Контрольна робота з української мови 8 клас
Початковий рівень (по 0,5 б.)
1. Укажіть непоширене речення
А Мої батьки були неписьменні. Б Частіше в пам’яті виринають спогади про рідний край. В Зима була морозною. Г Найбільше за все кролик любив моркву.
2. Укажіть речення, у якому потрібно ставити тире між підметом і присудком
А Ми дуже смішні. Б Готуй сани влітку, а воза взимку. В Сумління найкращий порадник. Г У її устах і душі насіння було святим словом.
3. Укажіть речення, у якому граматична основа виражена одним головним членом
А Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Б Чекай, дам тобі гостинця. В Гречана каша сама себе хвалить. Г Добрий початок – половина справи.
4. Укажіть речення, у якому підмет означає опредмечену дію
А Ніч була морозна, чорна земля під ногами рипіла. Б Шиття суконь захоплювало Іванку ще з дитинства. В Настав час писати контрольну роботу з теми «Лексикологія». Г Бити байдики – улюблена справа наших однокласників.
5. Укажіть рядок, у якому є складений іменний присудок
А Увечері місто починає засинати. Б Цього літа ми будемо відпочивати в Туреччині. В Чернівці – серце Буковини. Г Наш клас радий поїхати на екскурсію до Львова.
6. Непрямий додаток ужито в реченні
А Олесю, не забудь купити хліба! Б Не забувайте мобільні телефони. В Як на завтра вивчити вірш? Г Я завжди ходжу з друзями гуляти.
7. Укажіть речення, що містить кілька рядів однорідних членів.
А Данило сідає на поріжку розв’язує ганчір’я і по черзі розпинає в руках подрані сорочки, штани, піджаки, кофти.
Б Тихі, ніжні зорі спадали з неба.
В Яка це добра і світла година, коли село їде на Великдень до церкви!
Г Особливо втішає його ясний, сонячний день.
8. Поширене звертання є в реченні (розділові знаки пропущено)
А Мій отчий незабутній доме зі мною скрізь твоє тепло. Б Ой ти дівчино з горіха зерня. В Я люблю тебе поле простір твій широчінь твої пахощі й цвіт. Г Не стелись тумане не шуміть тополі.
9. Правильним для цього речення є обгрунтування вживання тире, запропоноване в рядку… В'є гніздечко-рукавичку на лозині біля річки ремез-пташка невеличка.
А тире в реченні з однорідними членами Б тире між підметом і присудком В тире для відокремлення прикладки Г тире в неповному реченні
10. Вставними можуть бути всі слова та словосполучення в рядку
А навіть, на жаль, між нами кажучи Б нібито, по-перше, на радість В як-не-як, наприклад, уявіть собі Г до речі, без сумніву, на мій погляд
11. У реченні «Вже сонце скотилось (1) до темного бору (2) і в теплім промінні купало (3) і ярі лани (4) і веселую гору» кому (коми) треба ставити на місці
А лише цифр 2 і 3; Б лише цифр 3 і 4; В лише цифри 4; Г усіх цифр
12. Неповним є речення
А Мело, крутило, скаженіло, огортаючи прсмерком весь край. Б Сідай. Спочинь з дороги, брате. В Нам вічно треба небом жить. Г Ми з кумом на заздалегідь підготовлені позиції – у погрібник.
ІІ рівень (по 1 б.)
13. Доберіть приклад до кожного виду речень (один приклад є зайвим)
1 Речення з відокремленим означенням. 2 Речення відокремленою прикладкою.
3 Речення з відокремленим додатком. 4 речення з відокремленою обставиною.
А І Оксану, мою зорю, мою добру волю, щодень Божий умивали.
Б Я, засипаний сніжинками й зірками, йтиму манівцями неба…
В Світає, Господи, світає, земля у росах, як в парчі.
Г Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану.
Д Окрім легенд, є дані наукові, теорії, складніші теорем.
14. Установіть відповідність між видом односкладного реченням та прикладом
1.означено-особове 2.неозначено-особове 3.узагальнено-особове 4. безособове
А Снігом замело дорогу. Б Чесне діло роби сміло. В На городі посадили картоплю. Г Шум дерев, спів пташок. Д Кожного року сіємо хліб у ріллю віковую.
ІІІ рівень (по 1б.)
15. Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.
1.Скільки старовинних страшних казок і переказів пов’язано зі співом півня! 2. Колись у людей майже не було чим освітить і світлом скоротить ті довгії безкраї ночі. 3. Вони уявляли, що з мороку встають страшні потвори й владно чинять над людиною всякі каверзи. 4. Спів півня. 5. Лише він рятував від тих страхів. 6. Як не радіти передвісникові ранку, світла й сонця! (К. Білокур)
1. Присудок виражений безособовим дієсловом у реченні
А перше Б друге В третє Г четверте Д п’яте
2. Односкладним називним є речення
А перше Б друге В третє Г четверте Д шосте
3. У шостому реченні присудок
А простий дієслівний Б складений дієслівний В складений іменний
ІV рівень ( 1 б.)
16. Складіть речення за схемою:
△ : О, О, О - …