РІЗНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ВІКУ ПІДЛІТКІВ ПРИ ОБГРУНТУВАННІ ДИСЕРТАЦІЙНОЇ ТЕМИ

Про матеріал
Підлітковий вік привертає увагу вчених і цей вік дуже ретельно вивчається. Але не дивлячись на це не існує єдиної періодизації підліткового віку. У статті розглянуто різні підходи до визначення підліткового віку дітей.
Перегляд файлу

УДК 371.39:17

 

РІЗНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ВІКУ ПІДЛІТКІВ ПРИ

ОБГРУНТУВАННІ ДИСЕРТАЦІЙНОЇ ТЕМИ

Г.В. Карпенко

Харківський національний педагогічний університет   ім. Г.С. Сковороди, Україна

 

Вивчення психології підліткового віку є одним з головних напрямів у вивченні психологічного розвитку. Різні аспекти підліткового віку достатньо розкриті у психологічній літературі. Підлітковий вік привертає увагу вчених і цей вік дуже ретельно вивчається. Але не дивлячись на це не існує єдиної періодизації підліткового віку. 

Межі підліткового віку в літературі розуміють по різному. Це обумовлено різними підходами до розділення життєвого циклу на окремі періоди чи вікові етапи. Так, А Е. Еріксон підлітковий вік не відрізняв від юнацького і виділяв його межі з 12 до 18 років. 

У підручнику «Вікова та педагогічна психологія» за редакцією        А.В. Петровського межі підліткового віку співпадають з навчанням у 5-8 класах і охвачують вік від 11-12 до 14-15 років [2, 98]. 

У схемі вікової періодизації онтогенезу І.С. Кона, що враховує гендерні розбіжності, підлітковий вік для хлопців визначений як 13-16 років, для дівчат – 12-15 років [4]. 

Вікова періодизація за Л.С. Виготським має наступний вигляд: вік немовляти – 2 міс.-1 рік (криза 1 року), раннє дитинство – 1-3 роки (криза 3 років), дошкільний вік – 3-7 років (криза 7 років), шкільний вік – 8-12 років (криза 13 років), пубертатний вік – 14-17 років (криза 17 років).

 Л.І. Божович вважає, що підлітковий  вік це період з  12-17 і поділяє його на  дві фази: 12-15 років та 15-17 років.

За Д.Б. Ельконіним підлітковий вік це період з 10 (11-13) 14 років і весь процес дитячого розвитку поділяється на 3 етапи: 1) дошкільне дитинство (0-6) 7 років; 2) молодший шкільний вік (6-11 років); 3) середній і старший шкільний вік (12-17 років) [1]. 

М.В. Гамезо, Е.А. Петрова, Л.М. Орлова  виділяють межі підліткового віку з 10-11 років до 14-15 років і поділяють його на три основні стадії розвитку: 10-11 років (I стадія), 12—13 років (II стадія), 1415 років (III стадія). Основою цієї періодизації є потреби і мотиви, прагнення підлітків, їх відношення до суспільства, до себе і свого майбутнього [3].

 А.А. Крилов вважає, що шкільний онтогенез включає наступні вікові періоди: молодший шкільний (6-10 років), молодший підлітковий (11-13 років), старший підлітковий (14-15 років) і юнацький вік (16-18 років) [5, 224-225].

                А. Е. Личко    об’єднав    декілька    підходів    і    виділив    ряд    фаз:

предпідліткову (10-11 років), молодшу підліткову (12-13 років), середню підліткову (14-15), старшу підліткову (16-17 років), після підліткову (18-19 років) [6, 20-32].

Якщо звернутися до країн світу, то тут спостерігається тенденція збільшення підліткового періоду  з 11 до 20 років, а в деяких з 14 до 17.

Така розбіжність обумовлена соціальним становищем молоді і терміном навчання. 

Як ми бачимо визнання тривалості  підліткового віку уточнюються вченими. Але більшість вчених прийшла до думки, що початок підліткового віку пов'язаний з появою перших статевих ознак і закінчується із входом людини у світ дорослих. Однак критеріїв цього віку не існує. Вчений –дослідник цього віку М. Кле зазначає, що підлітковість – спосіб існування, який виникає з початку пубертатну і закінчується тоді, коли індивід досягає незалежності у своїх вчинках, тобто, коли він дозрів емоційно, соціально і володіє мотивацією до виконання ролі дорослого [1].

Отже, сьогодні виникає потреба  у побудові вікової періодизації, яка б об’єднувала різні підходи до розвитку особистості  дитини. На нашу думку вікова періодизація за   А.А. Криловим найбільш точно відображає соціально-психологічний підхід до розвитку особистості і саме на неї ми будемо спиратися у дисертаційному дослідженні.

 

1.                  Вікова і педагогічна психологія : [навч. посіб.] / О.В. Скрипченко,                       

Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. [2-ге вид.] – К. : Каравела, 2007. – 400с.

2.                  Взростная       и          педагогическая          психология    /           [под     редакцией             проф.                       

А.В. Петровського]. – Москва : Просвещение, 1973. – C. 98

3.                  Гамезо М.В., Петрова Е.А., Орлова Л.М. Возрастная и педагогическая психология : [учеб. пособие для студентов всех спец. пед. вузов] / М.В Гамезо,                Е.А. Петрова, Л.М.  Орлова – М. : Пед. об-во России, 2003. –  512 c.

4.                  Кон И.С. Психология старшеклассника : [пособие для учителей.] / И.С.  Кон – М. : Просвещение, 1980. – 192 с.

5.                  Крылов А.А. Психология / А.А.  Крылов – М. :  ПРОСПЕКТ, 1999. – С. 224-

225

6.                  Личко А.Е. Подростковая психиатрия / А.Е.  Личко – М., 1985. – С. 20-32

 

 

pdf
Додав(-ла)
Карпенко Анна
Додано
10 травня 2020
Переглядів
1491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку