Риби. Різноманість риб. Особливості будови. Розпізнавання найпоширеніших риб за малюнками.

Про матеріал

Тема. Риби. Різноманість риб. Особливості будови. Розпізнавання найпоширеніших риб за малюнками.

Мета: познайомити дітей з відмінними ознаками риб; ознайомити з особливостями будови риб; вчити визначати приналежність тварини до своєї групи; розвивати мовлення, логічне мислення, виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи.

Перегляд файлу

                            Урок природознавства     1-й клас

Тема. Риби. Різноманість  риб. Особливості будови. Розпізнавання найпоширеніших  риб за малюнками.

Мета: познайомити дітей з відмінними ознаками риб; ознайомити з особливостями будови риб;  вчити визначати приналежність тварини до своєї групи; розвивати мовлення, логічне     мислення, виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: предметні малюнки
                                                               Хід уроку
І.Організаційна частина.

ІІ.Повторення вивченого матеріалу.
1. Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць? 

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

2.Робота на індивідуальних різнорівневих картках.

3.Гра «Чарівна скринька»
- Метод « Закінчи пропозицію»

Тварини поділяються на такі групи…

Тварини,яких ніхто не доглядає і не розводить називають…

До диких тварин відносяться …

Тварини,яких доглядають і розводять називають…

До свійських тварин відносяться …

До комах  відносяться...
Відмінними ознаками комах є....

4. Гра «Так чи ні »


ІІІ. Мотивація навчання учнів. Оголошення теми і мети уроку.

-До нас сьогодні в гості прийшов наш старий знайомий карасик Золотенько.  Він приніс різноманітні завдання.

Відгадати загадку
У воді вони живуть.
Немає дзьоба, а клюють. (Риби)
( на дошці малюнки із зображенням риб)
- Хто такі риби?
- Де вони живуть?
-Чому у риб така особлива форма тіла?
- На ці та багато інших питань ми сьогодні повинні знайти відповіді.
ІƳ.Вивчення нового матеріалу.
1. Робота за малюнками

— Розгляньте малюнки (лебідь, бобер, морський коник, акула, крокодил).

— Хто на них зображений?

— Що об'єднує цих тварин? (Життя цих тварин пов'язане з водою.)

— Назвіть тільки риб. За якими ознаками ви визначили приналежність цих тварин до риб? (Тіло риб укрите лускою.)

2.Бесіда.

- Різноманітний світ риб і дивний. Зараз ми з вами познайомимося з місцями проживання риб і дізнаємося , що всі вони поділяються на три групи.

Знайомство з різноманітністю риб.

- Яких риб ви бачите на малюнку ? (Окунь, щука, карась, йорж).
- Де ці риби живуть? ( у річці)
- Значить ,як їх можна назвати одним словом? (річкові)
-Повторіть назва річкових риб.
- Яких риб ви бачите на наступному малюнку? ( оселедець, камбала, акула, тріска )

- Де живуть ці риби? ( у морі)
-Як їх можна назвати одним словом? ( морські)
- Ще раз прочитайте і повторіть назва цих риб.
- Хто знає як називаються риби на наступному малюнку? ( гуппі, золота рибка, півники, гурамі)
- Де живуть ці рибки? ( в акваріумі)
- Як їх можна назвати одним словом? ( акваріумні)
- Хто може зробити висновок, на які три групи поділяються риби?

ВИСНОВОК: Риби діляться на три групи: морські , річкові і акваріумні

-Де мешкають риби?(В океанах, морях, річках і ставках)

- Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок і ставків — у прісній.

Риби можуть пересуватися тільки у воді за допомогою хвоста і плавців.

 

3. Зовнішня будова риб. (Робота з таблицею)

Відгадування загадки.
- Чим вкрите тіло риб?
- Допоможе відповісти на це питання загадка.
У батьків і дітей
Весь одяг з монеток.
- Що це за одяг? ( Луска)
— У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає.

-Отже, відмінна  ознака риби та,що тіло майже всіх риб вкрите лускою. Риб'яча луска росте все життя, наростаючи кільцями. Влітку риба швидко зростає - колечко на лусці широке. А взимку майже не зростає - і колечко виходить вузьке. За колечка, широким і вузьким , можна порахувати, скільки рибі зим і літ.
- Риби не можуть жити без кисню. Вода містить кисень і більшість риб отримує його з води за допомогою зябер. Вони знаходяться під зябрової кришкою. Риба заковтує ротом воду і відразу ж щільно закриває. Вода виходить назовні через зяброві щілини.
- А як ви думаєте, чому риби можуть спливати і пірнати?
- У риб є  плавальний міхур. Ні в кого іншого його  немає . Він допомагає рибам пірнати і плавати.
4.Повідомленя учнів про  «рекордсменів» із-поміж риб

— Найбільша риба на Землі — китова акула: — завдовжки до 20 м.

Найбільша річкова риба — сом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг.

Найменша рибка наших вод — бичок Берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями. «Рекордсмен» зі стрибків поміж риб — сьомга, яка долає в повітрі 3-4 м.

У річках Бразилії живе риба-лист. Тіло її плоске, як лист, ніс витягнутий, як черешок листа, а на боках візерунки, схожі на листові прожилки. Вона пливе, як лист, за течією. Усі її плутають із листом і не чіпають.

У тропіках живе риба-чотириочка: кожне око її поділено навпіл.

Рибка плаває по поверхні та верхніми половинками очей спостерігає за повітрям, а нижніми половинками — за дном. Бачить, що вгорі та що внизу, — нічого не прогледить!

Піранья — португальською означає «пірат». У цих нешкідливих на вигляд рибок потужні як у бульдога щелепи з міцними, гострими зубами. Піранья миттєво перекусить палицю, завтовшки в палець, та і сам палець. Якщо піраньї зустрінуть кабана, який пливе, або бика, то залишать від нього купу обгризених кісток. їх бояться навіть крокодили. Утім, вони їстівні, тільки ловити їх слід обережно.

5.Робота з підручником.

Ƴ.Закріплення вивченого  матеріалу.

1.Робота в зошиті з друкованою основою.

Висновок. Тіло риби складається з тулуба, плавників, хвоста і зябрової кришки
2.Гра «Хто зайвий».

 Фізкультхвилинка.

 


На уроці відпочинемо -
На рибалку ми підемо!
Накопаєм ми черв'яків,
Вудку візьмемо скоріше,
І вистрибом побіжимо -
Порибалити ми хочемо.
У воду вудку закинем,
Посидимо тихенько.
Рибка, здається, клює?
Витягнемо легенько.
Ах, яка краса -
Рибка невелика.
Нехай живе собі в річці,
Випущу тебе я!
Швидко в школу побіжимо -
Ось такий у нас режим.
 


3. Гра « Знайди будинок для рибки»
- Вам потрібно відгадати загадки про рибок і знайти їм будинок.
 


Він у самому болоті живе.
Господар глибини.
Він має величезний рот,
А оченята ледве видні. ( сом)

Майстер шубу собі пошив.
Голки вийняти забув. ( йорж)

Небезпечніше всіх в річці вона!
Хитра , ненажерлива , сильна. ( щука)

Зуби в пащі у три ряди.
Це ціла біда!
Цей хижак знаменитий
Тим, що він морський бандит! (Акула)

Була об'ємною, плоскою стала,
Фігуру час змінило.
І маскується відмінно!
Під стати морському дну відмінно!

 ( камбала)

Всі бажання виконує
До нас з казки припливає
Рибка родом з Китаю
Вгадали? ( золота)

Одягаються нарядно
Подивитися на них приємно
Однотонні, рябі,
Жовті та блакитні
Некапризные рибки
Усім знайомі ( гуппі)
 


4. Гра «Впізнай риб»

5. Гра «Знайдіть відмінності»

ƳІ Підсумок уроку. Мікрофон.
- Що ви можете розповісти про риб?
- Чим вони відрізняються від інших тварин?
-На які три групи можна розділити риб?
- З яких частин складається тіло риби?
- Як виглядають кінцівки риби?
-Чим вкрите тіло риби?

 

 

docx
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
1733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку