Р.Бредбері «Все літо за один день», «Зелений ранок» (слайд 19)
* Написати міні - твір «Яким я хочу бачити майбутнє»