Рід іменників. Іменники спільного роду

Про матеріал
Повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників; сформувати поняття про іменник спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; удосконалювати творчі вміння використання іменників спільного роду у реченнях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї, уміння бачити її багатство та красу.
Перегляд файлу

Тема: Рід іменників. Іменники спільного роду

Мета : повторити і поглибити знання учнів про  іменник як частину мови,   сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників; сформувати поняття про  іменник спільного роду;  розвивати     вміння  знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного  роду  у висловлюванні, визначати  їх роль у реченнях; удосконалювати  творчі  вміння використання іменників спільного роду  у   реченнях; за  допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу   виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї,  уміння бачити її багатство та красу.   

Обладнання : підручник, презентація, картки.

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

Доброго ранку, друзі!  Посміхнулись, компліментом обмінялись. Часу не гаймо, працювати починаймо. А девіз нашого уроку буде таким:

Щоб робота в нас кипіла,

Працювати будем: швидко, дружно, вміло.

2. Мотивація навчальної діяльності.

- Чого ви чекаєте від нашого уроку?

3. Актуалізація опорних знань.

1.Послухайте уважно поезію:

Запнувшись в блакитну хустинку,

По небу пливла хмаринка.

Та раптом зірвався вітер —

Нема їй куди подітись.

Зірвала мерщій хустинку —

Закапали з неї краплинки.

Так хмарка од вітру тікала,

Землю дощиком поливала.

Завдання : «Чи уважний ти?»

 - Скільки іменників в даному вірші?

- Чи є тут назви істот?

-Чи є назви неістот? Назвіть їх.

- За якими принципами поділяють іменники на назви істот – неістот?

- А яких назв більше – загальних чи власних?

2.Вправа 210 ( усно) ст.85-86;

4. Оголошення теми, мети, завдання уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами  продовжимо вивчати іменник, зокрема, ви дізнаєтесь про три роди іменників та іменники спільного роду.

Запишіть в зошити число, класна робота,  тему уроку.

5. Вивчення нового матеріалу .

Пояснення вчителя.

Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка, жайворонок, короп. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.

У назвах неістот рід не має реального значення, бо ми не можемо пояснити, чому одні іменники належать до певного роду: понеділок, середа, клен, береза, смуток, радість, захоплення.

Іменники мають чотири роди.

Зверніть увагу!

Іменники не змінюються за родами, а належать до одного з родів.

Це вже знайомі нам

- чоловічий (До іменників чоловічого роду належать ті іменики, які здебільшого мають в називному відмінку однини нульове закінчення (дуб - Ж, героj -Ж ), рідше - - о, - а (Микол - а, дядьк - о). Також рід іменника ми можемо визначити, співвідносячи його із займенниками він)

- жіночий (До іменників жіночого роду належать ті іменники, які здебільшого мають в називному відмінку однини закінчення - а, рідше - нульове закінчення: лип - а, земл' - а, совіст' - , ніч - , тін' - . З іменниками жіночого роду співвідносяться займенники вона, ця.)

- середній (До іменників середнього роду належать іменники, які в називному відмінку однини мають закінчення -о, -е, -а: по'л-е, о'зер-о, тел'-а', курч-а', пле'мj-а. Іменники середнього роду, що означають назви молодих істот і мають в називному відмінку однини закінчення -а (-я), в непрямих відмінках однини та множини, а також в називному відмінку множини приймають суфікс -ат (-ят) (хлопча, цуценя, горобеня), разом з іменниками середнього роду на -а (-я) та суфіксом -ен (ім'я, сі'м'я, плем'я, вим'я) становлять окремий тип відмінювання - IV відміну. З іменниками середнього роду співввідносяться займенники воно, це.

Для того, щоб ви краще згадали вже відоме про ці роди та запам’ятали їх, ми з вами виконаємо завдання.

  •  Розподільний диктант. Розмістіть іменники у три колонки: 1 – чоловічого роду, 2- жіночого роду, 3 – середнього. А чи є у нас зайві іменники, де ми не можемо визначити рід?

