УДК 371.39:17
РІЗНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ВІКУ ПІДЛІТКІВ ПРИ
ОБГРУНТУВАННІ ДИСЕРТАЦІЙНОЇ ТЕМИ
Г.В. Карпенко
Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди, Україна
Вивчення психології підліткового віку є одним з головних напрямів у вивченні психологічного розвитку. Різні аспекти підліткового віку достатньо розкриті у психологічній літературі. Підлітковий вік привертає увагу вчених і цей вік дуже ретельно вивчається. Але не дивлячись на це не існує єдиної періодизації підліткового віку.
Межі підліткового віку в літературі розуміють по різному. Це обумовлено різними підходами до розділення життєвого циклу на окремі періоди чи вікові етапи. Так, А Е. Еріксон підлітковий вік не відрізняв від юнацького і виділяв його межі з 12 до 18 років.
У підручнику «Вікова та педагогічна психологія» за редакцією А.В. Петровського межі підліткового віку співпадають з навчанням у 5-8 класах і охвачують вік від 11-12 до 14-15 років [2, 98].
У схемі вікової періодизації онтогенезу І.С. Кона, що враховує гендерні розбіжності, підлітковий вік для хлопців визначений як 13-16 років, для дівчат – 12-15 років [4].
Вікова періодизація за Л.С. Виготським має наступний вигляд: вік немовляти – 2 міс.-1 рік (криза 1 року), раннє дитинство – 1-3 роки (криза 3 років), дошкільний вік – 3-7 років (криза 7 років), шкільний вік – 8-12 років (криза 13 років), пубертатний вік – 14-17 років (криза 17 років).
Л.І. Божович вважає, що підлітковий вік це період з 12-17 і поділяє його на дві фази: 12-15 років та 15-17 років.
За Д.Б. Ельконіним підлітковий вік це період з 10 (11-13) 14 років і весь процес дитячого розвитку поділяється на 3 етапи: 1) дошкільне дитинство (0-6) 7 років; 2) молодший шкільний вік (6-11 років); 3) середній і старший шкільний вік (12-17 років) [1].
М.В. Гамезо, Е.А. Петрова, Л.М. Орлова виділяють межі підліткового віку з 10-11 років до 14-15 років і поділяють його на три основні стадії розвитку: 10-11 років (I стадія), 12—13 років (II стадія), 1415 років (III стадія). Основою цієї періодизації є потреби і мотиви, прагнення підлітків, їх відношення до суспільства, до себе і свого майбутнього [3].
А.А. Крилов вважає, що шкільний онтогенез включає наступні вікові періоди: молодший шкільний (6-10 років), молодший підлітковий (11-13 років), старший підлітковий (14-15 років) і юнацький вік (16-18 років) [5, 224-225].
А. Е. Личко об’єднав декілька підходів і виділив ряд фаз:
предпідліткову (10-11 років), молодшу підліткову (12-13 років), середню підліткову (14-15), старшу підліткову (16-17 років), після підліткову (18-19 років) [6, 20-32].
Якщо звернутися до країн світу, то тут спостерігається тенденція збільшення підліткового періоду з 11 до 20 років, а в деяких з 14 до 17.
Така розбіжність обумовлена соціальним становищем молоді і терміном навчання.
Як ми бачимо визнання тривалості підліткового віку уточнюються вченими. Але більшість вчених прийшла до думки, що початок підліткового віку пов'язаний з появою перших статевих ознак і закінчується із входом людини у світ дорослих. Однак критеріїв цього віку не існує. Вчений –дослідник цього віку М. Кле зазначає, що підлітковість – спосіб існування, який виникає з початку пубертатну і закінчується тоді, коли індивід досягає незалежності у своїх вчинках, тобто, коли він дозрів емоційно, соціально і володіє мотивацією до виконання ролі дорослого [1].
Отже, сьогодні виникає потреба у побудові вікової періодизації, яка б об’єднувала різні підходи до розвитку особистості дитини. На нашу думку вікова періодизація за А.А. Криловим найбільш точно відображає соціально-психологічний підхід до розвитку особистості і саме на неї ми будемо спиратися у дисертаційному дослідженні.
1. Вікова і педагогічна психологія : [навч. посіб.] / О.В. Скрипченко,
Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. [2-ге вид.] – К. : Каравела, 2007. – 400с.
2. Взростная и педагогическая психология / [под редакцией проф.
А.В. Петровського]. – Москва : Просвещение, 1973. – C. 98
3. Гамезо М.В., Петрова Е.А., Орлова Л.М. Возрастная и педагогическая психология : [учеб. пособие для студентов всех спец. пед. вузов] / М.В Гамезо, Е.А. Петрова, Л.М. Орлова – М. : Пед. об-во России, 2003. – 512 c.
4. Кон И.С. Психология старшеклассника : [пособие для учителей.] / И.С. Кон – М. : Просвещение, 1980. – 192 с.
5. Крылов А.А. Психология / А.А. Крылов – М. : ПРОСПЕКТ, 1999. – С. 224-
225
6. Личко А.Е. Подростковая психиатрия / А.Е. Личко – М., 1985. – С. 20-32