Уточнювати і розширювати уявлення учнів про їжака як представника диких тварин; викликати інтерес до пізнання природи; виховувати любов до світу тварин. Закріпити знання учнів про пластилін, властивості цього матеріалу, інструменти та пристосування для його обробки. Формувати навички ліплення, вміння створювати композицію.
Запитання до природи. Чим снідає їжачок?
Мета: уточнювати і розширювати уявлення учнів про їжака як представника диких тварин; розповісти про живлення диких тварин; викликати інтерес до пізнання природи; виховувати любов до світу тварин.
ХІД УРОКУ
►► Вправа «Погода» — Яка зараз пора року? — Який місяць? — Яке число?
— Тепло чи холодно надворі? — Який стан неба? — Яка температура повітря? — Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
У густому лісі під ялинками,
Обсипаний листям,
Лежить клубок з голками,
Колючий і живий.
— Хто це? (Їжак)
— За якими ознаками ви дізналися, що це їжак?
— Хто бачив їжака? Де?
— Чим живиться їжак? (Розглядання малюнка їжака.)
— Сьогодні ми дізнаємося, чим снідає їжачок.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
— Їжак — це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою. його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилася. Голки вкривають усе тіло, окрім мордочки, голови і живота. Як і шерсть інших тварин, вони можуть вставати дибки і в цьому випадку є надійним захистом від нападу. їжак може згорнутися клубком, захищаючи таким чином частини тіла, на яких немає голок.
Їжак — комахоїдна тварина, але іноді живиться і рослинною їжею, зокрема листям салату, плодами, ягодами, жолудями, а також грибами.
З настанням темряви їжак вилазить із нори та обходить свої мисливські угіддя у пошуках равликів, комах, стоніг та інших дрібних тварин. їсть він також бджіл, джмелів і скорпіонів, не боячись їх укусів. їжу їжак шукає ретельно, заглядає під кожен листок, перевертає будь-яку гілку. Самиця водить із собою малюків, щоб навчити їх шукати їжу.
Самиця будує з листя просторе гніздо на землі в затишному місці. Зазвичай у їжачихи народжуються п’ятеро дитинчат. Після народження їжачат вона перебуває з ними лише один день, а на другий виходить на пошуки їжі, щоб дитинчатам вистачало молока.
Їжаки, як правило, малочутливі до отрут. З цієї причини вони часто нападають на гадюк і вбивають їх. До того ж гадюки практично не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.
— Що є голками їжака?
— Чи все тіло їжака вкрите голками?
— Як він оберігає ці частини тіла?
— Чим живиться їжак?
— Коли настає час полювання їжака?
— Як їжачиха ростить їжачат?
— Чому гадюки небезпечні для їжаків?
2. Робота над загадками
Учні відгадують загадки і називають, до якої групи належить тварина (птахи або звірі), чим вона живиться.
• Улітку сіренький, а взимку біленький.
Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць — звір, травоїдний)
• З гілки на гілку швидкий як м’яч
Стрибає по лісу рудий циркач.
Ось на льоту він шишку зірвав,
Стрибнув на стовбур і в дуплі пропав. (Білка — звір, травоїдна)
• Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини.
Та на дудочці одну
Грає пісню чарівну. (Соловей — птах, хижак)
• Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (Лисиця — звір, хижак)
• Колючий клубочок
Прибіг у садочок. (Їжак — звір, всеїдний)
• По лужку поважно бродить,
Із води сухим виходить,
Носить червоні черевики,
Ходить гуляти до річки. (Гусак — птах, всеїдний)
• Маленьке хлопченя
У сірій свитці
По дворах стрибає,
Крихітки збирає,
По полях кочує —
В наших краях зимує. (Горобець — птах, всеїдний)
• Удень спить, уночі літає. (Сова — птах, хижак)
— На які групи за способом живлення поділяться всі тварини?
►► Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Уважний слухач»
— Уважно слухайте і підводьте руки, коли я вимовлю фразу про їжака.
Він мешкає у будинку у людини. Голки виповзають із-під лавки. Полюбляє він мед, варення. Він любить молоко, гриби, жолуді.
У нього є два крила. Якщо він згорнеться в клубок, то не видно ані голови, ані ніг.
2. Робота в групах. Робота з деформованим текстом (на картках)
1-ша група — працюють без додаткових слів;
2-га група — є слова для довідки.
Їжак мешкає в _____________. Тіло їжака покрито _____________. Їжак живиться комахами _____________ _____________, _____________.
(Слова для довідок: лісі, колючими, голками, мишами, черв’яками)
3. Гра «Хто зайвий? Чому?»
• Собака, білка, корова, кріль, кіт.
• Вовк, олень, кінь, лисиця, лось.
• Щука, карась, ведмідь, лящ.
• Сонечко, синиця, метелик, муха.
V. Підсумок уроку
— З якою твариною ми познайомилися сьогодні на уроці?
— Їжак — це свійська або дика тварина?
— Що цікавого ви дізналися про їжака?
— Чим снідає їжачок? (Удень їжаки сплять у норі або в ямці під коренями дерева, а вночі виходять на полювання: знищують шкідливих комах, воюють зі щурами, мишами, отруйними зміями. Полюють на жаб, ящірок, полюбляють соковиті плоди рослин.)
Розробка інтегрованого уроку з природознавства та трудового навчання
Тема. Робота з природним матеріалом і пластиліном. Поробка «Їжачок».
Мета. Уточнювати і розширювати уявлення учнів про їжака як представника диких тварин; викликати інтерес до пізнання природи; виховувати любов до світу тварин. Закріпити знання учнів про пластилін, властивості цього матеріалу, інструменти та пристосування для його обробки. Формувати навички ліплення, вміння створювати композицію. Виховувати акуратність, старанність.
Формувати в учнів ключові компетентності:
• вміння вчитися: навчати школярів організовувати свою навчальну діяльність;
• загальнокультурну: використовувати набуті знання, вчити зв’язно висловлюватись;
• інформаційно-комунікативну: навчати учнів аналізувати й відстоювати потрібну інформацію;
• здоров’язбережувальну: дбайливо ставитись до свого здоров’я;
• соціальну: використовувати різні ролі й функції в колективі, виявляти ініціативу.
Обладнання. Пластилін , підкладні дощечки, стеки, презентація.
Хід уроку
І. Підготовка робочих місць.
ІІ. Організаційний момент.
Всі сідайте тихо, діти,
домовляймось не шуміти,
на уроці не дрімати,
а старанно працювати.
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
— Відгадайте загадку.
Гостроносий і малий,
сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься? … (Їжачок.)
— За якими ознаками ви дізналися, що це їжак?
— Хто бачив їжака? Де?
— Чим живиться їжак? (Презентація)
Сьогодні ми з вами самі спробуємо створити чудо – перетворити звичайнісінький шматочок пластиліну у справжнісіньку тваринку.
А який у казках їжак?
(Працелюбний, добрий, ввічливий, винахідливий, мудрий, розсудливий.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Інформація «Довідкової служби».
Послухаймо інформацію «довідкової служби» про їжака за таким планом. (Презентація)
— Їжак — це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою. Його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилася. Голки вкривають усе тіло, окрім мордочки, голови і живота. Як і шерсть інших тварин, вони можуть вставати дибки і в цьому випадку є надійним захистом від нападу. Їжак може згорнутися клубком, захищаючи таким чином частини тіла, на яких немає голок.
– Їжак — уродженець лісо-лугової і степової зон. Зустрічається в горах , звичайний в окультурених місцевостях: садах, парках, присадибних ділянках.
– Їжак — комахоїдна тварина, але іноді живиться і рослинною їжею, зокрема листям салату, плодами, ягодами, жолудями, а також грибами.
– З настанням темряви їжак вилазить із нори та обходить свої мисливські угіддя у пошуках равликів, комах, стоніг та інших дрібних тварин. Їсть він також бджіл, джмелів і скорпіонів, не боячись їх укусів. Їжу їжак шукає ретельно, заглядає під кожен листок, перевертає будь-яку гілку. Самиця водить із собою малюків, щоб навчити їх шукати їжу.
– Самиця будує з листя просторе гніздо на землі в затишному місці. Зазвичай у їжачихи народжуються п’ятеро дитинчат. Після народження їжачат вона перебуває з ними лише один день, а на другий виходить на пошуки їжі, щоб дитинчатам вистачало молока.
– Їжаки, як правило, малочутливі до отрут. З цієї причини вони часто нападають на гадюк і вбивають їх. До того ж гадюки практично не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.
– З настанням заморозків , накопивши жирові запаси, їжак закупорює вхід в нору і впадає в сплячку. Якщо їжак засинає без достатнього запасу жиру, він ризикує під час сплячки померти з голоду.
– У їжаків гострий нюх і слух, зір слабкий.
– Діти їжака вухастого занесено до Червоної книги. (Червона книга - це список рідкісних видів тварин та рослин, що перебувають під загрозою зникнення.)
V. Робота над темою.
1. Ми з вами вже ліпили з пластиліну.
Пластилін – матеріал для ліплення. Виготовляють з очищеного і подрібненого порошку глини з додаванням воску, сала та інших речовин, що перешкоджають усиханню. Буває різнобарвним. Потрібен для виконання фігур ескізів для скульптурних робіт, невеликих моделей, виробів малих форм.
2. Розгляд зразка виробу.
3. Інструкція з техніки безпеки.
- Під час роботи з пластиліном слід дотримуватись таких правил:
* Роботу розпочинай лише з дозволу вчителя.
* Працюй з пластиліном лише на підкладній дошці.
* Слідкуй за чистотою, не залишай пластилін будь-де, не кидай його на підлогу.
* Обережно користуйся стеками.
* Після роботи з пластиліном витри руки серветкою і вимий з милом.
* Після закінчення роботи наведи лад на робочому місці.
Фізкультхвилинка
Повз по лісу їжачок,
В нього шубка з голочок.
Ніс багато грушечок,
Аж болів йому бочок.
Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!
Зупинився спочивать.
Піклувався їжачок
Про маленьких діточок.
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих та колючих.
Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!
Грушечки ці ніс він їм.
VІ. Практична робота.
Інструкція до практичної роботи «Їжачок». (Презентація.)
Для роботи нам знадобиться пластилін чорного кольору, невеличкий шматок пластиліну білого кольору для очей.
1. Скатаємо з чорного пластиліну кульку і трохи витягнемо її для майбутнього носику.
2. Скатаємо дві маленькі кульки з білого пластиліну для очей та прикріпимо їх до мордочки їжачка.
3. Зробимо тепер дві маленькі кульки з чорного пластиліну, приліпимо їх на білі кульки, щоб завершити очі.
4. Зробимо маленьку чорну кульку для носика, прикріпимо її. Залишилось зробити колючки з насіння соняшника. Їжачок може бігти до лісу!
VІІ. Демонстрація дитячих робіт. Оцінювання навчальних досягнень.
VІІІ. Підсумок уроку.
— З якою твариною ми познайомилися сьогодні на уроці?
— Їжак — це свійська або дика тварина?
— Що цікавого ви дізналися про їжака?
Побудований людьми
Світ цікавий і багатий!
В нім придумано людьми
Все – від гвинтика до хати.
Якщо вийшло щось не так,
В чомусь видно певний брак,
Все це можна пояснити дуже просто
Тобто так: значить , дехто полінився,
Або мало потрудився,
От і вийшло все не так
Якось на перекосяк.
Коли розум твій не спить,
А в руках усе «горить»,
Дивовижні, гарні речі
Можеш сміло ти робить.
ІX. Прибирання робочих місць.