  Радість, непосида, канікули, небо, край, ялина, соловей, струмок, лисиця, гора, сніг, теля, озеро, обрій, веселка, гніздо, сонце, степ, жито, земля.

Іменник єдина частина мови, що має  ще й  четвертий рід – спільний.

В українській мові рід іменників може вживатися в одній і тій же самій формі зі значенням кількох родів: чоловічого й жіночого, чоловічого й середнього, жіночого й середнього, чоловічого, жіночого і середнього. Ці іменники спільного роду переважно емоційно забарвлені, називають істоту чи певну особу і вказують на ознаку, притаманну цій істоті (особі). Найбільшу групу становлять іменники зі значенням чоловічого і жіночого роду: бідолаха, волоцюга, гуляка, заволока, заїка, ненажера, падлюка, псюка, собака, скотина, єхидна, заброда, замурза, підлиза, нездара, потвора, нероба, нехлюя, нікчема, роззява, а також сусіда, слуга, сирота, листоноша та ін. Такі іменики набувають рід тієї особи чи істоти, яку вони означають.

У реченні вони виступають то як іменники чоловічого роду, то як іменники жіночого роду: Який ти плакса, Петре! Не будь плаксою, Оленко!

 А дівчина-сиротина у наймах марніє...

Отакий-то мій Ярема, сирота убогий! (Т.Г.Шевченко)

Вибірковий диктант, випишіть іменники спільного роду.

1. Бідолаха комар застудився: з джерела студениці напився.

2. Поле має вуха, а ліс очі.

3. Я побачив краба, це такий незграба.

4. Аби вода, а жаби будуть.

5. Сонечко в дорозі не спіткнеться.

6. З кожного листочка відгризає кусень. Що ж то за почвара? То зажера - гусінь.

Поміркуй! Спробуйте визначити рід іменників, які стоять у множині:

Луги (чол), моря(сер.), землі (жін), листоноші (спільний)дерева (сер.), квіти(жін), грози(жін), дощі(чол), сугроби(чол), тумани ( чол), штани( немає)

Тренувальні вправи.

Переходимо до виконання наступного завдання. Але спочатку повторимо, чим відрізняються роди іменника. ( чоловічий – він, жіночій – вона, середній – воно, спільний- іменники, якими можемо назвати істоту чи особу будь-якого роду).

1.Отже, прочитайте текст» Спорт об’єднує нас» ( вправа 214 ст.87). Випишіть іменники та визначте їхні роди.

- про що розповідається у творі? –які емоції викликав у вас цей текст?

 Творча хвилинка.

Прочитати. Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду з довідки.

1) Роботяща, працьовита людина.

2) Людина, яка говорить багато і беззмістовно.

3) Неуважна людина.

4) Людина з дефектом мови, що полягає у невмінні правильно й чітко вимовляти деякі слова чи звуки.

5) Той, хто навчився чого-небудь самостійно, без систематичного навчання, без керівника.

6) Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь.

7) Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам.

Довідка: листоноша, сусіда, самоучка, роззява, пустомеля, недоріка, роботяга.

Скласти два речення, використовуючи іменники спільного роду.

6. Закріплення вивченого матеріалу.

- Попрацюйте в парах. Складіть по два речення з кожним словом : один із вас складає речення так, щоб це слово виступало іменником чоловічого роду, а другий – жіночого. Перевірте один в одного виконання. 

Староста, нероба, бідолаха, замазура, непосида, білоручка.
-  Гра «Вірю-не вірю».

1. Іменник має три роди?

2. Слова гай, степ, стіл  чоловічого роду?

3. Слова жіночого роду не мають нульових закінчень?

4. Спільний рід  позначає лише назви професій?

5. Слова озеро, поле, сонце середнього роду?

6. В словах, що стоять у формі множини рід визначити неможливо?

8. Підбиття підсумків уроку.

Рефлексія » Вільний мікрофон»

  • Сьогодні на уроці я…..
  • Найважчим для мене було….

- Цікавим для мене було…

- Тепер я знаю, що…

9. Домашнього завдання : Вивчити параграф 25, вправа 217 ( усно), вправа 218 ( письмово) ст.88.

 

 

 

doc
Додано
3 травня 2023
Переглядів
1579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку