Риби. Урок з елементом використання інтелект карти (mind mapping).

Про матеріал
МЕТА: продовжити формувати поняття «риби», розвивати вміння описувати риб, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Перегляд файлу

УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА

 3 КЛАС

ТЕМА: Риби.

МЕТА: продовжити формувати поняття «риби», розвивати вміння описувати риб, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

ТИП УРОКУ: комбінований з елементом використання інтелект карти (mind mapping).

ФОРМА РОБОТИ: індивідуальна, групова, фронтальна.

ОБЛАДНАННЯ: план-конспект, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, магнітна дошка, таблиці, зображення риб, картки, підручник, зошити, мікрофон, заготовки ментальної карти.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 Створення емоційного настрою уроку

Усміхнися всім довкола:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День тобі цікавим буде.

А щоб урок пройшов наш гарно, пригадаймо правила, якими повинні бути діти на уроці?

Уважними

 Розумними

         Організованими

   Кмітливими

Хвилинка спостережень за зміною в погоді

  • Яка зараз пора року? Який місяць? ()
  • Яке число? ( )
  • Який день тижня? (  )
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Чи були протягом дня опади?
  •  

ІІ .Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  •        Що вивчає природознавство?
  •        Що таке природа?
  •        Яка буває природа?
  •        Що відноситься до неживої природи?
  •        Що відноситься до живої природи?
  •         

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

  • Саме дивовижне і прекрасне явище природи – це життя. Воно перетворило колись пустинну і сіру планету Земля на різнокольоровий і багатозвучний світ. Повсюди вирує життя: в знойних пустелях, серед вічних снігів, на суші, в повітрі, у воді.

Загадка

Описание: Картинки по запросу анимации рыбы для презентаций- А хто живе у воді?

У річці, у ставі, у морі

Живе і не відає горя.

Дзьоба нема та дзьобає із гачків

Мушок, жучків, черв'ячків.   (Риба)

Риби живуть в озерах, ставках, в річках, морях і океанах, і навіть в акваріумах.

 

ІV.Оголошення теми і мети уроку.

Ой слухайте, діточки,

Дівчатка й хлоп’ятка,

Розкажу вам казочку,

Мої лебедятка!

Десь те море синєє

Дуже зашуміло,

До нас тую казочку

Вітром докотило.

Мені тую казочку

Судилось піймати,

Щоб слухняним діточкам

Її розказати.

-Я пропоную сьогодні нам зустрітися з казкою. А з якою ви повинні відгадати (слайд)?

- Правильно казка «Про рибака та рибку».  Ми побуваємо в гостях у Золотої рибки. Вона запрошує нас у свої володіння (слайд).

- Згодні?

- Золота рибка виконувала всі бажання дідуся, я думаю, і ваші виконає та допоможе справитися із завданнями уроку, а саме:

1) Встановити, чим риби відрізняються від інших тварин.

2) Познайомитися з різноманітністю риб.

3) Відповісти на питання: «Морський коник – це риба?»

4) Порадити людям, як зберегти довкілля риб.

- Наша екскурсія по володіннях Золотої рибки буде проходити під девізом: «Спостерігай, вивчай і оберігай!»

- Всі готові?

- Починаємо занурення на морське дно на чарівній підводній лодці, яку подарувала нам Золота рибка.

V. Вивчення нового матеріалу

1.Бесіда з елементами розповіді.

Золота рибка пропонує подивитися в ілюмінатор.

  •                   Як тут красиво! Ви бачите багато тварин і рослин! Кого ви впізнали?    (карась, окунь, щука, сом, хамса) (слайд).
  •                   Описание: Картинки по запросу морской конек на прозрачном фонеОй, а це хто? (морський коник) (слайд)
  •                   А він схожий на рибу?

-    Це і є завдання нашого уроку – відповісти на питання «Морський коник – це риба?» Щоб правильно відповісти на це запитання, нам спочатку треба з’ясувати, чим риби відрізняються від інших тварин.

  •                   З яких частин складається риба? (голова, хвіст, плавці) (слайд).
  •                   Чим вкрите тіло риб?  (лускою) (слайд).
  •                   Тіло риб має обтічну форму. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб закінчується хвостом. У риб немає шиї. Тіло більшості риб вкрите слизькою лускою. Вона захищає шкіру від пошкоджень. Лусочки розміщені правильними рядами, щільно прилягають одна до одної. Плавати рибі допомагають плавці та хвіст. За допомогою хвоста риби можуть повертати у воді. Риби мають хороший зір. Дихають риби зябрами.

         -А ще у риб є плавальний мішечок. Він наповнений повітрям і  допомагає рибам легше спливати на поверхню і опускатися на глибину.

Висновок:

- Які ж відмінності є у риб від інших тварин? (зябра, луска, плавці, плавальний мішечок) (слайд).

2. Постановка проблемного питання.

- Ми продовжуємо мандрувати по володіннях Золотої рибки.

- На яке питання ми повинні відповісти?

- Морський коник – це риба?   (читання запитання хором)

- Щоб відповісти на це запитання ми попрохаємо допомоги у Золотої рибки.

Уважно послухайте її розповідь.

Морський  коник-унікальне створіння.

   А чим він унікальний? Справа в тому, що мама морського коника відкладає ікринки в кишеню, яка знаходиться на животі у тата. Подивіться, який у нього великий живіт. І ось саме тато виношує малюків. Уявіть собі, що морських коників народжує тато!  Цьому морському коню нічим кусатися і він живиться дрібними рибками, засмоктуючи їх своїм ротом, ніби піпеткою. Тіло його покрите не звичайними лусочками, а зміненими, схожими на пухирці. Хвіст – це кермо за допомогою якого він тримається на плаву, кріпиться ним за водорості. Пересувається морський коник за допомогою плавців, які є на спині і на черевці. Дихає зябрами. Вони теж незвичайні, тому, що закриті шкірою і практично невидимі. Ось який це незвичайний морський житель.

- Як ви можете відповісти на наше запитання? Доведіть свою думку.

Висновок:

Морський коник – це риба, бо його тіло вкрите видозміненими лусочками, у нього є зябра, плавці, розмножується ікринками.

3. Робота за підручником

- Пригадайте істотні ознаки риб.

Риб, які в річках , озерах живуть,

Всі зазвичай прісноводними звуть.

А у солоній воді залюбки

Мешкають риби, що звуться морські.

- Розгляньте малюнки. Назвіть морських та прісноводних риб.

- Як розмножуються риби?

Світ риб дуже різноманітний. Більшість видів розмножуються за допомогою ікри, самки випускають ікру у воду, на дно або на рослини, а самці в цей час поливають її молочком – сім’яною рідиною, внаслідок цього ікра запліднюється. Але існують і живородні риби. Проте у чорноморської акули катрана та скатів запліднення внутрішнє. Катран, морський кит – живородні, а морська лисиця відкладає яйця. Плодючість, тобто кількість ікринок, яку відкладає самка риби під час нересту, у різних видів неоднакова. Наприклад, калкан відкладає до 13 млн. ікринок, лобань – до 7 млн., пеламіда – до 1 млн., ставрида – до 60 тис, сарган – до 14 тис, колючка і голка – до 250 штук.

- Чим дихають риби?(зябрами) – А хто знає, що ж таке зябра?

Зя́бра - орган дихання, що здатний поглинати кисень із води.

Всі живі організми мають потребу в кисні, понад 20 000 видів відомих риб  - це водні, холоднокровні хребетні, що дихають зябрами. Частина риб пристосована до проживання в прибережних зонах, інші – в глибинних. Є також такі, що можуть протягом короткого часу перебувати поза водним середовищем (напр., літаючі риби), і які можуть поглинати кисень із води і атмосфери. Риба дихає, набираючи у рот воду і пропускаючи її через зябра.

А тепер, діти, коли ми пригадали та ознайомилися з будовою риби вам потрібно у друкованих зошитах виконати завдання.

4. Робота з зошитом.

5.Фізкультхвилинка

Рибка плаває в водиці

Рибці весело гулять

Рибко, рибко –витівнице,

Хочем ми тебе впіймать          

Рибка воду сколихнула,

Хліба крихітку взяла,

Рибка хвостиком махнула,

Рибка хутко попливла.

 

VІ. Узагальнення та систематизація отриманих знань.

  •       Діти, сталася біда! Золота рибка попала в сіті рибаків. Наше завдання її визволити її. А це ми зможемо зробити виконавши завдання-вимоги рибаків-розбійників. Треба поспішати, адже в нас обмаль часу. Для ефективної роботи ми об’єднаємось у групи. Кожній групі я запропоную окреме завдання. Опрацювавши кожне завдання ми зможемо створити з вами ментальну карту і звільнити Золоту рибку.

Завдання:

1 група: Будова риб

  •                   Скажіть із яких частин складається тіло рибки?
  •                   Діти, а що вам відомо про очі риби? У багатьох риб дуже добрий зір, але їх очі не мають повік. Навколишня вода зволожує та очищує очі.
  •                   Навіщо рибам потрібні зябра?
  •                   Чим вкрите тіло риби? Для чого?
  •                   Навіщо рибам потрібні плавники та хвіст?

 2 група: Риби поділяються:

  • На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у яких вони живуть? (І група – морські, ІІ група – річні, ІІІ група – акваріумні) Опишіть їх.

       3 група: Значення риб у природі?

  • Яке значення риб у природі?

      4 група: Як розмножуються риби?

Створення ментальної карти:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Молодці, діти, всі завдання виконали і Золоту рибку врятували. Рибаки розбійники її відпустили на волю. Рибка дуже вдячна і напам’ять дарує вам емблеми з її зображенням та цікавий матеріал про риб.

 

VІІ .Підсумок уроку.

Метод « Мікрофон». Запитання від рибки.

- Які ж відмінності є у риб від інших тварин?    

- Яких риб запам’ятали?

- Чи сподобалася вам наша казкова мандрівка підводним царством?

Нехай цей урок залишить у вас міцні знання і гарний настрій!

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Захарова Людмила Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 липня 2021
Переглядів
789
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку