УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА
3 КЛАС
ТЕМА: Риби.
МЕТА: продовжити формувати поняття «риби», розвивати вміння описувати риб, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
ТИП УРОКУ: комбінований з елементом використання інтелект карти (mind mapping).
ФОРМА РОБОТИ: індивідуальна, групова, фронтальна.
ОБЛАДНАННЯ: план-конспект, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, магнітна дошка, таблиці, зображення риб, картки, підручник, зошити, мікрофон, заготовки ментальної карти.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Створення емоційного настрою уроку
Усміхнися всім довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі цікавим буде.
А щоб урок пройшов наш гарно, пригадаймо правила, якими повинні бути діти на уроці?
Уважними
Розумними
Організованими
Кмітливими
Хвилинка спостережень за зміною в погоді
ІІ .Актуалізація опорних знань.
Бесіда
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Загадка
- А хто живе у воді?
У річці, у ставі, у морі
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків
Мушок, жучків, черв'ячків. (Риба)
Риби живуть в озерах, ставках, в річках, морях і океанах, і навіть в акваріумах.
ІV.Оголошення теми і мети уроку.
Ой слухайте, діточки,
Дівчатка й хлоп’ятка,
Розкажу вам казочку,
Мої лебедятка!
Десь те море синєє
Дуже зашуміло,
До нас тую казочку
Вітром докотило.
Мені тую казочку
Судилось піймати,
Щоб слухняним діточкам
Її розказати.
-Я пропоную сьогодні нам зустрітися з казкою. А з якою ви повинні відгадати (слайд)?
- Правильно казка «Про рибака та рибку». Ми побуваємо в гостях у Золотої рибки. Вона запрошує нас у свої володіння (слайд).
- Згодні?
- Золота рибка виконувала всі бажання дідуся, я думаю, і ваші виконає та допоможе справитися із завданнями уроку, а саме:
1) Встановити, чим риби відрізняються від інших тварин.
2) Познайомитися з різноманітністю риб.
3) Відповісти на питання: «Морський коник – це риба?»
4) Порадити людям, як зберегти довкілля риб.
- Наша екскурсія по володіннях Золотої рибки буде проходити під девізом: «Спостерігай, вивчай і оберігай!»
- Всі готові?
- Починаємо занурення на морське дно на чарівній підводній лодці, яку подарувала нам Золота рибка.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Бесіда з елементами розповіді.
Золота рибка пропонує подивитися в ілюмінатор.
- Це і є завдання нашого уроку – відповісти на питання «Морський коник – це риба?» Щоб правильно відповісти на це запитання, нам спочатку треба з’ясувати, чим риби відрізняються від інших тварин.
-А ще у риб є плавальний мішечок. Він наповнений повітрям і допомагає рибам легше спливати на поверхню і опускатися на глибину.
Висновок:
- Які ж відмінності є у риб від інших тварин? (зябра, луска, плавці, плавальний мішечок) (слайд).
2. Постановка проблемного питання.
- Ми продовжуємо мандрувати по володіннях Золотої рибки.
- На яке питання ми повинні відповісти?
- Морський коник – це риба? (читання запитання хором)
- Щоб відповісти на це запитання ми попрохаємо допомоги у Золотої рибки.
Уважно послухайте її розповідь.
Морський коник-унікальне створіння.
А чим він унікальний? Справа в тому, що мама морського коника відкладає ікринки в кишеню, яка знаходиться на животі у тата. Подивіться, який у нього великий живіт. І ось саме тато виношує малюків. Уявіть собі, що морських коників народжує тато! Цьому морському коню нічим кусатися і він живиться дрібними рибками, засмоктуючи їх своїм ротом, ніби піпеткою. Тіло його покрите не звичайними лусочками, а зміненими, схожими на пухирці. Хвіст – це кермо за допомогою якого він тримається на плаву, кріпиться ним за водорості. Пересувається морський коник за допомогою плавців, які є на спині і на черевці. Дихає зябрами. Вони теж незвичайні, тому, що закриті шкірою і практично невидимі. Ось який це незвичайний морський житель.
- Як ви можете відповісти на наше запитання? Доведіть свою думку.
Висновок:
Морський коник – це риба, бо його тіло вкрите видозміненими лусочками, у нього є зябра, плавці, розмножується ікринками.
3. Робота за підручником
- Пригадайте істотні ознаки риб.
Риб, які в річках , озерах живуть,
Всі зазвичай прісноводними звуть.
А у солоній воді залюбки
Мешкають риби, що звуться морські.
- Розгляньте малюнки. Назвіть морських та прісноводних риб.
- Як розмножуються риби?
Світ риб дуже різноманітний. Більшість видів розмножуються за допомогою ікри, самки випускають ікру у воду, на дно або на рослини, а самці в цей час поливають її молочком – сім’яною рідиною, внаслідок цього ікра запліднюється. Але існують і живородні риби. Проте у чорноморської акули катрана та скатів запліднення внутрішнє. Катран, морський кит – живородні, а морська лисиця відкладає яйця. Плодючість, тобто кількість ікринок, яку відкладає самка риби під час нересту, у різних видів неоднакова. Наприклад, калкан відкладає до 13 млн. ікринок, лобань – до 7 млн., пеламіда – до 1 млн., ставрида – до 60 тис, сарган – до 14 тис, колючка і голка – до 250 штук.
- Чим дихають риби?(зябрами) – А хто знає, що ж таке зябра?
Зя́бра - орган дихання, що здатний поглинати кисень із води.
Всі живі організми мають потребу в кисні, понад 20 000 видів відомих риб - це водні, холоднокровні хребетні, що дихають зябрами. Частина риб пристосована до проживання в прибережних зонах, інші – в глибинних. Є також такі, що можуть протягом короткого часу перебувати поза водним середовищем (напр., літаючі риби), і які можуть поглинати кисень із води і атмосфери. Риба дихає, набираючи у рот воду і пропускаючи її через зябра.
А тепер, діти, коли ми пригадали та ознайомилися з будовою риби вам потрібно у друкованих зошитах виконати завдання.
4. Робота з зошитом.
5.Фізкультхвилинка
Рибка плаває в водиці
Рибці весело гулять
Рибко, рибко –витівнице,
Хочем ми тебе впіймать
Рибка воду сколихнула,
Хліба крихітку взяла,
Рибка хвостиком махнула,
Рибка хутко попливла.
VІ. Узагальнення та систематизація отриманих знань.
Завдання:
1 група: Будова риб
2 група: Риби поділяються:
3 група: Значення риб у природі?
4 група: Як розмножуються риби?
Створення ментальної карти:
Молодці, діти, всі завдання виконали і Золоту рибку врятували. Рибаки розбійники її відпустили на волю. Рибка дуже вдячна і напам’ять дарує вам емблеми з її зображенням та цікавий матеріал про риб.
VІІ .Підсумок уроку.
Метод « Мікрофон». Запитання від рибки.
- Які ж відмінності є у риб від інших тварин?
- Яких риб запам’ятали?
- Чи сподобалася вам наша казкова мандрівка підводним царством?
Нехай цей урок залишить у вас міцні знання і гарний настрій!